7970 istället för 680, hur stort misstag gör jag egentligen?

Permalänk

7970 istället för 680, hur stort misstag gör jag egentligen?

Efter att SweClockers recension om GTX 680 släpptes, och man såg hur bra det presterade i jämförelse med HD 7970, blev jag som förtrollad. Jag var helt övertygad om att det här kortet skulle få äran att sitta i min PCI-E-plats, men inte förrän Asus hade släppt en Direct CU II-version av GTX 680-kortet. Till min besvikelse visade det sig dock att utbudet på GTX 680 skulle bli helt värdelöst, i och med bristen på krestar i 28 nanometer, och att utbudet på GTX 680 Direct CU II skulle bli ännu sämre av samma anledning!

Nu har jag väntat och väntat i över en månad, sedan GTX 680 släpptes, efter att få köpa mig ett värstinggrafikkort – så att jag äntligen kan sätta tänderna i min utgåva av BF3, som jag ännu inte har velat börja spela pga. hur usel spelupplevelsen blir när jag kör det med mitt HD 5770. Men mitt tålamod hänger på en skör tråd just nu!

Jag har alltså, med andra ord, börjat att tänka i banorna att köpa ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II.

Det som tar emot är:

  • Det ligger i samma prisklass som GTX 680

  • Det presterar relativt mycket sämre än GTX 680

  • Har hört mycket klagomål angående värdelösa drivrutiner, trots att det har gått lång tid sedan 7970-släppet

Frågan jag ställer mig nu är följande: hur stort misstag gör jag, om jag inte kan tygla mitt urvattnade tålamod, och därav väljer att köpa ett 7970 istället för ett 680?

Permalänk
Medlem

Sen 1.4 så verkar en hel del buggar vara borta dock
lite bättre prestanda är det dessutom, men jag hade nog köpt ett 680 i dagens läge
Borde ju komma in några nu i slutet av maj? eller alla kanske är sålda redan ><

Visa signatur

not so fast

Permalänk

Patience is a virtue.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Antielefant

Varför just DC-II? GTX 680 är ett såpass kallt grafikkort (76-78c i max load med referenskylaren, och denna är inte direkt högljudd) att DCII inte behövs. Finns andra tåg om du vill ha en tystare kylare, typ TF2 eller Windforce.

Vad gäller 680/7970 är det nog hugget som stucket. 7970 är ju lite billigare nu vilket kan motivera ett köp, men drivrutinerna suger fortfarande (säger jag av erfarenhet, brorsan har dubbla 7970).

Skrivet av Subdubwise:

Efter att SweClockers recension om GTX 680 släpptes, och man såg hur bra det presterade i jämförelse med HD 7970, blev jag som förtrollad. Jag var helt övertygad om att det här kortet skulle få äran att sitta i min PCI-E-plats, men inte förrän Asus hade släppt en Direct CU II-version av GTX 680-kortet. Till min besvikelse visade det sig dock att utbudet på GTX 680 skulle bli helt värdelöst, i och med bristen på krestar i 28 nanometer, och att utbudet på GTX 680 Direct CU II skulle bli ännu sämre av samma anledning!

Nu har jag väntat och väntat i över en månad, sedan GTX 680 släpptes, efter att få köpa mig ett värstinggrafikkort – så att jag äntligen kan sätta tänderna i min utgåva av BF3, som jag ännu inte har velat börja spela pga. hur usel spelupplevelsen blir när jag kör det med mitt HD 5770. Men mitt tålamod hänger på en skör tråd just nu!

Jag har alltså, med andra ord, börjat att tänka i banorna att köpa ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II.

