Permalänk
Medlem

Bredband vid flytt

Tja. Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet. (en halv månad tidigare ungefär) Och märkte att internet fortfarande va på. Så jag ringde till den förra hyresgästen och frågade henne om det.. (Ville vara säker så att hon inte glömt stänga av eller något) Och då pratade hon om att hon hade uppsägnings tid till augusti och tyckte att jag skulle betala det.. Jag flyttar "officielt" in den 1 maj.. Borde inte hennes internet stängas av då om jag är den nya hyresgästen? För jag vill inte använda hennes skit bredbands leverantör. (Kanske låter lite petigt men man vill väl inte sitta med medelmåttigt internet bara för att hon inte sagt upp sitt internet tidigare.)

Och nu tycker hon att jag ska betala räkningen på 680 kr för det internet. Visst jag kan betala för en halv månad jag använt det. Men efter 1 maj vill jag att det helst stängs av så jag kan skaffa en annan leverantör och hastighet. Någon som vet något om det här? Ska iaf höra av mig till hennes bredbandsleverantör imorgon och se vad dom säger.

Sry om det är är postat på fel del av forumet.

Permalänk
Medlem

Ring till hennes leverantör och förklara läget så löser dem nog det..

Hade själv samma problem och en urkoppling tog 3 veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Kan inte se varför du ska betala ett enda öre om inte ni har kommit överens om det vid din inflytt.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Hon tyckte att du skulle betala för hennes uppägningstid? Det var ju roligt av henne då. Kontraktet står på hennes namn och inte på ditt. Så om internetleverantören inte kan göra nåt så kan du nästan i att betala det. Ingen överlåtelse har ju skett. Så du behöver inte oroa att du ska behöva betala hennes internet.

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Det är hon som är beställare av produkten, och är också ansvarig för betalning.
Du ska inte betala någonting som du inte står för....

Det är hennes ansvar att det går rätt till. Men ring till leverantören, och förklara, så löser det sig hoppningsvis

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Ringde till dom vid 9 och fick svar att internet ska stängas av när hon betalat räkningen. Men ska säga åt henne att hon får höra av sig till dom själv.

Tack för alla svar.

Permalänk
Medlem

Överlåta?

Hon kanske undrade om hon skulle överlåta abonnemanget till dig, men kanske inte ställde frågan så smidigt helt enkelt?
Men somsagt av föregående personer, om du inte vill ha det så behöver du inte

Visa signatur

- "One man one desire"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lapster:

Hon kanske undrade om hon skulle överlåta abonnemanget till dig, men kanske inte ställde frågan så smidigt helt enkelt?
Men somsagt av föregående personer, om du inte vill ha det så behöver du inte

Nej. Hon ville klart och tydligt att jag skulle betala. Har pratat med henne några gånger och varje gång tar hon upp att jag ska betala.

Ringde henne precis och sa vad dom sagt och hon ville fortfarande att jag skulle betala. Sa skarpt åt henne att det inte är mitt jävla fel att hon inte sagt upp sitt internet tidigare. Snäll som jag är så erbjöd jag ändå att betala för en månad eftersom jag flyttade in en halv månad tidigare. Men mer än så gör jag inte, hon får se till att det stängs av.

Tack för hjälpen iaf.

Permalänk
Medlem

Bra att det verkar lösa sig. Jag blev ägd av en teleförsäljare när jag fick "gratis" TV från ComHem. När jag tackade ja till att prova på TV-erbjudandet så fick jag 12mån extra bindningstid på mitt bredband.

När jag flyttade fick jag dom nästkommande att skriva på och ta över abonnemanget. Hade jag inte gjort det hade jag fått betala just som henne du flyttat in efter.

Permalänk
Avstängd

Räkningen kommer ju i hennes namn ändå, så skit i betala den och låte det gå till inkasso då ska du se att hon nog pröjsar den för nästa steg blir kronkalle och hon vill nog inte få en prick över en sådan skitsak.

