Angående hyresavtal

Permalänk
Medlem

Angående hyresavtal

Situationen är såhär.
Förra hyresgästen hade kontrakt till 30/4-2012 och mitt kontrakt för lägenheten påbörjas 1/5-2012
Jag fick nycklarna av förra hyresgästen redan 2/4.
Nu till min fråga är jag skyldig enligt lag att betala för april även fast jag inte har någon överenskommelse med förra hyresgästen varken muntlig eller skriftlig om att jag har åtagit mig att göra detta?

Min tanke är att jag har kontrakt från 1/5 och behöver då inte betala för tiden före det trots att jag fick tillgång till lägenheten.

Vad gäller egentligen enligt lag?

Permalänk
Avstängd

Rent juridiskt har du inget ansvar men moralisk så har du ju brukat lägenheten tidigare än avtalet.. Jag hade ju betalat och sett det som en vänligt gest..

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Dreagone:

Situationen är såhär.
Förra hyresgästen hade kontrakt till 30/4-2012 och mitt kontrakt för lägenheten påbörjas 1/5-2012
Jag fick nycklarna av förra hyresgästen redan 2/4.
Nu till min fråga är jag skyldig enligt lag att betala för april även fast jag inte har någon överenskommelse med förra hyresgästen varken muntlig eller skriftlig om att jag har åtagit mig att göra detta?

Min tanke är att jag har kontrakt från 1/5 och behöver då inte betala för tiden före det trots att jag fick tillgång till lägenheten.

Vad gäller egentligen enligt lag?

Enligt lagen har du ingen skyldighet att betala aprilhyran, men jag bör dock också påpeka att du enligt lag inte heller har rätt att befinna dig i lägenheten innan den första maj. Eftersom du olovligen nyttjat lägenheten landar du i en ganska snårig legal situation, där hyresvärden mycket väl kan ha rätt att fakturera dig hyra. Du bröt kontraktet först eftersom du flyttade in innan första avtalade datum för inflyttning.

Så, tja... vad säger man. Jag antar att förra hyresgästen redan betalat oavsett då hyran normalt betalas i förskott, och då lär ingen bråka.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vill han eller hyresvärden att du ska betala? Jag antar att du bott i den nya lägenheten i 25 dagar redan eftersom du haft tillträde sedan den andra. Hyran ska alltid vara inne senast den sista vardagen innan den nya kalendermånaden börjar gälla (iaf företaget jag jobbar på, stor fastighetsförvaltare i sthlm) vilket innebär att han redan borde ha betalat in hyran senast den trettionde mars (innan du fick nyckeln) och då kan han inte gnälla. Då är det upp till din välvillighet att ersätta honom om han begär pengar av dig. Du har iaf ingen juridisk skyldighet att betala för en månad där du "på papper" inte bor i lägenheten, men å andra sidan har du ingen rätt att olovligen bo i lägenheten heller. Han har ju redan lagt ut pengarna för annars är det han som skulle bli betalningsskyldig, oavsett när han väljer att ge dig nyckeln.

Edit: Hade jag sett det här innan jag gick från jobbet hade jag kunnat ställa mer specifika frågor till förvaltare eller hyresadministratörer på jobbet, men nu är ju alla lediga tills onsdag och jag antar att du vill ha det löst innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Vill han eller hyresvärden att du ska betala? Jag antar att du bott i den nya lägenheten i 25 dagar redan eftersom du haft tillträde sedan den andra. Hyran ska alltid vara inne senast den sista vardagen innan den nya kalendermånaden börjar gälla (iaf företaget jag jobbar på, stor fastighetsförvaltare i sthlm) vilket innebär att han redan borde ha betalat in hyran senast den trettionde mars (innan du fick nyckeln) och då kan han inte gnälla. Då är det upp till din välvillighet att ersätta honom om han begär pengar av dig. Du har iaf ingen juridisk skyldighet att betala för en månad där du "på papper" inte bor i lägenheten, men å andra sidan har du ingen rätt att olovligen bo i lägenheten heller. Han har ju redan lagt ut pengarna för annars är det han som skulle bli betalningsskyldig, oavsett när han väljer att ge dig nyckeln.

