Värt att uppgradera AMD Phenom II X3 720?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera AMD Phenom II X3 720?

Som sagt, är det värt att uppgradera till, låt säga Phenom II X4 965 eller liknande? De ligger ju på runt 1000-lappen nu.

Hur mycket bättre prestanda kan man räkna med generellt?

Har ett Gigabyte ma790xt-ud4p som skall klara av alla AM3-cpuer.

Eller skall jag bara nöja mig med att försöka låsa upp den fjärde kärnan och klocka den så högt jag kan (har inte klockat hittills)? Har en nyköpt Coolermaster 212 EVO som jag skall installera när det nya chassit kommer.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk

Ja. 965 är en väldigt bra prolle. men jag rekommenderar I7 2700K. kostar bara 2190. galet bra. bättre per krona än AMD just nu.

Permalänk
Skrivet av Pippihunter:

Ja. 965 är en väldigt bra prolle. men jag rekommenderar I7 2700K. kostar bara 2190. galet bra. bättre per krona än AMD just nu.

Men då måste han spenderar mer pengar på moderkort för att kunna använda en I7 2700K

Om ett 965 ligger på 1000 kr kör på det tycker jag, men om du tänker uppgraderar hela moderkortet och cpun nu så tycker jag att du ska köra intel

Permalänk
Skrivet av Pippihunter:

Ja. 965 är en väldigt bra prolle. men jag rekommenderar I7 2700K. kostar bara 2190. galet bra. bättre per krona än AMD just nu.

Fast då måste han ha ett nytt moderkort också, köp en 965

Permalänk

jag tycker att du ska ta och se om du kan låsa upp din cpu först
edit: Om det inte går så kan det vara värt att uppgradera uppdatering till x4 965

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippihunter:

Ja. 965 är en väldigt bra prolle. men jag rekommenderar I7 2700K. kostar bara 2190. galet bra. bättre per krona än AMD just nu.

Byte av moderkort är inte aktuellt, så det är AMD som gäller för tillfället.

Skall nog se om jag kan låsa upp den, men frågan är hur mycket snabbare t ex en 965 är, både generellt och i spel?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Byte av moderkort är inte aktuellt, så det är AMD som gäller för tillfället.

Skall nog se om jag kan låsa upp den, men frågan är hur mycket snabbare t ex en 965 är, både generellt och i spel?

Jag har en x3 720BE som är upplåst till en x4 och körs i 3.6GHz, får 12055 poäng i 3dmark vantage på performance och jämför man det med t.ex. en phenom 975 så är prestandaskillnaden liten vid samma klockfrekvens (975:an får 12438 poäng, Länk till test).

Skillnaden är att om du lyckas låsa upp din processor så överklockar den nog med all sannolikhet inte lika högt som en 965:a eller en 975:a, men lyckas man få upp den till minst 3.4GHz så funkar den bra i de flesta spel och datorn känns rappare allmänt.

Visa signatur

| Phenom II X3 720BE 2,8GHz (upplåst till X4 20) @ 3.6GHz | Corsair HX850W | Crosshair IV Formula | 8GB Kingston HyperX Blue | 2st 5970 Crossfire | Intel 120GB SSD | Silverstone Fortress 2 | H80 |

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Byte av moderkort är inte aktuellt, så det är AMD som gäller för tillfället.

Skall nog se om jag kan låsa upp den, men frågan är hur mycket snabbare t ex en 965 är, både generellt och i spel?

Om du överklockar utan upplåsning så bör du få samma prestanda i de flesta spel. Om du kan låsa upp fjärde kärnan finns som andra säger en risk att det inte går att klocka lika högt.

Det beror på anledningen till att kärnan låstes från början, om den inte klarade hastigheten eller om den bara skulle säljas för att de ville ha ut fler billiga CPUs.

Men som sagt, bara genom överklockning kommer du upp i ungefär samma prestanda som en 965 på de flesta spel, så lägg inte 1000kr på en sån, vänta då hellre tills du kan skaffa både nytt moderkort och iaf en FX-8120 eller Intel i5/i7 som ger mer garanterad ökning i prestanda.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX