Permalänk
Medlem

8GB 1600Mhz vs 10GB 1333 Mhz

Hejsan!

Har precis köpt ett nytt RAM-minne på 8GB 1600 Mhz och har sedan tidigare 2st 2GB 1333 Mhz (jag har bara två slots)
Det är samma DDR etc och jag har kollat runt lite på olika forum och har förstått att det inte skall vara några problem att köra 2 st olika RAM men att hastigheten kommer att sänkas till det lägsta, alltså i mitt fall 1333 Mhz.

Jag kan inte så mycket om detta och undrar därför vad som är bäst,
att köra bara det nya minnet 8GB 1600 Mhz eller låta ett av de gamla sitta kvar å därmed köra 10GB 1333 Mhz?
Hur kommer valet jag gör att påverka mig?

användning kommer till stor del att gå till D3 efter 15 maj

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du får minst problem med 8GB setupen, hastigheten har ingen större betydelse du känner inte av 1333Mhz vs 1600Mhz ändå.
8GB kommer du klara dig långt på.

Vad har du för moderkort som endast har 3st minnesplatser?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar

Det är ett par, nya är ensamt.
Då plockar jag ut båda!

Jag har http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=645598
(och det är bara 2 minnesplatser)

Om jag sen vill uppgradera igen, är det bäst då att köpa ett till som är likadant som det jag nu har skaffat eller räcker det med samma DDR etc?

Permalänk

RAM-egenskaper Minnesarkitektur med dubbel kana
Då du har två platser för RAM borde du ha köpt 2x4 GB ram inte en sticka med 8 GB

RAM-hastighet som stöds 1333 MHz, 1066 MHz
Kommer du köra din 8GB sticka i 1600 MHz? Det är förståss möjligt men inte någon stor vinst direkt.

Min rekommendation är att inte stoppa i en 2GB sticka tillsammans med 8GB stickan, du behöver inte den extra ramen.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämt så är det dubbla kanaler på minnet. Det innebär att du för bäst prestanda ska köra två LIKADANA stickor så egentligen bör du skaffa två nya 4gb eller en extra 8gb för att få ut mest. Dock bör din 8gbsticka fungera ganska bra själv men inte optimalt.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Fasen nu fick jag ju nya problem =P

Kommer jag att få problem med det nya minnet eller är det mer "bäst med dubbel"?

Vad är tipset, att köra det nya ensamt och strunta i att jag borde köpt dubbel,
att byta ut det nya jag köpt och betala frakten (det blir ändå 150kr för ett kort på 570kr)
eller helt enkelt byta ut moderkortet när jag ändå håller på och uppgraderar?
Eller ska jag köpa ett till likadant nu och uppgradera moderkortet någon gång framöver så att jag optimerar mina RAM minnen
(känns som att mitt moderkort e rätt kasst)

och om det är så att jag behåller det nya hur ställer jag in så att det går i 1333 Mhz eller gör datorn det automatiskt?

Permalänk
Medlem

Det är "bäst med dubbel" som gäller. Lättast för dig lär att antingen skicka tillbaka din 8gb och byta mot två 4gb eller bara beställa en till 8gb av samma sort så du får 16gb totalt. Antingen eller om du vill ha bästa läsningen. Annars kan du gott köra med den ensamma 8gb, det fungerar gott nog.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

okey men då kör jag nog på det ensamma jag har, så kan jag köpa ett till som om det skulle vara så.

Då återstår bara en fråga.

Moderkortet stöder inte 1600 Mhz, kan jag då ställa in kortet att gå på 1333 Mhz och hur gör jag det i så fall eller kommer det automatiskt att köras på 1333 Mhz?

Permalänk
Medlem

Heh, trodde du menade 2x4GB i topicen, men ser nu att så inte är fallet, självklart ska du köra med 2x4GB om du har 2 minnesplatser optimal prestanda, du ska givetvis köpa ett matchat par. Köra ensamt vinner du inget på. Därför jag frågade om ditt kort hade 3minnesplatser för jag trodde du tänkte köra 2x4GB + 2GB ensamt..

Om du köper 1600Mhz minnen så kommer dom automatiskt att köras i en hastighet som moderkortet klarar av, eftersom alla minnen har standard frekvenser inlagda i en profil så läses dom av så korrekt hastighet uppnås. Så alltså bara tuta och köra..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för snabbt och engagerat svar allihopa!

Det har varit både hjälpsamt och lärorikt!

betyg 5 av 5 till sweclockers användare
(första gången jag använder sajten)

Permalänk
Medlem

Kul att du tycker så Se till att köpa 2stickor matchat nu!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini