Webhallen - Vad tänker dom??

Permalänk
Medlem

Webhallen - Vad tänker dom??

Jag förhandsbokade Diablo III Collectors Edition 1-2 månader sen på Webhallen, eftersom det var den enda butiken som fortvarande tillät förhandsbokningar, alla andra butiker var fullbokade. Grejen är att dom fortvarande tillåter folk att förhandsboka spelet: http://www.webhallen.com/spel/pc/116282-diablo_iii-collectors_edition

Är det inte lite konstigt? Alla andra butiker har varit fullbokade för mer än en månad sen. Jag maila dom för 2 dagar sen:

Mail 1:
Hej, jag bokade Diablo 3 collectors edition 2012-03-16, och jag undrar om:

1. jag kommer få spelet på releasedatumet?

2. jag kommer ens få spelet? Med tanke på att det var redan slut på collectors edition förra månaden i andra butiker medans ni fortvarande låter folk boka nu, är ju lite konstigt. Kolla: http://www.webhallen.com/spel/pc/116282-diablo_iii-collectors...

**********************************************************
Svar:
Hejsan,

Det är många som beställt och vi får hem ett begränsat antal. Jag kan dessvärre inte garantera att du kommer att få ett exemplar. Det finns en möjlighet till det, och du får i så fall ett mail på releasedagen när du i så fall kan hämta ut den.

Med vänliga hälsningar / Kind regards

**********************************************************

Mitt svar:

Är ni seriösa eller? Då kan ju skriva det istället för att låta fler boka spelet??? Tänk om någon betalar? Hur tänker ni?

**********************************************************

Jag har inte betalat utan valt postförskott, men tänk ifall någon har betalat? Doesn't make sense! Idioter... Så jag måste vänta tills release för att få veta om jag kommer ens få spelet?

Permalänk
Medlem

Dåligt, trodde om man förbokade så fick man garanterat spelet ?? är som o beställa big mac med extra ost men du vet inte om du får osten eller inte för många har beställt de..

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Dåligt, trodde om man förbokade så fick man garanterat spelet ?? är som o beställa big mac med extra ost men du vet inte om du får osten eller inte för många har beställt de..

Precis... är man inte säker på att osten räcker, då säljer man inte skiten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazz:

Precis... är man inte säker på att osten räcker, då säljer man inte skiten!

Exakt, jag hade blivit förbannad om ja inte fick de när jag förbokat för 2 mån sen

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Fast kollar man på tidigare releaser så har det ju inte varit några problem med antalet. Sen att dom kanske inte får in alla till releasedatumet är en annan femma.
StarCraft 2 Collectors Edition hade dom ju i lager i typ ett år efter det lanserades så jag tror nog du inte behöver vara orolig om att du inte får ett exemplar. Dom har nog bara svårt att garantera att alla kan få sitt ex i första leveransen då dom inte vet ännu exakt hur stor den kommer bli.

Permalänk
Medlem

Äh, Webhallen får nog in ganska stora volymer skulle jag tro. Är nog inga problem.

Permalänk
Medlem

Som det visat sig massor av gånger tidigare så skulle jag nog inte räkna med att du får någonting levererat på releasedagen från Webhallen. Räkna med minst en dag senare - ofta fler ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Fast kollar man på tidigare releaser så har det ju inte varit några problem med antalet. Sen att dom kanske inte får in alla till releasedatumet är en annan femma.
StarCraft 2 Collectors Edition hade dom ju i lager i typ ett år efter det lanserades så jag tror nog du inte behöver vara orolig om att du inte får ett exemplar. Dom har nog bara svårt att garantera att alla kan få sitt ex i första leveransen då dom inte vet ännu exakt hur stor den kommer bli.

Skrivet av shauni:

Äh, Webhallen får nog in ganska stora volymer skulle jag tro. Är nog inga problem.

Hmm... ni har nog rätt... Lär också vara några som inte kommer hämta spelet.

