Reklamationsrätt eller ej? (gällandes grafikkort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Det spelar ingen roll vilka argument du för fram, vilka exempel du kommer med eller vilken praktiskt tillämpning du visar på, silicontro111et kommer svara med sitt standardsvar oavsett..."såhär är det, för det tycker jag" utan att visa på nånting om varför det är så, eller för den delen ens ha en antydan av att ha läst det andra skriver i det han svarar.

Ska jag vara ärlig är den diskussionen rätt död för länge sedan. Jag har följt den sedan början och det spelar ingen roll vad man skriver. Har vissa personer bestämt sig för att vara motsträviga så kommer man ingen vart. Annars håller jag med dig till fullo! Självklart ska den kunna reklameras!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shito:

Inet har hållit sitt löfte om att grafikkortet garanterat ska fungera felfritt i 2år och har på så sätt uppfyllt denna del i avtalet. De har inte gått med på att stå för eventuella kostnader som skulle uppstå efter garantitiden, vilket de inte heller behöver och gör därför inga fel.

Så klart dom måste hjälpa kunden om det är något fel på varan även om garantin har gått ut, man har 3 års reklamationsrätt i Sverige.
Alla seriösa företag vill ha nöjda kunder.

Skrivet av Shito:

Inet har inte tvingat dig att skriva på, Så varför skulle blanketten som du skrev på inte gälla?

Om blanketten inte är i enlighet med sverigesrikeslag så går den inte före även om jag skrivit på.

Skrivet av Shito:

Okej, har du källa som bekräftar ditt påstående?

Skrivet av Shito:

Inte helt sant då det de säger är grafikkortstillverkarna sällan åtgärdar grafikfel som inte har upptäcks i ett tidigt skede.

Även om inte tillverkaren valt att inte åtgärda sådana fel så är det fortfarande ett fel där jag som kund inte ska behöva drabbas. Då får Inet själva stå för kostnaderna.

Skrivet av Shito:

Det du egentligen har gjort är att konstatera att flera andra har haft likartade fel. Om man nu inte kan verifiera att era problemet uppstod på på ett likartat är jag yttertveksam till om detta "bevis" håller. Skulle även vara trevligt om du kunde ge oss tillgång till den informationen du gett Inet.

Berätta gärna vilken form av bevis som du tycker krävs för att man ska kunna få igenom sin reklamation på en trasig produkt. Jag har skickat dom några länkar som du kan hitta längre bak i tråden där folk som haft likartad fel som mig. Även sagt att det finns ingen yttre påverkan på kortet och att kortet använts under normala förhållanden. Har även funnit att XFX har slarvat med BIOS på dessa kort och gjort så att fläkten inte går i dom hastigheterna som det bör. Som gör att korten blir för varma. Tänker skicka in allt jag funnit till Inet och se vad dom svarar.

Här har du några länkar där du kan läsa själv:
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=306304
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=286124
http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=3028196&postcount=22
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=193229
http://forums.whirlpool.net.au/archive/1371250

Även här på sweclockers har folk haft problem och Zcenicx nämner att XFX använts sig av bristande komponenter med dålig kvalité och vad förmodligen anledning varför Nvidia sa upp kontrakted med XFX efter 200-serien:

Skrivet av Shito:

Det han gjorde var att ge exempel på olika faktorer. Men som du säger kan en ESD skada visa sig först efter ett par år men då är det också upp till dig att bevisa felet uppkommit pga en sådan skada. Om du enbart har skickat in grafikkortet är detta mer eller mindre omöjligt då även kan ha varit du som skadat kortet.

Låter som enligt dig kan man aldrig reklamera en produkt, för det kan alltid vara kundens fel. Enligt Inet så kunde det här inte vara ett ursprungsfel, vilket har fram kommit här i tråden bara är en lögn från Inets sida. Och han borde inte ens nämna ESD-skada eftersom det inte kunde vara ett ursprungsfel från första början..Inet måste väl även dom kunna bevisa att jag har skadat kortet? Jag har skickat in min bevisning, dom har verifierat felet men sagt att dom har som policy att inte ersätta sådana fel.

Skrivet av Shito:

Ur min synpunkt står du inför en väldigt brant uppförsbacke då det kommer bli väldigt svårt att för dig att ta reda på varför felet uppkommit. Du säger att du använt kortet normalt och att det därför är ett tillverkningsfel men du har inte kunnat bevisat detta. Inet har åt andra sidan att grafikfel som inte upptäcks i ett tidigt skede beror på användaren. Eftersom du inte har några bevis på att det är ett tillverkningsfel så har Inet rätten på sin sida.

Jag vet inte vad du ser som bevis men jag har skickat dom olika länkar där folk haft samma problem som mej och det borde räcka att det inte finns någon yttre påverkan på kortet, vad för mer bevis behöver en konsument ha för att kunna få igenom sin reklamation?

Skrivet av Shito:

Om jag skulle varit du skulle jag inte lägga mer energi på detta utan skulle istället köpa ett nytt kort till inköpspris. Men om du nu inte vill ge upp så måste du som sagt kunna bevisa att det är ett tillverkningsfel på ditt kort och inte det inte är du som orsakat det. Hur du gör detta vet jag inte men önskar dig all lycka till.

Tur att du inte är mej då, jag tycker om att föra diskussion om sånt där folk tidigare inte har så mycket erfarenhet. Många vet hur teorin ser ut, men hur det fungerar i praktiken och hur olika företag tillämpar reklamationsrätten, det har inte många koll på.
Jag vill få upp Inet till ytan och visa hur dom behandlar sina kunder när det kommer till reklamationsrätt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Har du tänkt dra det vidare till ARN? Skulle vara intressant och se hur de resonerar.
För som jag har förstått det så är beviskraven på konsumenten för t.ex en TV eller ett grafikkort väldigt låga och det ska räcka med att produkten inte har blivit modifierad eller skadad av konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tur att du inte är mej då, jag tycker om att föra diskussion om sånt där folk tidigare inte har så mycket erfarenhet. Många vet hur teorin ser ut, men hur det fungerar i praktiken och hur olika företag tillämpar reklamationsrätten, det har inte många koll på.
Jag vill få upp Inet till ytan och visa hur dom behandlar sina kunder när det kommer till reklamationsrätt.

