VARNING för Säljare på BLOCKET

Permalänk

VARNING för Säljare på BLOCKET

Tja

Tänkte bara varna swecare för en ny bedragare på blocket som har mail adress: bachirriad69@gmail.com
Har lurat ett par människor och är polisanmäld mm och verkar "sälja" kamera och foto utrustning mm som inte existerar och använder sig
av internetgiro.

Är det någon som vet vem det är? Eller råkat ut för denna person får de gärna dela med sig av infon här eller via pm då en bekant råkat ut för
denna bedragare.

Så köp ingenting av någon person med den mailen (använder fejk namn) eller fotoutrustning av något slag som verkar lite för billigt.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Bevis på att han lurar? Många idioter som sitter och varnar för dem tror har själv blivit anklagat här på swec att jag lurat och han trodde bara.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Hur kan han luras om han använder internetgirot? Då måste ju köparen godkänna varan innan pengarna betalas ut till honom.

Permalänk
Medlem

Handlar ändå ej längre på Blocket då jag nu två gånger i rad har varit med om att säljaren har angett en falsk adress, vilket är väldigt tröttsamt när man snabbt vill hämta produkten mellan fyra ögon. Känns som att hemsidan av nedlusad av svindlare numera...

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Rekordmedlem

Är det den här http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic... diskuterade metoden där bedragaren fejkar internetgirot ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

bara jag som brukar googla på allas email adresser ifall jag ska göra en deal? http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=130287&page=47 verkar vara samma kille. några killar säger dem har blivit lurade av honom och det där var allt ifrån ett år sedan till 1 månad sen

Permalänk
Medlem

Handlar aldrig på blocket, så jag är safe. Men tack för infon!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copperflame:

Hur kan han luras om han använder internetgirot? Då måste ju köparen godkänna varan innan pengarna betalas ut till honom.

Det är inte så svårt.. Jag gav ett skambud på en iphone för ett tag sen, säljaren gick med på det vilket ja tyckte var lustigt.
Så ja sa att jag ville göra affären igenom internetgirot. Dock dröjde det ca 3 timmar innan jag fick mejlet. ( Det tar ca 1 min o fixa)
Blev ju misstänktsam o när jag kollade mejlet så fanns det inget bankgiro nr utan det var personens privata konto nr. Så pengarna skulle föras över direkt till honom. Mejladressen var väldigt lik den automatiserade man får mejl ifrån internetgirot.
Så länge man kör via internetgirot så kan man se på deras sida vilket bankgiro nr det är pengarna ska in på! Det ska stå samma på mejlet.

Permalänk

Kontaktade Någon med namnet "Josefin" på en annons för en Canon 550D, Fick mail tillbacka och då hade han ett japanskt namn så jag kände genast att något vart lurt.

Permalänk
Skrivet av warlacozte:

bara jag som brukar googla på allas email adresser ifall jag ska göra en deal? http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=130287&page=47 verkar vara samma kille. några killar säger dem har blivit lurade av honom och det där var allt ifrån ett år sedan till 1 månad sen

Japp det stämmer att det är flera från den sidan som blivit lurade.

Skrivet av Batman:

Handlar aldrig på blocket, så jag är safe. Men tack för infon!

Alltid bra att veta och ibland kanske man vet nått om situationen. NP.

Skrivet av mrqaffe:

Är det den här http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic... diskuterade metoden där bedragaren fejkar internetgirot ?

Vet inte vad du menar, kommer inte in där.

Skrivet av buchno:

Handlar ändå ej längre på Blocket då jag nu två gånger i rad har varit med om att säljaren har angett en falsk adress, vilket är väldigt tröttsamt när man snabbt vill hämta produkten mellan fyra ögon. Känns som att hemsidan av nedlusad av svindlare numera...

Antar att de är rätt vanligt på blocket tyvärr.

Skrivet av infinity08:

Förmodligen är det någon av dessa personer:
*bort*

Känns som att "Riad B*****" är ett för osannolikt namn att hitta på

Vet inte, svårt att bevisa dock men spåra mail etc till ip adresser och platser så kan de hjälpa. Vet inte vad polisen gör i dessa situationer tyvärr.