Permalänk

Sen kan det även vara att Webhallen vill hålla sin rygg fri, hur dumt det än må vara.
Om det inte kommer ett spel till dig på releasedagen av någon anledning kan du inte säga "Jag har pratat med er support och där blev jag garanterad en kopia", utan dom har berättat att det KAN vara så att du inte får det.

Självklart är det jävligt tråkigt i vilket fall som helst.
Efter BF3 floppen med Webhallen litar jag personligen inte på dom alls gällandes förhandsbokningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PollyDarton:

Efter BF3 floppen med Webhallen litar jag personligen inte på dom alls gällandes förhandsbokningar.

Vad hände?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PollyDarton:

Efter BF3 floppen med Webhallen litar jag personligen inte på dom alls gällandes förhandsbokningar.

Fast så tycker jag inte att man kan säga. Webhallen beställer såklart så många exemplar som de kan. Sedan är det upp till distributörn och se hur många dom kan skicka. Kan ju vara det sista som var problemet.

Samma sak när Red Dead Redemtion kom ut, butikerna hade mellan 10-20 ex första dagen för att distributörn hade för få exemplar.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazz:

Vad hände?

Jag undrar också detta. Jag köpte limited edition en vecka efter det släpps. Dock var det bara 5 ex kvar i uppsala (där jag köpte det).

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Dom brukar ju alltid stänga bokning om kvoten fylls + bokningen har ju faktiskt varit stängd 1 gång redan. Så antar att dom låter bokningarna rulla in på den kvantitet dom blivit lovade.

Permalänk

Har själv bokat 2 ex. av Diablo 3 CE via min lokala Game butik, iom. det så är man garanterad att man får det i handen.
Dom har tom. nattöppet från den 14:e till den 15:e, blir att relaxa utanför sittandes i en baden-baden och sovsäck och spela PSP Vita medan man väntar och dricka kaffe

Hoppas att ni alla får ett ex.

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Dom brukar ju alltid stänga bokning om kvoten fylls + bokningen har ju faktiskt varit stängd 1 gång redan. Så antar att dom låter bokningarna rulla in på den kvantitet dom blivit lovade.

Exakt. Webhallen tillverkar ju inte spelet så dom kan aldrig garantera att just du får produkten. Dom lägger ut möjligheten att boka exemplar dom blivit lovade, inget annat.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att dom låste bokningen på Wotlk nån månad innan det släpptes

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Hazz:

Jag har inte betalat utan valt postförskott, men tänk ifall någon har betalat? Doesn't make sense! Idioter... Så jag måste vänta tills release för att få veta om jag kommer ens få spelet?

Hej!

Jag förstår om det är tråkigt med ett svar som inte garanterar dig att du ska få ditt exemplar.
Vad det gäller limited editions får vi ofta i god tid veta att vi ska få ett par tusen exemplar eller ett par hundra beroende på spel.
I nio fall av tio är informationen vi får från distributörerna korrekt. Men ibland händer det att vi blivit lovade t.ex. 1700 exemplar men i slutändan får 1200 och då står vi där med byxorna nerdragna utan att kunna göra något.
Därför svarar också vår kundtjänst ganska försiktigt på din fråga, just för att inte lova för mycket.
(Ibland händer det till och med att specifika utgåvor ställs också.)

Det händer inte ofta men bara det faktum att det KAN hända gör att vi är försiktiga.

Angående att få spelet på launchdagen så är vår trackrecord mycket bra skulle jag vilja påstå. Bortsett från de som har lantbrevbärare så får i princip alla spelet på launchdagen.

Vi har haft en egentlig fadäs där en massa förbetalda ordrar blockerades på grund av att nyanställda i personalen brast i en rutin. Det hände på en enda release.
Annars får den stora massan alltid sina spel i tid. En felmarginal finns alltid men om vi skeppar 10000 spel på launchdagen och 1% inte kommer fram i tid så är det fortfarande drygt 100 köpare som kommer att vara väldigt arga och göra sina röster hörda (med all rätt, jag klagar absolut inte på dem) och därmed kan det se betydligt mer illa ut än det är.
(Leveranskvalitet på över 99% är det i princip ingen i branschen som har i dagsläget, det går inte att uppnå om man har ett par tusen ordrar om dagen att hantera oavsett hur bra system och duktig personal man har.)

