Permalänk
Medlem

otroligt varmt 990fxa-ud3!

Hej, jag köpte ett: 990fxa-ud3 för någon dag sen och idag har jag äntligen kunnat testa det ordentligt!

MEN! Datorn stängde av sig när jag testade BF3 en stund.. inga konstiga temperaturer på GPU eller CPU..

När jag kännde på den passiva kylflänsen vid CPU:n så BRÄNNDE jag mig! (blev rött och sved) antar att det är kylare för.. mosfet?
Hur löser jag detta????!?!

Corsair 600w v2
Phenom 2, 955 (stock) med h70
6870
8 gig ram
2tb hdd
lite fläktar

Permalänk

Låter lustigt, men kontrollera värdena på strömstyrkor etc. i bios så att inget "av misstag" skruvats upp.
Jag har tidigare ägt ett identiskt kort som var så pass raka motsatsen till ditt att jag funderade på om inte just den passiva kylflänsen borde monteras hårdare då den ju inte blev varm trots överklockning.

Permalänk
Medlem

får ta och göra det! Sitter och surfar lite nu och den är fortfarande sjukt varm!

Permalänk

Lite OT men hur är kortet i övrigt, funderar starkt på att köpa ett?

Permalänk
Avstängd

jag hade samma problem på mitt 970 ud3 då var det flänsen som satt dåligt med orginal fästena tog bort den och på med ny kylpasta och drog skruvar rakt igenom med plast brickor så dom inte kunde kortsluta då vart det bra temps sen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Med risk att låta dryg men det hade ju varit större problem ifall flänsen INTE varit varma, poängen är att de ska leda bort värme och det verkar de ju göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin1992:

Lite OT men hur är kortet i övrigt, funderar starkt på att köpa ett?

kortet fungerar mycket bra annars! Riktigt snyggt!!!

men.. ja den ska bli varm, men inte brännhet?

Permalänk
Avstängd

RIP - Gigabyte - 990 FXA D3 åkte på samma problem efter ett tag på det här mobbot med skillnaden är att NB verkar ha dött helt 3de brädan som är gigabyte som NB kylningen ballat ur på så gigabyte kan dra åt !"¤!"¤!¤)U)(#Y%#
bräda 1 fixat drog åt med skruv samma på bräda 2 som en polare har bräda 3 den jag kör på nu har haft ok temps helt plötsligt så måste det blivit grillparty i datorn för den började muppa blå dumpa och den var så varm att man kunde lätt bränna sig på den efter det vart den aldrig sig lik och dog :S

min teori är att kylaren sitter praktiskt taget limmad mot nb av termalpaden sen när den svettats lite så släpper det och dom fjäderbelastade plastklipsen klämmer inte åt hårt nog så det blir en glipa och den blir svinhet
den har gått med en 8120@8150 med undervolt 212 kylare med 2st 120mm 1x 120 fram 1x 120 bak
cpu tempen har varit väldigt bra inte ens fisljummen när man petade vid socketen
så nu åkte kortet in på rma och nytt kort kommer om ett par dagar fast den här gången ett asus
för jag är less på gigabytes nb kylning som är värdelöst skit ....men jag är inte bitter

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w