Permalänk
Medlem

Tja Musse.

Tyckte det var alldeles för snällt gjort faktiskt. Varför ska du torska för någon annans misstag? Dessutom en du uppenbarligen inte känner? Skillnad hade det vart enligt mig, om det hade vart en kompis, visst?

Som sagt, det är bra att vara snäll men inte ''dumsnäll'' om du ursäktar uttrycket.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muss3:

Nej. Hon ville klart och tydligt att jag skulle betala. Har pratat med henne några gånger och varje gång tar hon upp att jag ska betala.

Ringde henne precis och sa vad dom sagt och hon ville fortfarande att jag skulle betala. Sa skarpt åt henne att det inte är mitt jävla fel att hon inte sagt upp sitt internet tidigare. Snäll som jag är så erbjöd jag ändå att betala för en månad eftersom jag flyttade in en halv månad tidigare. Men mer än så gör jag inte, hon får se till att det stängs av.

Tack för hjälpen iaf.

Märkligt beteende av henne. Abben är ju personliga. Du gör helt rätt. Sånt får man ju säga upp i god tid innan man flyttar. Eftersom det är 3 månaders uppsägningstid på lägenheter så är det bara att säga upp allt samtidigt. Du ska som sagt inte lida av att hon varit lat och missat det.

Permalänk
Medlem

Samma problem har jag haft, min tidigare hyresgäst hade sunkigt bredband på ca 2mbit via FiberLAN, och tele2 som leverantör.
Hon hade sagt upp det, men det var 3månaders uppsägningstid på det, och Tele2 strula som fan med att ta bort henne så jag kunde få upp portalen och beställa ett 100/100 av någon annan leverantör.

tror det tog 2 månader tills internet dog och jag fick chans att välja ny leverantör
.
Tidigare hyresgästen tyckte att jag kunde betala henne eftersom att jag kunde använda det.
Mage hade hon att släppa ned sin räkning i min brevlåda, Kontra med att hon kan betala mig för att hon tar upp min plats i uttaget och drog en liknelse vid att hon parkerat sin sketa Golf Polo på min parkerings plats och sa att jag fick använda den mot betalning, men att jag kunde få hyra en Ferrari för nästan samma kostnad.

Tror hon fatta tillslut.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Jepp rimligtvis borde hon betala dig för att hon blockerar porten med sitt abb.

Permalänk
Medlem

kanske får ligga?;)

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk

Var i en liknande situation men där den förra hyresgästen inte kunde säga upp fiber-anslutningen förrän 6 månader senare, och det var naturligtvis den anslutningen jag själv velat ha.
Det känns som att jag borde betala honom för de 6 månader som jag använt hans gamla internetuppkoppling, men samtidigt kommer det att tvinga mig till en liknande situation då minsta bindningstid är 18 månader och jag inte planerat bo här längre än ett år till. Jag kommer därför sannolikt att betala nästa person i 6 månader, något som sluppits om det gått att teckna bredbandsavtal direkt.

I vilket fall känns det dumt,

Ditt fall var dock lite mer solklart.

Permalänk

Fan vad träligt med sådan leverantörer, min har jag haft i snart 7år, samma pris sen början men hastigheten har ökat "gratis" från 0.5 till 100/100.
Och vid flytt mellan olika hyresbolag och kommun har jag fått med mig min abb utan strul, kan säga upp den när som helst och det stängs av samma dag.

Bättre än skit telia, fick betala fullt pris fast skiten inte fungerade, 3 av 12 månader fungerade det.. Knappt.

Men tillbaka till tråden, det namnet som står på kontraktet är betalansvarig, VILL man så kan man vara snäll och betala för utnyttjade av tjänsten men absolut inget säger att du måste.
Fast alla har ju moral och gör rätt för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Fan vad träligt med sådan leverantörer, min har jag haft i snart 7år, samma pris sen början men hastigheten har ökat "gratis" från 0.5 till 100/100.
Och vid flytt mellan olika hyresbolag och kommun har jag fått med mig min abb utan strul, kan säga upp den när som helst och det stängs av samma dag.

