Varför optimeras dagens spel så fruktansvärt dåligt?

Permalänk
Medlem

Varför optimeras dagens spel så fruktansvärt dåligt?

Ja, som topic. Finns flertalet spel som jag inte kan spela på högsta inställningarna utan att skiten ska börja fpsdroppa ner till i princip ingenting, eller väldigt lågt även fast jag har bra speccs.
Varför optimeras spel så dåligt i dagsläget?

Jag kan inte spela följande på högsta upplösningen utan att ha fpsdrops så att det blir ospelbart vid vissa tillfällen

Starcraft 2 (Stödjer 2-3 Cores och endast 1 GFX) Droppar till ~20 FPS i 2v2 och 3v3 på 1920x1080 @ Ultra
Star Wars - The old republic (Har väl kring 40 FPS oberoende av settings)

Listan kan göras mycket längre, men varför ska man inte kunna fläska på med ögongodis utan att spelet går på knäna pga dålig optimering?

EDIT ************Efter förfrågan om speccs, saxat från min post under

Speccs

3930K @ 4.3 GHZ
32 GB Ram
Dubbla GTX 580 MSI Lightning (Fabriksöverklockade)
och dubbla SSD-diskar

Så speccsen är det inget fel på, så jag förstår inte varför ett simpelt spel som Starcraft 2 ska sänka fpsen på ultra.
Även World of Warcraft fungerar dåligt för mig. Ligger på ~20 fps i orgrimmar.
Kör Windows 7 Ultimate, original med alla uppdateringar och har testat de flesta drivrutierna.
Har nyaste för grafikkorten för tillfället och jag har testat att köra utan SLI, samma sak.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem

Iallafall Starcraft är mycket CPU-intensiv, och inte alls lika mycket på GPUn. Vad har du för specs egentligen? Hade inga som helst problem med SC2 i Ultra med min Phenom 2 955 BE @ 3.6GHz, och det är knappast någon värsting.

I allmänhet byggs ju spel för konsoll och portas sen till PC, och PCmarknaden är såpass liten att utvecklarna inte orkar lägga tid på att optimera spelen dit.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Ser inga som helst problem med Starcraft 2 på min front.

Annars är väl en stor anledning alla dessa konsoler.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Iallafall Starcraft är mycket CPU-intensiv, och inte alls lika mycket på GPUn. Vad har du för specs egentligen? Hade inga som helst problem med SC2 i Ultra med min Phenom 2 955 BE @ 3.6GHz, och det är knappast någon värsting.

I allmänhet byggs ju spel för konsoll och portas sen till PC, och PCmarknaden är såpass liten att utvecklarna inte orkar lägga tid på att optimera spelen dit.

Utvecklare idag skiter i vilket verkar det som, allt ska göras snabbt och dåligt. Påminner mig om 8-bitars tiden... Själv föredrar jag 16-bitars tiden <3 Jag spelar mer Super Nintendo och Mega Drive idag än moderna spel.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kvickstick:

Utvecklare idag skiter i vilket verkar det som, allt ska göras snabbt och dåligt. Påminner mig om 8-bitars tiden... Själv föredrar jag 16-bitars tiden <3 Jag spelar mer Super Nintendo och Mega Drive idag än moderna spel.

Ja, känns som att majoriteten av spelen idag hastas fram, och därför inte är så bra oftast. Just Blizzard däremot brukar inte göra så, och har i mina ögon ett mycket gott rykte vad det gäller släppta spels kvalité och optimering.

Annars går PCspelsmarknaden en mörk framtid till mötes känns det lite som..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Omöjligt att svara på utan att veta mer om din dator än att den "har bra specs"..

Men som sagt SC2 kräver rätt mycket cpu och grafikkorten spelar mindre roll.
Sen dit andra exempel swtor kan jag bara hålla med om att det är ett prakt exempel av ett dåligt optimerat spel, Fungerar inte bra oavsett vad man har för dator eller settings.

Permalänk
Skrivet av BEViking:

Ja, som topic. Finns flertalet spel som jag inte kan spela på högsta inställningarna utan att skiten ska börja fpsdroppa ner till i princip ingenting, eller väldigt lågt även fast jag har bra speccs.
Varför optimeras spel så dåligt i dagsläget?

Jag kan inte spela följande på högsta upplösningen utan att ha fpsdrops så att det blir ospelbart vid vissa tillfällen

Starcraft 2 (Stödjer 2-3 Cores och endast 1 GFX) Droppar till ~20 FPS i 2v2 och 3v3 på 1920x1080 @ Ultra
Star Wars - The old republic (Har väl kring 40 FPS oberoende av settings)

Listan kan göras mycket längre, men varför ska man inte kunna fläska på med ögongodis utan att spelet går på knäna pga dålig optimering?

Jag tror det hänger på tidspress från någon part att få ut spelet snabbt! Eller så vill de tvinga konsumenter att köpa kraftigare och dyrare hårdvara

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Ja, känns som att majoriteten av spelen idag hastas fram, och därför inte är så bra oftast. Just Blizzard däremot brukar inte göra så, och har i mina ögon ett mycket gott rykte vad det gäller släppta spels kvalité och optimering.