Alla företag tillämpar den princip på samma sätt skickar du in reklamation på elgiganten, mediamarkt, webbhallen och andra företag och det inte går igenom så får du betala undersökningskostanden. Sen bestämmer tillverkaren om det går igenom eller ej går det inte igenom så anser de inte att det är ursprungsskada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoYoghurt:

Har du tänkt dra det vidare till ARN? Skulle vara intressant och se hur de resonerar.
För som jag har förstått det så är beviskraven på konsumenten för t.ex en TV eller ett grafikkort väldigt låga och det ska räcka med att produkten inte har blivit modifierad eller skadad av konsumenten.

Ser helst en lösning med Inet utan att blanda in utomstående, dom är medvetna om den här tråden men har fortfarande valt att inte kommentera den.
I mitt senaste mail så frågade jag vad mer för bevis som behövs? Tydligen så verkar inte han som svara se nåt bevis i att kortet aldrig är överklockat, helt normalt använt, många med liknande fel och att kortet är utan yttre påverkan.
Så får se när Inet svarar på mitt senaste mail vad för form av bevis som dom behöver för att kunna gå vidare med ärendet. För jag tycker jag gjort allt vad jag kan, kan inte krävas så mycket mer från en konsument?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Alla företag tillämpar den princip på samma sätt skickar du in reklamation på elgiganten, mediamarkt, webbhallen och andra företag och det inte går igenom så får du betala undersökningskostanden. Sen bestämmer tillverkaren om det går igenom eller ej går det inte igenom så anser de inte att det är ursprungsskada.

Okej vad jag har hört här i tråden så har flera kunnat skicka in sina kort och andra produkter utan några bekymmer men när det gäller Inet så har Inet som en policy att inte låta kunden hävda reklamationsrätt när det är grafikfel. Har nämligen hört av en annan person som råka ut för samma missöde som jag när det gäller Inet.

Förstår dock fortfarande inte, och har inte fått svar från Inet, varför dom ens ville att jag skulle skicka in grafikkortet när dom visste att det rörde sig om ett grafikfel om de inte ersätter det. Skulle gärna vilja ha svar på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men va fan! Anmäl och förstå att du inte har något att komma med! Inet har gett dig en galet bra deal, ta den eller anmäl.

Du kommer att loosa!

Jag känner för dig, men så funkar det.

// Jao

Permalänk

Har följt denna tråd med ett gott skratt och man inser vilken otrolig okunnighet det förekommer trots att detta tar tagits upp så många gånger.

Stor sida av mobben skriker att det är lag på att allt ska ha 3 års garanti, ring ARN, skitföretag hit och dit och en himla massa "Jag har rätt"...

Sen finns det några vettiga som tex. Söderbäck som vet vad lagen går ut på och även tar upp flertal exempel i olika situationer där lagen tillämpas och hur den är tänkte att fungera.
Har man lite juridisk kunskap och följer arns beslut så vet man att han och några andra här på forumet verkligen vet vad de talar om.

Men som vanligt när känslorna "jag vill ha rätt" är för starka verkar inte de inte ta in hjälp ifrån de som vet hur lagen ser ut utan går efter forum-mobben som skriver massa strunt som de har hört från en kompis istället för ren juridisk fakta.

Jag skulle kunna argumentera hur länge som helst men det är ju ingen idé eftersom vissa har redan bestämt sig vad de "anser är rätt".

Ett litet försök gör jag med en enkel fråga:
Om nu alla affärer ska garantera att något ska hålla 3 år, varför har de då inte lagstiftat 3 års garanti på allt?
(Söderbäck har förklarat detta på sidan 2 för de som vill ha facit)

Sen alla som skriker om reklamationrätten:
Ja, alla har rätt att reklamera men det betyder ju inte att man har rätt...

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Så klart dom måste hjälpa kunden om det är något fel på varan även om garantin har gått ut, man har 3 års reklamationsrätt i Sverige.
Alla seriösa företag vill ha nöjda kunder.

Ja, det är helt sant det du säger. Inet har förövrigt inte nekat dig reklamationsrätt utan har till och med utfört en undersökning på den. De har kunnat verifiera att kortet är felaktigt men konstaterat att felet är av sådan art att den inte kommer gå igenom på reklamation och därför avrått dig från att gå vidare med den.

Citat:

Om blanketten inte är i enlighet med sverigesrikeslag så går den inte före även om jag skrivit på.

Nu har jag inte läst blanketten och kan därför inte uttala mig om den bryter mot en svensklag men jag är nästan helt säker på att en av Sveriges största nätbutiker inte har skrivit ett avtal som bryter mot en svensklag. Hur som helst undrar jag vilken lag du tycker att blanketten du skrev på bryter mot.

Citat:

Okej, har du källa som bekräftar ditt påstående?

Ja, konsumentköplagen. Läs gärna igenom den.

Citat:

Även om inte tillverkaren valt att inte åtgärda sådana fel så är det fortfarande ett fel där jag som kund inte ska behöva drabbas. Då får Inet själva stå för kostnaderna.

Om tillverkaren inte betraktar en vara som felaktig så finns det ingen anledning till varför butiken ska göra det. Därför behöver butiken inte stå för eventuella konstnader som drabbar kund.

Det finns inte heller något i konsumentköplagen som stödjer ditt påstående.

Citat:

Berätta gärna vilken form av bevis som du tycker krävs för att man ska kunna få igenom sin reklamation på en trasig produkt. Jag har skickat dom några länkar som du kan hitta längre bak i tråden där folk som haft likartad fel som mig. Även sagt att det finns ingen yttre påverkan på kortet och att kortet använts under normala förhållanden. Har även funnit att XFX har slarvat med BIOS på dessa kort och gjort så att fläkten inte går i dom hastigheterna som det bör. Som gör att korten blir för varma. Tänker skicka in allt jag funnit till Inet och se vad dom svarar.

Här har du några länkar där du kan läsa själv:

Även här på sweclockers har folk haft problem och Zcenicx nämner att XFX använts sig av bristande komponenter med dålig kvalité och vad förmodligen anledning varför Nvidia sa upp kontrakted med XFX efter 200-serien:

Om jag ska vara ärlig så vet jag inte vad som vilken bevisning krävs men är säker på att den måste vara så utförlig att den kommer hålla i rätten. För att jag ser inte att Inet i detta fall kommer ge med sig utan de kommer att driva ärendet hela vägen till rätten om så behövs.

Du nämner att XFX har slarvat med bios och gjort så att deras kort blir för varma och då kan du exempelvis berätta vilka temperaturer kortet tål och hur varmt ditt kort blev, särskilt då artefakterna dök upp. Vidare kan du försöka ta reda på om detta är ett känt fel och i så fall i vilket skede i kortets ålder felet börjar vissa sig.

Flera av dina länkar gäller GTX260 som skiljer sig mot GTX275 hårdvarumässigt och kan därför inte användas.

Det Zcenicx nämner är bara ett rykte. Det ligger säker något i uttalanden men kan inte användas som ett bevis för bristande kvalitet då det som sagt bara är ett rykte. Du får heller inte glömma att kortet trotts allt har fungerat under hela garantitiden något som talar emot att kortet varit av bristfällig kvalitet.

Citat:

Låter som enligt dig kan man aldrig reklamera en produkt, för det kan alltid vara kundens fel. Enligt Inet så kunde det här inte vara ett ursprungsfel, vilket har fram kommit här i tråden bara är en lögn från Inets sida. Och han borde inte ens nämna ESD-skada eftersom det inte kunde vara ett ursprungsfel från första början..Inet måste väl även dom kunna bevisa att jag har skadat kortet? Jag har skickat in min bevisning, dom har verifierat felet men sagt att dom har som policy att inte ersätta sådana fel.

Det är klart jag tycker att man ska kunna reklamera en felaktig vara men då måste felet vara av sådan art att den inte kan misstas för slitage eller yttre påverkan, så som exempel en icke fungerande utgång på ett grafikkort.

Inet behöver inte bevisa någonting utan det är din uppgift, står klart och tydligt i konsumentköplagen. Hur som helst, ifall din bevisning består av de länkarna du länka är den väldigt bristfällig. Du måste som sagt kunna bevisa och argumentera för fabrikationsfel osv på ditt kort och det har du inte gjort.

Han skrev så här: Problemet i detta fallet föreligger i att denna typ av fel kan bero på många olika faktorer ex. ESD, damm & smuts, slitage m.m.

Återigen nämner han bara olika faktorer som kan ha orsakat problemet, så som EDS, slitage osv. Han säger inte problemet uppstått pga av det. Jag ser därför inget fel med hans uttalande.

Citat:

Jag vet inte vad du ser som bevis men jag har skickat dom olika länkar där folk haft samma problem som mej och det borde räcka att det inte finns någon yttre påverkan på kortet, vad för mer bevis behöver en konsument ha för att kunna få igenom sin reklamation?

Det vet jag inte men om du verkligen vill ha ett bra svar på din fråga får du fråga en advokat eller motsvarande sakkunnig person.

Citat:

Det är helt ok att föra diskussioner i olika forum men det betyder inte alltid att slutsatsen kommer vara korrekt för det. Nu har jag inte läst hela denna tråd men jag håller med dig, det är många som inte vet vad de pratar om och har på det viset vilselett och gett dig falska förhoppningar. Men det är nu upp till dig om du vill gå vidare med ärendet eller inte men jag tycker att lägga ner mer energi för du kommer troligen inte få någonting för mödan.

Förövrigt tycker inte jag att Inet har behandlat dig illa utan väldigt professionellt. De har till och med försökt kompensera dig med ett erbjudande som jag tycker du ska nappa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosh of Vorlon:

Ett litet försök gör jag med en enkel fråga:
Om nu alla affärer ska garantera att något ska hålla 3 år, varför har de då inte lagstiftat 3 års garanti på allt?
(Söderbäck har förklarat detta på sidan 2 för de som vill ha facit)

Skrivet av NoAim:

Ja, om man som du gör nu utgår från att det enda som reklameras är grafikkort och andra produkter som bör hålla i de 3 år som vi har reklamationsrätt så kan man nästan likställa de två. Nu finns det dock mängder med produkter som inte förväntas hålla i 3 år och där särskiljer sig garanti och reklamationrätt.

Förstår du? Det säljs produkter som är så kallade slit och släng-produkter, förbrukningsprodukter, billigt skit som inte ska ha 3 års garanti.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

*Uppdatering*

Mitt mail till Inet:

Hej Xxxxx/ Inet

Min ståndpunkt är fortfarande att jag inte ska behöva stå för kostnaderna om ni väljer att skicka in kortet till tillverkaren. Jag har köpt datorn av er, inte av tillverkaren. Sen hur ni sköter det med tillverkaren ska inte vara mitt bekymmer.

Du nämner ESD skada skulle kunna vara ett av felen, isånnafall kommer den skadan från er eftersom det är ni på Inet som byggt ihop datorn. Och en ESD skada kan visa sig flera år efteråt och därmed kan det här visst vara ett ursprungsfel, nåt som du påstått inte var fallet i början av våran diskussion. Om du går in och läser tråden på Sweclockers så är det många som säger samma sak, att ett grafikfel kan visa sig långt efteråt.

Jag tycker jag har skickat tillräcklig med bevisning, vad mer behöver du från min sida?
Kortet har ingen yttre påverkan, jag har länkat till folk med samma fel, kortet har använts helt normalt och aldrig blivit överklockat, har suttit i en å samma datorn som ni byggt ihop för lite mer än 2 år sen.

Har hittat lite nya länkar som kan vara intressanta för er på Inet att läsa om detta ärende, som bekräftar det jag säger att det är fler än jag som har grafikfel på 200-serien av detta grafikkort:

Står att det är fel på själva bioset till XFX korten och det är ett känt fel, som gör att fläkten bara går i 40%. Korten blir för varma.

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/933648-nvidia-xfx-g...
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/954753-problem-n...

Återkom gärna med svar, och Inet får mer än gärna göra ett officellt uttalande angående eran policy att grafikfel ej täcks av reklamationsrätten i Sweclockers tråden som jag har skapat:

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1104102-rek...

Väntar på erat svar.

/mvh muSashi

Inets svar:

Som jag förklarat tidigare, skickar vi kortet till tillverkaren och dem nekar ärendet så kommer du debiteras alla avgifter, du har dessutom skrivit på reklamationsblanketten som vi skickade ut där allt detta redan står, samma gäller för alla som reklamerar. Vi har ingen anledning till att avvika från Sveriges lagar.

