Permalänk
Medlem

ONT SOM FAN ''när jag springer''

När jag springer eller anstränger mig mycket så får jag ont på vänstersidan av min överkropp, precis under revbenen ungefär där mjälten sitter. Jag märkte att det gör ont när jag tar lite djupare andetag. Vad kan orsaken vara och vad ska jag göra åt det? Kom med vettiga svar. Tänkte kolla här ifall någon vet/haft något liknande, har läkartid den 21:a maj så det är ett tag tills dess

Har haft det här ganska länge också. Kan garantera att det inte är håll, när det börjar göra ont så känns det som någon sätter en kökskniv i mig och sen sätter sig på mig, gör så galet ont att jag måste stanna, eventuellt lägga mig ner och vila en liten stund innan det försvinner.

Permalänk
Medlem

Låter som vanligt håll i mina öron, men jag antar att du redan uteslutit det?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Ojoj, det du beskriver låter EXAKT som det jag hade. Visst känns det som att det är alldeles vid revbenen och det går verkligen inte att fortsätta springa, kände också när man tog djupa andetag att det liksom hugger till.
Iallafall, min far är läkare och enligt han var det helt enkelt något med revbenen, inget farligt (ifall du har samma som jag hade) utan bara låta det vara och inte springa på ett tag.

Permalänk
Medlem

Det låter som samma problem jag hade (och fortfarande ibland har problem med) när jag började springa. Jag kom inte längre än någon kilometer, sen satte smärtan stopp. Det jag gjorde var att antingen stanna, eller gå en bit, tills det gick över och sen fortsatte jag springa tills det började göra ont igen, stannade, gick, och så vidare. Desto bättre kondition jag fick, desto mer sällan drabbades jag av smärtan. Efter ett tag så räckte det även med att jag gick ner i tempo istället för att stanna eller gå. Efter något år eller så var det i princip helt borta, det återkommer bara extremt sällan. Oftast när jag inte har tränat på länge (som nu).

Jag tänkte också att det skulle vara håll, men det har jag ju drabbats av vid andra tillfällen och det känns inte alls på samma sätt. Möjligen att detta är någon annan variant på att få håll, men det känns betydligt värre och inte alls samma "känsla".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelleplu:

Det låter som samma problem jag hade (och fortfarande ibland har problem med) när jag började springa. Jag kom inte längre än någon kilometer, sen satte smärtan stopp. Det jag gjorde var att antingen stanna, eller gå en bit, tills det gick över och sen fortsatte jag springa tills det började göra ont igen, stannade, gick, och så vidare. Desto bättre kondition jag fick, desto mer sällan drabbades jag av smärtan. Efter ett tag så räckte det även med att jag gick ner i tempo istället för att stanna eller gå. Efter något år eller så var det i princip helt borta, det återkommer bara extremt sällan. Oftast när jag inte har tränat på länge (som nu).

Jag tänkte också att det skulle vara håll, men det har jag ju drabbats av vid andra tillfällen och det känns inte alls på samma sätt. Möjligen att detta är någon annan variant på att få håll, men det känns betydligt värre och inte alls samma "känsla".

Låter exakt likadant som jag har, men ska kolla med doktorn ifall man kan få det att försvinna snabbare då jag kommer att göra ganska många grejer i sommar som man måste kunna springa till. Då vill man inte ha den där känslan för det gör så jävla ont och man kommer ingenstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Låter som vanligt håll i mina öron, men jag antar att du redan uteslutit det?

Håll känns som ett myggbett jämfört med det jag har även fast det är ganska likt när man förklarar det. Har haft håll innan också, men det här började på en fotbollsmatch, typ bara några minuter in i spelet och det gjorde så galet ont. Men nu ska det iaf kollas upp, förhoppningsvis så försvinner det

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

Håll känns som ett myggbett jämfört med det jag har =/

Klart att smärta är subjektivt men håll kan väl vara mer eller mindre intensivt också. Svimmar du av smärtan?

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sca:

Klart att smärta är subjektivt men håll kan väl vara mer eller mindre intensivt också. Svimmar du av smärtan?

