Kylpasta kan vara orsaken till höga Ivy Bridge-temperaturer

Permalänk

Jag som trodde intel kört uteslutande med lödtenn sen Northwood

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Att jag sökte just på i7 920 var för att jag vill minnas den gjorde av med massor av effekt.

Den använder dock inte pasta utan är lödd iirc? så vad vill du säga med det hela?

Permalänk

Jag blir så jäkla arg på Intel.
Jag tycker att vi borde höja rösten och göra oss hörda så att Intel inser att detta inte är acceptabelt..

Jag drog mitt mikroskopiska strå till stacken genom att registrera mig på overclockers.com och skriva i tråden där de snackar om det här ämnet.
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=705790

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Referensen till GK110 ger jag för att ge ett exempel på att metoden i sig inte betyder att det i sig är den självklara anledningen till den mycket exponentiella kurvan som Ivy visar. Ditt resonemang ovan är jag helt med på.

Det tryckande är att Overclockers har gått så långt att de påstår att Ivy Bridge går varmare vid övervoltning enbart pga av en billig kylpasta.

De inleder med att säga följande:
"The first answer is correct, but wrong at the same time – power density is greater, but it isn’t what is causing temperatures to be as much as 20 °C higher on Ivy Bridge compared to Sandy Bridge when overclocked."

De säger själva att kraftdensiteten är högre för Ivy men går direkt till att hävda att det är inte därför Ivy blir varmare vid övervoltning. De fortsätter med att presentera deras slutsats som de själva ger sken av att vara helt övertygade om. Vi måste avvakta mer data och inte gå på spekulationer.

Om vi antar att läckaget ökar markant vid högre temperaturer (som tex hos radeon 7950/7970, kan skilja 30-40w på ett kort om det körs överklockat med enda skillnaderna att du kör dom i 70C vs 90C load. Kan inte bekräfta detta enligt egna erfarenheter men är många bitcoin-miners som har rapporterat exakt samma sak så det börjar bli allmänt vedertagen fakta i dom kretsarna) samt att pastan blir sämre och sämre i jämförelse med en lödd IHS desto högre strömförbrukning vi har så hamnar vi i en ond cirkel där en väldigt lite ökning av vcore när vi kommer till en viss punkt för strömförbrukningen (som I vanliga fall inte hade varit några problem om vi hade kunnat hålla chippet under "rimliga" temps med bättre värmeöverföring) får temps/strömförbrukning att öka mer än förväntat vilket är exakt vad som händer med IB när man kommer över en kritisk gräns för temps/strömförbrukning av vad jag sett.

Att IB har högre densitet för w/mm2 duger helt enkelt inte som förklaring när en överclockad SB kan ha ÄNNU högre w/mm2 än en IB som är överklockad till gränsen när "allt går åt helvete" och fortfarande så har SBn inte samma problem om du drar upp den till motsvarande w/mm2.

Men ja tiden får utvisa, vi vet inte ens om retail är pasta eller lödda ännu så

Permalänk
Medlem

Och om ett par månader släpper de 3790X som mystiskt går en GHz högre än övriga CPU:er i ivy-familjen, till 500 kr prispremium...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta borde ju förklara varför intel har kvar 95w TDP på IB även fast dom ligger på 77w.
Dom behöver helt enkelt samma kylförmånga som sandy fast dom förbrukar mindre ström just pga den kompakta kisel ytan (och sämre kontakt mellan kisel & IHS)?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

De tempsen som den nya 3770K ligger på ligger min 2600K också på. Kan inte köra 4.8GHz för att det blir för varmt. (NH-D14)
Så vet inte om det är så jävla dåligt.

Core 2700K tempen ligger ja på @ stock klock och vcore.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är korkad men.. Hade inte overclockers väldigt enkelt kunnat bevisa att det här är problemet? Släng dit en kylare ovanpå CPUn utan en HS. Inga temp-problem? Problem löst. Istället så snackar de anekdoter och minnen.

I mitt huvud är ju det hela en väldigt enkel sak. Men jag kanske har fel.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Den använder dock inte pasta utan är lödd iirc? så vad vill du säga med det hela?

Ja.

Om lod vore en perfekt överföring till skillnad mot pasta så borde väl tempen bli lite högre utan ihs då kontaktytan mot flänsen minskar. Istället för att bli lite lägre ungeför som vid användandet av pasta.

Skrivet av anton_mjor:

Jag som trodde intel kört uteslutande med lödtenn sen Northwood

Då är vi 2....
Är väl knappast någon "hemlighet" att de använt lod?

Permalänk
Medlem

Aldrig vart någon megaöverklockare, började hänga här för research inför mitt datorbygge och blev liksom fast. Blir nog fortfarande ivy för mig, tänkte ändå göra en rejäl overhaul för första gången på 2 år och köra på en "tock-cpu" när nästa sådan blir aktuell. Största anledningen jag uppgraderar från min i7 870 över huvud taget är för att tjejen evolvat till sambo och behöver sin egen dator, så hon får min och jag tar ivy, sen får hon ivy och jag tar nästa tock-cup, så får 870n säljas eller bli förpassad till lånedator/LANburk

Nu svävade jag ut lite men huvudsaken är att det nog fortfarande blir ivy bridge i lådan, fuck the police

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snålt och en aning förvånande att Intel valt att gå in för en sämre kyllösning för IB, som har 20 % fler transistorer på en 25 % mindre yta jämfört med SB. Tummen ner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Att använda en vanlig kylpasta i cpu:n (eller hur dom nu mixar den). Är rätt dumt, för kylpasta åldras ju.

Inte vara AMD fanboy, men känns som detta nästan är värre än bulldozer floppen.

För det första så åldras inte kylpasta. För det andra, hur fan kan detta vara värre än Bulldozer? Den är (om än marginellt) snabbare än SB sett till CPU-prestanda, har bättre grafikprestanda och drar mindre ström. BD drar jävligt mycket mera ström än Phenom II och presterar i många fall sämre samt kostar mera, i alla fall vid lansering.
Men med det sagt så är jag också mycket besviken på IB, och denna nyheten gör mig ännu mer besviken. Fattar inte varför de inte lödde fast IHS:en som på SB. Trots att min Q9450 klockar som skit så är jag ändå glad att jag uppgraderade till den från en E6600 istället för att vänta på IB. Intel, I am dissapoint.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så tar det tillbaka lite av gammal sport om man ska ta bort en IHS för att få det mesta ur systemet.
Tacka vet jag en tid då man kylde sin "ritade" processor direkt på kärnan med 226W pelt och kylde datorn med bilradiator och akvariepump, och när man lödit en kabel från minnessockeln för att mata mer spänning. Inte kul att klocka med dagens grejer.

Måste säga att jag nog kommer köra IB i mitt system ändå, för mig är det viktigare att den drar lite ström än att den klockar arlset av allt. Kommer nog främst undervolta ändå. Och IB var aldrig menad att vara revolutionerande, ticken är främst av ekonomiska skäl och till för att bana väg för nästa tock. IB är fortfarande snabbare överklockad. Finns inte mycket praktiska skäl att klocka och sporten är borta sedan länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man måste ha kylpasta, men det finns redan kylpasta på stockkylaren när man köper den så du måste inte köpa extra kylpasta. Däremot om du monterar bort kylaren så måste du lägga på ny kylpasta innan du monterar dit den igen.

