Permalänk
Medlem

Qpad MK-85 Fråga

Hej

Jag fick hem mitt mk-85 idag funkar kanon i windows men när jag startar datorn kan jag inte komma in i bios eller välja windows utan måste hämta ett annat tangentbord för att göra detta. Någon som har en lösning på detta?

Permalänk
Medlem

ingen som vet?

Permalänk

Detta fenomen har vissa moderkortstillverkar löst med BIOS/UEFI uppdatering, medan med andra kort så får man stänga av legacy usb support (tror de var det) i BIOS/UEFI.

Med mitt Asrock P67 Extreme4 jag hade tidigare fungerade inget av detta, så ville jag in i BIOS fick jag som du hämta ett annat tgn bord :/

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Medlem

Hej tack för ditt svar

Jag provade att stänga av Legacy usb och då kunde inte jag använda något tangentbord alls. Så jag måste vänta och hoppas att msi släpper en bios uppdatering snart? trisst så billigt var inte tangentbordet.

Jag har bara usb leagacy i bios inte uefi.

Permalänk

Har du någon mer funktion för USB? Vet att de finns flera olika man kan pröva stänga av.

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Medlem

Jag har ett z68A-GD65 G3 modekort

usb inställningar så finns det 3 val i bios

USB Controller
Legacy USB Support
Onboard USB 3.0 controller

Permalänk
Medlem

Prova med PS2 adaptern, tror det ska följt med en sån

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

fick ingen sådan med

Permalänk
Medlem

Jag hade problem ett tag med att mitt MK-85 inte fungerade i BIOS, sedan plöstligt så gick det bara efter någon dag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag hade problem ett tag med att mitt MK-85 inte fungerade i BIOS, sedan plöstligt så gick det bara efter någon dag.

skumt

Permalänk
Medlem

Mitt tangentbord fungerar inte i bios om jag har det i en usb 3.0 port.
Det är inte något MK-85. Men om du nu har det i en 3.0 port så kan du alltid testa om det funkar i en 2.0 port istället.

Permalänk
Medlem

Jag har provat båda med samma resultat

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Sätt bakgrundsbelysningen i läge 3 eller stäng av det, då ska det fungera om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk
Medlem

Stängde av belysningen helt och fortfarande funkar det inte.

Permalänk
Medlem

har samma problem med mitt tangentbord, men hade som tur var ett annat tangentbord tillgängligt! lite segt att den inte funkar, men tydligen inte helt ovanligt bland gamingtangentbord, speciellt de med full N-key rollover via usb

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

helt sjukt att man ska starta datan med ett annat tangentbord o sen byta tillbaka

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av bosis1:

Stängde av belysningen helt och fortfarande funkar det inte.

Ah, tänkte på ett annat problem som var med MK-85 (micen skriker när man har den kopplad till tangentbordet) som löstes med belysningen i de lägen jag berättade.

Här har du lite mer information om just ditt problem:

Skrivet av alexbriss:

Ok allihopa, jag pratade med en hjälpsam snubbe på QPAD som berättade massor om problemet. De kände till problemet och hade varit i kontakt med moderkorts-tillverkare för att försöka reda ut var problemet låg. Han berättade att en del hade lyckats komma runt problemet genom att koppla tangentbordet genom en USB-hubb. Själv löste jag det genom att koppla tangentbordet till en port på framsidan av min låda. Alltså en port som är kopplad till moderkortets interna USB-anslutning. För att slippa ha mastodontsladden hängande på framsidan av lådan plockade jag fram en USB-grej som man sätter i en expansionsplats där bak i lådan och kopplar till moderkortet. Den där grejen följde med mitt moderkort, så med lite tur kanske du har en också.

Tråden om detta problem hittar du på första sidan här, så hade du tittat runt lite hade du sett det.
Qpad MK-85 fungerar inte i bios

Permalänk
Medlem

får väll kolla sen om jag fick någon förlängningskabel med mitt modekort men det tvekar jag på. koppla in på framsidan är skit fult när man har ett 800d chassi

Permalänk
Medlem

aja man får väll hoppas msi släpper en bios uppdatering