Permalänk
Medlem

Byggmaterial, Eget Projekt

Hej, jag ska snart börja göra ett chassi och jag undrar var man skulle kunna få tag i material till projektet.

Material skom behövs är Plexiglas, Aluminium.
Aluminium behövs i tjocklek 0,3 och 0,5.
Plexi behövs kring 50x50x0,3->0,5.

Undrar ifall någon vet vart jag skulle kunna få tag i dessa. Ska snart börja ringa runt till olika plåtslagare och fråga.

INOM SKÅNE OCH I NÄRHETEN UTAV MALMÖ
P.S. kan vara 1 timme ifrån eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Hej, jag ska snart börja göra ett chassi och jag undrar var man skulle kunna få tag i material till projektet.

Material skom behövs är Plexiglas, Aluminium.
Aluminium behövs i tjocklek 0,3 och 0,5.
Plexi behövs kring 50x50x0,3->0,5.

Undrar ifall någon vet vart jag skulle kunna få tag i dessa. Ska snart börja ringa runt till olika plåtslagare och fråga.

INOM SKÅNE OCH I NÄRHETEN UTAV MALMÖ
P.S. kan vara 1 timme ifrån eller något.

ja tror det kan bli väldigt svårt att hitta så tunna material.. de tunnaste aluminiumet ja hittar är 0,5 och antingen får du nog beställa de från typ begroup via nått annat företag eller kanske om du kan hitta nått företag som tillverkar ventilationstrummor, de kan ha så tunna material om du har tur

Tunnaste plexiglaset ja hittat va på 1,5mm också. http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/category.htm

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

ja tror det kan bli väldigt svårt att hitta så tunna material.. de tunnaste aluminiumet ja hittar är 0,5 och antingen får du nog beställa de från typ begroup via nått annat företag eller kanske om du kan hitta nått företag som tillverkar ventilationstrummor, de kan ha så tunna material om du har tur

Tunnaste plexiglaset ja hittat va på 1,5mm också. http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/category.htm

Ganska säker på att han angett måtten i CM, och aluminium i 3mm samt 5mm ska definitivt gå att få tag på.

Ett tips Skythread, skriv alltid vilken måttenhet du använder, eller använd åtminstone millimeter som är vanligast till detta.

Permalänk
Medlem

Kolla på närmaste byggvaruhus, typ Bauhaus/Hornbach (vilket båda finns i Malmö) då de brukar ha sånt material inne (speciellt metall). Hittar du inget plexi där kan man ju bara gå till närmaste glasmästare så brukar de tillhandahålla sånt, inga problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ganska säker på att han angett måtten i CM, och aluminium i 3mm samt 5mm ska definitivt gå att få tag på.

Ett tips Skythread, skriv alltid vilken måttenhet du använder, eller använd åtminstone millimeter som är vanligast till detta.

ah det är möjligt ja! jag är lite yrkesskadad och tänker alltid millimeter när de gäller metall om inget annat står xD

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

ja tror det kan bli väldigt svårt att hitta så tunna material.. de tunnaste aluminiumet ja hittar är 0,5 och antingen får du nog beställa de från typ begroup via nått annat företag eller kanske om du kan hitta nått företag som tillverkar ventilationstrummor, de kan ha så tunna material om du har tur

Tunnaste plexiglaset ja hittat va på 1,5mm också. http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/category.htm

Tyvärr så är det för dyrt där, för min budget som jag vill använda, 60 euro med alla kostnader bara för 50x50 ifall man vill ha vanligt genomskinligt.

Skrivet av loefet:

Kolla på närmaste byggvaruhus, typ Bauhaus/Hornbach (vilket båda finns i Malmö) då de brukar ha sånt material inne (speciellt metall). Hittar du inget plexi där kan man ju bara gå till närmaste glasmästare så brukar de tillhandahålla sånt, inga problem...

Ska ringa runt till olika byggvaruhus snart och kollar runt.

Måtten som jag vill ha är 3mm och 5mm aluminium tjocklek och plex kan vara mellan 3mm och 6mm det är inte så faligt ifall det blir vid 8mm men inte mer helst. Bättre ifall vid 3mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

ah det är möjligt ja! jag är lite yrkesskadad och tänker alltid millimeter när de gäller metall om inget annat står xD

Det behöver man inte vara skadad för att göra.. tom snickare mäter i millimeter ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Det behöver man inte vara skadad för att göra.. tom snickare mäter i millimeter ..

Skickades från m.sweclockers.com

jasså har dem börjat göra det nu? kommer ihåg att min svetslärare på gymnasiet alltid bruka mobba snickarna för att de va så kassa på att mäta rätt

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Tyvärr så är det för dyrt där, för min budget som jag vill använda, 60 euro med alla kostnader bara för 50x50 ifall man vill ha vanligt genomskinligt.

Ska ringa runt till olika byggvaruhus snart och kollar runt.

Måtten som jag vill ha är 3mm och 5mm aluminium tjocklek och plex kan vara mellan 3mm och 6mm det är inte så faligt ifall det blir vid 8mm men inte mer helst. Bättre ifall vid 3mm.

http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/plexiglas-gs-allround-4aq...

3mm plexi 500x500mm för 20euro plus frakt vet inte vad du fick 60euro från?

jag köpte 1st 900x400x3mm 1st 300x300x3mm 1st 200x200x3mm för totalt 750kr med frakt

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/plexiglas-gs-allround-4aq...