Datorerna byggs och testas i en ESD-skyddad miljö och packas därefter, jag vill också påpeka att ESD-skada var bara ett exempel.

Du har inte lämnat någon teknisk bevisning som stöder ditt argument, länkar på internet är inte bevisning.

Som jag också nämnt tidigare så kommer ärendet med största sannolikhet bli nekat hos tillverkaren utan någon teknisk bevisning som grund för ditt argument, så min professionella rekommendation är att inte gå den vägen då jag har lång erfarenhet av nekade liknande ärenden.

Du har 3 alternativ;

· Vi skickar kortet till tillverkaren och du godkänner att alla kostnader som kan tillkomma vid nekad reklamation debiteras till dig

· Vi skrotar varan utan kostnader och erbjuder dig nytt grafikkort till inköpspris i goodwill

· Vi returnerar varan till dig och bjuder på felsökning och frakter i goodwill

Vänligen återkom med hur du vill göra i ärendet, ring mig gärna om du har frågor på 031-652700 och uppge servicenumret för att bli kopplad.

Med vänliga hälsningar

Xxxxx Xxxxxx

Inet Service

Antar jag inte kommer så mycket längre med Inet och om jag vill gå vidare med ärendet nu så får jag kontakta konsumentombudsmannen eller ARN.
Hade hoppats på en smidigare lösning..

När han nämner att det skulle kunna vara ESD-skada så öppnar han ju upp för att det här visst skulle kunna vara ett ursprungsfel, nåt han sa bestämt inte var fallet i vår första mail konversation.

Tråkigt att man som kund hos Inet ska krävas på teknisk bevisning, för jag har ingen aning om hur en sådan bevisning skulle se ut, men antar man måste ha någon form av teknisk utbildning inom datorkomponenter och kunna påvisa att lödningar har släppt eller att fläkten är fel konstruerad eller att bristande komponenter har används.
Det är flera olika källor som säger att själva BIOS:et är fel till många av 260 och 275 kortet som gör att fläkten inte går upp i den hastigheter som det bör gå i och där med orsakar grafikfel/överhettning. Men kanske inte är tillräckligt allmänt känt fel.

Känns bara så fel när man vet med sig att man inte gjort något fel och använt produkten under helt normala förhållanden.
Jag förstår fortfarande inte hur Inet kan ha som policy att grafikfel alltid är kundens fel när det gäller reklamationsärenden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shito:

Det är helt ok att föra diskussioner i olika forum men det betyder inte alltid att slutsatsen kommer vara korrekt för det. Nu har jag inte läst hela denna tråd men jag håller med dig, det är många som inte vet vad de pratar om och har på det viset vilselett och gett dig falska förhoppningar. Men det är nu upp till dig om du vill gå vidare med ärendet eller inte men jag tycker att lägga ner mer energi för du kommer troligen inte få någonting för mödan.

Förövrigt tycker inte jag att Inet har behandlat dig illa utan väldigt professionellt. De har till och med försökt kompensera dig med ett erbjudande som jag tycker du ska nappa på.

Om du inte läst igenom hela tråden så har du faktiskt ingen aning om hur många korrekta och felaktiga råd jag har fått.

Och jag har aldrig sagt någonstans att Inet har behandlat mig illa, så förstår inte varför du drar upp det? Det jag däremot har sagt är att jag tycker deras policy är fel angående att grafikfel alltid är kundens fel och att det inte går att reklamera utan att bli hotad med avgifter från tillverkaren, kostnader som jag tycker Inet ska stå för om de väljer att gå den vägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Om du inte läst igenom hela tråden så har du faktiskt ingen aning om hur många korrekta och felaktiga råd jag har fått.

Och jag har aldrig sagt någonstans att Inet har behandlat mig illa, så förstår inte varför du drar upp det? Det jag däremot har sagt är att jag tycker deras policy är fel angående att grafikfel alltid är kundens fel och att det inte går att reklamera utan att bli hotad med avgifter från tillverkaren, kostnader som jag tycker Inet ska stå för om de väljer att gå den vägen.

Det är absolut inga hot utan något som gäller för stort sätt (säkerligen alla) återförsäljare. Du kan ju kolla med andra och se, jag vet du får för svar.

Det är tråkigt att det ligger på dig att bevisa då det inte är mycket mer att göra än att visa att kortet är normalt använt. Lite beundransvärt att du kör på fortfarande, jag hade tröttnat men är inte i din sits. Hoppas det löser sig för dig!

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De här trådarna om reklamationsrätt och innebörden av fabrikationsfel kommer upp ganska ofta i forumet.

Såhär ligger det till. Reklamationsrätten kan nyttjas om fabrikationsfel kan påvisas inom 3 år efter inköp. Inom de första 6 månaderna är det upp till leverantör att bevisa att felet inte beror på reklamationsfel och 6 månader efter inköp är det upp till köparen att bevisa fabrikationsfel. Dessa saker har redan hanterats i tråden så det är säkert inga oklarheter här.

Men, vad fabrikationsfel faktiskt innebär pratas det inte lite mycket om och denna del är viktig för att förstå sig på när reklamationsrätten är tillämpbar. Det räcker inte med "brist på bevis av yttre påverkan" för att man skall kunna hävda fabrikationsfel. Något måste ha gjorts direkt fel i tillverkningen (ja, eller transport osv.) för att detta skall gälla. Säg att tillverkaren använder fläktar eller kondensatorer till grafikkortet som har en förväntad livslängd på 2 år. Går dessa då sönder efter 2,5 år så har det inte gjorts några fel från tillverkare eller leverantör. Att valda komponenter inte garanterar 3 års livslängd är alltså inte samma sak som fabrikationsfel.
Har däremot ett överspänningsskydd glömts bort vid tillverkningen, har de glömt att montera kåpan över kylflänsen eller om fläkten är vänd åt fel håll så att produkten blir överhettad så är detta i högsta grad ett fabrikationsfel. Likaså om de glömt att ansluta HDMIporten på grafikkortet. Sedan finns det ju som tidigare nämnt fall där produktserier har haft kända fel/brister och även här skall reklamationsrätten gälla.

