AMD utesluter äldre Radeon ur Catalyst 12.7

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mfm:

Specialoptimeringar som fungerande crossfire menar du? Det är ju en armé av AMD-talibaner som tjatat om att multi-GPU är framtiden och vem som har snabbast singel-kort spelar ingen roll...

Vad har du för bevis för påståendet?

Tror du på fullaste allvar att något företag skulle få för sig att efter 5 år göra några större förbättringar i någon konsumentprodukt?

Just exemplet med bilen kommer från en LCA gjord av Volvo som dykt upp som exempel i ett par kurser. Den generella tumregeln är just det, en generell tumregel. Senast jag hörde den diskuteras var på en föreläsning med Christian Azar. Får du chansen att lyssna på honom någon gång så är det varmt rekommenderat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tråkigt att nvidia klarar av att släppa drivrutiner till folk med geforce 6600GTs och jag som har HD4890 inte får något av AMD.

Blir nog aldrig mer ett AMD kort i min dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så varför i hela världen köpte du då AMD om du ska köra i Linux? Du är en liten del av en minoritet på operatisystemsmarknaden. Det går tyvärr inte att förvänta sig att all hårdvara ska fungera till alla OS alltid för det vore på tok för dyrt att utveckla.

Jag köpte det inte, jag fick ta emot en gammal dator att åka till återvinningen med som "betalning" för en 19 tums Dell LCD-skärm som jag fick (eller snarare det var min sambo som fick alltihopa av en bekant på hennes jobb för att vår dotters bildskärm pajat men hon gav det till mig, förutom skärmen som vår dotter fick)... Helt vansinnigt vad folk vill slänga (eller skänka bort som i detta fallet, men hon hade tänkt slänga det sa min sambo)! Datorn fungerade, det satt två hårddiskar i den (320 GB och 160 GB), HD4550 grafikkort, socket 775 moderkort (ASUS P5KPL/1600 eller något sådant) och som sagt en E5200 processor plus 2 GB RAM i single channel. CoolerMaster 690 chassi var det också, men mycket slitet. Nätagget funkade men var en skitmodell som fläkten knappt snurrade på så det åker också till skroten för jag vill inte få en brand hemma. Datorn hade tillhört en tonåring som köpt en ny speldator.

Så för miljöns skull tyckte jag det var bättre att återanvända de fungerande komponenterna (allt utom nätagg och chassi) istället för att slänga dem. Så jag klagar väl egentligen inte på att "skrotet inte funkar" för det gör det ju, utan är mer besviken på att det inte kommer att funka särskilt länge i framtiden. Kollade Arch Linux wiki och räknade ut att det skulle fungera med catalyst om det inte vore för att de droppade supporten. Jag menar inte att de ska buggfixa massa spel och sådant utan mer att de ser till att det funkar i uppdaterade xorg, linuxkärnor och sådant så att man kan köra på samma sätt som i en gammal Windows XP maskin. Hur svårt kan det vara för dem att kompilera om sina gamla drivrutiner emellanåt?

Tanken var att sätta moderkortet och processorn jag fick (socket 775, Pentium Dual Core E5200 2,5 GHz av core 2 duo generationen) i min Linux htpc. Där sitter nu ett PCI 8400GS grafikkort som fungerar men det ville jag skulle få åka med det gamla moderkortet som har AGP, PCI men inte PCIe (socket 754 AMD 3400+ CPU). Men visst, jag kan köpa mig ett nvidia-kort för htpc-bruk istället alternativt köra med PCI-kortet. Jag tänker såklart inte slänga gammel-htpcn, det får bli en labbdator. Funderar möjligen på att göra mig av med lite socketA - prylar istället. Men de har liksom gjort sitt ändå och inte slängts efter bara 4 år ( de är väl sisådär 11 år). Ska jag köra vidare på socket A maskinen får jag byta de uppsvällda kondensatorerna på moderkortet, i och för sig kan det bli en bra övning på lödning.