Det som tar emot är:

  • Det ligger i samma prisklass som GTX 680

  • Det presterar relativt mycket sämre än GTX 680

  • Har hört mycket klagomål angående värdelösa drivrutiner, trots att det har gått lång tid sedan 7970-släppet

Frågan jag ställer mig nu är följande: hur stort misstag gör jag, om jag inte kan tygla mitt urvattnade tålamod, och därav väljer att köpa ett 7970 istället för ett 680?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Kan varna dig om att 7970s drivrutiner är lite krångliga, ibland. Men det är inte direkt så att korten är värdelösa pga. det. Ett fel jag märkt är systemkrascher efter jag stänger av mina skärmar och sedan sätter på dem, och sedan återigen slår av dem.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Efter att SweClockers recension om GTX 680 släpptes, och man såg hur bra det presterade i jämförelse med HD 7970, blev jag som förtrollad. Jag var helt övertygad om att det här kortet skulle få äran att sitta i min PCI-E-plats, men inte förrän Asus hade släppt en Direct CU II-version av GTX 680-kortet. Till min besvikelse visade det sig dock att utbudet på GTX 680 skulle bli helt värdelöst, i och med bristen på krestar i 28 nanometer, och att utbudet på GTX 680 Direct CU II skulle bli ännu sämre av samma anledning!

Nu har jag väntat och väntat i över en månad, sedan GTX 680 släpptes, efter att få köpa mig ett värstinggrafikkort – så att jag äntligen kan sätta tänderna i min utgåva av BF3, som jag ännu inte har velat börja spela pga. hur usel spelupplevelsen blir när jag kör det med mitt HD 5770. Men mitt tålamod hänger på en skör tråd just nu!

Jag har alltså, med andra ord, börjat att tänka i banorna att köpa ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II.

Det som tar emot är:

  • Det ligger i samma prisklass som GTX 680

  • Det presterar relativt mycket sämre än GTX 680

  • Har hört mycket klagomål angående värdelösa drivrutiner, trots att det har gått lång tid sedan 7970-släppet

Frågan jag ställer mig nu är följande: hur stort misstag gör jag, om jag inte kan tygla mitt urvattnade tålamod, och därav väljer att köpa ett 7970 istället för ett 680?

Det är ju massa 680 på väg in!

http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=680&bn=10488&mfr=

Det står visserligen "datumet är preliminärt" på de flesta ^^

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

skulle passa på o köpa ett 7970 vanliga ref modellen bara för att priset är så bra.
http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:10509560&utm_source...
Passa på o köp, bara 2 kvar står det.
Sen kan man alltid byta kylningen själv om man skulle vilja det.

Permalänk
Medlem

Nja , jag måste säga att så stor skillnad är det inte i mellan dom korten som det står i sweclockers revew. Jag menar att jag har kollat ett antal revews på dom två korten där dom säger att det är så liten skillnad på dom där det inte spelar någon roll vilket man köper. Det verkar skilja 3-4 fps mellan olika spel , på vissa spel är 7970 betydligt snabbare än det andra kortet och 680 viseversa. Utuba : 7970 vs 680 - och välj det översta t.e.x så kan du se skälv.

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Har du vägarna förbi Malmö (kanske går att få det skickat hör med dom) kanske det här skulle kunna vara något, det är ju nästan 1000kr billigare än ett 680. Nackdelen är ju att det är ett kort med referensdesign, vet dock inte hur mycket ljud referensen skapar.

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:10509560&utm_source...

edit: Haha skrev försent

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Varför just DC-II? GTX 680 är ett såpass kallt grafikkort (76-78c i max load med referenskylaren, och denna är inte direkt högljudd) att DCII inte behövs. Finns andra tåg om du vill ha en tystare kylare, typ TF2 eller Windforce.

Då jag har bra luftflöde och många fläktar i mitt chassi vore det perfekt med ett grafikkort med axial-fläktar, som dessutom då är kallare och tystare än en referensmodell. Vore tråkigt att behöva få ett varmare och mer högljutt grafikkort när man kan få motsatsen, liksom.

Angående Windforce-kylaren har jag läst att dess fläktar ger ifrån sig konstiga/relativa högfrekventa ljud, i kontrast till DCUII, därav håller jag mig gärna undan det.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Subdubwise:

Då jag har bra luftflöde och många fläktar i mitt chassi vore det perfekt med ett grafikkort med axial-fläktar, som dessutom då är kallare och tystare än en referensmodell. Vore tråkigt att behöva få ett varmare och mer högljutt grafikkort när man kan få motsatsen, liksom.

Angående Windforce-kylaren har jag läst att dess fläktar ger ifrån sig konstiga/relativa högfrekventa ljud, i kontrast till DCUII, därav håller jag mig gärna undan det.

