Kina kopior, har det gått för långt?

Permalänk
Medlem

Kina kopior, har det gått för långt?

Vi alla vet att det finns många kopior från Kina, typ PAMA ist för Puma, PolyStation ist fö PlayStation. Ja allt från strumpor till bilar kopieras i kina. Såg precis Kobra på SVT1 där det handlade just om kopior och till min (ikke)förvånan så hade kineserna vatt på det igen! Fast denna gången en hel stad. Ja, en hel stad. Hallstatt En otroligt fin stad i Österiket som asieterna älskar, så pass mycket att de nu gör en kopia av staden i Kina. I staden Huizhou byggs nu denna kopian.

Så min fråga.

Tycker ni att det går för långt?

Själv tycker jag det gått ur styr. Kina sätter sig i en dålig sits och får en dålig image villket totalförstör deras rykte. Det som är värst att det är den Kinesiska regeringen som bestämmt att det ska byggas en exakt kopia av staden i Österike och därför är det ingen som vågar stämma/förbjuda byggföretaget.

Åsikter?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Varför är det så hemskt att Kina™ kopierar?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Varför är det så hemskt att Kina™ kopierar?

Kläder och sådant bryr jag mig inte om, men hela städer det är bara för mycket !

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

Kläder och sådant bryr jag mig inte om, men hela städer det är bara för mycket !

På vilket sätt?
Jag tycker snarare motsatsen om de använder sig av snarlika namn på produkterna och försöker vilseleda kunderna. Städerna, ja det ska mycket till innan man tar fel på en stad i Europa och en i Kina.

Det enda när jag tycker börjar bli för mycket är om de ger sig på och klona folk utan deras medgivande, men samtidigt får man sig ett gott skratt av att det finns en annan sate med lika dåliga gener som en själv.

*edit*
Den första kategori kopia ovan skulle jag snarare kalla för produktförfalskning och detta är ett stort problem där straffen bör vara i proportion till skadan. Farliga barnmat, tandkräm, hudkrämer etc, så bör vederbörande som medvetet ta in sånt hamna i straff likvärdigt mordförsök på många individer. (försök till terrorism)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Kläder och sådant bryr jag mig inte om, men hela städer det är bara för mycket !

Varför är inte kläder och sånt något att bry sig om? Enligt International Property Rights Index så är de länder med minst respekt för intellektuell egendom de länder som har svårast att resa sig från fattigdom. Vore det inte bra om även Kina kunde öka sin standard?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Förstör deras rykte? Kina har sedan länge rykte av att kopiera saker.

Jag ser inte det som något problem. Många personer har inte råd att köpa dyra originalprodukter, och då är det ju jättebra att kineserna gör billiga kopior. Givetvis håller de inte alltid samma kvalité, men ofta handlar det om att ha någonting eller ingenting alls, och då är det bättre att ha någonting.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det finns en annan syn på autenticitet i de asiatiska länderna jämfört med de västerländska som förmodligen kommer till uttryck här. I väst strävar vi efter att ha en "äkta" vara t.ex. alltså just den hatten som en känd historisk person har haft, eller just den här platsen där en historisk händelse skedde.

I asiatiska länder så är det inte autenticiteten som är det viktiga utan själva kunskapen. Om man kan göra en exakt kopia av den där hatten så är det ju mycket bättre än en gammal dammig hatt från 1600-talet. osv

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Förstör deras rykte? Kina har sedan länge rykte av att kopiera saker.

Jag ser inte det som något problem. Många personer har inte råd att köpa dyra originalprodukter, och då är det ju jättebra att kineserna gör billiga kopior. Givetvis håller de inte alltid samma kvalité, men ofta handlar det om att ha någonting eller ingenting alls, och då är det bättre att ha någonting.

Jag antar att du menar kopior som inte utger sig för att vara original och på så sätt lura köparen att de köper en produkt av en viss kvalité och kan få något helt annat som t.o.m. kan vara direkt hälsofarligt?

Tar vi kläder med "synliga märken utanpå" som folk i knepiga sociala umgängen kan ha på sig för att påverka deras "rang" eller vad tusan nu syftet är, så kan en kopia av en produkt ge dåligt ryckte för ett märke om kvalitén inte är bra.
T.ex. många märkeströjor (Gant , Lacoste m.fl.) har faktisk hyfsat bra kvalité, passform m.m, en billig 50kr tröja med deras logotype ger intrycket av att de också gör skitprodukter av undermåtlig kvalité och sänker varumärkets värde.
Detsamma gäller självklart andra saker som elektronik, ta kommande Samsung Galaxy S3. Det är säkerligen inga som helst problem att göra en billig kopia av denna, där kopian har en slö enkelkärnig cpu, lågupplöst skärm, billig kamera etc. Även om ägaren själv vet om att det inte är en riktig S3, så kommer denna med sin skittelefon vilseleda kunder att mobilen inte är bättre än vad hans är.