Vad jag hört så går absolut största delen av miljöpåverkan åt till själva tillverkningen (gruvbrytning, transporter, energiförbrukning med mera) och en mindre andel av miljöpåverkan är driften, särskilt för sådana här strömsnåla htpc-kort. Men jag har heller ingen källa på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Tråkigt att nvidia klarar av att släppa drivrutiner till folk med geforce 6600GTs och jag som har HD4890 inte får något av AMD.

Blir nog aldrig mer ett AMD kort i min dator.

Jag har ett 4890 i min andra dator som används hela tiden och jag är glad att dom skippar dessa gammla kort och fokuserar där det är som viktigast och får dom nya korten att fungera.
btw mitt 4890 är det länge sedan jag brydde mig om att uppgradera ändå när man ändå knappt kännar något längre.

Kortet fungerar klockrent även med ett år gammla drivers så det finns ingen anledning att slänga pengar på att uppgradera driversarna.

Får jag välja mellan att få mitt 4890 uppdaterat eller mitt 7970 så väljer jag 7970 då det knappt fungerar alls

Får se när nvidia slänger ut gammla kort ur sina paket.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Jag köpte det inte, jag fick ta emot en gammal dator att åka till återvinningen med som "betalning" för en 19 tums Dell LCD-skärm som jag fick (eller snarare det var min sambo som fick alltihopa av en bekant på hennes jobb för att vår dotters bildskärm pajat men hon gav det till mig, förutom skärmen som vår dotter fick)... Helt vansinnigt vad folk vill slänga (eller skänka bort som i detta fallet, men hon hade tänkt slänga det sa min sambo)! Datorn fungerade, det satt två hårddiskar i den (320 GB och 160 GB), HD4550 grafikkort, socket 775 moderkort (ASUS P5KPL/1600 eller något sådant) och som sagt en E5200 processor plus 2 GB RAM i single channel. CoolerMaster 690 chassi var det också, men mycket slitet. Nätagget funkade men var en skitmodell som fläkten knappt snurrade på så det åker också till skroten för jag vill inte få en brand hemma. Datorn hade tillhört en tonåring som köpt en ny speldator.

Så för miljöns skull tyckte jag det var bättre att återanvända de fungerande komponenterna (allt utom nätagg och chassi) istället för att slänga dem. Så jag klagar väl egentligen inte på att "skrotet inte funkar" för det gör det ju, utan är mer besviken på att det inte kommer att funka särskilt länge i framtiden. Kollade Arch Linux wiki och räknade ut att det skulle fungera med catalyst om det inte vore för att de droppade supporten. Jag menar inte att de ska buggfixa massa spel och sådant utan mer att de ser till att det funkar i uppdaterade xorg, linuxkärnor och sådant så att man kan köra på samma sätt som i en gammal Windows XP maskin. Hur svårt kan det vara för dem att kompilera om sina gamla drivrutiner emellanåt?

Tanken var att sätta moderkortet och processorn jag fick (socket 775, Pentium Dual Core E5200 2,5 GHz av core 2 duo generationen) i min Linux htpc. Där sitter nu ett PCI 8400GS grafikkort som fungerar men det ville jag skulle få åka med det gamla moderkortet som har AGP, PCI men inte PCIe (socket 754 AMD 3400+ CPU). Men visst, jag kan köpa mig ett nvidia-kort för htpc-bruk istället alternativt köra med PCI-kortet. Jag tänker såklart inte slänga gammel-htpcn, det får bli en labbdator. Funderar möjligen på att göra mig av med lite socketA - prylar istället. Men de har liksom gjort sitt ändå och inte slängts efter bara 4 år ( de är väl sisådär 11 år). Ska jag köra vidare på socket A maskinen får jag byta de uppsvällda kondensatorerna på moderkortet, i och för sig kan det bli en bra övning på lödning.

