Bilköp och betalning av skatt

Permalänk
Medlem

Bilköp och betalning av skatt

Jag köpte igår en Volvo S80 av en person på blocket. Han ville ha 20 000kr för den men jag prutade ner den till 18 000. Vi skrev under ägarbeviset och han skulle lägga det på lådan. Vi skrev också ett köpekontrakt som båda skrev under i varsitt exemplar. Jag tog bilen och åkte därifrån glad.

Nu är det så att april är skattemånad för denna bil och personen som sålde bilen trodde att det var nya ägaren som skulle betala skatten om förfallodatumet ännu inte infallit, men så är det inte enligt transportstyrelsen. Enligt dom så är det tidigare ägaren som är skyldig att betala in skatten.

I morse blev jag uppringd av säljaren som hade kollat upp det här med skatten och insett att det var han som var skyldig att betala skatten. Han menade då på att då då skickar han fakturan till mig så får jag betala den eftersom han inte hade räknat med detta. Mycket riktigt så mailade han mig också fakturan.
Han sa också att han lägger inte beviset om ägarbyte på brevlådan förrän han fått bevis på att jag har betalat skatten.

Nu har jag tänkt efter lite här och tror inte att jag kommer betala någonting. Det är ju faktiskt hans skyldighet att kolla upp att han ska betala skatten denna månad. Om han hade tänkt på det inann så hade han kunnat sätta ut bilen för 2000kr mer och därmed täcka in kostnaden för skatten, men nu gjorde han inte det och borde få skylla sig själv.

Jag har nu mailat honom och sagt att jag inte tänker betala den och att det är hans skyldighet. Han kommer säkert hota med att då ska jag ha tillbaka bilen, men kan han göra det? Vi har ju ändå skrivit på ett köpekontrakt och det borde gälla även om han inte skickar in ägarbytet? Eller hur ligger det till?

Jag misstänker att jag sitter lugnt och att han inte har något att komma med, men jag kan ha fel. Vad händer om han inte skickar in ägarbeviset? vem står då juridiskt som ägare? Han står enligt transportstyrelsen som ägare, men jag har kontrakt som säger att jag äger den?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Skickar han inte in ägarbeviset så står du 18 tusen fattigare & han kan säkert få tillbaka bilen efter en stöldanmälan.
Skiter han i att betala skatten får du ju inte köra med bilen heller...
Det är ju din skyldighet att kolla upp bilen när du köper den & är inte skatten betald kan man pruta lite mera.
Killen gjorde nog det medvetet för att slippa betala skatten på bilen.
Det är ju inte många spänn i skatt & du prutade ju ner den 2 tusen så det är väl bara betala skatten & köra & vara glad?

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Skickar han inte in ägarbeviset så står du 18 tusen fattigare & han kan säkert få tillbaka bilen efter en stöldanmälan.
Skiter han i att betala skatten får du ju inte köra med bilen heller...
Det är ju din skyldighet att kolla upp bilen när du köper den & är inte skatten betald kan man pruta lite mera.
Killen gjorde nog det medvetet för att slippa betala skatten på bilen.
Det är ju inte många spänn i skatt & du prutade ju ner den 2 tusen så det är väl bara betala skatten & köra & vara glad?

Nej det har jag svårt att tro. Anmäler han den som stulen så visar jag upp köpekontraktet som visar att jag har köpt den. Sen säger jag som det är till polisen, d.v.s. att jag har köpt den, men han vill att jag ska betala skatten trots att det är hans skyldighet och att han därför vägrat skicka in ägarbytet.

Jag har också ett vittne som var med mig som kan intyga att vi kom överens om 18 000kr och inget annat. Dock borde jag inte behöva det då jag har kontraktet. Känns som att han skulle förlora i en rättegång.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Gör en deal och betala hälften var?

Permalänk
Medlem

Vart har du läst att det är hans skyldighet att betala skatten? Du är nya ägaren & om förfallomånaden för inbetalningen inte varit än så åker ju skatten över på dig! Skatten följer ju med bilen inte gamla ägaren...
Fortfarande en köpares uppgift & kolla om bilen är schysst!
Fråga om ni kan pynta hälften var & vill han inte det så är det bara betala & vara glad.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Vart har du läst att det är hans skyldighet att betala skatten? Du är nya ägaren & om förfallomånaden för inbetalningen inte varit än så åker ju skatten över på dig! Skatten följer ju med bilen inte gamla ägaren...
Fortfarande en köpares uppgift & kolla om bilen är schysst!
Fråga om ni kan pynta hälften var & vill han inte det så är det bara betala & vara glad.