Nej, men måste stanna upp, kan inte gå/springa en meter, och så när jag andas in mycket så blir det en mer intensivt smärta.
Jag har ju/haft riktigt bra kondition men spelar typ ingen roll för det kommer och går lite som det vill och smärtan är störd. Att typ skära upp halva benet eller nåt gör inte ens lika ont. Men men, vem vet. Det kanske kan vara håll för det låter ganska lika men jag har ju haft det förr och det är inte lika intensivt men kanske har blivit så på nåt sätt. Ska iaf kolla upp det för annars kan jag inte gå min kurs med försvarsmakten :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

Låter exakt likadant som jag har, men ska kolla med doktorn ifall man kan få det att försvinna snabbare då jag kommer att göra ganska många grejer i sommar som man måste kunna springa till. Då vill man inte ha den där känslan för det gör så jävla ont och man kommer ingenstans

Återkom gärna här i tråden eller med ett PM när du träffat läkaren, skulle vara intressant att höra vad dom säger!

Permalänk
Medlem

Har lite samma problem att det hugger till i bröstkorgen (vid hjärtat för mig) svider som fan när jag försöker andas, nästan som att någon hugger en med tusen nålar. Fast jag får det inte bara när jag springer utan kan få det lite då och då.

Visa signatur

http://e-sim.org/lan.96619/ | Hjälp Svergie!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelleplu:

Återkom gärna här i tråden eller med ett PM när du träffat läkaren, skulle vara intressant att höra vad dom säger!

Det ska jag

Permalänk
Medlem

Jag hade något liknande. Hände också i samband med en fotbollsmatch. I det fallet var det ena lungan som ramlat ned från sitt fästa, vilket gjorde att när man andades så gjorde det jävligt ont. I mitt fall var det dock inte bara under tung ansträngning utan det kom så fort man tog djupa andetag, oavsät puls. Gå i trappor och springa var mer en riktig pain. Pnemothorax tror jag det jag hade hette.

Edit: Detta går antingen över av sig själv genom att vila (ordentlig vila, soffan typ) i en vecka. I vissa fall går det inte över av sig själv, då tar de nån sorts nål och suger ut luften som bildats mellan lungan och lungväggen så att det blidas vakum som håller lungan på plats igen... Så fick iaf jag det förklarat för mig av en stressad läkare för 12 år sen.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk

Fick också detta när jag började springa i skogsterräng förra året, plus att man pissade blod en av gångerna. Vidrigt intensiv smärta på enstaka ställen ibland runt ena lungan och ibland nere runt ena njuren, som ledde till tvärstopp i springandet. Kollade upp hos läkarna och dom hittade inga fel. Istället fick jag förklaringen att jag kanske var för otränad för att belasta kroppen på det sättet, även om jag hade grym kondis. Gick tillbaka till plana löp-rundor/rullband ett tag och kombinerade mer med styrketräning. Sen dess har man trappat upp en bit i taget med löpningen igen och har inte haft några problem sen dess

Har tydligen något att göra med att mer muskler blir dämpande för organen, särskillt när man tar mycket stötar som tex när man springer eller kör cross eller whatever. Revbenen kan även ha lite ojämnheter som skapar ännu mer smärta på enstaka ställen.

Nu menar jag inte att man ska behöva bli en muskelknutte Utan det räcker med att köra enklare träningspass nån gång i veckan iaf för hela kroppen, så att man inte BARA motionerar.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tja om det bara gör ont när du springer så sluta med att springa

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Tja om det bara gör ont när du springer så sluta med att springa

Suck...

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Har tydligen något att göra med att mer muskler blir dämpande för organen, särskillt när man tar mycket stötar som tex när man springer eller kör cross eller whatever. Revbenen kan även ha lite ojämnheter som skapar ännu mer smärta på enstaka ställen.

Nu menar jag inte att man ska behöva bli en muskelknutte Utan det räcker med att köra enklare träningspass nån gång i veckan iaf för hela kroppen, så att man inte BARA motionerar.

