Hur länge brukar ett FSP agg hålla i 24/7 bruk

Permalänk

Hur länge brukar ett FSP agg hålla i 24/7 bruk

Jag har ett gammalt FSP agg på 250W från 2004 som i princip körts 24/7 sedan 2006-2007ish (i en hemmaserver). För några veckor sedan märkte jag att servern inte ville starta igen efter att jag bytt ut en hårddisk. Den startade upp någon sekund för att sedan dö igen. Efter många försök så tog jag birt en hårddisk och försökte ett par gånger igen så startade den igen och har nu kört sedan dess utan problem men jag misstänker att jag kanske inte får igång den igen om jag skulle stänga av den nu. Jag misstänker att det är agget som håller på dö. Ni som kört agg in döden, hur många år höll era och hur hårt belastade ni dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

allting är relativt då atomer i en produkt kan skilja sig i placering på molekylär nivå. men, garanti går ju ut efter 1 år, sen är det hela rysk roulette skulle jag anse..

men ja, de låter som att ditt nätagg håller på att kajka sig, och jag skulle inte våga fortsätta ha på den. Stäng av burken på en gång, ta ut agget o så går du o köper ett 400 watt FSP agg för runt 300ingen på webhallen..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

allting är relativt då atomer i en produkt kan skilja sig i placering på molekylär nivå. men, garanti går ju ut efter 1 år, sen är det hela rysk roulette skulle jag anse..

men ja, de låter som att ditt nätagg håller på att kajka sig, och jag skulle inte våga fortsätta ha på den. Stäng av burken på en gång, ta ut agget o så går du o köper ett 400 watt FSP agg för runt 300ingen på webhallen..

400W är ju dock sjuk overkill för ett Intel atom system.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

400W är ju dock sjuk overkill för ett Intel atom system.

Skickades från m.sweclockers.com

Framtidssäkring?

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

400W är ju dock sjuk overkill för ett Intel atom system.

Skickades från m.sweclockers.com

Å andra sidan är sällan effektklenare aggregat än 350-400W billigare än just 350-400W aggregat.
350W-400W tillverkas i stora volymer och är därför billiga, ta en titt på prisjakt, så ser du att effektklenare aggregat (än 350W-400W) för det mesta är dyrare.

FSP350-60APN och FSP400-60APN är mycket prisvärda aggregat i budgetsegmentet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=600543
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=523825

3-7år brukar FSP's aggregat hålla vid moderat belastning och inte allt för höga temperaturer, enligt min erfarenhet (vissa längre och andra kortare naturligtvis, det finns ju många faktorer som spelar in).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Å andra sidan är sällan effektklenare aggregat än 350-400W billigare än just 350-400W aggregat.
350W-400W tillverkas i stora volymer och är därför billiga, ta en titt på prisjakt, så ser du att effektklenare aggregat (än 350W-400W) för det mesta är dyrare.

Ska den stå på 24/7 så är ju driftskostnaderna en fråga. Eftersom lasten förmodligen är låg så bör man väl välja det nätagg som är effektivast för den lasten? Dvs runt 50 %.

Permalänk

Tänker som Aloysius priset är inte det viktigast. Jag har verkligen inga planer på att i framtiden ha en server som drar 3-400W. Jag tänker snarare sänka effektförbrukningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Tänker som Aloysius priset är inte det viktigast. Jag har verkligen inga planer på att i framtiden ha en server som drar 3-400W. Jag tänker snarare sänka effektförbrukningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det spelar ju ingen som helst roll. Även om du sätter in ett 1200W-agg i servern kommer den inte att dra en watt mer för det. Specen på ett nätagg är trots allt maxkapacitet, inte vad den drar hela tiden.

Du ska köpa ett agg på 350-400 W dels för att det är billigast, dels för att nätaggen har som högst effektivitet när de ligger på 40-60% belastning, och dels för att ett högre specat agg håller längre med samma låga belastning.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Du ska köpa ett agg på 350-400 W dels för att det är billigast, dels för att nätaggen har som högst effektivitet när de ligger på 40-60% belastning, och dels för att ett högre specat agg håller längre med samma låga belastning.