Du har tyvärr fel:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Agarbyte/

Citat:

Om ett ägarbyte sker i den månad som fordonsskatt ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren även om ägarbytet sker före det att skatten förfaller till betalning. Slutsiffran i fordonets registreringsnummer bestämmer i vilken månad fordonsskatten ska betalas, läs mer på sidan Betalning av skatt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Bara att betala och se glad ut.

Vill han så kan han kryssa i att bilen ska ställas av i ägarbytes papperna och kommer således bara få betala för denna månaden och sedan kommer du köra med avställd bil + oskattad. När du väl kommer på det måste du betala lika mkt - en månad + påställningsavgift.

Blir svårt för dig att skaffa försäkring på bilen också när du inte står som ägare på denna, bytar han sedan ägare utan att du vet om det åker du på ca 100kr OM DAGEN till trafikförsäkringsföreningen.

Så sluta jiddra och betala

Permalänk
Medlem

De är väl alltid nya ägaren som åker på skatten oavsett? Har aldrig varit med om att säljaren betala skatten. Skickar han in papprena på bilen, kommer en ny skatte avi till dej.

Va kan skatten vara på? Max 2000:- pengar du redan prutat.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Vart har du läst att det är hans skyldighet att betala skatten? Du är nya ägaren & om förfallomånaden för inbetalningen inte varit än så åker ju skatten över på dig! Skatten följer ju med bilen inte gamla ägaren...
Fortfarande en köpares uppgift & kolla om bilen är schysst!
Fråga om ni kan pynta hälften var & vill han inte det så är det bara betala & vara glad.

Vem ska betala?

Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/B...

Får du inte säljaren att betala skatten, eller del av den, så är det nog tyvärr bara att betala och
ta det som lärpengar.

Permalänk
Medlem

Skatten ska betalas utav den som stog som ägare vid den ingångna skatteperioden, han har all rätt att inte betala med då får inte du heller använda bilen. Problemet för hans del är att det ärn en "skuld" till staten som efter påminnelsen kommer att gå direkt till kronofogden med en "prick" som betalninganmärkning...
Det roliga är att du fortfarande INTE får använda din bil förrens skatten är betald.

Dock jävligt dumt att inte se till så att ägarbeviset låg i lådan innan du åkte hem
Gör det lätt för dig nu och betala skatten så att du får använda bilen
Ps: försäkringen gäller inte då du kör oskattat

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem

du har helt rätt med att det är hans skyldighet att betala skatten.. sålde själv en bil i höstas den månaden som skatten skulle betalas och ringde då in till trafikverket och dom sa att säljer man en bil den månad som skatten ska betalas så är säljaren skyldig att betala skatten så länge man inte kommer överens om något annat vid köpet såklart..

men har du inte skrivit något om att du ska betala skatten i köpekontraktet så har du rätten på din sida, men är du smart så ring in till polisen och fråga. har gjort det flera gånger vid liknande situationer och fått svar varje gång.

Skrivet av EW200:

Vart har du läst att det är hans skyldighet att betala skatten? Du är nya ägaren & om förfallomånaden för inbetalningen inte varit än så åker ju skatten över på dig! Skatten följer ju med bilen inte gamla ägaren...

om bilen säljs under skattemånaden så är det den gammla ägaren som är skyldig att betala.. detta är förmodligen för att det inte ska bli något strul ifall man byter ägare på en bil någon vecka eller några dagar innan skatten ska betalas så kommer inte transportstyrelsen hinna få all info om ägarbytet, nya adresser osv och hinna ändra och skicka ut allt innan sista betaldatumet

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiLaN:

Bara att betala och se glad ut.

Vill han så kan han kryssa i att bilen ska ställas av i ägarbytes papperna och kommer således bara få betala för denna månaden och sedan kommer du köra med avställd bil + oskattad. När du väl kommer på det måste du betala lika mkt - en månad + påställningsavgift.

Blir svårt för dig att skaffa försäkring på bilen också när du inte står som ägare på denna, bytar han sedan ägare utan att du vet om det åker du på ca 100kr OM DAGEN till trafikförsäkringsföreningen.

Så sluta jiddra och betala

Varför ska jag betala när det är hans skyldighet att betala? Det står svart på vitt på transportstyrelsens sida att det är säljaren som ska betala. Om han vill jävlas och ställa av den så begår han ett brott. Han ändrar då på ett papper som redan är ikryssat och underskrivet vilket är olagligt. Dessutom kommer han få en anmälan på sig då jag givetvis kommer att polisanmäla det. Rätt ska vara rätt och står det att tidigare ägaren ska betala så är det så det ska gå till.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ägarbyte

Om ett ägarbyte skulle ske den månaden då skatten ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren, även om ägarbytet sker före det datum skatten ska vara betald. ( http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/S... )

Visa signatur

2 är bättre än 1.