Vad jag hört så går absolut största delen av miljöpåverkan åt till själva tillverkningen (gruvbrytning, transporter, energiförbrukning med mera) och en mindre andel av miljöpåverkan är driften, särskilt för sådana här strömsnåla htpc-kort. Men jag har heller ingen källa på det.

Problemet är att det inte bara är att kompilera om och kasta ut då det även förväntas en viss mån av support. Sen behöver de helt plötsligt skriva om lite småprylar och så blir det mer och mer jobb för att hålla något vid liv som ytterst få faktiskt har nytta av. Tråkigt men sant. Det är smällar man får ta när man håller sig till små system. Det bästa hade kanske varit om AMD kunde släppa lite information så att linuxfolket själva kunde skriva egna drivrutiner i större utsträckning. Fast antar att de inte är sugna på att släppa delar av sin kod fri.

Vilken den i kedjan som står för största delen är inte helt lätt att veta och det varierar beroende på produkt. Som sagt är det en bra tumregel med att aktiva produkter har större delen av sin belastning i användningsfasen men det behöver inte alltid vara sant alltid. Just gruvbrytning av koppar är ju en försvinnande liten del eftersom elektronik innehåller så väldigt lite koppar och andra metaller. Det är inte helt intuitivt alltid heller.

En annan miljöaspekt är att det totalt sätt finns stora resurser av sällsynta jordartsmetaller i gammalt elektronikskrot. Det är faktiskt ekonomiskt lönsamt att utvinna dem nu och det råder en stor brist på marknaden. Fast det förutsätter att all elektronik verkligen återvinns på rätt sätt och inte bara smugglas till Kina eller Afrika där bar återvinner tennet och komponenterna löds bort, tvättas och säljs som nya.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lagom lamt. Kommer inte några drivrutiner för HD4000 serien till windows 8 då heller eller? HD4000 mäter sig ju lätt med nya kort i de lägre mainstream segmentet och HD4890 slår väl antagligen HD7700-serien. Förvisso börjar mina HD4850 nå gränsen för när det är dags att uppgradera men ändå...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Skit också, jag som precis fick tag på et HD4550 som jag tänkte sätta i min Linuxbaserade HTPC. (Fick tag på en fullt fungerande dator inklusive bildskärm som skulle slängas).
Risken är att gamla drivrutiner tappar kompabiliteten med nya uppdateringar i Xorg, Linuxkärnan o.s.v.

Som sagt, Gallium har redan kommit bra långt på prestanda vägen att 4serien inte har större problem numera.

Skrivet av the squonk:

Som Ronnylov skriver så är problemt värst för Linuxanvändare eftersom ny kärna/ny version av Linux-disten brukar kräva en ny Catalyst-version. HD4*** och äldre blir mao oanvändbara på nyare Linux-distar(den fria drivrutinen kommer såklart att fungera, men den är MYCKET sämre - så dålig att man lika gärna kan köra med integrerad Intel-grafik).
Men Linux = Nvidia har det varit länge nu ...

Som du skriver, varje version av Catalyst är skriven till viss version av Xorg där varje Xorg version funkar med viss Kernel. Efter ett tag kommer man få dependency hell när man kommer försöka installera något som kräver att X komponent är nyare där X kräver att Y är nyare där Y kräver Kernel och kernel kräver Xorg och Xorg kräver Catalyst.

Men å andra sidan ser jag ingen anledning att köra med Catalyst på kort som är äldre än 5xxx serien eftersom där har Gallium kommit långt med senaste prestandaoptimeringar och kommit ifatt Catalyst ganska mycket och inte tal om stabiliteten som är mer än 100% bättre mot Catalyst.

Skrivet av olafett:

Det är väl främst linuxanvändare som tappar på det här? Windows händer det så lite med så det går helt ok att köra med tre år gamla drivrutiner så länge det inte gäller de senaste spelen. I Linux är det ju otroligt mycket svårare att få gamla drivare att lira, krävs som ronnylov säger att köra en gammal release av xorg vilket kräver en gammal release av blabla och så sitter man där med ett system daterat vid sista drivrutinssläppet och kan inte uppdatera nånting i stort sett.