Alltså, fabrikationsfelsreklamationsmöjligheten är till för att skydda kunden mot direkt felkonstruerade och trasiga komponenter, men den är inte till för att skydda kunden mot något snåla komponentval där komponenterna inte är till för att hålla hela 3 år.

Jag vet sedan gamla trådar att många tycker detta är väldigt dåligt, men man skall inte se reklamationsrätten som ett totaltskydd under 3 år. Det är nämligen inte tanken. Men den är fortfarande högst användbar. Säg att man inte använt HDMIutgången på grafikkortet de 2 första åren och sedan upptäcker att den inte fungerar för att tillverkaren glömt att ansluta HDMIporten till grafikkortet. Då behövs reklamationsrätten, men endast för dessa tillfällen. Det skyddet man har utöver reklamationsrätten är tillverkarens egna garantier. Har en produkt kort garantitid och lågt pris så bör man ta sig en funderare på varför produkten inte försetts med längre garanti (lite kundansvar är inte för mycket begärt).

I TS fall är det fortfarande möjligt att det är ett fabrikationsfel på kortet. Men det är ofta väldigt svårt att hitta på elektronikprylar. Anledningen att INET plockade in kortet för felsökning kanske berodde på att de hoppades hitta ett faktiskt fabrikationsfel men de lyckades inte med detta. Jag kan på inget sätt se att INET gjort något fel i detta fall. Jag ser det snarare som en stor skopa goodwill att de gratis letar efter fabrikationsfel på kortet åt dig gratis vilket de absolut inte behöver göra. Det är som sagt upp till kund att kunna påvisa fabrikationsfel.
Så med den information jag känner till i ärendet just nu har du fått tre högst rimliga alternativ från INET. Välj det som passar dig bäst.

Bra Rutet, Herr Söderbäck .. TS .. LÄS!

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Det är absolut inga hot utan något som gäller för stort sätt (säkerligen alla) återförsäljare. Du kan ju kolla med andra och se, jag vet du får för svar.

Det är tråkigt att det ligger på dig att bevisa då det inte är mycket mer att göra än att visa att kortet är normalt använt. Lite beundransvärt att du kör på fortfarande, jag hade tröttnat men är inte i din sits. Hoppas det löser sig för dig!

Som det fram kommit i tråden så är det många återförsäljare/företag som hjälper kunden även när garantitiden på produkten har gått ut, finns många exempel om du läser hela tråden.

Jag vet det inte är några "hot" men det känns så, när man vet med sig att man inte förstört produkten eller använt den på något onormalt sätt och får veta att policyn är så att det alltid är kundens fel. De flesta väljer nog att inte gå vidare när Inet säger att man kommer få stå för alla kostnader, det är liksom inte värt det när produkten är värd runt 2000kr och man kan få en felsökningsavgift på upp till 1300kr.

Varför skulle jag tröttna när jag vet att jag inte gjort något fel och är av den uppfattning att ett grafikkort / dator ska hålla i mer än 2 år.
Dessutom gillar jag att föra diskussioner om ämnen som befinner sig i gråzoner i konsumenträtt eller där det inte finns så stor kunskap i hur det fungerar i praktiken när det väl händer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Bra Rutet, Herr Söderbäck .. TS .. LÄS!

Redan läst alla hans inlägg och han kom fram till att han inte hade helt rätt och inte var tillräckligt kunnig inom juridiken.

Så devhdc LÄS TRÅDEN innan du uttalar dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, så det är ett känt fel att fläktarna inte går som dom ska på den serien, och Inet fortsätter att tjura emot för ett grafikkort i så pass låg prisklass som det ändå är nu för tiden? Herregud, Sveriges bästa datorbutik...tack för kaffet. Vad fan förväntar dom sig för bevis då, om normal användning, andra med liknande fel och att dom själva har monterat kortet i datorn från början inte räcker?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Haha, så det är ett känt fel att fläktarna inte går som dom ska på den serien, och Inet fortsätter att tjura emot för ett grafikkort i så pass låg prisklass som det ändå är nu för tiden? Herregud, Sveriges bästa datorbutik...tack för kaffet. Vad fan förväntar dom sig för bevis då, om normal användning, andra med liknande fel och att dom själva har monterat kortet i datorn från början inte räcker?

Jag vet inte om XFX någonsin medgivet att dom haft problem med BIOS:et som styr fläktens hastighet men det var många personer på flera olika forum som sa att så var fallet iaf och att dom fick skapa ett eget BIOS eller gå in och själva ändra i BIOS:et för att få det att funka som det ska.

Visa signatur

Permalänk

Skriver hit en trudelutt bara för att kunna följa med tråden. Vill så gärna veta hur det går för muSashi

ON Topic: efter att ha läst igenom alla inlägg så lutar jag nog åt det hållet att muSashi borde få sin produkt ersatt. För problemet han har med sin vara, verkar vara av en sådan typ att det borde räknas som "ursprungsfel".

Men bara den som väntar får se. Hoppas att du går vidare med detta muSashi!

edit: lite stavfel

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Redan läst alla hans inlägg och han kom fram till att han inte hade helt rätt och inte var tillräckligt kunnig inom juridiken.

Hejhej.

Jag var i kontakt med ARN med denna fråga (ungefär) sedan min förra post och de har ett ganska bra svar tycker jag. Inte varit i tråden sedan jag skrev sist. Hittade tillbaka först när jag nu blev citerad igen ;).

Frågeställningen:
Jag hade tänkt fråga er hur delar av KKL faktiskt är tänkt att fungera när det kommer till ursprungsfel.

Det som ofta tas upp är när datorkomponenter går sönder inom 3 år där garantin gått ut och inget exakt fel kan fastställas.

Att reklamationsrätten sträcker sig över 3 år känner många till. Likaså är sexmånadersregeln gällande vems skyldighet det är att fastställa ursprungsfel allmänt känd.
Frågan som inte svaras på specifikt i KKL är huruvida en produkt som tillverkats för att hålla under en kortare tid en 3 år verkligen har ett ursprungsfel. Kan man exempelvis hävda ursprungsfel när en plånbok för 19:-, eller en ficklampa för motsvarande pris går sönder efter 2 år om de inte använts på ett "olämpligt" sätt? Eller om vi tar exemplet med ett grafikkort som har försetts med kondensatorer som åldras snabbt och inte förväntas hålla i hela 3 år. Är då det då ett ursprungsfel när grafikkortet går sönder efter 2,5 år på grund av åldrade kondensatorer? Att varan är trasig beror såklart på komponentval sedan tillverkning, men inga monterings, eller slarvfel har begåtts.