DC-II ger däremot ifrån sig tickande ljud samt är benägna att ha obalans i lagren. Nej, jag skämtar inte. Självklart kan ett Windforcekort låta illa, men då är det fel på det. Samma sak om ett DC-II tickar i fläktarna.

Dock vill jag påstå att det är vanligare med trasiga lager på DC-II än med whine på Windforce, men det beror på att DC-II kör i sammanhanget stora fläktar som får rejäla brytkrafter vid snabba varvtalsförändringar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Varför just DC-II? GTX 680 är ett såpass kallt grafikkort (76-78c i max load med referenskylaren, och denna är inte direkt högljudd) att DCII inte behövs. Finns andra tåg om du vill ha en tystare kylare, typ TF2 eller Windforce.

Vad gäller 680/7970 är det nog hugget som stucket. 7970 är ju lite billigare nu vilket kan motivera ett köp, men drivrutinerna suger fortfarande (säger jag av erfarenhet, brorsan har dubbla 7970).

Twin Frozr- och Windforce-korten verkar vara lika svåra att få tag i som DC-II. Jag har en beställning liggande på ett Twin Frozr hos komplett men även jag har funderat på ett 7970 p.g.a. att jag snart inte orkar vänta längre. Dessutom blir det nästan 1000:- billigare med Swec-rabatten om jag tar ett Sapphire 7970 Dual X istället: http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_hd7970_3gb_pci-e_ddr5%2...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Är också sugen på att köpa ett 680, min fråga är.. om man överklockar det till en stabil klock.. nu vet inte jag hur mycket som går men iallafall.. hur hög blir tempen då på max load ?

med referenskylaren t.ex Asus.

Mvh

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

DC-II ger däremot ifrån sig tickande ljud samt är benägna att ha obalans i lagren. Nej, jag skämtar inte. Självklart kan ett Windforcekort låta illa, men då är det fel på det. Samma sak om ett DC-II tickar i fläktarna.

Dock vill jag påstå att det är vanligare med trasiga lager på DC-II än med whine på Windforce, men det beror på att DC-II kör i sammanhanget stora fläktar som får rejäla brytkrafter vid snabba varvtalsförändringar.

Måste flika in här och hålla med Zcenicx lite.
Om inte Asus bättrat på sig sen DirectCU II som satt på 580 så är det inget att ha.

Båda mina kort fick jag lämna in på grund av oljud från fläktarna.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

DC-II ger däremot ifrån sig tickande ljud samt är benägna att ha obalans i lagren. Nej, jag skämtar inte. Självklart kan ett Windforcekort låta illa, men då är det fel på det. Samma sak om ett DC-II tickar i fläktarna.

Dock vill jag påstå att det är vanligare med trasiga lager på DC-II än med whine på Windforce, men det beror på att DC-II kör i sammanhanget stora fläktar som får rejäla brytkrafter vid snabba varvtalsförändringar.

"Nvidia har lyckats bra med att hålla ner ljudnivån på sin referenskylare till Geforce GTX 680. Som synes i diagrammet ovan är den avsevärt tystare än referensditot hos exempelvis Radeon HD 7970 under både belastning och maxhastighet. Det bör dock nämnas att den inte har särskilt mycket att hämta i jämförelse med de eftermarknadsvarianter som finns på marknaden."
- www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-kepler-sa...

"Den välkända kylaren DirectCU II återkommer i Radeon HD 7950. Låga temperaturer i kombination med mycket låg ljudnivå även under belastning är inget annat än imponerande."
- http://www.sweclockers.com/recension/15001-amd-radeon-hd-7950...

"Asus Geforce GTX 580 DirectCU II är ett perfekt exempel på hur en partnertillverkare kan göra avsevärda förbättringar i jämförelse med en referensdesign. Modellen är bestyckad med en utomordentlig kylare som inte bara erbjuder bra kylning utan även är extremt tyst. Trots överklockning och spänningshöjningar höll sig kortet kallare än Nvidias referenskort samtidigt som fläktljudet låg på riktigt behagliga nivåer."
- http://www.sweclockers.com/recension/13739-asus-geforce-gtx-5...

"Det bjuder på riktigt låga ljudnivåer, påkostade komponenter och en prislapp som är jämförbar med referensmodellerna."
- http://www.sweclockers.com/recension/13739-asus-geforce-gtx-5...

De citerade texterna är det som lockar mig, och, som sagt – att det vore utomordentligt passande i mitt chassi med en en stor eftermarknadskylare. Det du nämner om DCUII-kylaren har jag aldrig hört förut. Det jag har hört är att Gigabyte's Windforce-kylare har en tendens att låta störigt och att MSI's Twin Frozr-kylare är bra men låter lite högfrekvent i sitt fläktljud.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Måste flika in här och hålla med Zcenicx lite.
Om inte Asus bättrat på sig sen DirectCU II som satt på 580 så är det inget att ha.

Båda mina kort fick jag lämna in på grund av oljud från fläktarna.

Ajdå! Då kanske det är mer generellt än vad jag trodde när han först nämnde det. Vad för slags oljud var det från fläktarna? Var det hela tiden eller endast vid tung belastning/100 % belastning?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MP636:

Nackdelen är ju att det är ett kort med referensdesign, vet dock inte hur mycket ljud referensen skapar.

Mitt 7970 referens är den del som låter mest i min dator, och i princip den enda som hörs. När man spelar hör man ingenting, eftersom man har headset, men när man bara sitter och surfar låter det för mycket för att man ska vara nöjd. Det är dock överklockat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

Ajdå! Då kanske det är mer generellt än vad jag trodde när han först nämnde det. Vad för slags oljud var det från fläktarna? Var det hela tiden eller endast vid tung belastning/100 % belastning?

Den ena kortet knastrade och det andra tickade.

Hela tiden, allra mest vid idle dock. Från 20-40% lät det som mest.
Men återigen, det är säkerligen otur (även om det verkar mer vanligt än andra fel) och jag hoppas Asus har gjort något åt det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag är i samma läge, egentligen borde man kanske vänta till efter sommaren eller när det nu blir bättre tillgång på GTX680.
Fast jag skulle vilja lägga till en fundering för min egen del, jag har en skärm med 2560x1440 i upplösning och på de olika testerna jag tittat på så ser GTX680 ut att bara vara marginellt bättre i de högre upplösningarna.
7970 priserna letar sig neråt ju, exempelvis Sapphire Radeon HD7970 Dual-X går ju att få för 3990Kr och Sapphires referenskort är nere på 3590Kr. Så det är ca 1000Kr billigare än GTX680.
Har ett Sapphire kort idag som fungerar hur bra som helst så jag kan tänka mig att köpa ett av dem igen.

Svårt beslut faktiskt, jag undrar om 7970 verkligen är ett dåligt köp när man tänker spela i 2560x1440?
Dåligt och dåligt allt är relativt men ni förstår vad jag menar.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Theunit:

Är också sugen på att köpa ett 680, min fråga är.. om man överklockar det till en stabil klock.. nu vet inte jag hur mycket som går men iallafall.. hur hög blir tempen då på max load ?

med referenskylaren t.ex Asus.

Mvh

Mina Zotac referenskort maxar vid 78/82, då i SLI och som max med fläktarna på 50/55%. De hörs, visst, men inte märkvärdigt.
I idle är de ljudlösa.

Skrivet av Subdubwise:

"Nvidia har lyckats bra med att hålla ner ljudnivån på sin referenskylare till Geforce GTX 680. Som synes i diagrammet ovan är den avsevärt tystare än referensditot hos exempelvis Radeon HD 7970 under både belastning och maxhastighet. Det bör dock nämnas att den inte har särskilt mycket att hämta i jämförelse med de eftermarknadsvarianter som finns på marknaden."
- www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-kepler-sa...

"Den välkända kylaren DirectCU II återkommer i Radeon HD 7950. Låga temperaturer i kombination med mycket låg ljudnivå även under belastning är inget annat än imponerande."
- http://www.sweclockers.com/recension/15001-amd-radeon-hd-7950...

"Asus Geforce GTX 580 DirectCU II är ett perfekt exempel på hur en partnertillverkare kan göra avsevärda förbättringar i jämförelse med en referensdesign. Modellen är bestyckad med en utomordentlig kylare som inte bara erbjuder bra kylning utan även är extremt tyst. Trots överklockning och spänningshöjningar höll sig kortet kallare än Nvidias referenskort samtidigt som fläktljudet låg på riktigt behagliga nivåer."
- http://www.sweclockers.com/recension/13739-asus-geforce-gtx-5...