Hoppas att nån kanske har lite info om detta annars vet ni iallfall att han är en bedragare och tjuv.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Rekordmedlem

Ok missade att man måste vara reggad för att läsa den delen av forumet, men här är godsakerna som postades, jag gillar speciellt killens mailadress, den inger förtroende vänligen bortse från emoticons o sånt, jag orkar inte rensa texten.

En säljare försökte lura mig på en Blocketaffär häromdagen. Shocked

Såg en kamera till fantastiskt bra pris (varningsklocka 1). Det gick inte att ringa, men jag mailade till säljaren, lämnade telefonnummer och min jobbmail och sa att "jag köper".

Nästa dag ringer säljaren upp och förklarar att grejorna finns kvar. Han frågar om jag vill komma över och kika - han ska över till Delsbo på dagen men kommer hem till Falun framemot eftermiddagen.
(Han talar klockren Stockholmska, varningsklocka 2)
Jag säger att det blir nog svårt då jag bor i Stockholmstrakten och undrar om det finns möjlighet att skicka.
Jodå, det går bra. Han föreslår att vi ska göra affären via Internetgirot, det verkar tryggt både för köpare och säljare.
Jag har inte använt det tidigare, jag säger att jag ska läsa genom, och ringa upp en stund senare.

Läser på och det verkar faktiskt mycket bra. Det går till på följande sätt:
Man sätter upp affären på I-girots hemsida.
Mail går ut till både köparen och säljaren, för godkännande från bägge parter.
En betalningsinstruktion sänds ut till köparen.
Köparen betalar in på ett konto på Internetgirot.
Säljaren ser att pengar gått in, och skickar paketet.
Köparen inspekterar innehållet så att han inte fått en påse grus, och godkänner utbetalningen.
I stort sett så, sen finns det ett gäng regler kring tvister.
Hursomhelst, det verkar rätt vettigt.

Så jag ringde tillbaka. Frågade först varför kameran på bilden poserade med ett 17-70-objektiv, när det stod i annonsen att det skulle vara ett 17-50? (Varningsklocka 3)
Lite luddigt svar där, men det var ett 17-50 som gäller.
Aha, bra sa jag, jag sätter upp affären i Internetgirot.

Nästan på direkten kom det tillbaka ett svar från svara-ej@internetgirot.se:

Citat:
Hej

Detta är en bekräftelse på att din e-postadress har registrerats som köpare
Blocket i ett ärende hos internetgirot.se

Om du vill genomföra affären skall du nu bekräfta detta. När du bekräftar
köpet godkänner du även våra allmänna villkor.

Här kan du läsa de allmänna villkoren:
https://www.internetgirot.se/terms/product

Klicka här för att bekräfta köpet:
https://www.internetgirot.se/confirm/errand/[ärendenumret]--

När bekräftelser från både köparen och säljaren har inkommit kommer vi att
skicka instruktioner för inbetalning till dig. Du skall då betala in till
vårt bankgiro 782-3214 och aldrig till något annat bankgiro eller bankkonto.
Invänta instruktionerna som följer innan du betalar in pengarna. Dessa
innehåller även ett så kallat OCR nummer som du skall uppge på betalningen
för att vi skall kunna se varifrån pengarna kommer.

När du bekräftar ärendet kommer du att få välja ett lösenord. Detta lösenord
kommer finnas med i det mail med instruktioner för betalning vi senare
skickar ut, samt även i alla de andra mail du kommer mottaga från oss.
Skicka aldrig lösenordet till någon. Det är möjligt att förfalska avsändare
i e-postmeddelanden, men att ditt egenvalda lösenord finns med är en garanti
att mailet verkligen kommer från oss.

Plus lite mer info om varorna osv.

Hörde inget mer samma dag.
Nästa dag provade jag att ringa, inget svar. Skickade ett sms och efter någon timme kom ett svar:
Citat:
Jag har nu bekräftat mailet. Mvh

Mycket riktigt plingade det till i mailboxen en stund senare, från svara-ej@internetgirot.se:

Citat:
Hej

Detta är en bekräftelse på att din e-postadress har registrerats i
ett ärende hos internetgirot.se

Du ska nu göra inbetalningen till vårt bankkonto.
Om du betalar via Internetbank ange OCR-numret i fältet för
OCR-nummer som meddelande. Om du betalar via bankkontor
ange OCR-numret i blankettens meddelandefält.