Permalänk
Medlem

Säljaren kan inte göra ett skit via polisen eftersom han gett dig nycklarna. Polare var i den sittsen när en ev köpare skulle köra hans mc och försvann under provkörningen.

För övrigt så tror jag att sweclockers kan vara ett utav Sveriges sämsta forum för just denna fråga, Garaget eller liknande är nog bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Varför ska jag betala när det är hans skyldighet att betala? Det står svart på vitt på transportstyrelsens sida att det är säljaren som ska betala. Om han vill jävlas och ställa av den så begår han ett brott. Han ändrar då på ett papper som redan är ikryssat och underskrivet vilket är olagligt. Dessutom kommer han få en anmälan på sig då jag givetvis kommer att polisanmäla det. Rätt ska vara rätt och står det att tidigare ägaren ska betala så är det så det ska gå till.

Tror tyvärr inte du kommer komma någonstans med det, men passa dig bara och kolla så du inte kör omkring med oskattad bil. Det är din uppgift att kontrollera så bilen är i kördugligt skick (dvs kolla så bilen är skatt+bes osv) passa dig även för trafikförsäkringsföreningen.. 100kr om dagen blir lätt mycket pengar

Mvh

Permalänk

Skatten måste ju vara betald för att du ska kunna köra bilen. Det är alltid du som ägare till bilen som betalar skatten.
där emot kan den gamla ägaren ställa av bilen. Och du ställer på den. Då får den gamla ägaren en ändrig i skatte kostnaden för bilen. dvs några 100:-, Sen får du resterande när du väl ställer på bilen igen.

Har aldrig varit med om att den gamla ägaren betalar in skatten. Det gör den nya ägaren.

Permalänk

Annars finns det risk att han väljer att vara ett svin och ställer av bilen i samband med att han gör ett ägarbyte.
Har du då betalt in skatten i "hans" namn så får han tillbaka nästan alla pengar och du blir tvungen att betala skatten "igen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiLaN:

Tror tyvärr inte du kommer komma någonstans med det, men passa dig bara och kolla så du inte kör omkring med oskattad bil. Det är din uppgift att kontrollera så bilen är i kördugligt skick (dvs kolla så billen är skatt+bes osv) passa dig även för trafikförsäkringsföreningen.. 100kr om dagen blir lätt mycket pengar

Mvh

Jag tog omgående försälring på den så klart, så den biten är lugn. Sen har jag fortfarande kvar min gamla bil och kör den i så fall tills detta är utrett.
Jag ska nog i alla fall snacka med både transportstyrelsen och polisen. Har dom samma uppfattning båda två så går jag efter deras linje.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Åfan! Det visste jag inte. Förut har ju alltid nya ägaren vart skyldig att betala skatten.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madmoremax:

Skatten måste ju vara betald för att du ska kunna köra bilen. Det är alltid du som ägare till bilen som betalar skatten.
där emot kan den gamla ägaren ställa av bilen. Och du ställer på den. Då får den gamla ägaren en ändrig i skatte kostnaden för bilen. dvs några 100:-, Sen får du resterande när du väl ställer på bilen igen.

Har aldrig varit med om att den gamla ägaren betalar in skatten. Det gör den nya ägaren.

Ja det har varit så förr i tiden, d.v.s. att nya ägaren ska betala skatten, men det är ändrat. När det ändrades vet jag dock inte. Så visst får folk betala skatten som ny ägare ändå om dom känenr för det, men det är 2200kr det handlar om och det slipper jag gärna om jag har lagen på min sida.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bejje:

Varför ska jag betala när det är hans skyldighet att betala? Det står svart på vitt på transportstyrelsens sida att det är säljaren som ska betala. Om han vill jävlas och ställa av den så begår han ett brott. Han ändrar då på ett papper som redan är ikryssat och underskrivet vilket är olagligt. Dessutom kommer han få en anmälan på sig då jag givetvis kommer att polisanmäla det. Rätt ska vara rätt och står det att tidigare ägaren ska betala så är det så det ska gå till.

Om det stämmer att han ska betala så ifan heller att du ska betala de. precis rätt ska vara rätt.
varför ska du ta hand om skiten han inte kunde ta hand om, när det är hans ansvar?

Blir så jävla trött på människor som inte kan ta ansvar för sin egen skit!