Angående om någon betalar men inte får ett spel så får de givetvis tillbaka hela beloppet.

Hoppas det är ett lite tydligare svar än vad du fick av kundtjänsten.
Jag ska ta upp med dem att de bör formulera sig bättre i framtiden och vara mer tydliga med vad de menar!
Tack för att du uppmärksammade oss på detta.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej!

Jag förstår om det är tråkigt med ett svar som inte garanterar dig att du ska få ditt exemplar.
Vad det gäller limited editions får vi ofta i god tid veta att vi ska få ett par tusen exemplar eller ett par hundra beroende på spel.
I nio fall av tio är informationen vi får från distributörerna korrekt. Men ibland händer det att vi blivit lovade t.ex. 1700 exemplar men i slutändan får 1200 och då står vi där med byxorna nerdragna utan att kunna göra något.
Därför svarar också vår kundtjänst ganska försiktigt på din fråga, just för att inte lova för mycket.
(Ibland händer det till och med att specifika utgåvor ställs också.)

Det händer inte ofta men bara det faktum att det KAN hända gör att vi är försiktiga.

Angående att få spelet på launchdagen så är vår trackrecord mycket bra skulle jag vilja påstå. Bortsett från de som har lantbrevbärare så får i princip alla spelet på launchdagen.

Vi har haft en egentlig fadäs där en massa förbetalda ordrar blockerades på grund av att nyanställda i personalen brast i en rutin. Det hände på en enda release.
Annars får den stora massan alltid sina spel i tid. En felmarginal finns alltid men om vi skeppar 10000 spel på launchdagen och 1% inte kommer fram i tid så är det fortfarande drygt 100 köpare som kommer att vara väldigt arga och göra sina röster hörda (med all rätt, jag klagar absolut inte på dem) och därmed kan det se betydligt mer illa ut än det är.
(Leveranskvalitet på över 99% är det i princip ingen i branschen som har i dagsläget, det går inte att uppnå om man har ett par tusen ordrar om dagen att hantera oavsett hur bra system och duktig personal man har.)

Angående om någon betalar men inte får ett spel så får de givetvis tillbaka hela beloppet.

Hoppas det är ett lite tydligare svar än vad du fick av kundtjänsten.
Jag ska ta upp med dem att de bör formulera sig bättre i framtiden och vara mer tydliga med vad de menar!
Tack för att du uppmärksammade oss på detta.

Tack för svar. Men ni kan ju i alla fall skriva att det finns en risk att man inte kommer få spelet. Speciellt så här nära release. Som Game t.ex: http://www.game.se/acatalog/Diablo_3_Collectors_Edition_PC_PC...
"OBS: From den 19 mars är det inte 100% att vårt lager kommer räcka till nya förhandsbokningar på Diablo 3 Collector’s Edition. Du är såklart välkommen att boka ändå, och kommer att bli kontaktad angående status på din förhandsbokning närmare releasen den 15 maj." Då vet man ju att det finns en risk att man inte kommer få sitt spel. Då förhandsbokar man också i en annan butik, så man känner sig säker.
Ni borde heller inte ta emot betalningar. Ska jag betala 1000kr, vänta tills release och få veta att jag kommer inte få mitt spel, ringa kundservice och få tillbaka pengarna... Det blir ju bara jobbigt, både för kunden och Webhallen + kunden kommer nog inte lita på er mer.

Permalänk

Hmm, trodde Webhallen skrev fullbokat när det var fullbokat. Måste vara extremt många som förbokar Diablo III CE (Inklusive mig själv)

Diablo III CE ligger 2:a på förbokningstoppen och det måste vara fruktansvärt många ex. Webhallen måste ha koll annars hade dom skrivit FULLBOKAT som på många många andra CE.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazz:

Men ni kan ju i alla fall skriva att det finns en risk att man inte kommer få spelet.

