Permalänk
Medlem

O-ringar till QPAD MK-85

Hejsan

Dags att införskaffa ett nytt t-bord, och har bestämt mig för ett MK-85.

Nu är det såhär, att jag fortfarande bor hemma, och min mor klagar jämt på att mitt nuvarande bord låter alldeles för mycket när jag skriver/spelar etc så jag tänkte vara lite snäll och:

a) Köpa dessa

b) Köpa ett till, tystare bord som jag använder kvällar etc.

Jag vill dock bevara känslan man får av ett mekaniskt t-bord, och undrar om dessa O-ringar skulle påverka?

Tipps på tysta, billiga bord är också välkomna

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle rekommenderadessa om du vill ha tyst på tangentbordet. Värt att notera är dock att dina tangenter kommer bottna mkt tidigare med både o-ringar och soft landing pads som jag länkade till. Så det kommer kännas ganska konstigt när du har linjära tangenter.

Så skulle istället rekommendera dig att skaffa ett tangentbord med bruna switchar som har en liten taktil feedback. Med dessa kommer tangenten bottna precis efter "bumpen" som är i switcharna, och det kommer således kännas normalare att skriva.

Värt att notera är att jag haft svarta brytare med o-ringar och det var ingen hit kan jag lova.

Permalänk
Medlem

För ett billigt tyst tngtbord så kanske laptop style är en bra idé?
tex http://www.webhallen.com/hardvara/140650-deltaco_tunt_minitan... (applestil)
eller http://www.webhallen.com/hardvara/107224-microsoft_wired_keyb... ("vanligt")

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle verkligen inte rekommendera att sitta med ett mekaniskt på dagarna och ett membran tangentbord på kvällarna, du kommer bli galen på det andra tangentbordet på kvällstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag skulle rekommenderadessa om du vill ha tyst på tangentbordet. Värt att notera är dock att dina tangenter kommer bottna mkt tidigare med både o-ringar och soft landing pads som jag länkade till. Så det kommer kännas ganska konstigt när du har linjära tangenter.

Så skulle istället rekommendera dig att skaffa ett tangentbord med bruna switchar som har en liten taktil feedback. Med dessa kommer tangenten bottna precis efter "bumpen" som är i switcharna, och det kommer således kännas normalare att skriva.

Värt att notera är att jag haft svarta brytare med o-ringar och det var ingen hit kan jag lova.

Jag gör det enklare för h*n och länkar till din guide http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1105286-m...

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Har beställt ett MK-85 nu, kommer åka förbi webbhallen imorrn och hämta det. Sen får vi se vad som händer, det lutar väll mot att köpa ett billigare, tystare bord. Detta kommer endast användas kvällstid. Dämpningar verkar ju vara ett dåligt alternativ...

Tips på tysta tangentbord tas fortfarande emot! Gärna med bakgrundsbelysning.

Tackar för alla bra och snabba svar!

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem

varför köpa ett på webhallen när cdon har 25% rabatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

varför köpa ett på webhallen när cdon har 25% rabatt?

Jaså? Hittar bara till ordinarie pris

Hursomhelst så har jag tidigare haft dålig erfarenhet av cdon, så undviker dem helst :/

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Avstängd

Kan du inte köpa ett med bruna brytare istället för blåa bara?

"ZOWIE CELERITAS" bl.a. skulle väl finnas med bruna.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mowge:

Jaså? Hittar bara till ordinarie pris

http://cdon.se/hemelektronik/gaming/
"Just nu får du 25% rabatt på alla gamingtillbheör. Fynda bland hörlurar, joysticks, tangentbord och mycket mer.
Ange koden xY983c2L i kassan så dras rabatten av.
Erbjudandet gäller t o m 2012-04-24 och kan endast användas vid ett köptillfälle. Observera att koden inte kan kombineras med andra rabattkoder och endast gäller för den fraktklass som produkten ingår i. "

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag skulle rekommenderadessa om du vill ha tyst på tangentbordet. Värt att notera är dock att dina tangenter kommer bottna mkt tidigare med både o-ringar och soft landing pads som jag länkade till. Så det kommer kännas ganska konstigt när du har linjära tangenter.

Så skulle istället rekommendera dig att skaffa ett tangentbord med bruna switchar som har en liten taktil feedback. Med dessa kommer tangenten bottna precis efter "bumpen" som är i switcharna, och det kommer således kännas normalare att skriva.

Värt att notera är att jag haft svarta brytare med o-ringar och det var ingen hit kan jag lova.

har ett o-ringat filco med bruna.

Bruna brytare bottnar INTE direkt efter "bumpen". Brytaren aktiveras där men det finns fortf. 4mm slaglängd kvar till botten, precis som på både röda och svarta. Och skillnaden i slaglängd med vs utan o-ringar är minst sagt minimal - den är svår att uppfatta även vid direkt jämförelse två tangenter emellan. enda egentliga skillnaden är att bottningsljudet(plastigt KLACK KLACK KLACK) dämpas kraftigt.

Permalänk

Hej, själv sitter jag med ett MK-85 med röda o-ringar från wasd keyboards. Det blir helt klart tystare med o-ringar, men ett scissor-switchat tangentbord som t.ex. Logitech illuminated keyboard är fortfarande tystare! Jag tycker att det verkar jobbigt att ha två tangentbord, det skulle inte jag ha pallat, men du kanske har gott om plats?

Edit: I övrigt vill jag säga att jag tycker QPAD MK-85 är ett sjukt överprisat tangentbord, det är egentligen samma som MK-50 fast med bakgrundsbelysning och lite lull-lull som man inte använder. Jag hade räknat med att tangentbordet skulle vara byggt som en tank, men det känns lika robust som tangentbord från Dell eller HP. De tre största minusen är plastigt/flamsigt handlovsstöd, klena plastfötter samt ej ordentlig gummering på undersidan (det glider omkring). Med tanke på priset och vad jag hade läst om det i förväg trodde jag inte att sådana detaljer skulle vara översedda.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av dagbro:

har ett o-ringat filco med bruna.

Bruna brytare bottnar INTE direkt efter "bumpen". Brytaren aktiveras där men det finns fortf. 4mm slaglängd kvar till botten, precis som på både röda och svarta. Och skillnaden i slaglängd med vs utan o-ringar är minst sagt minimal - den är svår att uppfatta även vid direkt jämförelse två tangenter emellan. enda egentliga skillnaden är att bottningsljudet(plastigt KLACK KLACK KLACK) dämpas kraftigt.

Det vet jag väl, har inte påstått det heller, påstod att de gör det när man har softlanding pads/O-ringar på tangenterna.
Jag känner iaf stor skillnad på tangenter med softpads/O-ringar och utan, men det kanske är olika från person till person.

Men för att hålla oss till topic, tycker fortfarande TS ska köpa ett mekaniskt och köra o-ringar/softpads till det då du kommer kunna ha samma tangentbord hela tiden då, man vänjer sig med den kortare slaglängden, och har du aldrig haft mekaniskt och slänger på dämpningen direkt så kommer du ju aldrig bli van med den längre slaglängden iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det vet jag väl, har inte påstått det heller, påstod att de gör det när man har softlanding pads/O-ringar på tangenterna.
Jag känner iaf stor skillnad på tangenter med softpads/O-ringar och utan, men det kanske är olika från person till person.

bra gjort!

ner-pilen har o-ring.. Vet inte om det kanske skiljer sig tangentbord emellan, men det känns verkligen inte alls kortare på mitt, och går som synes inte ens att mäta utan skjutmått. Kan dock tänka mig att "riktiga" landing pads gör större skillnad eftersom de har större yta, jag har bara wasd:s små röda o-ringar och det känns rent spontant som att de trycks ihop ganska mycket lättare än landing pads.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av dagbro:

bra gjort!

http://i.imgur.com/1sJ0z.jpg

ner-pilen har o-ring.. Vet inte om det kanske skiljer sig tangentbord emellan, men det känns verkligen inte alls kortare på mitt, och går som synes inte ens att mäta utan skjutmått. Kan dock tänka mig att "riktiga" landing pads gör större skillnad eftersom de har större yta, jag har bara wasd:s små röda o-ringar och det känns rent spontant som att de trycks ihop ganska mycket lättare än landing pads.