3mm plexi 500x500mm för 20euro plus frakt vet inte vad du fick 60euro från?

jag köpte 1st 900x400x3mm 1st 300x300x3mm 1st 200x200x3mm för totalt 750kr med frakt

Här har de annars klar akryl 50x50cm 3mm tjocklek för bara 9£:

http://www.chilledpc.co.uk/shop/index.php?cPath=60_158

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/plexiglas-gs-allround-4aq...

3mm plexi 500x500mm för 20euro plus frakt vet inte vad du fick 60euro från?

jag köpte 1st 900x400x3mm 1st 300x300x3mm 1st 200x200x3mm för totalt 750kr med frakt

Tack så mycket. Jag hade valt en annan utav plexi, men denna var mycket billigare.
Då var Plexi löst men vet någon vart man skulle kunna skaffa 3mm och 5mm Aluminium då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Här har de annars klar akryl 50x50cm 3mm tjocklek för bara 9£:

http://www.chilledpc.co.uk/shop/index.php?cPath=60_158

fast det fanns inte på lager

men vanlig genomskinlig akrylplast kan du nog köpa från nästan vilken glasmästare somhelst så borde inte va några problem om du ringer runt lite!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Tack så mycket. Jag hade valt en annan utav plexi, men denna var mycket billigare.
Då var Plexi löst men vet någon vart man skulle kunna skaffa 3mm och 5mm Aluminium då?

mitt förslag skulle va att du hör av dig till mindre företag som bygger i plåt eller om du kan hitta någon skola med industriprogram

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

fast det fanns inte på lager

men vanlig genomskinlig akrylplast kan du nog köpa från nästan vilken glasmästare somhelst så borde inte va några problem om du ringer runt lite!

Skulle du kunna berätta skillnaden mellan Akrylplast och Plexiglas. Har jobbat med Plexi och då måste man vara försiktig och sedan slippa bort sista 2-3mm ifall man vill ha bra yta och inga sprickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Skulle du kunna berätta skillnaden mellan Akrylplast och Plexiglas. Har jobbat med Plexi och då måste man vara försiktig och sedan slippa bort sista 2-3mm ifall man vill ha bra yta och inga sprickor.

plexiglas är ett varumärke för akrylplast så det är same shit different name

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

mitt förslag skulle va att du hör av dig till mindre företag som bygger i plåt eller om du kan hitta någon skola med industriprogram

Har en vän som går industriprogram i gymnasie, bygger och fixar bilar. Skulle kunna ta be honom fråga sina lärare. Har även ett annat alternativ där en utav grunskolorna som jag gick i hade aluminium 1,5mm som jag jobbade och fixade med.
Men skulle vara enklare ifall man fixar från någon plåtslagare eller företag då man skulle kunna fixa med bättre kvalitet eventuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Här har de annars klar akryl 50x50cm 3mm tjocklek för bara 9£:

http://www.chilledpc.co.uk/shop/index.php?cPath=60_158

Plexiglasen är med frakt och alla kostnader i sverige. Akrylplastet är i UK och då tillkommer frakt och skatt och massa andra skit som bara tar tid. Villig att betala lite mer ifall jag slipper det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Har en vän som går industriprogram i gymnasie, bygger och fixar bilar. Skulle kunna ta be honom fråga sina lärare. Har även ett annat alternativ där en utav grunskolorna som jag gick i hade aluminium 1,5mm som jag jobbade och fixade med.
Men skulle vara enklare ifall man fixar från någon plåtslagare eller företag då man skulle kunna fixa med bättre kvalitet eventuellt.

har dem svets utbildning har de garanterat aluminiumplåtar på skolan så be polarn fråga om han kan få köpa en bit åt dig ;D mjaa bättre kvalitet tror ja inte du får om du inte väljer o köpa nått special aluminium.. tror också att det blir billigare för dig om du köper från en skola då de inte borde sälja materialet för så mycket mer än vad de själva köpt det för.. vet att ett företag ja jobba på här förut hade som standard att sälja material för minst dubbla inköpspriset iaf

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

har dem svets utbildning har de garanterat aluminiumplåtar på skolan så be polarn fråga om han kan få köpa en bit åt dig ;D mjaa bättre kvalitet tror ja inte du får om du inte väljer o köpa nått special aluminium.. tror också att det blir billigare för dig om du köper från en skola då de inte borde sälja materialet för så mycket mer än vad de själva köpt det för.. vet att ett företag ja jobba på här förut hade som standard att sälja material för minst dubbla inköpspriset iaf

Frågar just nu men kommer att ta kring 1 dag innan jag får svar från honom.

Permalänk
Medlem

Bauhaus har plexi i flera olika tjocklekar och arken är väl runt 70*90cm. Kostade några hundringar för ett sådant ark, större format än det du ville ha, med möjligheten att göra fel, samt provsåga lite kanske? 3mm och 5mm brukar vara standard för dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostrid:

Bauhaus har plexi i flera olika tjocklekar och arken är väl runt 70*90cm. Kostade några hundringar för ett sådant ark, större format än det du ville ha, med möjligheten att göra fel, samt provsåga lite kanske? 3mm och 5mm brukar vara standard för dessa.

Tack så mycket för info, ska ringa dit och fråga. Beroende på hur mycket det kostar kanske jag köper där från. Från internet med frakt och allt hem kostar 400kr.

Permalänk

Plexiglas köpte jag på Biltema, de kallar det "Plastglas".
http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/

Kanske något som hjälper?

Lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem

De kallar det plastglas för att det inte är akryl =).

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Maskindelen.se, dom klipper och kapar säkert ditt material på förfrågan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Maskindelen.se, dom klipper och kapar säkert ditt material på förfrågan.

Tack för tipset! Beställde precis ett par alu.plåtar därifrån, väldigt överkommliga fraktpriser