Det finns alltid en risk att du inte får spelet. Ingen leverantör kan garantera att de kommer få de antal spel de blivit lovade av distributörerna. Har dock leverantören blivit lovade samma antal som de låter kunderna förboka så kan man utgå från att kunderna kommer få sina spel.

Webhallen har via sina kanaler blivit lovade ett antal CE av Activision blizzard och de låter inte fler personer förhandsboka spelet. De har därför ingen anledning att behöva skriva ut att det "finns en risk att man inte kommer få spelet". Att kräva att de skulle skriva ut något sådant i denna situation är orimligt då situationen är densamma för alla andra leverantörer.

Situationen hade varit annorlunda om de nu sålt fler förbokningar än vad de blivit lovade av Activision/blizzard, DÅ borde de skriva till något på sidan om att ens förbokning inte är garanterad.

Situationen skulle även varit annorluna om just denna leverantören har en historik av att exempelvis använda fel kanaler vid kontakten med leverantören och därför fått fel antal (vilket inget pekar på i detta fall utan snarare att en (utav en väldig massa) förbokning gått fel pga något som leverantören klantade till.

Kortfattat: inget pekar på att de inte ska få in samma antal som låter folk förhandsboka.

Jag förstår att du vill vara helt säker på att få ditt ce, men tyvärr är det inte möjligt oavsätt vilken butik du väljer att förboka hos.

(Oj det blev långt )

Permalänk
Medlem

Det lär knappast vara ngn brist på dem så det är nog ingen fara. Möjligtvis om man beställer veckan innan.

Permalänk
Medlem

Webhallen har jag fått en uppfattning blizzard har som favorit butik i denna region då de haft events o annat där. Jag tror det kommer finnas stora volymer.

Själv avbokade jag mitt Collectors efter testat betan, räcker med standard utgåvan jag får gratis iom Annual pass på Wow. Kan köpa D3 collectors om något år eller så för 299-399spänn som Wow collectors expansionerna brukar sjunka till

Permalänk
Inaktiv

Vilket onödigt tjafst mot just Webhallen, inget företag i hela världen kan garantera 100% leveranssäkerhet. Dessutom
Shit happens och dom har hyfset att faktiskt vara ärliga innan istället för att lova blint som många andra, o vad händer? Jo ytterligare en gnälltråd på swec innan OP har tänkt igenom hur verkligheten ser ut. Passar det inte? Avboka och köa utanför valfri butik istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Vilket onödigt tjafst mot just Webhallen, inget företag i hela världen kan garantera 100% leveranssäkerhet. Dessutom
Shit happens och dom har hyfset att faktiskt vara ärliga innan istället för att lova blint som många andra, o vad händer? Jo ytterligare en gnälltråd på swec innan OP har tänkt igenom hur verkligheten ser ut. Passar det inte? Avboka och köa utanför valfri butik istället.

Är någon ärlig får dom skit för det, är någon oärlig får dom skit för det... Ja men det verkar väldigt förnuftigt. Om TS kunde koppla samman 1+1 så skulle han nog begripit att Webhallen endast är mellanhanden. Det hela hänger på distrubitören eller om Blizzard på något sätt ser till att fler exemplar ska gå via webhallen.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

men jag fattar inte, alla collector editions på webhallen har ofta tagit slut mycket snabbt.. hur i helvete kan dom bara låta folk boka och sen blir man inte garanterad....wtf? det ska ju vara dom som bokar är garanterade allt annat är ju bara kasst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej!

Jag förstår om det är tråkigt med ett svar som inte garanterar dig att du ska få ditt exemplar.
Vad det gäller limited editions får vi ofta i god tid veta att vi ska få ett par tusen exemplar eller ett par hundra beroende på spel.
I nio fall av tio är informationen vi får från distributörerna korrekt. Men ibland händer det att vi blivit lovade t.ex. 1700 exemplar men i slutändan får 1200 och då står vi där med byxorna nerdragna utan att kunna göra något.
Därför svarar också vår kundtjänst ganska försiktigt på din fråga, just för att inte lova för mycket.
(Ibland händer det till och med att specifika utgåvor ställs också.)