Köpare: [mitt namn och email]
Säljare: [det namn och email jag fått av honom]
Vara: [prylarna i anonsen]
Överenskommet pris: 6500 kronor
Fraktkostnad*: kronor

Avgift: 325 kronor

Inbetalas till internetgirot.se: 6825 kronor

Internetgirots Nordea Bankkonto: 1197-3028557
(ange Internetgirot, Trustly Group som mottagare)

OCR-nummer: 190769888

Glöm inte att ange OCR nummer som meddelande.

Inbetalningen till Internetgirot tar 1-2 bankdagar bl.a. på grund av
Bankgirocentralens rutiner. När vi har fått din inbetalning kommer säljaren
att ombes skicka varan till dig. Du kommer meddelas när det har skett.
Du kommer även att få mer information om hur du sedan godkänner
betalningen till säljaren.

Om du inte har kommit överens om att köpa varan av denna
säljare eller om priset och frakten inte stämmer kan du helt
enkelt bortse från detta meddelande.

Om du har frågor eller problem kontaktar du oss här:
https://www.internetgirot.se/contact/errand/[ärendenummer]--
Din fråga styrs då till rätt ärende.

Om du vill kontakta säljaren använd dennes mailadress ovan.
Här kan du läsa allmänna villkor för internetgirot.se:
https://www.internetgirot.se/terms/rental
---------------------------------------------------------------------
https://www.internetgirot.se

Det såg ju ganska bra ut. Samma könlösa stil som det första mailet.
Men var tog mitt lösenord vägen, som skulle vara med? (Varningsklocka 4)
Och det där bankgironumret som man skulle använda...? Shocked (Varningsklocka 5)

Jag grävde lite djupare i det där mailet. Det visade sig vara skickat via en mailserver i Danmark, från en host i södra Sverige med ursprungsadressen: jobb@polisensugerkuk.net

Så jag struntade i att betala in. Rolling Eyes

Nu såhär efteråt har jag funderat på varför den trevlige, sympatiske säljaren ville att jag skulle komma över och kika på grejorna, men han hade naturligtvis gjort namnuppslag på mig och konstaterat att det var riskfritt.

Det är lätt att bli lurad därute. Det finns bra mekanismer för trygg handel, men det är viktigt att läsa igenom exakt hur de fungerar och följa detta. Bara som en liten påminnelse. Smile

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Till alla, om gäller bedrägeri och det finns polisanmälningar så låt polisen ta hand om det.
Innan personen i fråga är dömd skyldig så gör ni en brottslig handling som förtal, ni pekar ut en person utan substans eller juridiska bevis. Tänk på saken.

edit* mrqaffe bra skrivet och välformulerat. I ditt fall kan en anmälan med försök till bedrägeri göras, relativt svårt att bevisa uppsåt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D Cpu: i5 750 @2.67 Moderkort: Asus P7P55D-E socket 1156
Hårddisk (OS): Intel X-25m 80GB SSD Hårddisk (Gaming): Intel 320 120GB SSD
Grafikkort: Asus HD5870 Ramminnen: Corsair Dominator 1600MHz 8GB Cpu kylning: H50 Hydro
PSU: Corsair HX 850W

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte jag som stött på honom, det där var en varning från ett annat forum.
Det verkar vara en ny metod buset hittat på, att skicka egna mail som snyltar på och härmar internetgirot men där de bytt ut kontonummren, antar att pengarna som kommer in på det kontot försvinner till nått spårlöst konto utomlands väldigt snabbt om nån betalar in nått, och det lär nog inte dyka upp några prylar heller.
Saken är anmäld och förmodligen har bedragarna både nya konton och mailadresser och telefonnummer nu, de byts nog tätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av iAmKato:

Till alla, om gäller bedrägeri och det finns polisanmälningar så låt polisen ta hand om det.
Innan personen i fråga är dömd skyldig så gör ni en brottslig handling som förtal, ni pekar ut en person utan substans eller juridiska bevis. Tänk på saken.

edit* mrqaffe bra skrivet och välformulerat. I ditt fall kan en anmälan med försök till bedrägeri göras, relativt svårt att bevisa uppsåt.