Så, frågan i korthet är följande:
Skall alla varor (förutom förbrukningsvaror) som säljs i Sverige ha en minsta förväntad livslängd på minst 3 år? Är det ett rimligt krav man kan ställa på alla typer av billigare produkter?

Med vänliga hälsningar
Söderbäck

Svaret:
Hej!

För fel som visar sig mer än sex månader efter köpet och efter garantitidens utgång men inom den treåriga reklamationsfristen gäller det att konsumenten måste bevisa att felet fanns vid köpet. Enbart det faktum att en vara går sönder inom reklamationstiden är inte i sig tillräcklig bevisning för att varan hade ett fel vid köpet. Det går därför inte att anta att alla produkter har en förväntad livslängd som motsvarar den lagstadgade reklamationstiden. Nämnden gör en prövning från fall till fall om ett visst fel kan anses ha funnits vid köpet.
Med vänlig hälsning
ARN

Man kan fortfarande tolka detta svar på flera sätt, men enligt ARN kan man inte förvänta 3 års livslängd på alla typer av produkter utöver konsumptionsprylar. Det är individuell bedömning som gäller från produkt till produkt och det var väl det jag ville ha sagt ungefär. Mer specifikt ville jag ha sagt att reklamationsrätten inte är samma sak som en försäkring. Samtidigt tror jag själv att man skulle bedöma ett grafikkorts livslängd att hålla minst 3 år så efter en prövning i rätten så tror jag (som inte har någon som helst juridisk bakgrund) att kund skulle få rätt i dessa fall. Men inte innan förväntad livslängd faktiskt utvärderats på din typ av komponent. Här behövs som jag förstår det prejudikat med utfall till din fördel för att kunna hävda din rätt om du inte själv vill ta det till domstol.
Vidare säger ju ARN att det trots allt ligger på kunden efter 6 månader (som tydligt står i KKL) att bevisa ursprungsfel. Det är inte butikens ansvar trots att kunden saknar kompetens att göra en sådan utvärdering.
Så i detta fall tycker jag fortfarande att mitt första inlägg står sig ganska väl egentligen.

Med detta sagt vill jag tillägga att det alltid är trevligt när butiker gör mer än lagen påtvingar dem, och ett förfarande där återförsäljaren axlar ansvaret för uppgiften i fråga är ju tydligen inte helt ovanligt enligt vad flera som jobbar inom försäljning påpekat här.

Aja. Hoppas detta bringar mer klarhet än förvirring. Har väl uttryckt mig lite väl stramt ser jag nu ;).

EDIT: citerade fel inlägg först

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Men nu har ju inet satt kortet i datorn, sen har det suttit där, så han har inte pillat på det. Det har inte överklockats och han har grävt fram en del länkar där folk har konstaterat fel som mycket väl skulle kunna leda till just detta problemet, på just det märket av grafikkort. Frågan är hur mycket man som konsument kan "bevisa" ursprungsfel, för om ovanstående inte räcker så känns det ju i praktiken omöjligt. I övrigt är det ungefär det du skrev där som jag har sagt ett par gånger till dom som envist hävdar att om man ska få reklamera en TV efter 2½ år även om garantin bara är 2 år, så innebär det att allt har 3 års garanti. Så är givetvis inte fallet, men det var bra att vi kunde få det svart på vitt.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoAim:

Men nu har ju inet satt kortet i datorn, sen har det suttit där, så han har inte pillat på det. Det har inte överklockats och han har grävt fram en del länkar där folk har konstaterat fel som mycket väl skulle kunna leda till just detta problemet, på just det märket av grafikkort. Frågan är hur mycket man som konsument kan "bevisa" ursprungsfel, för om ovanstående inte räcker så känns det ju i praktiken omöjligt. I övrigt är det ungefär det du skrev där som jag har sagt ett par gånger till dom som envist hävdar att om man ska få reklamera en TV efter 2½ år även om garantin bara är 2 år, så innebär det att allt har 3 års garanti. Så är givetvis inte fallet, men det var bra att vi kunde få det svart på vitt.

Ja visst är det nästan omöjligt för kund att bevisa ursprungsfel på just finelektronik som jag tidigare sagt. I denna fråga finns det inte några större otydligheter då kkl är tydlig
med att det är kundens ansvar att påvisa felet efter 6 månader. Man kan såklart ha känslor i frågan men ur rättslig mening är det glasklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja visst är det nästan omöjligt för kund att bevisa ursprungsfel på just finelektronik som jag tidigare sagt. I denna fråga finns det inte några större otydligheter då kkl är tydlig
med att det är kundens ansvar att påvisa felet efter 6 månader. Man kan såklart ha känslor i frågan men ur rättslig mening är det glasklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Men tittar du på ARN's exempelfall som jag har länkat tidigare, med bilen, så räcker det ju som bevis att kunden rimligen inte har påverkat något som gjort att felet uppstått, samt att butiken inte kan påvisa att det faktiskt är kundens fel. Citerar än en gång nedan, från http://www.arn.se/Vanliga-fall/Bank/Fel11/Fall-1/Fall-1111/ .

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

Det uttalandet, tillsammans med att det uppenbarligen finns folk som har problem med att XFX-kort överhettar pga att fläktarna snurrar för sakta borde rimligen räcka kan man väl ändå tycka?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför Inet och tillverkaren bråkar, stå på dig muSashi för vi håller med dig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D Cpu: i5 750 @2.67 Moderkort: Asus P7P55D-E socket 1156
Hårddisk (OS): Intel X-25m 80GB SSD Hårddisk (Gaming): Intel 320 120GB SSD
Grafikkort: Asus HD5870 Ramminnen: Corsair Dominator 1600MHz 8GB Cpu kylning: H50 Hydro
PSU: Corsair HX 850W

Permalänk
Skrivet av NoAim:

Men tittar du på ARN's exempelfall som jag har länkat tidigare, med bilen, så räcker det ju som bevis att kunden rimligen inte har påverkat något som gjort att felet uppstått, samt att butiken inte kan påvisa att det faktiskt är kundens fel. Citerar än en gång nedan, från http://www.arn.se/Vanliga-fall/Bank/Fel11/Fall-1/Fall-1111/ .