Beroende på hur mycket systemet drar idag så är väl 400 W ganska mycket overkill om man vill att belastningen ska vara 50 %? Det är ju inte troligt att 250 W-agget gått på 90 %.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Det spelar ju ingen som helst roll. Även om du sätter in ett 1200W-agg i servern kommer den inte att dra en watt mer för det. Specen på ett nätagg är trots allt maxkapacitet, inte vad den drar hela tiden.

Du ska köpa ett agg på 350-400 W dels för att det är billigast, dels för att nätaggen har som högst effektivitet när de ligger på 40-60% belastning, och dels för att ett högre specat agg håller längre med samma låga belastning.

Jag är ju inte dum i huvudet...
Fast för ett system som drar ca 50-60w från väggen (knappast som mitt agg har 100% verkningsgrad) så är ju ett agg på 1200W verkligen inte effektivt. Många agg är ju som effektivast vid ganska hög belastning, närmare 80% än 40%. Ett 400W agg skulle belastas ca 10% och det är ju långt ifrån effektivt, då skulle ju närmare 100w vara betydligt mer lämpligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag är ju inte dum i huvudet...
Fast för ett system som drar ca 50-60w från väggen så är ju ett agg på 1200W verkligen inte effektivt. Många agg är ju som effektivast vid ganska hög belastning, närmare 80% än 40%. Ett 400W agg skulle belastas ca 12% och det är ju långt ifrån effektivt, då skulle ju närmare 100w vara betydligt mer lämpligt.

Skickades från m.sweclockers.com

De har oftast bäst effektivitet run 40-60%, dock håller jag med om att ett lägre specat kan passa bättre till ditt system. Tänk dock på att det finns mycket mindre högkvalitetsnätagg med bra effektivitet vid lägre effekt. Det är egentligen också onödigt att oroa sig över effektiviteten på ett system som drar runt 60 watt, det kommer bara bli någon enstaka krona per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

De har oftast bäst effektivitet run 40-60%, dock håller jag med om att ett lägre specat kan passa bättre till ditt system. Tänk dock på att det finns mycket mindre högkvalitetsnätagg med bra effektivitet vid lägre effekt. Det är egentligen också onödigt att oroa sig över effektiviteten på ett system som drar runt 60 watt, det kommer bara bli någon enstaka krona per år.

Snarare drygt en krona per dag, ungefär.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

De har oftast bäst effektivitet run 40-60%, dock håller jag med om att ett lägre specat kan passa bättre till ditt system. Tänk dock på att det finns mycket mindre högkvalitetsnätagg med bra effektivitet vid lägre effekt. Det är egentligen också onödigt att oroa sig över effektiviteten på ett system som drar runt 60 watt, det kommer bara bli någon enstaka krona per år.

Dock är det inte bara elkostnad som spelar roll, små lågeffekts agg finns ofta med passiv kylning och sen innebär även lägre effektförbrukning mindre värme vilket är en fördel på en mängd olika vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag är ju inte dum i huvudet...
Fast för ett system som drar ca 50-60w från väggen (knappast som mitt agg har 100% verkningsgrad) så är ju ett agg på 1200W verkligen inte effektivt. Många agg är ju som effektivast vid ganska hög belastning, närmare 80% än 40%. Ett 400W agg skulle belastas ca 10% och det är ju långt ifrån effektivt, då skulle ju närmare 100w vara betydligt mer lämpligt.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=486952

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Dock är det inte bara elkostnad som spelar roll, små lågeffekts agg finns ofta med passiv kylning och sen innebär även lägre effektförbrukning mindre värme vilket är en fördel på en mängd olika vis.

Skickades från m.sweclockers.com

I princip de enda passiva lågeffektaggregaten är Pico PSUs, t.ex. denna. Där nämner de inte ens hur bra effektiviteten är:

http://mini-itx.se/picopsu150xt150watt-p-400.html?cPath=76_14...

Det finns även nätaggregat med högre effekt som ändå är passiva, och ger av väldigt lite värme. T.ex. Seasonics X-400 / X-460.