Tack för en detaljerad svar

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

För att quotea Overclockers

Skrivet av overclockers.com:

"Most importantly here, if Intel is using TIM paste between the IHS and CPU die, the IHS effectively becomes a heat barrier rather than a heat spreader. Here is a rough diagram of the current heat transfer on Ivy Bridge:

CPU Die -> 5 W/mK TIM -> IHS -> 5 W/mK TIM -> Heatsink

It would be far more beneficial for temperatures to take a more direct route such as:

CPU Die -> 5 W/mK TIM -> Heatsink

Jag kan dock nästan se intels tänkande framför mig. "Ge garanti till överklockare, kylpasta mellan heatspreader -> man blir tvungen att plocka bort heatspreadern, = ingen garanti, u mad overclockers?"

Frågan är ju bara, finns det någon som testat utan heatspreader och postat resultat osv?

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem

Lite off-topic kanske men...

^^
Detta såg så roligt ut när jag såg det först.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Helt ärligt så tar det tillbaka lite av gammal sport om man ska ta bort en IHS för att få det mesta ur systemet.
Tacka vet jag en tid då man kylde sin "ritade" processor direkt på kärnan med 226W pelt och kylde datorn med bilradiator och akvariepump, och när man lödit en kabel från minnessockeln för att mata mer spänning. Inte kul att klocka med dagens grejer.

Måste säga att jag nog kommer köra IB i mitt system ändå, för mig är det viktigare att den drar lite ström än att den klockar arlset av allt. Kommer nog främst undervolta ändå. Och IB var aldrig menad att vara revolutionerande, ticken är främst av ekonomiska skäl och till för att bana väg för nästa tock. IB är fortfarande snabbare överklockad. Finns inte mycket praktiska skäl att klocka och sporten är borta sedan länge.

Ja det var roligare förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...
^^
Detta såg så roligt ut när jag såg det först.

Vem blir först med att ta bort heatspreadern på sin ivy bridge och återapplicera med majonäs?

on topic: Tror jag läste i en illustrerad vetenskap för inte så länge sedan att fujitsu har någon vätska innanför värmespridaren? Kanske kan vara något för intel.

Permalänk
Skrivet av KNI-861:

För det första så åldras inte kylpasta. För det andra, hur fan kan detta vara värre än Bulldozer? Den är (om än marginellt) snabbare än SB sett till CPU-prestanda, har bättre grafikprestanda och drar mindre ström. BD drar jävligt mycket mera ström än Phenom II och presterar i många fall sämre samt kostar mera, i alla fall vid lansering.
Men med det sagt så är jag också mycket besviken på IB, och denna nyheten gör mig ännu mer besviken. Fattar inte varför de inte lödde fast IHS:en som på SB. Trots att min Q9450 klockar som skit så är jag ändå glad att jag uppgraderade till den från en E6600 istället för att vänta på IB. Intel, I am dissapoint.

självklart är BD större flopp, dock är det inte svårt att dra paralleller. Är liknande problem här dock värre för dom som klockar. Vist den är bra prestanda, dock lite synd att det blev så här.

Nä men pastan kan bli torr och oanvändbar efter en tid (inte alla pastor men vissa).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Nu kommer någon stackars produktionstekniker att få sparken från Intel.

Klart det är en stackars ingenjör som får skiten när det är en snål jäkla chef som ställt till det som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3001?k=2257b32e8597a...

De tempsen som den nya 3770K ligger på ligger min 2600K också på. Kan inte köra 4.8GHz för att det blir för varmt. (NH-D14)
Så vet inte om det är så jävla dåligt.

Core 2700K tempen ligger ja på @ stock klock och vcore.

Tja, man ska ha lite tur också, även med SB. Min varmaste kärna når 79C i 5.0GHz, de andra tre 7-8 grader lägre. Har en H2O 620 och 26C i rummet. IB lär nå över 100C i 5GHz, om man kommer så högt, dock måste den åtminstone upp i 4.8GHz för att vara lika snabb/snabbare än SB - i testet nådde man bara 4.7GHz ... klart det finns skäl för klockare att vara lite missnöjda. Kanske inte för andra användare.