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

Det uttalandet, tillsammans med att det uppenbarligen finns folk som har problem med att XFX-kort överhettar pga att fläktarna snurrar för sakta borde rimligen räcka kan man väl ändå tycka?

Fast då hade ju rimligen TS fått bevisa att även hans kort t.ex. överhettar. just nu har han länkat till en massa möjliga fel hans kort kan ha men inte bevisat att det är fel på hans kort. Jag håller med Inet att det bevisar inte att det är fel på hans kort att andra haft fel på sina. hade han haft något att lägga till sina bevis som pekade på att han hade samma typ av fel så hade det kunnat tas som bevis... Han ska bevisa att det är fel på hans kort, inte att det kan vara fel på hans kort. Fallet du refererar till så är det ju bevisat att det är ett specifikt fel på bilen, i det här fallet är det inte bevisat exakt vad som är fel på kortet ännu... grafikfel är ungefär lika exakt fel som "bilen startar inte", medans bilen reklamerades på "knackningssensorn gav för låg signal".

Skrivet av iAmKato:

Förstår fortfarande inte varför Inet och tillverkaren bråkar, stå på dig muSashi för vi håller med dig.

De har all rätt att bråka, kunden har inte bevisat att det är tillverkningsfel på hans kort.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av muSashi:

Skrivet av NoAim:

Nej, och återigen faller man tillbaka på att man inte ska jämföra äpplen och rymdfärjor.

I det här fallet kunde de peka på vad som var trasigt, hur det var trasigt, och ARN gjorde bedömningen utifrån den förväntade livslängden på denna komponent att det var ett ursprungsfel. Att de säger att "Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten" innebär enbart att de gör bedömningen att felet inte kan ha uppstått på grund av felaktigt handhavande.

"Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta" är däremot den viktigaste delen av hela stycket. Om köparen hävdar ursprungsfel och säljaren inte ens motsätter sig detta förstår jag inte ens varför det landade i ARN.

Men, för att komma till poängen.
Tar du knacksensorn på en bil så tar du en del som med enkelhet kan förväntas ha en livstid om över 30,000 mil och antagligen en bra bit över femton år. Det är en synnerligen enkel komponent som extremt sällan ska behöva bytas innan resten av bilen rostat ihop runtomkring den. Självklart med förbehåll för att bilen hålls i bra skick genom rengöring och inte utsätts för överdrivna mängder salt.

Samtidigt får just bilar anses ha en väldigt lång förväntad livstid, med vissa undantag. Om den inte utsatts för grov misskötsel eller olycka är det ju inte direkt ovanligt att se en bil från 2000 rulla på vägarna idag, tolv år senare. Jag vågar dessutom garantera att du inte hittar mer än kanske någon enstaka bil, oavsett modell, som har en trasig knacksensor vid en kontroll på skroten.

Kort sagt faller mycket tillbaka på just vad Söderbäck skrivit tidigare och som även ARN svarat - 3 års reklamationsrätt ska inte förväxlas med 3 års garanti. Det fungerar inte likadant, reklamationsrätt täcker inte fel som uppkommit efter inköpet och reklamationsrätten har dessutom omvänd bevisbörda.

Skrivet av muSashi:

Som det fram kommit i tråden så är det många återförsäljare/företag som hjälper kunden även när garantitiden på produkten har gått ut, finns många exempel om du läser hela tråden.

Jag vet det inte är några "hot" men det känns så, när man vet med sig att man inte förstört produkten eller använt den på något onormalt sätt och får veta att policyn är så att det alltid är kundens fel. De flesta väljer nog att inte gå vidare när Inet säger att man kommer få stå för alla kostnader, det är liksom inte värt det när produkten är värd runt 2000kr och man kan få en felsökningsavgift på upp till 1300kr.

Varför skulle jag tröttna när jag vet att jag inte gjort något fel och är av den uppfattning att ett grafikkort / dator ska hålla i mer än 2 år.
Dessutom gillar jag att föra diskussioner om ämnen som befinner sig i gråzoner i konsumenträtt eller där det inte finns så stor kunskap i hur det fungerar i praktiken när det väl händer.

Men suck. Det är inte "policy" eller "arbetssätt", det är svensk lag!

Vad är det som är så svårt att förstå?

Reklamationsrätten säger att DU, köparen, har bevisbördan för att påvisa att ett fel är ursprungligt, det vill säga fanns när du köpte produkten.
DETTA INNEBÄR ATT DET ÄR DITT ANSVAR SOM KÖPARE ATT BEVISA FELET, ELLER ATT PÅ EGEN KOSTNAD ANLITA ANNAN PART SOM KAN GÖRA DET ÅT DIG.
Likaså är det, om det går till tingsrätten, ditt eget ansvar att själv stå för kostnaderna för advokat som ska föra din talan.

OM, och jag upprepar, OM, du får rätt i tingsrätt eller denne andra part kan ta fram bevisning som räcker till för ett reklamationsärende så har du rätt att få tillbaka dessa pengar av säljaren. Om du inte får det får du även betala för motpartens (dvs Inets) kostnader i fallet.

Och, förresten, reklamationsrätten gäller inte fel som uppstått under tiden du haft kortet. Det måste vara ursprungligt, dvs funnits innan du fick kortet i handen.
Dessutom säger du mot dig själv - först påstår du att kortet aldrig gått varmt, för att sedan hänvisa till fall där fläkten inte snurrat tillräckligt fort. På vilket sätt skulle fläktproblem vara en orsak till reklamation om kortet aldrig gått varmt?!
Dessutom vill jag påstå att reklamation av enbart grafikkortet i en färdigbyggd dator redan där utsätter kortet för en viss risk för användarrelaterat fel. Dels vid uttag ur datorn, dels vid emballering, dels vid frakt. Att Inet monterade datorn hjälper föga som argument när du själv demonterat den - vilket är varför de flesta OEM-datorer är plomberade.

