Radeon HD 5450 ger inte DTS 5.1 ljud via HDMI

Permalänk

Radeon HD 5450 ger inte DTS 5.1 ljud via HDMI

Jag får 5.1 ljud om jag kör AC3-ljud i VLC men 5.1 ljudet funkar inte med DTS.
Har uppdaterat till senaste Catalyst drivarna.

Har kopplat HTPC till TV via en HDMI 1.4-kabel och sedan TVn till stärkaren via optisk.

TV: Sony Bravia KDL-40EX700
Stärkare: Sony Bravia BDV-E300
Grafikkort: Radeon HD 5450

Permalänk
Medlem

Det behöver nödvändigtsvis inte vara grafikkortets fel, kan vara tvn som spökar när du kör ljudet genom den. Även om det inte borde vara något problem!

Får du 5.1ljud med någon annan codec eller är det bara AC3 och DTS?

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Får bara 5.1-ljud med AC3.
Med DTS får jag 2.0

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har läst den tråden och mängder med andra sidor om detta ämne men har inte lyckats lösa det ännu.
Avinstallerade alla ATI och realtek drivrutiner och installerade dom ign och nu funkar inte 5.1 alls längre.
de flesta foruminlägg om detta är ganska gamla, ycker att catalyst drivarna borde löst detta nu.
Någon som har fler förslag?

Permalänk
Medlem

Vet inte om en enda TV som kan skicka 5.1 DTS ut via optiska utgången när den matas med HDMI. Jag är förvånad att du ens fick ut 5.1 AC3 det brukar vara begränsat till 2 kanaler.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Vet inte om en enda TV som kan skicka 5.1 DTS ut via optiska utgången när den matas med HDMI. Jag är förvånad att du ens fick ut 5.1 AC3 det brukar vara begränsat till 2 kanaler.

I specen till tvn står det att den har 5.1 ljud ut men det står inget om DTS eller AC3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du ska ju koppla allt till Förstärkaren och sedan till TV'n. (Men jag antar att din förstärkare inte har HDMI ut, då du inte har kopplat så) Men DTSljud(5.1) från TV'n kan du glömma.

Permalänk
Medlem

Låter som begränsning i TVn, normalt kopplar man först till förstärkaren och sedan till TV. Sen har man ändå en optisk från TVn till förstärkaren för att kunna få TV-ljudet i förstärkaren. Men övriga enheter som dator, bluray etc kopplas till receiver.
Läs manualen till din TV, det finns lite kopplingsexempel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Vet inte om en enda TV som kan skicka 5.1 DTS ut via optiska utgången när den matas med HDMI. Jag är förvånad att du ens fick ut 5.1 AC3 det brukar vara begränsat till 2 kanaler.

Vår Grundig här hemma fixar det med mitt Xbox

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Bravia BDV-E300 är ett färdigt hemmabiopaket med förstärkare och blurayspelare i ett. Har bara en HDMI ut och ingen in.
Verkar vara en begränsning i TVn ja, men läser man runt lite verkar folk ha fått till det och det verkar bero på dåliga drivrutiner.
När jag ställde in TVn på optisk ut-PCM funkade bara 2.0 och när jag ställer den på Auto funkar 5.1 för AC3.

Permalänk
Skrivet av Merlin460:

Bravia BDV-E300 är ett färdigt hemmabiopaket med förstärkare och blurayspelare i ett. Har bara en HDMI ut och ingen in.
Verkar vara en begränsning i TVn ja, men läser man runt lite verkar folk ha fått till det och det verkar bero på dåliga drivrutiner.
När jag ställde in TVn på optisk ut-PCM funkade bara 2.0 och när jag ställer den på Auto funkar 5.1 för AC3.

Finns som sagt ingen TV som klarar att ta emot dts 5.1 via hdmi och sedan skicka den vidare optiskt. Finns ingen fix med drivrutiner för det utan det är bara att bita i det sura äpplet och skaffa riktiga saker.

Kan verka surt att ingen TV klarar det, är dock en extra kostnad i licenser och material som gör att dem struntar i det. Speciellt efter som majoriteten av användarna ändå har en surround förstärkare som klarar allt och lite där till. Finns inga genvägar till surround ljud...;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Finns som sagt ingen TV som klarar att ta emot dts 5.1 via hdmi och sedan skicka den vidare optiskt. Finns ingen fix med drivrutiner för det utan det är bara att bita i det sura äpplet och skaffa riktiga saker.

Kan verka surt att ingen TV klarar det, är dock en extra kostnad i licenser och material som gör att dem struntar i det. Speciellt efter som majoriteten av användarna ändå har en surround förstärkare som klarar allt och lite där till. Finns inga genvägar till surround ljud...;)

Funkar på vår tv...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Finns det ingen optisk utgång på moderkortet/ljudkortet då som du kan koppla till förstärkaren?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyfek:

Funkar på vår tv...

Som sagt. Det är väldigt sällsynt att tvs decodar DTS.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du vill koppla till tvn först. Mycket smdigare att koppla till förstärkaren så blir det bara en kabel till tvn. Eller din förstärkare har kanske ingen HDMI? Köp en vettig förstärkare är mitt råd. Det gjorde jag och det ångrar jag inte en sekund

Permalänk
Medlem

Om du hade läst tråden så skriver TS att han inte har någon HDMI in på sitt hemmabiopaket.

TS, du får koppla optisk kabel direkt från din HTPC om du vill ha 5.1 DTS ljud, annars får du nöja dig med AC3.

Kan även tilläga att S/PDIF (dvs optisk eller digital coax) enbart stödjer 2.0 PCM så där kommer du aldrig få ut mer.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

jo har optisk utgång på moderkortet men vill slippa koppla om varje gång jag byter apparat. Allt annat funkar ju med 5.1 när det är kopplat såhär digitalbox, xbox etc.

Har bara en optisk in på förstärkaren och bara en hdmi ut. så det går inte att koppla på så mycket andra sätt...

Permalänk

Ljudspecen på TVn:

Ljud

Digital förstärkare
JA

Surroundtekniken S-Force Front
JA

Uteffekt (W)
20 W (10 W x 2)

Ljudläge
Dynamisk/Standard/Clear Voice

Surroundläge
Bio/musik/sport/spel

Stadigt ljud
JA

Dolby® Digital
JA

Dolby® Digital Plus
JA

5.1 kanaler ljudutgång
JA

Stäng av högtalare
JA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Som sagt. Det är väldigt sällsynt att tvs decodar DTS.

'

den decodar väl inte, den skickar bara vidare ljudsignalen genom optiska.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlin460:

jo har optisk utgång på moderkortet men vill slippa koppla om varje gång jag byter apparat. Allt annat funkar ju med 5.1 när det är kopplat såhär digitalbox, xbox etc.

Har bara en optisk in på förstärkaren och bara en hdmi ut. så det går inte att koppla på så mycket andra sätt...
http://static.trustedreviews.com/5d0be0%7Ca659_12797-rear.jpg

Du bör kunna få DTS via Coax från datorn?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Har ingen koax ut på moderkortet. Får bli att ringa Sony imorgoon och se vad de säger om det.

Permalänk
Medlem

Men alltså det GÅR inte! Sony kommer inte att kunna fixa det.

Synd att du inte hade någon coax på datorn, det hade vart en smidig lösning. Om du vill fortsätta köra optiskt så får du köpa någon form av ingångsväljare så slipper du byta kabel. Den här typ: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...

Annars kan du köpa den här: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl... och gå in på coax på Sonyn.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av Dyfek:

Funkar på vår tv...

Ok, modell? Jag har inte hittat någon som kan decoda dts från hdmi och skicka det vidare via optiskt. Vanlig dolby digital funkar, men dts funkar inte....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlin460:

jo har optisk utgång på moderkortet men vill slippa koppla om varje gång jag byter apparat. Allt annat funkar ju med 5.1 när det är kopplat såhär digitalbox, xbox etc.

Har bara en optisk in på förstärkaren och bara en hdmi ut. så det går inte att koppla på så mycket andra sätt...
http://static.trustedreviews.com/5d0be0%7Ca659_12797-rear.jpg

Kan tipsa om den här, fungerar perfekt för förstärkare som saknar flera optiska ingångar: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Sony sa samma sak... Får prova en slpitter/switch. Tack för alla svar.
Ha de gött

Permalänk
Medlem
Citat:

Switchen är även utrustad med ljudutgång. Välj mellan Optisk, Coax eller analog ljudsignal. Ljudet hämtas från HDMI-signalen som skickas till A-utgången.

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=10592&bildid=94

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless