Organisera vardagen, bra plattform?

Permalänk

Organisera vardagen, bra plattform?

I takt med att jag och sambon etablerar ett mer och mer "vuxet" hushåll, tänkte jag försöka införa nåt bra system för att hantera information digitalt.
Målet är att slippa ha en en anslagstavla med scheman/ rabattkuponger/pizzeriamenyer, att slippa ha kylskåpet fullt med handlingslappar och rabattkuponger, och lätt kunna ha översikt av vad som händer framöver utan att behöva klottra i en väggkalender.

Nån slags molnbaserad kombination av Todoist, OneNote och delade kalendrar helt enkelt.
I framtiden är det tänkt att vi ska ha åtkomst från våra telefoner, våra datorer, och ev nån slags Pad sittandes i köket. Hårdvaruvalet är väldigt oklart, så det får inte varar nånting plattformsbundet. Webgränssnitt, med appar som bonus, är nog att föredra.

Någon som använder ett liknande system, som verkar vara vettigt, och relativt framtidssäkert?

Enligt google verkar det finans flera hundra "The ONE to do list", och ingen tycks vara vidare komplett.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Både sambon och jag använder varsin android med varsitt googlekonto, och sedan har vi lagt till varandras kalendrar i våra telefoner och på så sätt kan vi lätt kolla vad som händer.

Så där är ett smidigt sätt att hålla koll på händelser iallafall, om ni har möjlighet att utnyttja google-konton.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Någon form av molntjänst verkar vara det du är ute efter, vill du hosta själv så ta en kik på Owncloud.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Owncloud finns även till android. Dock fungerar det inte helt hundra till HTC Wildfire med CM7 Android 2.3.7 vad det gäller uppladdning direkt genom office program (då genom "share"-unktion), vanlig läsning och nedladdning fungerar däremot toppen.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Google calendar + google docs för hushållsekonomin funkar bra för oss

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Skulle nog också ha föreslagit Google Calendar och Docs. Använder det på jobbet och det funkar över förväntan när man väl vant sig.

Permalänk

Google doc's saknar väl dock alla former av listor och så? Att behöva editera och sudda på telefonen blir för krångligt.
Jag kommer tyvärr behöva hitta en simpel lösning för detta, annars komemr sambon envisas med att skriva massa papperslappar

I dagsläget ser det ut som att separata kalendrar, + www.rememberthemilk.com får duga.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Vi har varsin Android-nalle, varsin Google-kalender och läsrättigheter i varandras kalendrar. Sedan skickar vi inbjudningar till varandra för att boka upp tid osv. Det fixade den mesta problematiken åtminstone.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Någon form av molntjänst verkar vara det du är ute efter, vill du hosta själv så ta en kik på Owncloud.

Går det att hosta owncload på t.ex Binero?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Går det att hosta owncload på t.ex Binero?

Ska inte vara några problem.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Ska inte vara några problem.

Hmm mailade dem och dem svarade att det inte gick, kan det vara så att dem säger så för att dem inte vill att man gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Hmm mailade dem och dem svarade att det inte gick, kan det vara så att dem säger så för att dem inte vill att man gör det?

Jag har testat att installera och det som krävdes var en webserver, php samt en databas. Filerna lagras i en mapp direkt på webservern, kanske det som strular då. Bord dock inte vara några problem. Testa

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Google doc's saknar väl dock alla former av listor och så? Att behöva editera och sudda på telefonen blir för krångligt.
Jag kommer tyvärr behöva hitta en simpel lösning för detta, annars komemr sambon envisas med att skriva massa papperslappar

I dagsläget ser det ut som att separata kalendrar, + www.rememberthemilk.com får duga.

Googles kalender fungerar bra, använder det själv. Delnig fungerar även det utmärkt

Skrivet av wRRM:

Går det att hosta owncload på t.ex Binero?

Klart att det går.. skulle dock rekommendera Lithiumhosting, där kan du även få obegränsat utrymme för en ganska billig penning.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch