Kan man köra 2 olika grafkikkort i crossfire?

Permalänk
Medlem

Kan man köra 2 olika grafkikkort i crossfire?

Kan man köra 2 olika grafkikkort i crossfire? Ex ett 5870 med ett 6870? eller måste det vara exakt samma kort för att cf ska funka?

Permalänk
Medlem

Det måste vara likadant, dock inte samma märke.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Måste finnas ett antal trådar om detta ämne, just sayin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Theunit:

Det måste vara likadant, dock inte samma märke.

fel!
man kan köra crossfire om de två första siffrorna är samma

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Du kan köra crossfire med olika kort ur samma serie.
Liksom, du kan köra 5850 med ett 5870, men då kommer det bättre kortet att klocka ner sig till samma siffror som det sämre kortet.

Du kan inte, såvitt jag vet, blanda kort ur 2 helt olika serier. Som 5870 med ett 6870.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

fel!
man kan köra crossfire om de två första siffrorna är samma

Kanske var otydlig men menade givetvis ur samma serie.. inte exakt likadana kort.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite eftersom jag undrar om en liknande sak. Har ett XFX 6950 oklockat och tänkte köpa ett till men Inet har bara detta kort kvar: XFX Radeon HD6950 2048MB Dual Fan OC. Kommer det bli problem för att det kortet är fabriks överklockat? Eller kommer det funka bra i Crossfire?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morten87:

Lånar tråden lite eftersom jag undrar om en liknande sak. Har ett XFX 6950 oklockat och tänkte köpa ett till men Inet har bara detta kort kvar: XFX Radeon HD6950 2048MB Dual Fan OC. Kommer det bli problem för att det kortet är fabriks överklockat? Eller kommer det funka bra i Crossfire?

Det kommer fungera helt okej som helst, folk tror ofta att bara för det ena kortet är överklockat betyder att det kommer klocka ner sig, men så är de inte utan det ena kan gå på 950mhz core clock det andra t.ex. 900mhz och fortfarande fungera i crossfire.

Om det 6950 kortet du kör nu har referens kylare med singel fan skulle jag rekommendera att om du köper kortet att du kör det i översta pci-e slottet, för du kommer få bäst kylning då eftersom det har dual fan(och det blir lite trängre mellan korten 2 fläktar bättre än 1) och sen kommer du få lite mer kraft av det kortet om du nån gång spelar ett spel där CF inte stöds.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!