Permalänk
Medlem

storm i ett vattenglas eller?

du ska använda bilen, varför skulle inte du betala skatten? jag hade förstått dig om man betalade den retroaktivt, för "förra året", men nu gör du dig bara löjlig.

frågan är ju vad som händer om han vägrar? ok, han får kronofogden på sig tillslut, men din bil är fortfarande oskattad, så får du köra med den? i värsta fall har du en bil med körförbud om du inte betalar in skatten själv ...

föv. var det bra att tråden dök, ska själv sälja en bil nu, som skatten ska betala i april på, den blir garanterat avställd innan den säljs ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

"Om ett ägarbyte skulle ske den månaden då skatten ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren, även om ägarbytet sker före det datum skatten ska vara betald."

Så alltså är det självklart att säljaren ska betala. Dock kan han vägra göra det ett tag och du får inte köra med din bil.. Men eftersom vi lever i Sverige och det är någon som ska betala skatt så kommer trafikverkat få in dem pengarna för eller senare (så länge du inte köpte bilen utav en utblottad person som redan är i alla möjliga register och har betalningsanmärkningar, mm upp över öronen). Sen så är det ju ägarbytet som krånglar till det, men brukar inte köparen skicka in det? Lite så som att han har betalt och tagit emot fordonet och det är hans intresse att det blir gjort, så han tar den biten?

Permalänk
Medlem

Problemet kvarstår dock
Det är hans skyldighet men oxå val att betala skatten
Ställs inte fordonet av så tickar det iväg och bilen kommer att vara oskattad dvs du får inte framföra fordonet på vägen, samt att ditt försäkringsbolag kommer att makulera försäkringen då du inte enligt bilregistret äger fordonet samt att den är oskattad,
Btw är den bes. Isåfall har du kollat upp så att det inte finns anmärkningar på den senaste bes.

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

föv. var det bra att tråden dök, ska själv sälja en bil nu, som skatten ska betala i april på, den blir garanterat avställd innan den säljs ..

sen skulle jag personligen ge 2000kr mer för en ny skattad bil än en avställd, eller vad nu skatten är på den aktuella bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

storm i ett vattenglas eller?

du ska använda bilen, varför skulle inte du betala skatten? jag hade förstått dig om man betalade den retroaktivt, för "förra året", men nu gör du dig bara löjlig.

frågan är ju vad som händer om han vägrar? ok, han får kronofogden på sig tillslut, men din bil är fortfarande oskattad, så får du köra med den? i värsta fall har du en bil med körförbud om du inte betalar in skatten själv ...

föv. var det bra att tråden dök, ska själv sälja en bil nu, som skatten ska betala i april på, den blir garanterat avställd innan den säljs ..

Jag ska inte betala skatten av den enkla anledningen att lagar och regler säger att jag inte ska betala den. Jag vill ju så klart inte lägga ut 2200kr om jag inte behöver. Jag har nyss lagt ut 18000kr och det var min smärtgräns. Egentligen gick jag över gränsen för vad jag hade råd med. 17 000 var egentligen min gräns, men då bilen var i sånt fint skick så lyckades jag skrapa ihop en tusenlapp till. Har verkligen inte råd med 2200kr just nu. Dessutom ska skatten på min tidigare bil betalas i maj.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av anon190792:

Om det stämmer att han ska betala så ifan heller att du ska betala de. precis rätt ska vara rätt.
varför ska du ta hand om skiten han inte kunde ta hand om, när det är hans ansvar?

Blir så jävla trött på människor som inte kan ta ansvar för sin egen skit!

Håller till fullo med! Sen att medlemmar här i tråden sitter och säger "Det är bara att vackert betala" när transportstyrelsen uppenbarligen säger annorlunda gör mig illamående.

Rätt ska vara rätt men inga kycklingspett!

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Kom precis på en sak som är till min fördel. Vissa säger att han kan kryssa i avställning på ägarbeviset, men jag bad om en kopia vid köpet, så jag har en kopia påskriven som visar att avställning inte är ikryssat.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampabowie:

Håller till fullo med! Sen att medlemmar här i tråden sitter och säger "Det är bara att vackert betala" när transportstyrelsen uppenbarligen säger annorlunda gör mig illamående.

Rätt ska vara rätt men inga kycklingspett!

/S

Väldigt många människor på konsumenträttdelen förefaller vara "ta smällen"-människor.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Skrivet av Ohrstrom:

Väldigt många människor på konsumenträttdelen förefaller vara "ta smällen"-människor.

Blir lätt så när man inte är införstådd med sina rättigheter ordentligt. Sen så är det självklart att det är olika från person till person. Tycker man inte att över 2200 kr är mycket att betala för att slippa tjaffset, ja, då är det så.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.