Radeon 7850 + Core I3 2.93@3.51ghz kommer processorn att flaska?

Permalänk
Medlem

Radeon 7850 + Core I3 2.93@3.51ghz kommer processorn att flaska?

Hej!

Jag har funderingar på att köpa detta grafikkortet.

Gigabyte AMD Radeon HD 7850 Overclock Video Card - GDDR5 2048MB 256-Bit - 975 / 4800MHz Clocks - DVI, HDMI & 2x Mini-DisplayPort - Dual Fan Cooler - AMD Eyefinity - AMD CrossFireX - DirectX 11

http://www.mwave.com.au/sku-42060863-Gigabyte_AMD_Radeon_HD_7...

Jag kör en Core i3 (1156, den gamla varianten) 2.93ghz original överklockad till 3.51ghz.

Nu är frågan, tror du att min CPU kommer att vara en flaskhals i mitt system, jag kör med 1920x1080 upplösning. En annan fråga, om man kör med grafikinställningar t.ex. Ultra High etc, innebär det även en högre belastning på processorn (jag har hört att fysik kan belasta processorn) ?

Jag kommer att mest att lira Battlefield 3, Metro 2033 och stalker (alla tre)

Tack på förhand!!

Mvh
Mikael

Permalänk

Du kommer inte kunna spela varken bf3 eller metro på ultra med det grafikkortet.
Din processor klarar nog av bf3 på high utan att flaska allt för mycket.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem

Var ju inte direkt någon rejäl överklockning. Vet inte riktigt hur långt den processorn räcker men har en känsla att en Hyper 212+ eller någon liknande budget tar dig över 4Ghz, med tanke på att en hyper 212+ tar en i5 750 till 4ghz ungefär. Är inte riktigt säker på var den börjar flaska med den där hastigheten, men jag skulle inhandlat grafikkortet, kolla vart och om den börjar flaska för att sedan kanske pressa den aningen mer om det behövs.

Alternativt inhandla en begagnad i5 750/760

Permalänk
Medlem

Att en processor flaskhalsar är inte alls lika vanligt som herrarna ovanför insinuerar, och här på SweC är ju flaskhals troligtvis det mest använda ordet vid felsökning o.s.v. trots att killen som ska felsöka sina FPS-drops har en i7-3960X Extreme.

Med det sagt, enda sättet att veta säkert är att köpa grafikkortet och se om det går i 100% eller inte.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix

Permalänk
Medlem

Du kommer antagligen få lira på medium i BF3 för att få en frame rate på 60+ fps. 4 kärnor är ett krav för att spela BF3 egentligen. http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870... Där står det att 7850 har en average frame rate på 61 på High i Singleplayer. I Multiplayer kan du räkna med att få ungefär halva FPSen. Skulle rekommendera dig att investera i en fyrkärnig processor Samt sikta in dig på ett HD 7870 . Du får cirka 10 FPS mer i t.ex BF3 för en 500 lapp till

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eller så sparar du 500kr och överklockar ditt 7850 till 7870 prestanda.

Den graf som är intressantast för dig är den för BF3 ur Sweclockers senaste Ivy Bridge recension.

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

där du kan se prestandan för en i3 (låt vara inte ur din generation).

Sen behöver du bara justera den grafen med skillnaden mellan ett 7970 och ett 7850 så har du en uppfattning om hur det kommer gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Var ju inte direkt någon rejäl överklockning. Vet inte riktigt hur långt den processorn räcker men har en känsla att en Hyper 212+ eller någon liknande budget tar dig över 4Ghz, med tanke på att en hyper 212+ tar en i5 750 till 4ghz ungefär. Är inte riktigt säker på var den börjar flaska med den där hastigheten, men jag skulle inhandlat grafikkortet, kolla vart och om den börjar flaska för att sedan kanske pressa den aningen mer om det behövs.

Alternativt inhandla en begagnad i5 750/760

Problemet med min klock är att moderkortet sätter stopp, det går helt enkelt inte att öka FSBn högre, eftersom moderkortet inte klarar av att gå högre. Processorn har låst multiplikator, men själva processorn skulle säkert kunna gå längre än 4ghz.

Att handla en begagnad processor är lönlöst, jag har kollat på ebay och det är billigare att köpa nytt moderkort + sandy bridge (såg en core i5 med upplåst multiplikator för 200 dollar och moderkort för typ 50-100$) Att köpa en begagnad old generation Core I5/I7 är dyrare, så förstår inte hur någon överhuvudtaget kan tänka sig att köpa processorer för de priserna. De som jag kollat på har legat på runt 400$.

