Permalänk
Medlem

Måndags ex eller kassorocessor?

Hej,
Jag undrar vad som är normalt / acceptabelt att ha som temp på en i5 2500k?

Polaren har exakt samma moderkort, processor, minnen osv fast ja har en H100 och han en kühyler 620 eller vad de heter
jag ligger på runt 30-32 idle och 55-59 i load oklockat, mesans han ligger på runt 22grader i idle (samma som rummet) och 50 load? Kan det va så att min processor e paj eller att han fick ett bättre ex? Vad bör man ligga på med en h100 och 2500k? Och blir det bättre efter 1-2 månader med kylpastan för satte precis på kylaren?

Tack på förhand
/dexter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeXteR^:

Hej,
Jag undrar vad som är normalt / acceptabelt att ha som temp på en i5 2500k?

Polaren har exakt samma moderkort, processor, minnen osv fast ja har en H100 och han en kühyler 620 eller vad de heter
jag ligger på runt 30-32 idle och 55-59 i load oklockat, mesans han ligger på runt 22grader i idle (samma som rummet) och 50 load? Kan det va så att min processor e paj eller att han fick ett bättre ex? Vad bör man ligga på med en h100 och 2500k? Och blir det bättre efter 1-2 månader med kylpastan för satte precis på kylaren?

Tack på förhand
/dexter

Jag låg på 24 idle med H100 på en 3930k, men efter att jag skaffade nya minne och dubbla 680's så höjdes tempen rejält, kör riktig vattekylning nu istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeXteR^:

Hej,
Jag undrar vad som är normalt / acceptabelt att ha som temp på en i5 2500k?

Polaren har exakt samma moderkort, processor, minnen osv fast ja har en H100 och han en kühyler 620 eller vad de heter
jag ligger på runt 30-32 idle och 55-59 i load oklockat, mesans han ligger på runt 22grader i idle (samma som rummet) och 50 load? Kan det va så att min processor e paj eller att han fick ett bättre ex? Vad bör man ligga på med en h100 och 2500k? Och blir det bättre efter 1-2 månader med kylpastan för satte precis på kylaren?

Tack på förhand
/dexter

Skickades från m.sweclockers.com

Mäter ni med samma program? För vissa program kan ge väldigt konstiga utslag. Jag kan dock inte något om kylning egentligen så den biten kan jag inte svara på. Men som sagt, kolla så ni använder samma program som möter temperaturerna

Permalänk
Medlem

Har ni samma chassi? Om inte har du nog ditt svar där.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeXteR^:

Hej,
Jag undrar vad som är normalt / acceptabelt att ha som temp på en i5 2500k?

Polaren har exakt samma moderkort, processor, minnen osv fast ja har en H100 och han en kühyler 620 eller vad de heter
jag ligger på runt 30-32 idle och 55-59 i load oklockat, mesans han ligger på runt 22grader i idle (samma som rummet) och 50 load? Kan det va så att min processor e paj eller att han fick ett bättre ex? Vad bör man ligga på med en h100 och 2500k? Och blir det bättre efter 1-2 månader med kylpastan för satte precis på kylaren?

Tack på förhand
/dexter

Skickades från m.sweclockers.com

Finns lite olika sätt att få en cpu till att ligga på rumstemperaturen eller under: Skryt/lögn, fel på nån givare eller nån form av aktiv kylning. Din kompis cpu ligger inte på 22c, nåt är fel!

Det kan skilja ganska mycket mellan 2 annars likadana cpu:s. Även olika moderkort kan ge olika temperaturer då fabriksinställningarna kan skilja. Kanske din kör med lite högre volt än din kompis. Dina temps ser ganska normala ut och kommer evt nog gå ner nån grad eller 2 när kylpastan är inkörd (beror dock på vilken kylpasta du har lagt på)

Bra program att mäta/stressa med: Hwmonitor, Coretemp Intel burn test.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeXteR^:

Hej,
Jag undrar vad som är normalt / acceptabelt att ha som temp på en i5 2500k?