Jo bra skrivet mrgaffe , nog så de gått till.

Iamkato , eftersom personen du söker är kriminell och en bedragare så spelar nog inte förtal etc någonroll för personen alls. Hoppas polisen gör något åt sånna nissar som detta.

Vet någon nått om detta, kontakta mig gärna på PM!!

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av iAmKato:

Till alla, om gäller bedrägeri och det finns polisanmälningar så låt polisen ta hand om det.
Innan personen i fråga är dömd skyldig så gör ni en brottslig handling som förtal, ni pekar ut en person utan substans eller juridiska bevis. Tänk på saken.

edit* mrqaffe bra skrivet och välformulerat. I ditt fall kan en anmälan med försök till bedrägeri göras, relativt svårt att bevisa uppsåt.

Blir nog svårt att anmäla någon för förtal när allt han uppgett är en mailadress?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Rekordmedlem

Personen finns nog inte ens, de lär vara påhittad eller falsk/stulen identitet som används för ett sånt här bedrägeriförsök.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Blocket bluffare, återkommer ofta i media. Tyvärr vågar jag inte handla något begagnat på nätet längre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Blocket bluffare, återkommer ofta i media. Tyvärr vågar jag inte handla något begagnat på nätet längre.

Det är tråkigt att folk drivs till att resonera så, det är ju bra verktyg, har själv sålt / skänkt bort ett par saker där. Säljer min väska där nu, men det blir ju personligt möte och pengar i handen. Jag skulle iofs kunna ha skickat den med om personen velat, men då hade personen behövt lita på mig, och det bör dom ju inte göra av princip, även om jag aldrig skulle lura någon så kan ju en motpart inte veta det på förhand. Jag hoppas kunna sälja min Mbp där snart med, men som sagt, det är ju tråkigt att smidiga affärer bromsas pga skitstövelbeteenden.

Nu ska jag gå o lägga mig och stirra i taket utan att kunna somna, kul va? Jävla illamående.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Rekordmedlem

Sunt förnuft räcker långt, och själv så brukar jag bara handla dyra saker om man kan träffas och göra upp, dessutom är stora prylar relativt dyra i frakt, men eftersom jag bor där jag bor så finns det drygt 1,5Miljoner personer inom 10mils radie vilket gör det ganska lätt att handla beg med personligt möte och ändå få ett hyfsat begutbud, min gräns går kring 1000lappen för när jag blir mer försiktig att handla utan kontrakt sedan så kan det vara en vän som gör upp affären också, man har ju ofta släkt o vänner som kan hjälpa till och iallafall se till att det inte är tegelstenar i paketet, sedan kan man ju bedöma skicket på en pryl olika men man blir iallafall inte grundlurad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Ohrstrom:

Det är tråkigt att folk drivs till att resonera så, det är ju bra verktyg, har själv sålt / skänkt bort ett par saker där. Säljer min väska där nu, men det blir ju personligt möte och pengar i handen. Jag skulle iofs kunna ha skickat den med om personen velat, men då hade personen behövt lita på mig, och det bör dom ju inte göra av princip, även om jag aldrig skulle lura någon så kan ju en motpart inte veta det på förhand. Jag hoppas kunna sälja min Mbp där snart med, men som sagt, det är ju tråkigt att smidiga affärer bromsas pga skitstövelbeteenden.

Nu ska jag gå o lägga mig och stirra i taket utan att kunna somna, kul va? Jävla illamående.

Mmmm, om man tar teknik så som dator delar är det bättre att köpa nytt (garanti och att delarna inte är esd skadade). Sen om man ska göra upp en affär öga mot öga kan man bli lurad ändå (t.ex mixtrat med bilen så den har gått kortare än vad den har gjort). Sen kan dom ha varit oförsiktiga med produkten och fått konstiga fel, som tar ett tag att upptäcka. Oavsett vad man handlar kan det gå åt skogen.

Det låter inte kul, hoppas du blir bättre

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Geeks
SweClockers

§ 1 Personuppgifter
Det är inte tillåtet att publicera personuppgifter (namn, adress, telefonnummer, personnummer) i forumet.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015