Permalänk

Bättre än tidigare förslag men fortfarande inte riktigt vad jag tänkt mig när det blir ett nytt. Har tänkt uppgradera servern till något strömsnålare under sommaren och då lär det bli nytt agg i den vevan, förmodligen snarare något passivt i stil med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1124745

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Den där har bara 80+ standard, vilket är runt 80% effektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Bättre än tidigare förslag men fortfarande inte riktigt vad jag tänkt mig när det blir ett nytt. Har tänkt uppgradera servern till något strömsnålare under sommaren och då lär det bli nytt agg i den vevan, förmodligen snarare något passivt i stil med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1124745

Skickades från m.sweclockers.com

De där har bara runt 80-85% effektivitet. Det finns bättre med runt 90%, men de har högre effekt vilket gör de dåliga enligt dig.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

Permalänk

Skaffa Pico PSU, bästaq investeringen du kan göra till en server!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Det spelar ju ingen som helst roll. Även om du sätter in ett 1200W-agg i servern kommer den inte att dra en watt mer för det. Specen på ett nätagg är trots allt maxkapacitet, inte vad den drar hela tiden.

Du ska köpa ett agg på 350-400 W dels för att det är billigast, dels för att nätaggen har som högst effektivitet när de ligger på 40-60% belastning, och dels för att ett högre specat agg håller längre med samma låga belastning.

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag är ju inte dum i huvudet...
Fast för ett system som drar ca 50-60w från väggen (knappast som mitt agg har 100% verkningsgrad) så är ju ett agg på 1200W verkligen inte effektivt. Många agg är ju som effektivast vid ganska hög belastning, närmare 80% än 40%. Ett 400W agg skulle belastas ca 10% och det är ju långt ifrån effektivt, då skulle ju närmare 100w vara betydligt mer lämpligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta felaktiga påstående har Zcenicx försökt spridit i en lång tid nu, här på forumet.
Det som Zcenicx inte verkar förstå är att ett nätagg har en väldigt dålig verkningsgrad under 20% effekt.
Så när han nu kommer dragandes med sitt 1200watts agg igen, som inte alls skall dra nå mer watt än ett mindre agg vid ca: 40 watt, ja då undrar man om han ens försökt förstå hur det fungerar.
Så ts. i ditt fall så är det nog mest ekonomiskt med en PicoPsu på ca: 60-70watt

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Detta felaktiga påstående har Zcenicx försökt spridit i en lång tid nu, här på forumet.
Det som Zcenicx inte verkar förstå är att ett nätagg har en väldigt dålig verkningsgrad under 20% effekt.
Så när han nu kommer dragandes med sitt 1200watts agg igen, som inte alls skall dra nå mer watt än ett mindre agg vid ca: 40 watt, ja då undrar man om han ens försökt förstå hur det fungerar.
Så ts. i ditt fall så är det nog mest ekonomiskt med en PicoPsu på ca: 60-70watt

Han rekommenderade iofs 350-400W, inte 1200W.
Så om han har svårt att förstå har nog du svårt att läsa.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Han rekommenderade iofs 350-400W, inte 1200W.
Så om han har svårt att förstå har nog du svårt att läsa.

Det är detta påstående som jag refererar till.

Skrivet av Zcenicx:

Det spelar ju ingen som helst roll. Även om du sätter in ett 1200W-agg i servern kommer den inte att dra en watt mer för det. Specen på ett nätagg är trots allt maxkapacitet, inte vad den drar hela tiden.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Antielefant
Skrivet av JonnyRocker:

Detta felaktiga påstående har Zcenicx försökt spridit i en lång tid nu, här på forumet.
Det som Zcenicx inte verkar förstå är att ett nätagg har en väldigt dålig verkningsgrad under 20% effekt.
Så när han nu kommer dragandes med sitt 1200watts agg igen, som inte alls skall dra nå mer watt än ett mindre agg vid ca: 40 watt, ja då undrar man om han ens försökt förstå hur det fungerar.
Så ts. i ditt fall så är det nog mest ekonomiskt med en PicoPsu på ca: 60-70watt

Jag vågar påstå att jag är en av de här som vet mest om nätagg, och visst har du rätt i att effektiviteten sjunker ju lägre du kommer. Dock var mitt exempel en extrem som inte ska tas bokstavligen, vilket jag tror alla som inte lider av Asperger förstod. Självklart ska man inte sätta ett 1200W-agg i TS server.

Skrivet av JonnyRocker:

Det är detta påstående som jag refererar till.

Kommentaren var också riktad just för att belysa att sekundäreffekten på datorn är densamma oavsett nätaggets styrka.

Däremot kan jag väl lika gärna kasta tillbaka kängan. Ett 80+-certat agg har inte alls "väldigt dålig" verkningsgrad under 20%. Min herre som påstår sig veta bättre än mig bör ju veta att verkningsgraden på ett 80+ Bronze-agg fortfarande är 80% vid 10% belastning, att ett Titanium klarar 90% verkningsgrad vid samma (visst, jämfört med 96% vid 50%, men fortfarande), och att resten landar däremellan.

Den enda 80+-certifieringen som landar under 80% är just 80+ (utan metalltillägg), och de tenderar att landa kring 77-78%, vilket inte heller är "väldigt dåligt".

Under 10% testas inte eftersom risken för mätfel blir för stor, men då pratar vi så låga effekter att verkningsgraden blir näst intill ointressant. Vid dina 40 watt sekundäreffekt skiljer det trots allt bara 5 watt mellan 80+ och 80+ Titanium.

Dessutom vill jag återigen påpeka att PicoPSUer kostar mer än ett 80+-certat 400W-agg, helt bortsett från dess magra antal kablar för exempelvis hårddiskar, att Pico's strömadaptrar har en tendens att bli väldigt varma (det är trots allt laptopladdare vi pratar om, bokstavligen) och att eventuella effektivitetsskillnader vid de låga strömsiffrorna är mindre än vad som krävs för att driva en enda lågenergilampa.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Dock så är det ju ljudlöst med samt litet och behändigt vilket man ofta vill ha i en liten låda. Ljudlösa 400W nätagg är inte billigare än Pico-PSU.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Typhonos:

Dock så är det ju ljudlöst med samt litet och behändigt vilket man ofta vill ha i en liten låda. Ljudlösa 400W nätagg är inte billigare än Pico-PSU.

Sant vad gäller ljudlöst. Kostar lite mer än Picos femhundring (inkl brick). Tyst ATX kan man få för de pengarna, men inte helt ljudlöst.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Fsp agg är bra budget agg som brukar hålla väldigt länge dock så är fsp kända för att dem snålar in lite på kodningarna så det lär rippla långt före ett bra Seasonic bygge med 105 c Japanska men hur som helst är fsp aggen helt okey nätagg

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Jag vågar påstå att jag är en av de här som vet mest om nätagg, och visst har du rätt i att effektiviteten sjunker ju lägre du kommer. Dock var mitt exempel en extrem som inte ska tas bokstavligen, vilket jag tror alla som inte lider av Asperger förstod. Självklart ska man inte sätta ett 1200W-agg i TS server.

Kommentaren var också riktad just för att belysa att sekundäreffekten på datorn är densamma oavsett nätaggets styrka.
Däremot kan jag väl lika gärna kasta tillbaka kängan. Ett 80+-certat agg har inte alls "väldigt dålig" verkningsgrad under 20%. Min herre som påstår sig veta bättre än mig bör ju veta att verkningsgraden på ett 80+ Bronze-agg fortfarande är 80% vid 10% belastning, att ett Titanium klarar 90% verkningsgrad vid samma (visst, jämfört med 96% vid 50%, men fortfarande), och att resten landar däremellan.

Den enda 80+-certifieringen som landar under 80% är just 80+ (utan metalltillägg), och de tenderar att landa kring 77-78%, vilket inte heller är "väldigt dåligt".
.

Här har SPCR testat ett Kingwin LPZ 1000w Platinum agg (Super Flower), där dom mäter verkningsgraden vid 22 och 42 watt, vilket kommer att vara där TS system kommer att ligga mellan.
Då är det 63% och 75% verkningsgrad på Platinum agget, och det är inte så optimalt mot att ha en Pico PSU på 60-70 watt som då har god verkningsgrad vid den effekten.
Alltså blir det billigare och sprider mindre värme.
http://www.silentpcreview.com/article1242-page3.html

Här finns det ett bra kitt för 524:- som kommer att funka bra.
http://mini-itx.se/picopsu80acdc12v667a80wadapter-p-394.html?...