Polaren har exakt samma moderkort, processor, minnen osv fast ja har en H100 och han en kühyler 620 eller vad de heter
jag ligger på runt 30-32 idle och 55-59 i load oklockat, mesans han ligger på runt 22grader i idle (samma som rummet) och 50 load? Kan det va så att min processor e paj eller att han fick ett bättre ex? Vad bör man ligga på med en h100 och 2500k? Och blir det bättre efter 1-2 månader med kylpastan för satte precis på kylaren?

Tack på förhand
/dexter

Skickades från m.sweclockers.com

så när du surfar så laggar det? när du lyssnar på musik så laggar det? förstår inte vad problemet är? blir du drabbad av att din cpu inte ens blir varm i idle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeXteR^:

Hej,
Jag undrar vad som är normalt / acceptabelt att ha som temp på en i5 2500k?

Polaren har exakt samma moderkort, processor, minnen osv fast ja har en H100 och han en kühyler 620 eller vad de heter
jag ligger på runt 30-32 idle och 55-59 i load oklockat, mesans han ligger på runt 22grader i idle (samma som rummet) och 50 load? Kan det va så att min processor e paj eller att han fick ett bättre ex? Vad bör man ligga på med en h100 och 2500k? Och blir det bättre efter 1-2 månader med kylpastan för satte precis på kylaren?

Tack på förhand
/dexter

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle säga så här... De är fel på din kompis processor inte på din.

Felet är dock inte så allvarligt... Hans temperatursensor är troligen felkalibrerad. Att de skiljer 0 grader i temperatur mellan luft och CPU är inte rimligt... då överförs nämligen ingen värme från processorn till rummet alls. Låt säga han processor är en grad varmare än rummet medan din är 10 grader varmare än rummet. Då måste din processor dra 10 gånger mer ström... eller så har han 10 gånger så stor kylare... Inget av dessa alternativ är inte heller rimliga.

Så oroa dig inte =).

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Processorer mäter olika.
Testa klocka båda så ska ni se vilken som är bäst.
Fläktarnas varvtal etc etc?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

55-59 ocklockat låter högt för ett h100.
jag når inte ens 59grader (har maxat 57 vanligt 53-54) med intel burn test på 4,1ghz 1.25v med mitt h80, och h100 ska va nån grad bättre.
direkt efter jag installerat och startat datorn med mitt h80 hade mina temps sjunkit extremt vid prime95, jag hade runt 63-65 i load med stock kylaren och fick 43-47 med h80.
att du ska ha 12 grader högre låter lustigt om du inte har ganska mycke varmare i ditt rum (20-22 grader här inne).
idle tempsen däremot låter inte direkt jättehöga, jag brukar väl ha runt 30 grader kanske, något lägre ibland(minimum 22 fast då va de nog inte mer än 17 grader i rummet).

har du satt dit det ordentligt?
kopplat i alla kablar?
funkar pumpen som den ska?
vänt fläktarna rätt?
sitter dom in eller ut? (in tar radiatorn kallare luft/ ut så kyler du radiatorn med luften innifrån burken och hjälper luftflödet ut ur burken)
testat de 3 olika lägena på fläktarna?
hur är flödet genom ditt chassi?
hur är rumstempen?

jag skulle gissa på att något är snett med din h100 om du själv inte lyckats göra något fel.

22 ambient 22 cpu låter lite väl bra med, så jag gissar på att han har trasiga sensorer med eller tittar på fel.