Bättre än skit telia, fick betala fullt pris fast skiten inte fungerade, 3 av 12 månader fungerade det.. Knappt.

Men tillbaka till tråden, det namnet som står på kontraktet är betalansvarig, VILL man så kan man vara snäll och betala för utnyttjade av tjänsten men absolut inget säger att du måste.
Fast alla har ju moral och gör rätt för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo. Men sen vilken "moral" som är rätt är ju också lite svårt. Vissa kanske tycker att hon gör fel som ber mig om pengar när hon inte sagt upp sitt internet i tid. Hon som gjort misstaget här, inte ska jag behöva betala för det. Visst skulle jag kunna göra det om det va det internet jag ville ha. Men att betala 680 kr dirr så där för hennes misstag känns inte helt jävla rätt. Men att betala för en månad kan jag väl tänka mig eftersom jag flyttade in en halv månad tidigare.

Varken rätt bredbandsleverantör eller hastighet och jag ska betala för det? Tycker iaf inte jag låter moraliskt. För att hon gjorde ett misstag och inte sa upp sitt internet när hon sa upp lägenheten. För det är ju 3 månaders uppsägningstid på lägenheten och på internet.

Hoppas dom stänger av internet fort bara. Så jag kan skaffa eget.

Permalänk
Antielefant

Hör i värsta fall av dig direkt till stadsnätsleverantören som kan utföra en urkoppling direkt (om de vill, iaf). Man måste inte vänta på internetleverantören.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Muss3:

Mjo. Men sen vilken "moral" som är rätt är ju också lite svårt. Vissa kanske tycker att hon gör fel som ber mig om pengar när hon inte sagt upp sitt internet i tid. Hon som gjort misstaget här, inte ska jag behöva betala för det. Visst skulle jag kunna göra det om det va det internet jag ville ha. Men att betala 680 kr dirr så där för hennes misstag känns inte helt jävla rätt. Men att betala för en månad kan jag väl tänka mig eftersom jag flyttade in en halv månad tidigare.

Varken rätt bredbandsleverantör eller hastighet och jag ska betala för det? Tycker iaf inte jag låter moraliskt. För att hon gjorde ett misstag och inte sa upp sitt internet när hon sa upp lägenheten. För det är ju 3 månaders uppsägningstid på lägenheten och på internet.

Hoppas dom stänger av internet fort bara. Så jag kan skaffa eget.

jo inte bör du egentligen behöva betala hennes miss, nu är det nästan tvång för dig att använda hennes internet.

Jag är duktig på att missa lite info, sorry

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Hon glömde säga upp sitt abonnemang i tid == hennes problem, inte ditt.

Hoppas det löser sig för dig. Betala inte ett öre!

Permalänk
Medlem

Hur har det gått? Är lite nyfiken

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Hedersmedlem

Va många liknande frågor det dyker upp nuförtiden.

Du behöver självklart inte betala för några tjänster som den förra hyresgästen köpt in. Fast det var ju schysst av dig att betala en månad av internetavgiften då du brukat den under en halv månad.

Är väl bara att ringa den nya internetleverantören och be dom koppla in dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Hur har det gått? Är lite nyfiken

Verkade som att hon totalt hade glömt att säga upp internet. Så när jag ringde henne efter att jag flyttat in så sa väl hon upp det då..

För det kom ett brev adresserat till hennes son där det stod att internet ska stängas av den andra augusti, men det stod att hon kunde stänga av internet i förtid efter att hon betalat räkningen. Eftersom att jag flyttade in en halv månad tidigare så gav jag henne iaf 200 kr för en månad..

Men hon har fortfarande inte ringt och sagt åt dom att stänga av internet i förtid så jag får väl gratis internet tills 2 augusti. Orkar inte prata med henne nå mer så.. -.-

Permalänk
Medlem

orkar inte läsa alla kommentarer men hon är en idiot