Annars går PCspelsmarknaden en mörk framtid till mötes känns det lite som..

Precis, nästan alla spel jag spelar (förutom Blizzard och några andra STORA spel(företag) ) är dåligt optimerat för PC. De flesta spel är som sagt tidigare gjorda för Konsoll där de använder 3? kärnor medans PC använder allt mellan 1-** kärna(or).

Tycker de bör ta längre tid på sig och gör det bra ( Diablo 3 som exempel IMO ) istället för snabbt och kopia av tidigare expansion, eller snabbt och dåligt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det optimeras dåligt till PC för att det är så otroligt många faktorer att ta hänsyn till, att det inte går att göra inom rimlig tid helt enkelt.

Hårdvara
OS-versioner
Drivrutiner

osv.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Optimera kostar extra pengar, extra pengar = mindre vinst och då skiter dom i det.
Inga spel görs med kärlek så att säga, bara stressa ut skiten.

En annan sak, behövs inte optimeras för grafiken de envänder är typ 8år gammal så behövs inte för att de går att spela på en miniräknare, konsol skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Optimera kostar extra pengar, extra pengar = mindre vinst och då skiter dom i det.
Inga spel görs med kärlek så att säga, bara stressa ut skiten.

En annan sak, behövs inte optimeras för grafiken de envänder är typ 8år gammal så behövs inte, konsol skit.

Det finns fortfarande hopp. Titta bara på The Witcher 2 / CD Projekt i största allmänhet.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av occe94:

Det finns fortfarande hopp. Titta bara på The Witcher 2 / CD Projekt i största allmänhet.

Amen to that brother.

När PC-spelarna börjar betala för den mjukvara de använder så kommer PC-spelen få en ljusare framtid. Det och konkurs för Sony och M$.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Starcraft stödjer mer än ett grafikkort, jag har 4870x2 och det fungerar helt okej för min del. Betänk dock att jag har en väldigt kraftig CPU ala 2600k i 4500mhz.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

SC2 laggar i intensiva strider, jag tror inte att man kan komma ifrån det utan det är en inbyggd begränsning i spelet. Eller ska en 3.8 Ghz 1366 i7 inte klara den sunkiga grafiken/fysiken? Det blir ju inte ospelbart men inte flyter det på if vilket känns otroligt störande på ett sådan spel.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Iallafall Starcraft är mycket CPU-intensiv, och inte alls lika mycket på GPUn. Vad har du för specs egentligen? Hade inga som helst problem med SC2 i Ultra med min Phenom 2 955 BE @ 3.6GHz, och det är knappast någon värsting.

Du får knappast 60 fps konstant med ultra physics.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Det finns fortfarande hopp. Titta bara på The Witcher 2 / CD Projekt i största allmänhet.

Jovisst men hoppas att dom inte har gett upp PC marknaden dom också med tanke på att just witcher 2 har laddats ner olagligt så extremt mycket.
Visst hoppas jag på bra optimerade spel till pc och tvekar inte en sekund på att köpa dom bra pc spelen för att stötta tillverkarna.

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Iallafall Starcraft är mycket CPU-intensiv, och inte alls lika mycket på GPUn. Vad har du för specs egentligen? Hade inga som helst problem med SC2 i Ultra med min Phenom 2 955 BE @ 3.6GHz, och det är knappast någon värsting.

I allmänhet byggs ju spel för konsoll och portas sen till PC, och PCmarknaden är såpass liten att utvecklarna inte orkar lägga tid på att optimera spelen dit.

Jo du bör få dropps ner mot 20 fps du med. Själv droppar jag lätt ner till 20 fps med allt maxxat och stora strider/mycket enheter. Dock så känns det fortfarande som spelet flyter rätt hyfsat så man kan ju tro man har 40 fps även om man har 20. Kanske låter lustigt med så känns det för mig iallafall^^

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Det finns fortfarande hopp. Titta bara på The Witcher 2 / CD Projekt i största allmänhet.

Jo jag vet att det finns hopp och ett par små företag som inte bara tänker på pengar och billigaste utvägen. Men majoriteten är sån

Permalänk
Medlem

Speccs

3930K @ 4.3 GHZ
32 GB Ram
Dubbla GTX 580 MSI Lightning (Fabriksöverklockade)
och dubbla SSD-diskar

Så speccsen är det inget fel på, så jag förstår inte varför ett simpelt spel som Starcraft 2 ska sänka fpsen på ultra.
Även World of Warcraft fungerar dåligt för mig. Ligger på ~20 fps i orgrimmar.
Kör Windows 7 Ultimate, original med alla uppdateringar och har testat de flesta drivrutierna.
Har nyaste för grafikkorten för tillfället och jag har testat att köra utan SLI, samma sak.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tycker de bör ta längre tid på sig och gör det bra ( Diablo 3 som exempel IMO ) istället för snabbt och kopia av tidigare expansion, eller snabbt och dåligt.