Att däremot kopiera ideér och använda dessa är bara sunt förnuft, men man ska skippa delen bedrägeri i det hela utan tala om vad det man är som man säljer.
*edit*
Det var något tvreportage för ett tag sedan om produktförfalskning av bromsskivor och klossar, där kopiorna hade undermålig kvalitet. Och detta är ju ett bra exempel på dålig kopiering med vilseledande försäljning, att däremot tydligt på paketet tala om att bromsarna ej är original, så resulterar dessa kopior bara i prispress. (där de självklart måste testas enligt de bestämmelser som finns)

*edit2*
Staden som sagt ser jag inga som helst problem med, såvida de inte från kina gör flygresor till deras "Hallstatt" och försöker lura kunderna i Kina att de åker till det riktiga Hallstatt och i princip tar ett pris därefter, så att kunderna inte enkelt upptäcker bluffen innan det är försent. Vilket är långsökt och därmed ser jag inget problem för dem att bygga staden...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Att bygga en kopiaav en stad lät ju fräscht! Bättre det än att skicka några miljoner kineser med flyg till österrike...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Plus ett.

Att kopiera en hel stad eller bara världens sevärdheter överlag borde t.o.m. klassas som konst. Vem som helst kan ctrl+c ctrl+v men det kräver en riktig eldsjäl eller två för att kopiera en hel stad.

Man har ju hört om hur de kopierat London Zoo, pyramiderna, Gävlebocken och Tokyo tower (Om något av det är sant vet jag inte). Riktiga genier, skulle jag vilja säga.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Kina sätter sig i en dålig sits och får en dålig image villket totalförstör deras rykte.

Sitt fina image som diktatur som kallblodigt mördar sitt folk om dom tycker "fel"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Varför är inte kläder och sånt något att bry sig om? Enligt International Property Rights Index så är de länder med minst respekt för intellektuell egendom de länder som har svårast att resa sig från fattigdom. Vore det inte bra om även Kina kunde öka sin standard?

Vad säger du om den alternativa kausaliteten att invånarna i de länder som är utfattiga har värre problem att bry sig om än skydd för intellektuell egendom som ägs av företag från andra rikare länder?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Vad säger du om den alternativa kausaliteten att invånarna i de länder som är utfattiga har värre problem att bry sig om än skydd för intellektuell egendom som ägs av företag från andra rikare länder?

Varför skulle öht någon bry sig om intellektuell egendom som ägs av företag från något annat land?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Bygger inte människans utveckling på att ta varandras ideér/inovationer och förbättra och utveckla ?
Gör kineserna en exakt kopia är det skamligt men förbättrar de staden så är det ju ett plus. Att kopiera kläder och hårdvara med sämre kvalité som följd är no no..

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Åsikter?

Luxor Hotel, byggt -91, i Las Vegas är byggt som en pyramid & har sfinx ..
Bilder på det
I Vegas finns också "Little Venedig", bilder på det.
Kopieringskonceptet är inget nytt & verkligen inte specifikt för kineserna.

Permalänk
Medlem

För att kopiera måste man kunna tillverka. Problem för oss här i väst är att vi knappt kan tillverka saker längre. Köp något svindyrt västerländskt märke, skräpet är ändå gjort i Kina. Kan lika gärna göra vårt samhälle en tjänst och köpa den billiga kopian från samma land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Varför skulle öht någon bry sig om intellektuell egendom som ägs av företag från något annat land?

Tja, varför jaga svenska pirater som tankar amerikanska (oftast) filmer och spel?
För att då bryr sig det landet om intellektuell egendom som ägs av företag i ditt land i gengäld via någon form av ömsesidigt avtal.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Tja, varför jaga svenska pirater som tankar amerikanska (oftast) filmer och spel?
För att då bryr sig det landet om intellektuell egendom som ägs av företag i ditt land i gengäld via någon form av ömsesidigt avtal.

Så det ligger alltså ett värde i skydd av intellektuell egendom, är det vad vi har kommit fram till?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Rolikt och se så många svar och åsikter!

Skrivet av bud_bundy:

På vilket sätt?
Jag tycker snarare motsatsen om de använder sig av snarlika namn på produkterna och försöker vilseleda kunderna. Städerna, ja det ska mycket till innan man tar fel på en stad i Europa och en i Kina.

Det enda när jag tycker börjar bli för mycket är om de ger sig på och klona folk utan deras medgivande, men samtidigt får man sig ett gott skratt av att det finns en annan sate med lika dåliga gener som en själv.

*edit*
Den första kategori kopia ovan skulle jag snarare kalla för produktförfalskning och detta är ett stort problem där straffen bör vara i proportion till skadan. Farliga barnmat, tandkräm, hudkrämer etc, så bör vederbörande som medvetet ta in sånt hamna i straff likvärdigt mordförsök på många individer. (försök till terrorism)

Ja det ska mycket till innan man tar fel på Kina och Österiket ^^.

Skrivet av Alakai:

Varför är inte kläder och sånt något att bry sig om? Enligt International Property Rights Index så är de länder med minst respekt för intellektuell egendom de länder som har svårast att resa sig från fattigdom. Vore det inte bra om även Kina kunde öka sin standard?

Kläder och liknande är inget jag bryr mig om, visst det är surt för de som äger typ Adidas etc som förlorar kunder pga kina-kopior. Men när det går så långt så de kopierar en stad på 59.8 km2 in i minsta detalj. Vartenda cm är exakt det tycker jag är inte droppen mer hinken som glaset och rinna öve r^^.

Skrivet av Random-person:

Förstör deras rykte? Kina har sedan länge rykte av att kopiera saker.

Jag ser inte det som något problem. Många personer har inte råd att köpa dyra originalprodukter, och då är det ju jättebra att kineserna gör billiga kopior. Givetvis håller de inte alltid samma kvalité, men ofta handlar det om att ha någonting eller ingenting alls, och då är det bättre att ha någonting.

Med deras rykte menar jag hur de gått från fattigt till otroligt rikt på kort tid villket får mig och undra om allt bara är på kopiering ^^.

Skrivet av Sentenced:

Det finns en annan syn på autenticitet i de asiatiska länderna jämfört med de västerländska som förmodligen kommer till uttryck här. I väst strävar vi efter att ha en "äkta" vara t.ex. alltså just den hatten som en känd historisk person har haft, eller just den här platsen där en historisk händelse skedde.

I asiatiska länder så är det inte autenticiteten som är det viktiga utan själva kunskapen. Om man kan göra en exakt kopia av den där hatten så är det ju mycket bättre än en gammal dammig hatt från 1600-talet. osv

Intressant vinkel och se det på

Skrivet av fizzdan:

Att bygga en kopiaav en stad lät ju fräscht! Bättre det än att skicka några miljoner kineser med flyg till österrike...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju *host*tyvärr*host* alltid lite sant

Skrivet av Kryll:

Sitt fina image som diktatur som kallblodigt mördar sitt folk om dom tycker "fel"?

Mer som ett av de snabbaste växande land Vi har alla haft våra tyranner.

Skrivet av Pissespann:

Bygger inte människans utveckling på att ta varandras ideér/inovationer och förbättra och utveckla ?
Gör kineserna en exakt kopia är det skamligt men förbättrar de staden så är det ju ett plus. Att kopiera kläder och hårdvara med sämre kvalité som följd är no no..

Det är sannt att allt bygger på kopiering av varandras produkter, men att bygga en hel stad på 59.8 km2 i exakt likelse är lite over-the-top. Kanske har kineserna brist på fantasi atm.

Skrivet av Hammar:

Luxor Hotel, byggt -91, i Las Vegas är byggt som en pyramid & har sfinx ..
Bilder på det
I Vegas finns också "Little Venedig", bilder på det.
Kopieringskonceptet är inget nytt & verkligen inte specifikt för kineserna.

Men luxor och venedig är inte exakta kopior. Pyramiden är svart det är ju inte orginalet och venedig är nog inte upplagd precis som riktiga. Här snackar vi om en area på 59.8 km2 som är en exakt kopia på Hallstatt, vartenda cm,färg på husen, inredning osv osv.

Skrivet av Maekh:

För att kopiera måste man kunna tillverka. Problem för oss här i väst är att vi knappt kan tillverka saker längre. Köp något svindyrt västerländskt märke, skräpet är ändå gjort i Kina. Kan lika gärna göra vårt samhälle en tjänst och köpa den billiga kopian från samma land.

Det är sant, men kvalitén brukar vara mycket bättre från företag som har fabriker i kina än de som kopierar i kina.

__

Tack för många bra svar

Om något ord/mening verkar konstig så testa sätta "s" framför ordet min "s" knapp funkar inte som den ska. Om min mening/det finns gramatiska fel eller felstavning så skyller jag på att jag sitter på en dansk dator och är sj dansk!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Men luxor och venedig är inte exakta kopior. Pyramiden är svart det är ju inte orginalet och venedig är nog inte upplagd precis som riktiga. Här snackar vi om en area på 59.8 km2 som är en exakt kopia på Hallstatt, vartenda cm,färg på husen, inredning osv osv.