"Det bjuder på riktigt låga ljudnivåer, påkostade komponenter och en prislapp som är jämförbar med referensmodellerna."
- http://www.sweclockers.com/recension/13739-asus-geforce-gtx-5...

De citerade texterna är det som lockar mig, och, som sagt – att det vore utomordentligt passande i mitt chassi med en en stor eftermarknadskylare. Det du nämner om DCUII-kylaren har jag aldrig hört förut.

Tja, att jag inte håller med Jonas och Emil och DC-II's förträfflighet är vid det här laget ingen hemlighet på forumet. Tvärt om tycker jag att den är stor, klumpig, ineffektiv, av taskig kvalitet och under vissa omständigheter direkt farlig. Att göra kortet så stort och så tungt är inte direkt riskfritt när i princip hela kortets vikt ska bäras upp av PCIe-slotten.

Men att DC-II har sina bekymmer är inte heller direkt nytt, finns hundratals trådar i både Geforce- och Radeonforumen om det.

Citat:

Det jag har hört är att Gigabyte's Windforce-kylare har en tendens att låta störigt och att MSI's Twin Frozr-kylare är bra men låter lite högfrekvent i sitt fläktljud.

Windforce är av de tre stora eftermarknadskylarna den som låter mest, och detta då den har tre fläktar. Går ungefär att jämföra med Accelero Xtreme.
Twin Frozr har ett mer högfrekvent ljud än DC-II eftersom fläktarna är aningen mindre, men huruvida den låter mer - nej, inte enligt en decibelmätare.
DC-II har ett lågfrekvent "brummande" ljud som också enkelt kan fortplanta sig in i chassiet eftersom fläktarna är fast upphängda, så man kan få vibrationsoljud.

MEN - jämför inte ljudnivåer och ljudbilder på dessa kylare när de sitter på kort som exempelvis 580 där kortet går betydligt varmare. Det närmaste du kommer ett 680 i ljudbild lär vara ett 7950.

Citat:

Ajdå! Då kanske det är mer generellt än vad jag trodde när han först nämnde det. Vad för slags oljud var det från fläktarna? Var det hela tiden eller endast vid tung belastning/100 % belastning?

De mer välkända oljuden är klickande ljud i idle (vilket är mest störande), vibrationsljud vid låga varvtal samt lageroljud när fläktarna går upp och ner i hastighet.

Skrivet av mirre55:

Jag är i samma läge, egentligen borde man kanske vänta till efter sommaren eller när det nu blir bättre tillgång på GTX680.
Fast jag skulle vilja lägga till en fundering för min egen del, jag har en skärm med 2560x1440 i upplösning och på de olika testerna jag tittat på så ser GTX680 ut att bara vara marginellt bättre i de högre upplösningarna.
7970 priserna letar sig neråt ju, exempelvis Sapphire Radeon HD7970 Dual-X går ju att få för 3990Kr och Sapphires referenskort är nere på 3590Kr. Så det är ca 1000Kr billigare än GTX680.
Har ett Sapphire kort idag som fungerar hur bra som helst så jag kan tänka mig att köpa ett av dem igen.

Svårt beslut faktiskt, jag undrar om 7970 verkligen är ett dåligt köp när man tänker spela i 2560x1440?
Dåligt och dåligt allt är relativt men ni förstår vad jag menar.

7970 är inte ett dåligt köp oavsett så länge det är en bit billigare än 680. Båda två är bra kort. Det är först i CF/SLI jag vill påstå att det gör större skillnad, 680 får lägre framerate men 7970 stuttrar så mycket att det känns som sirap.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mina Zotac referenskort maxar vid 78/82, då i SLI och som max med fläktarna på 50/55%. De hörs, visst, men inte märkvärdigt.
I idle är de ljudlösa.

Tja, att jag inte håller med Jonas och Emil och DC-II's förträfflighet är vid det här laget ingen hemlighet på forumet. Tvärt om tycker jag att den är stor, klumpig, ineffektiv, av taskig kvalitet och under vissa omständigheter direkt farlig. Att göra kortet så stort och så tungt är inte direkt riskfritt när i princip hela kortets vikt ska bäras upp av PCIe-slotten.