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Här har SPCR testat ett Kingwin LPZ 1000w Platinum agg (Super Flower), där dom mäter verkningsgraden vid 22 och 42 watt, vilket kommer att vara där TS system kommer att ligga mellan.
Då är det 63% och 75% verkningsgrad på Platinum agget, och det är inte så optimalt mot att ha en Pico PSU på 60-70 watt som då har god verkningsgrad vid den effekten.
Alltså blir det billigare och sprider mindre värme.
http://www.silentpcreview.com/article1242-page3.html

http://img515.imageshack.us/img515/1481/namnlspb.jpg

Här finns det ett bra kitt för 524:- som kommer att funka bra.
http://mini-itx.se/picopsu80acdc12v667a80wadapter-p-394.html?...

Vad spelar det för roll vad för verkningsgrad det har vid så låg belastning? Är nyfiken mest, därför jag nu frågar, blir bara förvirrad av det ni tjabblar om så tänkte att någon kanske kan förklara

Varför vill man t.ex inte använda ett vanligt agg? Kostar det mer i slutändan?

Varför har du t.ex jämfört ett 1000W agg mot ett picopsu? Borde du inte jämföra med ett på runt säg, 400W och dess olika verkningsgrader? Vad det nu än innebär

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Antielefant
Skrivet av JonnyRocker:

Här har SPCR testat ett Kingwin LPZ 1000w Platinum agg (Super Flower), där dom mäter verkningsgraden vid 22 och 42 watt, vilket kommer att vara där TS system kommer att ligga mellan.
Då är det 63% och 75% verkningsgrad på Platinum agget, och det är inte så optimalt mot att ha en Pico PSU på 60-70 watt som då har god verkningsgrad vid den effekten.
Alltså blir det billigare och sprider mindre värme.
http://www.silentpcreview.com/article1242-page3.html

Du vet om att du just sparkade ditt förra uttalande i skrevet, va?

~20% belastning = 92,8% effektivitet
~9% belastning = 86,4% effektivitet
~6,5% belastning = 80,8% effektivitet
~4% belastning = ~75% effektivitet

Vi kan alltså vara överens om att det är först under 4-5% som verkningsgraden går ner under en acceptabel nivå.

Det motsvarar en sekundäreffekt under 16-20W på ett 400W-agg, och 16-20W räcker ungefär för att driva en 3,5" hårddisk och en chassifläkt. Nu vet jag iofs inte exakt vilken Atom TS har, men en normal D525 med moderkort o minne o sånt drar väl kring 25-30W i idle och lite mer än så i load. Med flera hårddiskar och någon fläkt kan jag tänka mig att hela datorn ligger i området 60-80W i drift.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Du vet om att du just sparkade ditt förra uttalande i skrevet, va?

~20% belastning = 92,8% effektivitet
~9% belastning = 86,4% effektivitet
~6,5% belastning = 80,8% effektivitet
~4% belastning = ~75% effektivitet

Vi kan alltså vara överens om att det är först under 4-5% som verkningsgraden går ner under en acceptabel nivå.

Det motsvarar en sekundäreffekt under 16-20W på ett 400W-agg, och 16-20W räcker ungefär för att driva en 3,5" hårddisk och en chassifläkt. Nu vet jag iofs inte exakt vilken Atom TS har, men en normal D525 med moderkort o minne o sånt drar väl kring 25-30W i idle och lite mer än så i load. Med flera hårddiskar och någon fläkt kan jag tänka mig att hela datorn ligger i området 60-80W i drift.

En modern 3,5" Green disk drar under 5W i full load, 2,något i idle och under 0,5w i standby. Några fläktar har jag inte, förutom den i agget så är mitt system helt passivt. Även om jag hade haft så ligger en typisk fläkt under 5W och antagligen betydligt lägre för en low rpm fläkt som man lär ha i en server. Så vid full load skulle 16-20W räcka till 3 diskar och en fläkt. Men det är ju knappast som att alla diskar är i full load hela tiden.

Jag håller dock med om att 80w känns i minsta laget då allting drar lite mer i load men runt 120-180W kan väll kännas ganska lagom. Planen är dock att uppgradera servern till något strömsnålare, man har ju sätt artiklar där folk byggt fulla system som idlar runt 30W från väggen baserade på SB i3, förhoppningsvis kommer det gå att gå ännu lägre när budget/lowpower serierna av IB börjar släppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]