Känns som o-ringarna du har är väldigt smala, minst sagt. Hjälper de mot "klack klack" ljudet mycket så verkar det ju vara ett ypperligt alternativ för TS. De jag har testat hade man avsevärt kortare slaglängd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag skulle rekommenderadessa

De kommer inte täcka lysdioderna med tanke på storleken?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

På mitt MK-85 tycker jag o-ringarna gjorde stor skillnad. Köpte tangentbordet utan att ha provat mekaniska tidigare, och visst låter det en hel del trots röda cherry's.
Är det några stycken swecare som vill prova ett dussin o-ringar till sitt mekaniska tangentbord så skicka ett pm
Sen kan ni ju skriva här hur det fungerar med den typen av brytare ni har samt tangentbord.
Är lite osäker på ifall ringarna passar alla tangentbord nämligen, vet att mitt filco och qpad ser lite annorlunda ut under knappen.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av SteFFoo:

På mitt MK-85 tycker jag o-ringarna gjorde stor skillnad. Köpte tangentbordet utan att ha provat mekaniska tidigare, och visst låter det en hel del trots röda cherry's.
Är det några stycken swecare som vill prova ett dussin o-ringar till sitt mekaniska tangentbord så skicka ett pm
Sen kan ni ju skriva här hur det fungerar med den typen av brytare ni har samt tangentbord.
Är lite osäker på ifall ringarna passar alla tangentbord nämligen, vet att mitt filco och qpad ser lite annorlunda ut under knappen.
http://www.shphotographer.com/stuff/IMG_1916.JPG

Hur menar du? Alla cherry brytare ser ju likadana ut. Vad är det som skiljer qpad och filco? Du kanske tänker på att qpad har lysdioder eller ?

Jag skulle gärna ta någon o-ring så att jag kan jämföra alla i guiden jag gjort. The morse the merrier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hur menar du? Alla cherry brytare ser ju likadana ut. Vad är det som skiljer qpad och filco? Du kanske tänker på att qpad har lysdioder eller ?

Jag skulle gärna ta någon o-ring så att jag kan jämföra alla i guiden jag gjort. The morse the merrier.

Tänkte mer på krysset under knappen, filco har en helt rund form och qpad lite kryssformad.
Men provade båda och det verkar funka
Skicka pm med din adress!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av SteFFoo:

Tänkte mer på krysset under knappen, filco har en helt rund form och qpad lite kryssformad.
Men provade båda och det verkar funka
Skicka pm med din adress!

Aha, ja det fungerar. Går även att dra dessa o-ringar över ALP switchar som är rektangulära.

Permalänk
Medlem

Fick hem o-ringar idag från Stefan @ djungelapa.se. Jag sitter på ett Qpad Mk-85 och jag hör stor skillnad ljudmässigt på tangenter med eller utan o-ringar när de slår i bottnen. Har inte använt tangentbordet så länge så kan inte säga rakt ut om jag föredrar känslan med eller utan o-ringar.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag fick också hem o-ringarna idag och kan säga att det inte är någon större skillnad med o-ringar och med soft landing pads. Tycker att slaglängden blev avsevärt kortare och att känslan är lite konstig. Men det är ju antagligen en vanesak, men o-ringar är ingenting för mig.

Glömde tacka.
Tack så jättemycket för o-ringarna steffoo!!

Permalänk

Jag har röda o-ringar från wasd keyboards. Skillnaden i slaglängd går inte att se eller känna, däremot känns det annorlunda eftersom man inte får det där abrupta smacket som talar om att man har bottnat tangenten. Hursomhelst så är det mest en vanesak. Jag tycker nog egentligen att det är lite skönare att skriva utan o-ringar, men jag tar ändå hellre den lägre ljudnivån som o-ringar medför. När man spelar spelar det egentligen inte någon roll då man sällan bottnar tangenter ändå.

Edit: Glömde säga att den orangea tangenten är utan o-ring.