Det vet jag inte om det håller som argument precis, kortet sitter ju fast i chassit där bak, detta bär givetvis den största delen av momentet som skapas, och inte porten.

Personligen skulle jag inte vilja ha ett referenskort av den anledningen att det låter för mycket.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nerus:

Det vet jag inte om det håller som argument precis, kortet sitter ju fast i chassit där bak, detta bär givetvis den största delen av momentet som skapas, och inte porten.

Personligen skulle jag inte vilja ha ett referenskort av den anledningen att det låter för mycket.

Mja, du bör nog läsa på din fysik igen.

Ja, du fäster det i chassit därbak, men denna enda fästpunkt är också den enda som sitter fastskruvad. Fästpunkt nummer två som får bära upp kortet är PCIe-portens plasthake, och då denna är längre mot mitten av kortet än skruvfästet är det också denna lilla plastbit som får bära största delen av krafterna om man exempelvis transporterar chassit.

Vad sedan gäller momentet som skapas av kortets tyngd kommer det att bli en triangelverkan, dvs att momentet som skapas blir med avstådet mellan kortets ytterhörn och en tänkt linje mellan skruvfästet och plasthaken på PCIe-port som hävstång.

Lägg dessutom till att denna plasthake sällan håller för speciellt mycket kraft och du har ett problem - speciellt då denna plastbit brukar vara bättre fäst i PCIe-porten än vad PCIe-porten är i moderkortet. Brytkrafter här - krafter du aldrig blir av med med dagens konstruktion - kan alltså förstöra moderkortet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jag skulle valt 7970 för att ATi har en bättre minnes buss samt mer minne! när alla entusiaster säljer sina grafikkort kommer 7970 vara mer värt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Dom är ju typ lika bra. Ibland är 680 snabbare och ibland är 7970 snabbare. 7970 brukar väll hålla en bättre lägsta nivå än 680? Sen kan man klocka sönder 7970 med Skulle jag behövt ett Gkort idag och inte orkat vänta så skulle jag lätt tagit ett 7970. Kolla på Windforce eller Twinfrzr

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Subdubwise:

Efter att SweClockers recension om GTX 680 släpptes, och man såg hur bra det presterade i jämförelse med HD 7970, blev jag som förtrollad. Jag var helt övertygad om att det här kortet skulle få äran att sitta i min PCI-E-plats, men inte förrän Asus hade släppt en Direct CU II-version av GTX 680-kortet. Till min besvikelse visade det sig dock att utbudet på GTX 680 skulle bli helt värdelöst, i och med bristen på krestar i 28 nanometer, och att utbudet på GTX 680 Direct CU II skulle bli ännu sämre av samma anledning!

Nu har jag väntat och väntat i över en månad, sedan GTX 680 släpptes, efter att få köpa mig ett värstinggrafikkort – så att jag äntligen kan sätta tänderna i min utgåva av BF3, som jag ännu inte har velat börja spela pga. hur usel spelupplevelsen blir när jag kör det med mitt HD 5770. Men mitt tålamod hänger på en skör tråd just nu!

Jag har alltså, med andra ord, börjat att tänka i banorna att köpa ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II.

Det som tar emot är:

  • Det ligger i samma prisklass som GTX 680

  • Det presterar relativt mycket sämre än GTX 680

  • Har hört mycket klagomål angående värdelösa drivrutiner, trots att det har gått lång tid sedan 7970-släppet

Frågan jag ställer mig nu är följande: hur stort misstag gör jag, om jag inte kan tygla mitt urvattnade tålamod, och därav väljer att köpa ett 7970 istället för ett 680?

Kör 3x 680 i SLI alla i cosmos 2 med bra luftflöde dom är nästan helt ljudlösa i idle dom går i 30 % fläkt och översta kortet i 44 %

I full load med max clock som jag kan få med 1.3 volt så maxar dom 89 grader och det låter inte så farligt i BF3 för du har ju ljud endå

Och om du kör singel kort kommer du knappt höra kortet om du har luftflöde och inte för varmt i rummet.

Jag skulle köpa 680 om du ändå kör 1920x1080p eller 2560x1440.