Men kanske letar på fel ställe, finns det något bättre ställe att leta begagnad processor? Tror de flesta på ebay är oanvända, bara att de har legat ett bra tag. Jag har stött på ett gäng redan använda processorer, men de är också dyra. Förstår inte hur de kan sälja för de priserna, speciellt när det är gamble att köpa utan garanti, speciellt när man kan köpa bättre grejor helt nya med garanti billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Du kommer antagligen få lira på medium i BF3 för att få en frame rate på 60+ fps. 4 kärnor är ett krav för att spela BF3 egentligen. http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870... Där står det att 7850 har en average frame rate på 61 på High i Singleplayer. I Multiplayer kan du räkna med att få ungefär halva FPSen. Skulle rekommendera dig att investera i en fyrkärnig processor Samt sikta in dig på ett HD 7870 . Du får cirka 10 FPS mer i t.ex BF3 för en 500 lapp till

Jag har kör battlefield 3 med ett Gefore 5770 (vilket gick i sönder, varav jag behöver ett nytt) med min core I3 och på lägsta grafikinställningarna fick jag 50-80fps (online, på serverarna med många spelare på). Så att det är egentligen är ett krav för 4 kärnor på processorn förstår jag inte riktigt, kanske är det så på de högre inställningarna, men kör man med lågt fungerar det fint med tvåkärnig (min har iofs 2 fysiska + 2 HT virtuella kärnor ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Jag har kör battlefield 3 med ett Gefore 5770 (vilket gick i sönder, varav jag behöver ett nytt) med min core I3 och på lägsta grafikinställningarna fick jag 50-80fps (online, på serverarna med många spelare på). Så att det är egentligen är ett krav för 4 kärnor på processorn förstår jag inte riktigt, kanske är det så på de högre inställningarna, men kör man med lågt fungerar det fint med tvåkärnig (min har iofs 2 fysiska + 2 HT virtuella kärnor ).

HT kan ibland ge en prestanda tapp i spel, för Windows schemaläggare är inte riktigt optimerad för att lägga två trådar på en kärna . I värsta fall så lägger den 3 trådar på en kärna och då kommer du att märka ett markant FPS drop. Men om du kör på low så lär det inte vara några problem Alternativt kan du testa att stänga av HT och se om du får en stabilare frame rate.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

HT kan ibland ge en prestanda tapp i spel, för Windows schemaläggare är inte riktigt optimerad för att lägga två trådar på en kärna . I värsta fall så lägger den 3 trådar på en kärna och då kommer du att märka ett markant FPS drop. Men om du kör på low så lär det inte vara några problem Alternativt kan du testa att stänga av HT och se om du får en stabilare frame rate.

Jag har läst en del artiklar där de hävdar att HT kan ibland ge sämre prestanda i spel, Sweclockers gjorde ett sådant test för något år sedan och där visade sig att de fick mer prestanda i vissa spel när de stängde av HT. Dock har jag för mig att de använde Vista vilket har riktigt dåligt HT stöd, något som Win 7 är bättre på, det är inte perfekt men bra mycket bättre.

Jag kan stänga av HT i bios och jag testade Battlefield 3 med och utan HT, det visade sig att jag fick mycket jämnare och högre fps när jag körde med HT aktiverat, prestandan gick ner typ 40% utan HT, vilket jag tycker var väldigt konstigt! Kanske är det så att min processor är byggd för att köras med HT native och att den inte fungerar optimalt när man stänger av den funktionen, jag tappade mer prestanda än vad jag borde.

Så HT verkar lite klurigt, men desto nyare spel man använder desto mer HT optimerade kommer de att vara, sen är frågan om Intel kommer att fortsätta med HT eller ge upp, de började med sina Prescott p4:or med HT och sen gav de upp när de släppte core 2 familjen, sen började de med det igen när de släppte core I3, I5 och I7 familjen och fortsatt sedan dess. Personligen tycker jag det känns onödigt komplicerat med HT, att göra spel som använder flera kärnor är mycket svårt, att programmera spel som även utnyttjar HT effektivt måste vara ännu svårare.

Det borde vara lättare att använda HT och flera kärnor när man använder applikationer, när windows har en massa olika tjänster igång samtidigt att man bara delar upp de olika tjänsterna och programmen på de olika kärnorna. Problemet är ju bara att detta oftast inte kräver särskilt mycket av processorn.