Permalänk

Define R3 - fästa ESD-krokodilklämma?

Var någonstans, i ett Fractal Design Define R3-chassi, är det lämpligt att fästa krokodilklämman från sitt ESD-armband? Jag orkar inte öppna upp mitt chassi och kolla just nu, men så vitt jag minns är dess insida lika målad som utsidan, vilket gör det lönlöst att fästa krokodilklämman någonstans?

Permalänk
Medlem

Men ESD-Klämman ska väl fästas på ett element eller dyl.?

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

jag satte fast den i plåtkanten som löper runt inner-delen av chassit

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

Skrapa bort lite färg och fäst den... är ju inte så att det syns.

Permalänk
Medlem

Eller så tar du av dig polyester kläderna och struntar i ESD klämma. Funkar lika bra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

fäste min esd band i ett hål som ett av sido panelerna ska in i

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Annars kan du sätta fast den i ett grenuttag med jord, se bara till att du har sladden in i nätagget i samma grenuttag, då kommer du vara jordad mot chassit.

Permalänk
Medlem

Skruva in en skruv i lämpligt skruvhål, fäst klämman i skruven.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av xeno95:

jag satte fast den i plåtkanten som löper runt inner-delen av chassit

Skulle du kunna länka- eller ta en bild på den plåtkanten? Jag försöker att komma på vilken kant det är du syftar på men jag kommer inte på någonting, trots att jag har varit inne och rotat i mitt chassi väldigt många gånger.

Skrivet av KingCobra:

Eller så tar du av dig polyester kläderna och struntar i ESD klämma. Funkar lika bra.

Det har jag alltid gjort förut, dock har jag beställt ett ESD-armband nu för att vara ännu säkrare. Så hädanefter blir det kalsonger, t-shirt i bomull, trägolv och ha ESD-armbandet kopplat till chassit när jag ska in i datorn och pilla. Då bör det vara lugnt, hoppas jag!

Skrivet av huttala:

Annars kan du sätta fast den i ett grenuttag med jord, se bara till att du har sladden in i nätagget i samma grenuttag, då kommer du vara jordad mot chassit.

Tack för tipset! Tyvärr har jag bara jordade uttag i köket, och inte här i rummet.

Skrivet av FatherOfThree:

Skruva in en skruv i lämpligt skruvhål, fäst klämman i skruven.

Fo3

Tack, det låter som det smidigaste alternativet. Det finns ingenting som kan gå fel med det tillvägagångssättet, eller? (Bortsett från att skruven, givetvis, inte ska vara målad)