Yep som ovan

Skrivet av anden12:

Vad är det för skillnad att dina drivrutiner heter 12.7 eller 11.7 med exakt samma funktion för ditt kort? Det är ju i princip så det är när nya drivrutiner släpps och de är kompatibla med äldre grafikkort. Ingen som helst skillnad förutom versionsnumret (och kanske de grafiska..).
Någon med lite för mycket tid får gärna kolla upp changelogs på gamla drivrutiner och se när 4xxx-serien senast fick en uppdatering..

Till och med AMD borde väl ha lyckats ta fram drivrutiner som fungerar tillfredsställande efter 4 års försök kan jag tycka. (Även om jag är långt ifrån övertygad när det gäller deras drivrutinsutveckling..)

Som ovan, Linux uppdateras mycket oftare än Windows gör där dess moduler bara uppdateras med servicepack eller senare versioner av Windows (Win7 -> Win8 och även där väldigt små förändringar)

Catalyst Versioner är skrivna mot specifika Xorg version där Xorg är skriven mot Kerneln. Vill du uppdatera Kernel eller Xorg måste Catalyst versionen vara skriven mot senare vilket redan idag har problem att hänga med utvecklingen.

Skrivet av Zotamedu:

Wait what? Lugna ner dig lite nu. Korten blir inte oanvändbara bara för att de slutas släppas nya drivrutiner. Vi med gamla kort får bara klara oss utan specialoptimeringar för nyare spel. Kortet i sig fungerar precis som nu med nuvarande drivrutiner. Inga kort behövs alltså skrotas. Morsan kör med min gamla laptop som har ett X700 och den har inte fått nya drivrutiner på många år men kortet fungerar fortfarande.

Sen är det inte alls säkert att det är en dålig idé att skrota gamla kort istället för att köra vidare. Du måste tänka på prestanda per watt också. Nu tror jag inte någon har gjort en LCA på just grafikkort men en bra tumregel är att aktiva produkter, alltså produkter som kräver energi i sin användning, förbrukar mer resurser i användningsfasen än i tillverkningsfasen. Ta en bil till exempel. Den förbrukar i storleksordningen 70-90 % av energin under sin livstid som är beräknad till 8-12 år. Om man byter ut den mot en nyare bil med lägre energiförbrukning går det alltså att räkna hem rätt fort. Speciellt om man räknar med återvinning av resurser i gamla bilar så de som tuffar runt i en gammal 240 och tror att de är miljövänliga som inte köper nytt lurar sig själva. Exakt hur det ligger till med grafikkort vet jag inte för jag tror som sagt inte att någon har räknat på det men du ska inte utgå från att det är dåligt att göra sig av med gamla saker för att köpa nytt av ren princip.

Titta till exempel på 4870 och 7750 som presterar ungefär likvärdigt vad jag kan se. Fast ett 7750 drar 100 W mindre i load och 50 W mindre i idle. Om du har datorn på nästan hela tiden så handlar det alltså om hundratals kWh el om året du kan spara på att byta till ett nyare kort med bibehållen prestanda.

Se ovan.

Skrivet av Zotamedu:

Problemet är att det inte bara är att kompilera om och kasta ut då det även förväntas en viss mån av support. Sen behöver de helt plötsligt skriva om lite småprylar och så blir det mer och mer jobb för att hålla något vid liv som ytterst få faktiskt har nytta av. Tråkigt men sant. Det är smällar man får ta när man håller sig till små system. Det bästa hade kanske varit om AMD kunde släppa lite information så att linuxfolket själva kunde skriva egna drivrutiner i större utsträckning. Fast antar att de inte är sugna på att släppa delar av sin kod fri.