Jag testa 7970 tri-fire med min kompis kort och jag börja gråta med drivrutinerna tex i BF3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av xfmimd:

Jag skulle valt 7970 för att ATi har en bättre minnes buss samt mer minne! när alla entusiaster säljer sina grafikkort kommer 7970 vara mer värt

Bättre minnes buss kan man ju tolka på olika sätt du kommer inte märka någon stor skillnad om du inte kör tex 3x 7970 mot 3x 680 i över 2560x1440

Det är när du kommer upp i väldigt stora upplösningar inte annars.

Och du behöver inte mer en 2gb minne i 1920x1080p eller 2560x1440.

Jag kan maxa allt i BF3 i 3840x720p då får jag 1923 MB på 3 korten.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Bättre minnes buss kan man ju tolka på olika sätt du kommer inte märka någon stor skillnad om du inte kör tex 3x 7970 mot 3x 680 i över 2560x1440

Det är när du kommer upp i väldigt stora upplösningar inte annars.

Och du behöver inte mer en 2gb minne i 1920x1080p eller 2560x1440.

Jag kan maxa allt i BF3 i 3840x720p då får jag 1923 MB på 3 korten.

Intressant diskussion om minnes buss och trifire vs trisli. Här kommer ett test som kollade just på det. Kanske vara intressant http://www.hardocp.com/article/2012/04/25/geforce_gtx_680_3wa...

Citat:

After spending a week playing on both configurations we had more fun playing games and less issues with GTX 680 3-Way SLI than with Tri-Fire Radeon 7970, and isn\'t that what it is all about?

http://www.hardocp.com/article/2012/04/25/geforce_gtx_680_3wa...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Så stor skillnad är det inte. Orkar du inte vänta så varför inte, kör på ett 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja, du bör nog läsa på din fysik igen.

Ja, du fäster det i chassit därbak, men denna enda fästpunkt är också den enda som sitter fastskruvad. Fästpunkt nummer två som får bära upp kortet är PCIe-portens plasthake, och då denna är längre mot mitten av kortet än skruvfästet är det också denna lilla plastbit som får bära största delen av krafterna om man exempelvis transporterar chassit.

Vad sedan gäller momentet som skapas av kortets tyngd kommer det att bli en triangelverkan, dvs att momentet som skapas blir med avstådet mellan kortets ytterhörn och en tänkt linje mellan skruvfästet och plasthaken på PCIe-port som hävstång.

Lägg dessutom till att denna plasthake sällan håller för speciellt mycket kraft och du har ett problem - speciellt då denna plastbit brukar vara bättre fäst i PCIe-porten än vad PCIe-porten är i moderkortet. Brytkrafter här - krafter du aldrig blir av med med dagens konstruktion - kan alltså förstöra moderkortet.

Du måste skämta? Det blir ju inte mycket tyngd på PCI-E porten, mer eller mindre hela vikten hamnar ju bak. Kortet skulle ju hänga på plats även om man tog bort moderkortet. Dessutom har Asus DCII en tre slots hög bakplåt vilket fördelar tyngden ännu bättre.

Jag har för övrigt ett GTX 560 TI 448 med DCII och jag är mycket nöjd. Kortet är nästan ljudlöst, även när man spelar. Fläkten går upp till kanske 20-30% och tempen blir runt 70 grader när man kör Furmark. Den enda nackdelen som jag ser det är att den är 3 slot hög så på många moderkort så kan man inte köra SLI (som på mitt). Då är t.ex. MSI twin frozr eller Gigabyte Windforce bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Mitt 7970 referens är den del som låter mest i min dator, och i princip den enda som hörs. När man spelar hör man ingenting, eftersom man har headset, men när man bara sitter och surfar låter det för mycket för att man ska vara nöjd. Det är dock överklockat.

Referens ja Men är säker på att Windforce är bra mycket tystare än ref i alla fall Har för mig OCat Windforce inte heller låter värst mycket.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Mycket klagande på drivrutiner till 7970. Själv har jag inte haft några problem med dem. Vad jag förstått uppstår problemen i flerkortskonfiguration och eyefinety, så planerar du inte att köra det, är mitt råd att köpa 7970. Finns för runt 4000kr på ganska många ställen nu