Precis min åsikt, tänk om företagen kunde tänka till lite istället för att bara tänka på pengarna? Det känns verkligen som om de enda företagen som kan ta sig tid är de som har ett överflöd av resurser, Blizzard som ett exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BEViking:

Speccs

3930K @ 4.3 GHZ
32 GB Ram
Dubbla GTX 580 MSI Lightning (Fabriksöverklockade)
och dubbla SSD-diskar

Så speccsen är det inget fel på, så jag förstår inte varför ett simpelt spel som Starcraft 2 ska sänka fpsen på ultra.
Även World of Warcraft fungerar dåligt för mig. Ligger på ~20 fps i orgrimmar.
Kör Windows 7 Ultimate, original med alla uppdateringar och har testat de flesta drivrutierna.
Har nyaste för grafikkorten för tillfället och jag har testat att köra utan SLI, samma sak.

Då har du nog andra problem, jag ligger på nästan 150FPS i Orgrimmar/Stormwind med ett GTX480.

Permalänk
Medlem

hum sc2 är sjukt bra optimerat.

Tycker det flyter på alla maskiner jag provat, skit som bra.
Precis som alla blizzards spel gör.

Old republic har världens sämsta grafikmotor så finns inget o göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Då har du nog andra problem, jag ligger på nästan 150FPS i Orgrimmar/Stormwind med ett GTX480.

Kan ju lira tex Bf3 på Ultra utan problem, men just dom här spelen suger pung för mig.
Jag tycker att om systemet skulle haft någon extrem flaskhals så borde det märkas i andra spel också.
Hade en I7 920 med 16GB ram och ett 5870 (Samt ett gtx 580) innan och både Sc2 och Swtor laggade satan ,det var därför jag köpte ny burk. Det blev lika förjävligt med den.
Bytte ut allt i hela datorn förrutom nätagget (ett OCZ 1000W Gold så bör ej vara det som strular)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BEViking:

Ja, som topic. Finns flertalet spel som jag inte kan spela på högsta inställningarna utan att skiten ska börja fpsdroppa ner till i princip ingenting, eller väldigt lågt även fast jag har bra speccs.
Varför optimeras spel så dåligt i dagsläget?

Jag kan inte spela följande på högsta upplösningen utan att ha fpsdrops så att det blir ospelbart vid vissa tillfällen

Starcraft 2 (Stödjer 2-3 Cores och endast 1 GFX) Droppar till ~20 FPS i 2v2 och 3v3 på 1920x1080 @ Ultra
Star Wars - The old republic (Har väl kring 40 FPS oberoende av settings)

Listan kan göras mycket längre, men varför ska man inte kunna fläska på med ögongodis utan att spelet går på knäna pga dålig optimering?

EDIT ************Efter förfrågan om speccs, saxat från min post under

Speccs

3930K @ 4.3 GHZ
32 GB Ram
Dubbla GTX 580 MSI Lightning (Fabriksöverklockade)
och dubbla SSD-diskar

Så speccsen är det inget fel på, så jag förstår inte varför ett simpelt spel som Starcraft 2 ska sänka fpsen på ultra.
Även World of Warcraft fungerar dåligt för mig. Ligger på ~20 fps i orgrimmar.
Kör Windows 7 Ultimate, original med alla uppdateringar och har testat de flesta drivrutierna.
Har nyaste för grafikkorten för tillfället och jag har testat att köra utan SLI, samma sak.

Något fel med din mjukvara är jag rätt säker på.

Har 3930k, 32gb ram och dubbla 6970 Intel SSD som systemdisk (inga spel på den).

Får stabila 60 fps i Starcraft 2 @ 1080p (inte stöd för 3 skärmar). Aldrig drops!
Får mellan 40-60 fps i SWTOR @ 5760 x 1080p. Rätt stabila FPS oftast men drops ibland till omkring 40. Är nå stuttering liknande skit i SWTOR så det känns som om det är 20 fps man spelar i även om fraps visar 60.
I World of Warcraft på high populated server under prime time får jag fps drops i städerna men aldrig i PVP eller i dungeons. Flyter på riktigt bra @ 5760x1080.

Skrivet av LeVvE:

Då har du nog andra problem, jag ligger på nästan 150FPS i Orgrimmar/Stormwind med ett GTX480.

Alla sitter inte på låga settings med v-sync av.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

20fps i ogrimmar med den speccsen?
jag har mycket sämre speccs än det där och jag ligger på högre och stabilare fps i stormwind(i mitt fall) med rejält mycket spelare rörandes i staden, så nått fel på din dator är det.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Det är väldigt dyrt att ha ett utvecklingsteam som sitter och polerar en färdig produkt, det är svårt att se något värde i jobbet som läggs ner på detta - då inget mer tillkommer rent funktionsmässigt. Kunderna vill heller ej vänta på att spelet ska släppas och om du släpper en produkt som känns gammal redan vid release så vill inget köpa det ändå.
Det finns dock ett bra sätt att optimera produkten under utveckling, och det är att ha professionella testare och en bra teststrategi från den dag du ska flytta din spelidé från papper till 0: or och 1: or.

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White