Man kan ju betänka att Intel sannolikt inte skickade ut de sämsta exemplaren till test-siterna.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror vi kan ignorerar mängden värme som försvinner via strålning i alla fall

Q = Pout - Pin = σ * A * (Tcpu^4 - Tambient^4)

σ ≈ 5.67 × 10^−8 W/(m^2K^4)
A = 170 mm^2 = 170 / 1000^2 m^2

Q = 170 / 1000^2 * 5.67 * 10^-8 * (373^4 - 293^4) ≈ 0.1W

Edit: Man kan nog även ignorerar de andra två. Tänk bara på hur snabbt en CPU överhettar om man tar bort kylaren. Även om man sätter en riktigt stor fläkt riktad mot CPU som kommer den stänga ner sig själv (eller fatta eld som gamla AMD CPUer gjorde) inom några sekunder.
http://www.youtube.com/watch?v=UoXRHexGIok

Strålningsbidraget blir väl ännu lägre eftersom du räknar på flänsen som en svart kropp nu, konduktion- och konvektionsbidragen kan du inte gärna försumma för då har du inget kvar. Däremot verkar det väl som sagt ganska rimligt att allt som leds bort via konduktion sedan avges via konvektion, om man inte bara tittar på det omedelbara området kring CPUn och tänker sig att en del leds bort via moderkortet etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Tja, man ska ha lite tur också, även med SB. Min varmaste kärna når 79C i 5.0GHz, de andra tre 7-8 grader lägre. Har en H2O 620. IB lär nå över 100C i 5GHz, om man kommer så högt, dock måste den åtminstone upp i 4.8GHz för att vara lika snabb/snabbare än SB - i testet nådde man bara 4.7GHz ... klart det finns skäl för klockare att vara lite missnöjda. Kanske inte för andra användare.

Man kan ju betänka att Intel sannolikt inte skickade ut de sämsta exemplaren till test-siterna.

Core 1: 70-72, Core 2: 82-86, Core 3: 80-81, Core 4: 81-83. 1.395V.
Så ser det ut för mig typ. Skiljer så grymt mycket på Core 1 och de andra.

Permalänk
Medlem

Något offtopic, men vet någon om llano är lödd? Är lite sugen att ta bort ihs när vattenkylningen skall på.

Kan inte redaktionen lyfta på ihsen om ni har kvar 651:an

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är problemet? inget egentligen, Intel håller sig inom sin spec och de har förbilligat för att tjäna mera pengar, överklockare drar inte in några större pengar och kan man istället sälja med större vinst är det företagsekonomiskt fördelaktigt.

Och för att balansera videoande så kanske vi ska ta ett matproggram

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Riktigt tråkig besparing Intel har gjort här. Vad som skulle bli en prestandamodell för överklockare har helt tappat charmen. Hoppas verkligen dom fixar till den.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Är det nu man ska köra stenhårt på X79 istället? Funderar på en i7-3820, för och nackdelar?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Dra inte upp Toms gamla vinklade dumheter.

Jag hittade inte själva testet, men forumkommentarer från 2001 som refererar till testet.

2001 så var det ganska intressant och då var testet ganska relevant. Visst, det kanske fanns andra moderkort med bättre skydd, men alla var troligtvis inte medvetna om det. Så utifrån tidpunkten det gjordes så tyckte jag inte att det var så farligt vinklat. Men som du säger så är det rätt gammalt.
Jag tror inte att en dator från 2001 är så intressant 11 år (and counting) senare...
Nuförtiden känns det ungefär lika relevant som att L2 cachen på Pentium II bara var på halva CPU klockfrekvensen.

Men jag tycker det är bra det där med att datorer i framtiden kan väga mindre än ett ton...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

http://i458.photobucket.com/albums/qq306/owikh84/IVY/TIM.jpg

----------------------------------------

Lite off-topic kanske men...

^^
Detta såg så roligt ut när jag såg det först.

Choklad!! Lmao =D

Permalänk
Medlem

Felpost.