Det händer inte ofta men bara det faktum att det KAN hända gör att vi är försiktiga.

Angående att få spelet på launchdagen så är vår trackrecord mycket bra skulle jag vilja påstå. Bortsett från de som har lantbrevbärare så får i princip alla spelet på launchdagen.

Vi har haft en egentlig fadäs där en massa förbetalda ordrar blockerades på grund av att nyanställda i personalen brast i en rutin. Det hände på en enda release.
Annars får den stora massan alltid sina spel i tid. En felmarginal finns alltid men om vi skeppar 10000 spel på launchdagen och 1% inte kommer fram i tid så är det fortfarande drygt 100 köpare som kommer att vara väldigt arga och göra sina röster hörda (med all rätt, jag klagar absolut inte på dem) och därmed kan det se betydligt mer illa ut än det är.
(Leveranskvalitet på över 99% är det i princip ingen i branschen som har i dagsläget, det går inte att uppnå om man har ett par tusen ordrar om dagen att hantera oavsett hur bra system och duktig personal man har.)

Angående om någon betalar men inte får ett spel så får de givetvis tillbaka hela beloppet.

Hoppas det är ett lite tydligare svar än vad du fick av kundtjänsten.
Jag ska ta upp med dem att de bör formulera sig bättre i framtiden och vara mer tydliga med vad de menar!
Tack för att du uppmärksammade oss på detta.

Lägg i så fall till texten vid bokningsbara artiklar: "det är inte säkert att ni får varan vid releasen som ni bokat". Eller "ni får varan med förutsättning att leverantören skickar så många exemplar som utlovats vilket inte alltid är fallet". Så slipper ni stå där med byxorna nerdragna och förlora kundernas förtroende.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Konstigt dem brukar ju skriva FULLBOKAT. Tråkigt för er som inte får tag på ett CE. Själv bokade jag mitt för 2 år sedan, så mitt ex är ganska garderat.

Permalänk
Medlem

Har du förhandsbokat så är det ju bara en garanti i mån om antalet levererade exemplar räcker. Du har inte betalat någonting utan har i princip bara lagt produkten på din önskelista.

Så fort Webhallen får reda på någonting så får även du reda på det.

Citat:

Mitt svar:

Är ni seriösa eller? Då kan ju skriva det istället för att låta fler boka spelet??? Tänk om någon betalar? Hur tänker ni?

De som betalat i förväg har naturligtvis första tjing eftersom de är de enda faktiska kunderna i detta skedet.

Permalänk
Medlem

Webhallen gjorde likadant då S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl släpptes.
Det var lagom kul att få reda på releasedagen att jag inte fick hämta ut det Collectors edition jag hade bokat.

Förstår om de inte kan garantera men de borde åtminstonde skriva att de inte garanterar att de kan leverera varan. Eftersom en bokning gör att man får varan från alla andra seriösa butiker(som jag handlat av i alla fall).

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt varför "Bokat" är så allvarligt. Det står väl ingenstans att du är lovad ett exemplar på release eller inte? Du bokar ett ex så att du vet att OM det är brist på exemplar så är du i alla fall i kö. Så ingen ska "kunna" komma in till butik och köpa ett på releasedagen utan att ha brytt sig om detta när det står 3000 redan i kö.

Webhallen brukar vara duktiga på att markera "fullbokat" när det är mer limited edition paket, men detta collectors är inte helt "limited".

Visa signatur

|Case| NZXT Tempest EVO |Mobo| ASUS P8P67 LE B3 |CPU| Intel i5-2500K |RAM| 8Gb Corsair XMS3 Vengeance 1866 MHz |GPU| Gigabyte GTX 970 |HDD| SSD |PSU| Antec High Current Gamer 900W | EQ |Display| Triple-monitor setup |Keyboard| Razer BlackWidow |Mouse| Razer DeathAdder |Headset| Astro Gaming A50