Att andra företag hjälper till betvivlar jag inte, och det har även i ditt fall Inet försökt med det de med. Det har tagit in kortet, felsökt det (grundligt, utgår jag från) och sedan erbjudit två saker som går långt över deras ansvar som säljare - rabatterat nytt kort eller att slippa betala för felsökningen.

Då reklamation alltid är från fall till fall är det svårt att säga bu eller bä gällande de andra som svarat här. Vad hade Inet gjort om de hade hittat ett faktiskt fel på kortet? Vad hade de gjort om du hade ett Asuskort där det är helt andra garantitider- och policies? Vad hade de gjort om du skickat in hela datorn på reklamation (vilket du inte gjorde).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Fast då hade ju rimligen TS fått bevisa att även hans kort t.ex. överhettar. just nu har han länkat till en massa möjliga fel hans kort kan ha men inte bevisat att det är fel på hans kort. Jag håller med Inet att det bevisar inte att det är fel på hans kort att andra haft fel på sina. hade han haft något att lägga till sina bevis som pekade på att han hade samma typ av fel så hade det kunnat tas som bevis... Han ska bevisa att det är fel på hans kort, inte att det kan vara fel på hans kort.

För det första så är det ju fel på hans kort, annars hade vi inte diskuterat huruvida han borde få reklamera det i 10 sidor, för det andra så är det pga såna som du som bara plockar lite russin här och var i posts och inte svarar på helheten (eller helt enkelt inte läser vad andra skriver, vad vet jag) som gör att vi är uppe i 10 sidor. Att andra har haft problem med överhettning pga fläkt som snurrar för sakta var inte vad hela argumentationen byggde på, utan det är med för att påvisa att folk som har använt likadana grafikkort har haft problem som kan leda till samma typ av fel som muSashi har, men igen, det är inte HELA svaret.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det skrev jag till Inet, att ett grafikkort ska väl inte gå sönder efter 2 år? Du och jag resonerar på exakt samma sätt :).

Detta betyder dock ingenting..

Vad Söderbäck skriver är helt sant! Det kan vara värt att testa och skicka in den, var bara beredd på att DU kan komma att stå för kostnaden ifall att de säger nej, vilket de med 95% chans kommer att göra.

Jag har jobbat med support i en lång period nu åt en annan förhandlare, och det att de har möjlighet för att erbjuda dig ett nytt till inköpspris är en bra deal om man säger det så. Var jag jobbade var det Tough Luck i ett ärende som detta.

Skulle det sen vara så att de säger du ska betala finns det inte ett smack du kan göra åt det. I all den tid jag jobbat med skiten (Flera år) Har jag sett detta vända till kundens fördel 2 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, och återigen faller man tillbaka på att man inte ska jämföra äpplen och rymdfärjor.

I det här fallet kunde de peka på vad som var trasigt, hur det var trasigt, och ARN gjorde bedömningen utifrån den förväntade livslängden på denna komponent att det var ett ursprungsfel. Att de säger att "Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten" innebär enbart att de gör bedömningen att felet inte kan ha uppstått på grund av felaktigt handhavande.

"Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta" är däremot den viktigaste delen av hela stycket. Om köparen hävdar ursprungsfel och säljaren inte ens motsätter sig detta förstår jag inte ens varför det landade i ARN.

Men, för att komma till poängen.
Tar du knacksensorn på en bil så tar du en del som med enkelhet kan förväntas ha en livstid om över 30,000 mil och antagligen en bra bit över femton år. Det är en synnerligen enkel komponent som extremt sällan ska behöva bytas innan resten av bilen rostat ihop runtomkring den. Självklart med förbehåll för att bilen hålls i bra skick genom rengöring och inte utsätts för överdrivna mängder salt.

Samtidigt får just bilar anses ha en väldigt lång förväntad livstid, med vissa undantag. Om den inte utsatts för grov misskötsel eller olycka är det ju inte direkt ovanligt att se en bil från 2000 rulla på vägarna idag, tolv år senare. Jag vågar dessutom garantera att du inte hittar mer än kanske någon enstaka bil, oavsett modell, som har en trasig knacksensor vid en kontroll på skroten.

Kort sagt faller mycket tillbaka på just vad Söderbäck skrivit tidigare och som även ARN svarat - 3 års reklamationsrätt ska inte förväxlas med 3 års garanti. Det fungerar inte likadant, reklamationsrätt täcker inte fel som uppkommit efter inköpet och reklamationsrätten har dessutom omvänd bevisbörda.

Nej det bästa vore såklart om det fanns ett likadant fall med grafikkort att jämföra med, men känns väl då som att enda utvägen är att be ARN om ett utlåtande i det specifika fallet, men visst jag ser skillnaden mellan bilen och grafikkortet helt klart. Finns det inga smidiga sätt att faktiskt testa vad fläktarna på kortet håller för rpm? Det vore rimligtvis det enklaste sättet att bevisa ursprungsfel isåfall, om det skulle visa sig att dom inte snurrar i rätt hastighet.

Edit: Sen är jag fortfarande av åsikten att ett grafikkort ska kunna förväntas hålla i mer än 3 år om det används normalt och därför borde kunna reklameras om det inte visar på några spår av onormal användning, men det är ju som sagt en personlig åsikt.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Nej det bästa vore såklart om det fanns ett likadant fall med grafikkort att jämföra med, men känns väl då som att enda utvägen är att be ARN om ett utlåtande i det specifika fallet, men visst jag ser skillnaden mellan bilen och grafikkortet helt klart. Finns det inga smidiga sätt att faktiskt testa vad fläktarna på kortet håller för rpm? Det vore rimligtvis det enklaste sättet att bevisa ursprungsfel isåfall, om det skulle visa sig att dom inte snurrar i rätt hastighet.

Hej
Och hur ska du bevisa att det är ett ursprungsfel och inte ett fel som uppkommit nu?
Jag har skrivit det flera gånger i den här tråden;
Efter 6 mån är det upp till köparen att bevisa felet som ursprungligt!
ARN kommer tillbaka till detta i väldigt många domar så det är allt det handlar om.
I det här fallet så är det helt omöjligt att bevisa detta.
Det blir bara ord mot ord.
Sedan kan ju mycket inträffa i en prövning men jag har svårt att se att detta kan bedömas till trådskaparens fördel.

Visa signatur

Så blir det!