Säkert köp eller inte

Permalänk

Säkert köp eller inte

Hejhej!

Följande annons:
http://www.sweclockers.com/forum/118-annonskommentarer/110760...

Här påstår sig killen att han har 4 st GTX 680
& på fredag får han in tydligen GTX690.

Vad kommer att vara vad?
Kan man lita på detta?
Hur skall man isåfall se att det är ett riktigt 680 kort så man inte köper något och sedan visar det sig vara fake?

Hur säkert är detta?
Om jag träffar han mellan fyra ögon.

Permalänk
Medlem
Citat:

OCH NEJ!! jag säger ej vart jag köper mina prylar! så inga såna kommentarer tack "BARA SERIÖSA KÖPARE"

Verkar inte som det finns kvitto. Registrerad sedan 2009 och relativt aktiv, på den fronten verkar det inte vara några större problem.

Men rent impulsivt säger jag att de inte är köpta eller erhållna på 100% laglig väg. Jag skulle inte köpa dem. Känns lite som att köpa en Rolex från en gatuförsäljare i Thailand - inte nödvändigtvis dålig kvalitet/fel produkt - men fortfarande osäkert.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Verkar inte som det finns kvitto. Registrerad sedan 2009 och relativt aktiv, på den fronten verkar det inte vara några större problem.

Men rent impulsivt säger jag att de inte är köpta eller erhållna på 100% laglig väg. Jag skulle inte köpa dem. Känns lite som att köpa en Rolex från en gatuförsäljare i Thailand - inte nödvändigtvis dålig kvalitet/fel produkt - men fortfarande osäkert.

Det faktum att han säger att han säljer det genom ett Handelsbolag var inget du brydde dig om att läsa?
Som jag tolkar det han skrivit i tråden så får du ett kvitto från hans bolag.

Så i mina ögon är det rent spel som pågår.

Permalänk
Medlem

Det känns ju som att det är något skumt, men vi skulle ju få höra mer från företaget i framtiden.
Så det är väl bara att vänta och se!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Låter väldigt konstigt att han ska få bättre inköpspriser än de stora aktörerna på marknaden. Och även om hans priser är exklusive moms så är det otroligt låga. Kan bara tala för mig själv men jag skulle då inte våga lita på honom.

Visa signatur

__________________
Gigabte GA-P55M-UD4, i5 760 @ Stock, Sparkle GTX460 OC @ 810 Mhz, Fractal Design 650W 80+, Corsair 12GB (2x2048MB, 2x4096Mb) 1333MHz, Lian Li PC-V351R mATX RÖD, Asus VE248H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

Det faktum att han säger att han säljer det genom ett Handelsbolag var inget du brydde dig om att läsa?
Som jag tolkar det han skrivit i tråden så får du ett kvitto från hans bolag.

Så i mina ögon är det rent spel som pågår.

Visst, att beskydda sina affärshemligheter/professionella kontaktnät kan vara av högsta vikt. Men som du påpekar är detta en tolkningsfråga. Såvida han inte klart och tydligt skriver att kvitto utgår med ett registrerat bolag (org. nummer inkluderat) som säljande aktör anser jag den informationen vara bristfällig. Det utgår inte heller någon garanti från säljaren/bolaget, utan endast tillverkaren. Detta behöver inte vara negativt, men det hindrar mig personligen från att vara intresserad.

Köper jag begagnat eller från en aktör som är "okänd" så vill jag ha ett giltigt kvitto, annars betalar jag hellre 20-30% mer och köper varan ny. För mig är det helt enkelt inte värt risken, och frågan var ju trots allt om man tycker att köpet verkade "säkert". Den information som för tillfället finns från säljaren anser jag inte uppfyller mina krav i alla fall.

I slutändan är det naturligtvis upp till var och en. Om ni tycker att det verkar säkert, kör på :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk

Det är väl inte så svårt att se så att det verkligen är ett GTX 680 kort heller väl?
Bara att titta på själva kretskortet & se ungefär vart allt sitter osv,
Vad jag vet så sitter strömförsörjningen "på varandra", det kanske är något man borde titta efter?

Permalänk
Medlem

Han har väl köpt dem exklusive moms genom ett/sitt företag och sen försöker han tjäna en hacka på det. Det är inte olagligt för dig som köpare, däremot är han ISÅFALL en skattesmitare

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Så det är fritt fram att köpa det?
Vad ska jag göra om det visar sig vara helt helt fel ?
Polisanmälla det?
Hur får jag tillbaka pengarna sen då?

Om jag inte kommer ihåg hur han ser ut och plockar han själv, hehehe.. !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Det utgår inte heller någon garanti från säljaren/bolaget, utan endast tillverkaren. Detta behöver inte vara negativt, men det hindrar mig personligen från att vara intresserad.

Om han säljer det via sitt bolag som någon (han?) påstår så blir ju konsumentköplagen vilket innebär att man kan reklamera mot hans bolag. Men eftersom detta, som många påpekat, inte verkar vara 100% legit så borde det vara svårt att reklamera hos honom.

Jag tror, precis som någon annan skrivit, att han köpt dessa genom sitt bolag och inte betalat utgående moms och skattesmiter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Så det är fritt fram att köpa det?
Vad ska jag göra om det visar sig vara helt helt fel ?
Polisanmälla det?
Hur får jag tillbaka pengarna sen då?

Om jag inte kommer ihåg hur han ser ut och plockar han själv, hehehe.. !

Lär väl bli knivigt med garantin.

Permalänk

Det måste väl vara hans företag?
http://itsugen.nu/

Isåfall har jag telefon nummer där, då begär jag bara att vi skriver på ett kontrakt om det också, samt allt som skrivs här på SweClockers sparas ju ändå i en databas, och kan komma till användning isåfall om något skulle hända?

Permalänk

Hur kan man se så att det verkligen är ett 680 kort?

Permalänk

Plocka isär och inspektera, alternativt med hjälp av mjukvara.

--> 680's PCB <--

Permalänk
Medlem

Men eftersom killen säljer mellan fyra ögon och då kan ni ju kontrollera produkten så att det verkligen är ett GTX 680. Med garanti är det nog värre men många vill ju spara en slant och hur många GTX 680 brukar det vara fel på?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Troligen gjort såhär
1. Köpt kortet i t.ex. Tyskland utan moms
2. Struntat i att betala momsen på produkten i Sverige (som man ska göra)
3. Säljaren har då helt plötsligt 17-20% ytterligare marginal på produkten.

Skatteverket har däremot bra koll på detta och de kommer krypa upp i stolgången på småhandlare, blocket/tradera är extra övervakat detta år. Förutom straffskatt på 50% extra kan man räkna med skattebrottsåtal.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!