Vilken den i kedjan som står för största delen är inte helt lätt att veta och det varierar beroende på produkt. Som sagt är det en bra tumregel med att aktiva produkter har större delen av sin belastning i användningsfasen men det behöver inte alltid vara sant alltid. Just gruvbrytning av koppar är ju en försvinnande liten del eftersom elektronik innehåller så väldigt lite koppar och andra metaller. Det är inte helt intuitivt alltid heller.

En annan miljöaspekt är att det totalt sätt finns stora resurser av sällsynta jordartsmetaller i gammalt elektronikskrot. Det är faktiskt ekonomiskt lönsamt att utvinna dem nu och det råder en stor brist på marknaden. Fast det förutsätter att all elektronik verkligen återvinns på rätt sätt och inte bara smugglas till Kina eller Afrika där bar återvinner tennet och komponenterna löds bort, tvättas och säljs som nya.

Problemet med detta är att AMD inte gör det. Tittar man på deras drivrutinsläpp så är de efter Windows drivrutinen med ca 1-2 år. Fortfarande har vi på Linux problem med musen som blir corrupt. Senaste funktionen AMD drog in på Linux siidan var Eyefinity och TearFree alltså en fungerande Vsync! thats it. Skall vi ta upp sedan hur ostabila deras drivrutiner är så kan man skriva en rant på flera sidor. Så som kernel panics när man stänger av datorn, Infinte Loop's i Xorg pga att drivrutinen inte vet hur den skall hantera ett call etc.

Vad AMD idag måste göra är att få MYCKET mer folk att jobba på deras drivrutiner på Linux så man har iaf fungerande Desktop som inte crashar stup i kvarten eftersom idag är de patetiska.

Något AMD gör bra är att släppa kod för Gallium och har aktiva programmerare som skriver kod men detta kommer alldrig funka bättre än Catalyst eftersom mycket av det som skrivs är under NDA pga att stor del av koden måste granskas innan den kan släppas så AMD inte bryter mot agreements från Media Industrin etc. Ett bra exempel är HDMI Audio som varit under granskning ett bra tag.

Summa summarum, Catalyst aka Fglrx funkar ok på prestanda sidan men har otroligt svårt att hänga med utveckligen av OpenGL specifikationen samt extremt ostabila. Gallium utvecklas i en otrolig takt och får stor hjälp av AMD med kod och design sheets, men kommer alldrig komma ifatt av AMDs drivrutiner i prestanda.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Som sagt, Gallium har redan kommit bra långt på prestanda vägen att 4serien inte har större problem numera.

Som du skriver, varje version av Catalyst är skriven till viss version av Xorg där varje Xorg version funkar med viss Kernel. Efter ett tag kommer man få dependency hell när man kommer försöka installera något som kräver att X komponent är nyare där X kräver att Y är nyare där Y kräver Kernel och kernel kräver Xorg och Xorg kräver Catalyst.

Men å andra sidan ser jag ingen anledning att köra med Catalyst på kort som är äldre än 5xxx serien eftersom där har Gallium kommit långt med senaste prestandaoptimeringar och kommit ifatt Catalyst ganska mycket och inte tal om stabiliteten som är mer än 100% bättre mot Catalyst.

Yep som ovan

Som ovan, Linux uppdateras mycket oftare än Windows gör där dess moduler bara uppdateras med servicepack eller senare versioner av Windows (Win7 -> Win8 och även där väldigt små förändringar)

Catalyst Versioner är skrivna mot specifika Xorg version där Xorg är skriven mot Kerneln. Vill du uppdatera Kernel eller Xorg måste Catalyst versionen vara skriven mot senare vilket redan idag har problem att hänga med utvecklingen.

Se ovan.