Har fått höra samma sak.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

När jag springer eller anstränger mig mycket så får jag ont på vänstersidan av min överkropp, precis under revbenen ungefär där mjälten sitter. Jag märkte att det gör ont när jag tar lite djupare andetag. Vad kan orsaken vara och vad ska jag göra åt det? Kom med vettiga svar. Tänkte kolla här ifall någon vet/haft något liknande, har läkartid den 21:a maj så det är ett tag tills dess

Har haft det här ganska länge också. Kan garantera att det inte är håll, när det börjar göra ont så känns det som någon sätter en kökskniv i mig och sen sätter sig på mig, gör så galet ont att jag måste stanna, eventuellt lägga mig ner och vila en liten stund innan det försvinner.

Du har alltså erfarenhet av detta eftersom du vet hur det känns? Skämt åsido... Min kusin hade något liknande och det visade sig att ett revben han brutit tidigare inte läkt som det skulle och låg och tryckte. Finns bälte (gördel typ) som trycker för att det inte ska göra ont, kanske värt att kolla ifall läkaren inte kan göra något åt smärtan.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Kramp?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

låter som håll? träna inte om du har käkat precis innan eller bär en sten i varje knytnäve och tryck hårt

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Du får väl håll ändå? Testa att jogga lite istället och inte köra så hårt i början. Låter som när jag ska börja ut och springa igen på våren och man har hel kass kondition. Kör man allt man har direkt så får man ju håll nästan direkt. Så försökt köra lugnare och tillslut när du blir bättre tränad så kommer du inte få håll lika snabbt. Är ju mjölksyran som går in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Tja om det bara gör ont när du springer så sluta med att springa

haha bäst

men seriöst, jag har haft precis samma sak när jag började springa från att det att man aldrig gjort det för, får det forfarande om jag springer för fort eller andas fel/dålig dag. Mitt tips är att hitta en bra andnings rhytmm för dig, länge sen jag motionerade nu faktiskt men vad jag gjorde var att andades "normalt" fast "med magen" och att jag såg till att andas in och ut fullt och _långsamt_, så jag inte tog en massor med små andetag. att du andas på "rätt steg" kan ochså ha betydelse. Några tips där. gick från att inte springa mer än nångon killometer till 1mil+ med detta. Fast jag fokuserad främst på intervall tränning när jag väll kommit igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

haha bäst

men seriöst, jag har haft precis samma sak när jag började springa från att det att man aldrig gjort det för, får det forfarande om jag springer för fort eller andas fel/dålig dag. Mitt tips är att hitta en bra andnings rhytmm för dig, länge sen jag motionerade nu faktiskt men vad jag gjorde var att andades "normalt" fast "med magen" och att jag såg till att andas in och ut fullt och _långsamt_, så jag inte tog en massor med små andetag. att du andas på "rätt steg" kan ochså ha betydelse. Några tips där. gick från att inte springa mer än nångon killometer till 1mil+ med detta. Fast jag fokuserad främst på intervall tränning när jag väll kommit igång.

Det här med andningen hade jag glömt bort, men nu när du påminner om det... Det gjorde en jättestor skillnad för mig när jag fick ordning på andingen. Från början andades jag lite hur som helst, och då gick det inget vidare att springa. Blev trött och den här smärtan dök upp ofta. Sedan började jag synkronisera andningen med löpstegen och det blev en enorm förbättring, t.ex. i början andas jag ut på 4 steg, sen in på 4 steg. När jag sprungit längre/snabbare/blir tröttare får jag minska på antalet steg för varje andetag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

haha bäst

men seriöst, jag har haft precis samma sak när jag började springa från att det att man aldrig gjort det för, får det forfarande om jag springer för fort eller andas fel/dålig dag. Mitt tips är att hitta en bra andnings rhytmm för dig, länge sen jag motionerade nu faktiskt men vad jag gjorde var att andades "normalt" fast "med magen" och att jag såg till att andas in och ut fullt och _långsamt_, så jag inte tog en massor med små andetag. att du andas på "rätt steg" kan ochså ha betydelse. Några tips där. gick från att inte springa mer än nångon killometer till 1mil+ med detta. Fast jag fokuserad främst på intervall tränning när jag väll kommit igång.

Det där med andningen var ett riktigt bra tips!