Permalänk
Medlem

Jag använder HWmonotor och Intel bruntest vilket kompisen gör också och ja har 1,3v på min processor när ja kör och han ligger nog runt 1,23-25 där tror jag. Med automatiska inställningar bytte från min H50 och sänkte dock load med 10grader så det är ju bra iaf och ja har ett corsair 700D med en utstansad fläkt i sidan som blåser rakt på moderkortet sen har ja bytt ut alla standardfläktar till slip stream fläktar (1700rpm) och sen har jag 5st GT (1850rpm) på toppen av chassit, 1lös och 4 p&p. Och han har ett standard corsair 500T.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en i5 2500k i 4.7Ghz och med prime95 ligger jag på runt 60-70 grader i load, intel burntest därimot kan gå upåt 85 grader efter några rundor. Ligger runt 25-30 grader i idle. Jag tycker att mina siffror låter lite smått orimliga då jag också har en H100 men har provat att byta kylpasta och monterat om kylaren flera gånger.

Kör du med 4 fläktar i radiatorn eller 2?

Permalänk

man kan väl justera flödet på pumpen eller? kanske ni ska laborera med flödet?

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Skrivet av DeXteR^:

Hej,
Jag undrar vad som är normalt / acceptabelt att ha som temp på en i5 2500k?

Polaren har exakt samma moderkort, processor, minnen osv fast ja har en H100 och han en kühyler 620 eller vad de heter
jag ligger på runt 30-32 idle och 55-59 i load oklockat, mesans han ligger på runt 22grader i idle (samma som rummet) och 50 load? Kan det va så att min processor e paj eller att han fick ett bättre ex? Vad bör man ligga på med en h100 och 2500k? Och blir det bättre efter 1-2 månader med kylpastan för satte precis på kylaren?

Tack på förhand
/dexter

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som några tidigare har sagt så är det omöjligt att din kompis cpu ligger på 22C i idel. Du kan inte få ner tempen på cpu med luft/ vattenkylning till samma som rumstemp. I bästa fall har du ett delta på 5C, dock inte troligt om du inte kör med en "riktig" vattenkylning. Han ligger troligtvis på ca 10C delta vilket innebär att hans CPU omöjligt kan bli kallare än rumstemp + ca 10C, altså runt 30.
Du kan bara uppnå rumstemp på din cpu om du använder t.ex is, kväve, kylkompressor eller liknande.

Jag skulle säga såhär att det är din kompis CPU som är felaktig, eller rättare sagt tempsensorn i hans CPU, din CPU visar rimliga värden, dock kanske lite högt i load med en oklockad CPU. Kan bli några grader lägre på din när du "brännt" in kylpastan. Prova med lite olika fläktplaceringar.

Hur många fläktar har du in respektive ut ur chassit? Ett bra och stabilt luftflöde genom chassit är viktigt om du ska jaga grader på dina komponenter. Kan lätt skilja 10-15C pga "felplacerade" fläktar.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Jag har 4 fläktar p&p och hur ändrar du flödet mer än att trycka på knappen på pumpen? Jag kan bygga datorer och vet ytterst lite om resten så hur laborerar man med flödet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hoppas du ger pumpen 12v och inte har den inkopplad i en port på moderkortet som är reglerad.

Permalänk
Skrivet av DeXteR^:

Jag har 4 fläktar p&p och hur ändrar du flödet mer än att trycka på knappen på pumpen? Jag kan bygga datorer och vet ytterst lite om resten så hur laborerar man med flödet?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har altså 4 st i p&p på H100:an? Men hur många fläktar har du in i chassit? Ska man ha ett bra flöde genom chassit är det viktigt att ha lika många fläktar in som ut. Optimalt är att ha in fram/ botten och ut topp/ bak. Dessutom bör man eftersträva att ha ett svagt övertryck i chassit för att öka flödet genom. Alltså ha aningen kraftigare fläktar som insug, högre statiskt tryck. Men är man känslig för ljud och vill ha tysta fläktar så kan du inte få en kall dator...om du inte kör med "riktigt" vatten och stor radiatoryta.

Vad gäller flödet på H100 så finns det väll en "skruv" på sidan där du ställer varvet på pumpen?

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

"ja har 1,3v på min processor när ja kör och han ligger nog runt 1,23-25 där tror jag."