Problemet med detta är att AMD inte gör det. Tittar man på deras drivrutinsläpp så är de efter Windows drivrutinen med ca 1-2 år. Fortfarande har vi på Linux problem med musen som blir corrupt. Senaste funktionen AMD drog in på Linux siidan var Eyefinity och TearFree alltså en fungerande Vsync! thats it. Skall vi ta upp sedan hur ostabila deras drivrutiner är så kan man skriva en rant på flera sidor. Så som kernel panics när man stänger av datorn, Infinte Loop's i Xorg pga att drivrutinen inte vet hur den skall hantera ett call etc.

Vad AMD idag måste göra är att få MYCKET mer folk att jobba på deras drivrutiner på Linux så man har iaf fungerande Desktop som inte crashar stup i kvarten eftersom idag är de patetiska.

Något AMD gör bra är att släppa kod för Gallium och har aktiva programmerare som skriver kod men detta kommer alldrig funka bättre än Catalyst eftersom mycket av det som skrivs är under NDA pga att stor del av koden måste granskas innan den kan släppas så AMD inte bryter mot agreements från Media Industrin etc. Ett bra exempel är HDMI Audio som varit under granskning ett bra tag.

Summa summarum, Catalyst aka Fglrx funkar ok på prestanda sidan men har otroligt svårt att hänga med utveckligen av OpenGL specifikationen samt extremt ostabila. Gallium utvecklas i en otrolig takt och får stor hjälp av AMD med kod och design sheets, men kommer alldrig komma ifatt av AMDs drivrutiner i prestanda.

Fast det är ju inte helt konstigt att AMD inte lägger ner lika mycket resurser på Linux som på Windows om man ser rent ekonomiskt. Vad kostar det att utveckla massa drivrutiner till alla Linuxdistar jämfört med hur många som har nytta av det? Tråkigt men sant.

Fast det är ju bra att de ger stöd till externa utvecklare men som du säger är ju patent och rättighetsdjungeln ett rent helvete att ge sig in i.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är väl fortfarande många som kör med 4000-kort å ett 4870 är ju fortfarande fullt gångbart i många spel.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kan man tuffa på med sitt 5770 i crossfire ett tag till då

Blir iofs Nvidia nästa gång alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det är väl fortfarande många som kör med 4000-kort å ett 4870 är ju fortfarande fullt gångbart i många spel.

japp och dagens drivrutiner fungerar helt utmärkt och ingen drivruting lär fixa bättre uppdateringar till dom.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tror du på fullaste allvar att något företag skulle få för sig att efter 5 år göra några större förbättringar i någon konsumentprodukt?

Gissar att nya spel kommer gå att spela med GTX 280 i SLI medan det inte kommer fungera med 4870 i crossfire och kör man 4870X2 får man halva prestandan?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mfm:

Gissar att nya spel kommer gå att spela med GTX 280 i SLI medan det inte kommer fungera med 4870 i crossfire och kör man 4870X2 får man halva prestandan?

Det är fritt fram att gissa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Wall of text.

Så.. lite kort; du tycker att linux brist på bakåtkompatibilitet ska göra så att AMD fortsätter supporta gamla grafikkort?
Det låter lite som att du vänder din vrede åt fel håll.. rikta den istället mot linuxcommunityn och inte mot AMD.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klargplutte:

Nej vi är minst 2st , och ja jag har haft Nvidia kort också.

Har inte heller några problem, misstänker att det är nvidia-bois som sprider fud. Senast de hade ett radeon var säker när de hette ATI. Kan tillägga att jag har haft Radeon sedan 9xxx-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

... Catalyst aka Fglrx funkar ok på prestanda sidan men har otroligt svårt att hänga med utveckligen av OpenGL specifikationen samt extremt ostabila. Gallium utvecklas i en otrolig takt och får stor hjälp av AMD med kod och design sheets, men kommer alldrig komma ifatt av AMDs drivrutiner i prestanda.

Gallium har problem med att hänga med OpenGL specs, fglrx ligger ju hur bra till som helst.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

När kommer nya drivrutiner delvis helt fungerande till W8 CP?