Sant. Men Kina-kopior som heter "PAMA" eller skramliga Rolexkopior är inte heller direkt exakta..
Man får väl försöka att sätta sig in i vad som är vad om man är presumtiv kund på kopierings-intressanta objekt,
oavsett om det gäller t-shirts, armbandsur, stadsdelar eller turistmål. Original är alltid värt vad det är för somliga.

Permalänk
Medlem

Är ju ändå rätt fräckt att kopiera en hel stad. Det är ju knappast så att man kommer råka vakna upp i den kinesiska versionen, gå till jobbet som vanligt och börja betala skatt till kina, så vad är problemet?

Det kan väl räknas som en turistgrej. Eller ska de bosätta den med hubotkopior av de "riktiga" invånarna också?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Sant. Men Kina-kopior som heter "PAMA" eller skramliga Rolexkopior är inte heller direkt exakta..
Man får väl försöka att sätta sig in i vad som är vad om man är presumtiv kund på kopierings-intressanta objekt,
oavsett om det gäller t-shirts, armbandsur, stadsdelar eller turistmål. Original är alltid värt vad det är för somliga.

Precis, de är inte exakta, men denna staden, som jag förstod det när det gick på Kobra, så är det till 99% exakt kopia, ända skillnaden är folket som kommer bo där och vart det ligger.

Skrivet av Nightcrawl:

Är ju ändå rätt fräckt att kopiera en hel stad. Det är ju knappast så att man kommer råka vakna upp i den kinesiska versionen, gå till jobbet som vanligt och börja betala skatt till kina, så vad är problemet?

Det kan väl räknas som en turistgrej. Eller ska de bosätta den med hubotkopior av de "riktiga" invånarna också?

Är det folk som blir bortförda och får grejs upp i rumpan så tror jag nog också att folk kommer (tror de iaf) vakna upp i en helt annan stad ^^
Skulle inte förvåna mig om de gör kloner eller liknande haha ^^, Det som jag finner är "problemet" är att det är en så exakt kopia och det är så sjukt stort villket jag själv tycker är lite off, skulle gärna vilja se något nytt ist, typ en stad under marken eller liknande ist för göra massor med kopior ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Det var ju fel tidsepok av hallstatt de kopierat. De skulle ju självklart kopierat stadens storhetstid och då särskilt med betoning på svärden!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Oj, ni har ingen aning, en kopierad stad är inte ett problem. Problemet är att kinserna kopierar medicin och mat. Det har påträffats cellgifter på apotek i england där det helt enkelt är piratkopierade preparat från Kina som är fullständigt verkningslösa, sockerpiller i stort sett.

Kineserna kopierar även hönsägg (!), det är billigare än att ha höns.

http://documentarystorm.com/the-fake-trade/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Oj, ni har ingen aning, en kopierad stad är inte ett problem. Problemet är att kinserna kopierar medicin och mat. Det har påträffats cellgifter på apotek i england där det helt enkelt är piratkopierade preparat från Kina som är fullständigt verkningslösa, sockerpiller i stort sett.

Kineserna kopierar även hönsägg (!), det är billigare än att ha höns.

http://documentarystorm.com/the-fake-trade/

Även om detta inte är exklusivt för Kina så ja, det är ett problem. Det är dessutom bara början på det verkliga problemet. Inte bara sjuka i England blir drabbade. Kina möter motstånd när de vill sälja varor som faktiskt är legitima, fungerar och ingår i en ren öppen marknad. De falska varorna säljs även inhemskt och sabbar förtroendekapitalet i industrin, hämmar tillväxten och i sin förlängning den sociala utvecklingen.

Vilket var vad jag talade om när jag påstod att länder som inte respekterar immaterialrätt är de länder som har svårast att resa sig ur fattigdom. Visst att fattigdom i sig motverkar legitim handel och industriell verksamhet, visst att det handlar lika mycket om internationell påverkan och politiskt fulspel men avsaknad av praktiskt skydd för immaterialrätt är en del av kakan och åtgärdas detta till en stor del så kommer övriga faktorer att bli enklare att hantera.

Kina gör idag mycket för att ta hand om detta. Dock så kommer det inte ske snabbare än såhär och landet är stort och knakelibrakexpanderar, så vi kommer att fortsätta få se kinakopior av lägre kvalité för lång tid framöver.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Stadsdelar och byggnader har ju faktiskt kopierats rätt friskt genom tiderna.