Här är en trolig förklaring till att det är en skillnad.

Sedan är temperatursensorer i CPU inte särskilt exakta,
och sannolikt kalibrerade vid CPU:ns maxtemp.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Bry dig inte om tempen från de interna sensorerna utan testa hur mycket det gör om du stannar fläkten som kyler cpun och ser om tempen sticker iväg direkt. Är det så då vet du att kontakten mellan cpu och kylare är bra. Mät också med en extern tempmätare så båda är lika för båda systemen så är det enklare att mäta den relativa skillnaden. mät radiatortempen, utluften och ja helt enkelt där du kommer åt.

Som fler är inne på, din polares cpu har inte samma temp idle som rumstempen, det är fel. Haka inte upp dig så mycket på tempen om datorn fungerar bra i ett ordentligt stresstest.

Som sagt, mät den riktiga skillnaden i temp, lita inte på olika moderkorts/cpuers tempsensorer.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydallas:

Du har altså 4 st i p&p på H100:an? Men hur många fläktar har du in i chassit? Ska man ha ett bra flöde genom chassit är det viktigt att ha lika många fläktar in som ut. Optimalt är att ha in fram/ botten och ut topp/ bak. Dessutom bör man eftersträva att ha ett svagt övertryck i chassit för att öka flödet genom. Alltså ha aningen kraftigare fläktar som insug, högre statiskt tryck. Men är man känslig för ljud och vill ha tysta fläktar så kan du inte få en kall dator...om du inte kör med "riktigt" vatten och stor radiatoryta.

Vad gäller flödet på H100 så finns det väll en "skruv" på sidan där du ställer varvet på pumpen?

Jag har 9 fläktar totalt. 5 av dom sitter längs upp med radiatorn (4st på och en jämte på sista timma plattsen) och det är Scythe GT 1850rpm (utblås) och en Scythe Slip stream 1700rpm (UT) på baksidan, sedan en Silverstone 180mm AirPenetrator (1200rpm) som sitter rakt framför moderkortet utstansat (eller vad man säger) som blåser rakt (IN) på det, ytterligare en Scythe slipstream 1700rpm inne i botten (mellan nätdelsfacket och moderkortsfacket i 700D/800D designen) som blåser rakt upp mot radiatorn. och sisst men inte minst en slip stream till (1700rpm) som blåser från nätdelsfacket upp på mina diskar.

alla utan den under diskarna, i chassisidan och den ensamma på toppen körs genom en Zalman ZM-MFC1-Plus, resterande körs kopplade med 12v adapter rakt in i nätdelen

där är hur mina fläktar är satta i chassit

Permalänk
Skrivet av DeXteR^:

Jag använder HWmonotor och Intel bruntest vilket kompisen gör också och ja har 1,3v på min processor när ja kör och han ligger nog runt 1,23-25 där tror jag. Med automatiska inställningar

Justera ner din CPU till 1,25V, då lär ni få märkbart mindre temperaturskillnad.

Men tja, visar hans CPU samma temperatur som rummet har så visar den fel, och det är ingen idé att försöka matcha det

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av DeXteR^:

Hej,
Jag undrar vad som är normalt / acceptabelt att ha som temp på en i5 2500k?

Polaren har exakt samma moderkort, processor, minnen osv fast ja har en H100 och han en kühyler 620 eller vad de heter
jag ligger på runt 30-32 idle och 55-59 i load oklockat, mesans han ligger på runt 22grader i idle (samma som rummet) och 50 load? Kan det va så att min processor e paj eller att han fick ett bättre ex? Vad bör man ligga på med en h100 och 2500k? Och blir det bättre efter 1-2 månader med kylpastan för satte precis på kylaren?