Permalänk
Medlem

Riktigt uselt ifall drivrutinerna för Windows också läggs ned...Så länge Nvidia stödjer sina äldre produkter, så förväntar jag mig detsamma från AMD

Så länge grafikkort fortfarande klarar av spelen(vilket åtminstone HD4800-korten gör på minst medium) tycker jag allt att man kan förvänta sig att de stöds...

Säga vad man vill angående Nvidias och AMDs drivrutiner, men här ser man iaf tydligt vilka som stödjer sina kort under längst tid...
AMD har inte ens stöd för DX11 multithreaded rendering ännu, vilket Nvidia har haft på både sina DX10/10.1 och DX11 kort ända sedan April förra året

Nvidias drivrutin för Windows 8 fungerar även på deras Geforce 6-serie, AMDs fungerar just nu bara till deras DX11-kort

Permalänk
Skrivet av Or0s:

Bra, då kan det fokuseras på nyare kort istället.

Det är ju bara att anställa fler som programmerar...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Detta betyder alltså att månadsuppdateringar och nya funktioner försvinner. Bugfixar och liknande kommer fortfarande (per kvartal), ett tag till.
http://www.anandtech.com/show/5775/amd-hd-2000-hd-3000-hd-400...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Det är ju bara att anställa fler som programmerar...

Visst. finansierar du dom?
AMD har ju nyss sagt upp var tionde anstäld.
Folk kostar pengar och jag tvivlar på att dom vill kosta på sig så gammla kort som redan är optimerade bra nog när dom inte längre drar in pengar.

Jag tycker det är bra gjort.
Dom kan nu fokusera på nyare kort och dom kan lägga pengar där det behövs mer.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Visst. finansierar du dom?
AMD har ju nyss sagt upp var tionde anstäld.
Folk kostar pengar och jag tvivlar på att dom vill kosta på sig så gammla kort som redan är optimerade bra nog när dom inte längre drar in pengar.

Jag tycker det är bra gjort.
Dom kan nu fokusera på nyare kort och dom kan lägga pengar där det behövs mer.

AMD och Nvidia har redan fetvinster med überhöga bonusar till dom högsta hönsen, finns alltid möjligheter till att omstrukturera och göra företaget mer rättvist för alla anställda och alla kunder. Nu är kanske inte det är så högt prioriterat att optimera drivrutiner för gamla grafikkort då dom säkert klarar sig alldeles finemang på drivisarna som finns, men nu fick jag lufta lite ideologi :> (förövrigt så kicka dom väl ändå bara papperskyfflare?)

exempel på iPad

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Så.. lite kort; du tycker att linux brist på bakåtkompatibilitet ska göra så att AMD fortsätter supporta gamla grafikkort?
Det låter lite som att du vänder din vrede åt fel håll.. rikta den istället mot linuxcommunityn och inte mot AMD.

Min vrede går mot deras inkompetens och dåliga utveckling av drivrutiner samt dess problem. De är snabba med att skylla ifrån sig problem och när de finner att det är problem i deras drivrutin skyller de ifrån sig genom att säga att utvecklaren borde ta mer hänsyn till deras drivrutiner för att AMD inte följer opengl specsen av khronos. Bara in och läsa varför exempelvis Archlinux tog bort supporten för deras drivrutiner eller hoppa in på deras bugtracker och se hur de löste problemen med gnome-shell.

Skrivet av Glaucous:

Gallium har problem med att hänga med OpenGL specs, fglrx ligger ju hur bra till som helst.

Gallium har problem att följa med ja de sitter just nu på 3.1 men kollar du på problemen vad FGLRX har på Gnome-Shell eller KDE så kommer du hitta fina orsaker.

Som tidigare, Gnome-Shell problemet var att AMD inte stödje OpenGL specs till fullo. Bara hoppa in på deras bugtracker om gnome-shell för att läsa dev respons på slutet. En annan länk värt att titta på är = http://news.slashdot.org/story/12/02/22/1443224/kde-kwin-may-...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.