Tack på förhand
/dexter

Skickades från m.sweclockers.com

När jag satte i min började jag på ganska höga teperaturer (iofs en 2500 och inte 2500k) men en vecka senare så hade den fallit 10 grader i temp, så temperaturen kan falla ganska mycket på inkörningen...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Det är jag som är "polaren", haha. Jag har låtit CPUID Hardware Monitor stå på ett tag nu och i kolumnen minimum står det att den lägsta kärnan ligger på 24C och den högsta på 27C. I kolumnen value så hoppar det mellan 24C-28C i idle. När jag körde en runda i IntelBurnTest för att kolla load så fick jag 46C på lägsta kärnan och högsta på 56C.

Varför skulle det vara något fel på min processor? Har sett FLERA som också ligger på dessa temps. Just nu är min oklockad.

Kan lägga till att Vcore i minimum kolumnen är på 0.98V, i value kolumnen ligger den på 1.00V och i max kolumnen ligger den på 1.33V.

Visa signatur

Asus P8P67 PRO | Intel Core i5 2500K | Antec Kuhler H2O 620 Scythe GT 1450 PnP | MSI GTX 560Ti Twin Frozr II 1GB OC | Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9 | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Green 2TB | Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Corsair HX650W | Corsair Carbide 500R | Samsung 24" SA350H LED 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldansarn:

Det är jag som är "polaren", haha. Jag har låtit CPUID Hardware Monitor stå på ett tag nu och i kolumnen minimum står det att den lägsta kärnan ligger på 24C och den högsta på 27C. I kolumnen value så hoppar det mellan 24C-28C i idle. När jag körde en runda i IntelBurnTest för att kolla load så fick jag 46C på lägsta kärnan och högsta på 56C.

Varför skulle det vara något fel på min processor? Har sett FLERA som också ligger på dessa temps. Just nu är min oklockad.

Kan lägga till att Vcore i minimum kolumnen är på 0.98V, i value kolumnen ligger den på 1.00V och i max kolumnen ligger den på 1.33V.

sitter den lite snett tro, 10 graders skillnad mellan cores låter mycke!
fast å andra sidan så 1.33v med stock clock är massivt mycke med och kan förklara varför den blir varm.
håll koll på volt, över 1.2v utan oc är helt onödigt så om moderkortet tycker om att ställa 1.33 så ställ manuellt på 1.2v och testa temps.
och som tidigare sagt med, jag skulle inte tycka att 56 grader är ok utan oc.

Permalänk

56C är i IntelBurnTest. När jag sitter och spelar, kollar film, surfar etc så går den inte över 45C. Och det är väl ändå inte varmt i load?

Kommer Vcore droppa i idle när jag ändrar den manuellt till säg 1.2V?

Visa signatur

Asus P8P67 PRO | Intel Core i5 2500K | Antec Kuhler H2O 620 Scythe GT 1450 PnP | MSI GTX 560Ti Twin Frozr II 1GB OC | Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9 | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Green 2TB | Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Corsair HX650W | Corsair Carbide 500R | Samsung 24" SA350H LED 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldansarn:

56C är i IntelBurnTest. När jag sitter och spelar, kollar film, surfar etc så går den inte över 45C. Och det är väl ändå inte varmt i load?

Kommer Vcore droppa i idle när jag ändrar den manuellt till säg 1.2V?

jag kan som referens säga att jag når max 57 grader i IBT med 1.25v och 4,1ghz klock, och då med 24 grader i rummet.
minns ej ibt på stock, men testade stock prime95 och maxade 43-47 grader på cores med 22 grader i rummet på h80.
det är inte "högt", men det är onödigt högt för stock clock, gör väl ingen överdriven skillnad direkt heller, men ge för mycke volt i onödan är ju ganska meningslöst.
angående vcore vet ej, ska gå o fixa det på nåt vänster så vitt jag förstod, jag har dock inte gjort de så kör min jämt i 1.25v tänkte fixa de när jag ska ge mig på 4,5ghz oc.
men som många sagt så är temp sensorerna lite random o visar inte alltid helt korrekt heller.