Edit: Hade jag sett det här innan jag gick från jobbet hade jag kunnat ställa mer specifika frågor till förvaltare eller hyresadministratörer på jobbet, men nu är ju alla lediga tills onsdag och jag antar att du vill ha det löst innan dess.

Jag har tid att vänta då det är helg.... har tyvärr redan ett register hos kronofogden pga underhåll som jag inte har råd med så för min del är det ingen större fara

Problemet är det att den förre hyresgästen inte betalt och tycker att jag ska göra det.
Jag hade gjort det om jag haft pengarna men då man går på A-Kassa och har en hyra på 5100 och fyra barn varannan helg så behöver jag nog inte förklara hur min ekonomi ser ut
Plus att jag hade min gamla lägenhet till sista April
Har pratat med hyresvärden och han säger att det enda han kan och kommer att göra är att gå efter de kontrakten som finns. Sen så vet jag inte hur lätt det är att "bevisa" hur länge jag bott här.
Jag har förklarat både muntligt och via E-post med föregående hyresgäst att jag inte har råd att betala för att flytta in tidigare. Har tyvärr inte kvar mailen

Permalänk
Skrivet av Dreagone:

Problemet är det att den förre hyresgästen inte betalt och tycker att jag ska göra det.
Jag hade gjort det om jag haft pengarna men då man går på A-Kassa och har en hyra på 5100 och fyra barn varannan helg så behöver jag nog inte förklara hur min ekonomi ser ut
Plus att jag hade min gamla lägenhet till sista April
Har pratat med hyresvärden och han säger att det enda han kan och kommer att göra är att gå efter de kontrakten som finns. Sen så vet jag inte hur lätt det är att "bevisa" hur länge jag bott här.
Jag har förklarat både muntligt och via E-post med föregående hyresgäst att jag inte har råd att betala för att flytta in tidigare. Har tyvärr inte kvar mailen

Men hyresvärden sa att han kommer gå efter kontraktet och då är det lungt med dig då du skrev på för 1/5, så då behöver du inte bry dig ju, samt kan förra hyresägaren eller ens hyresvärden påvisa att du har "flyttat in" innan 1/5, att du har nycklarna är inte samma sak.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Men hyresvärden sa att han kommer gå efter kontraktet och då är det lungt med dig då du skrev på för 1/5, så då behöver du inte bry dig ju, samt kan förra hyresägaren eller ens hyresvärden påvisa att du har "flyttat in" innan 1/5, att du har nycklarna är inte samma sak.

Nej det enda som finns på papper är när bred bandet blev inkopplat och det var den 5:e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreagone:

Jag har tid att vänta då det är helg.... har tyvärr redan ett register hos kronofogden pga underhåll som jag inte har råd med så för min del är det ingen större fara

Problemet är det att den förre hyresgästen inte betalt och tycker att jag ska göra det.
Jag hade gjort det om jag haft pengarna men då man går på A-Kassa och har en hyra på 5100 och fyra barn varannan helg så behöver jag nog inte förklara hur min ekonomi ser ut
Plus att jag hade min gamla lägenhet till sista April
Har pratat med hyresvärden och han säger att det enda han kan och kommer att göra är att gå efter de kontrakten som finns. Sen så vet jag inte hur lätt det är att "bevisa" hur länge jag bott här.
Jag har förklarat både muntligt och via E-post med föregående hyresgäst att jag inte har råd att betala för att flytta in tidigare. Har tyvärr inte kvar mailen

Om hyresvärden har valt att gå efter kontraktet så är det hyresgästen som står på kontraktet som får infinna sig i det. Han kan överklaga till hyresnämnden, men dom brukar lyssna väldigt mycket på hyresvärden så om inte han kommer med väldigt konkreta bevis är han körd. Om han dessutom varit en stökig hyresgäst kanske dom snarare är glada att bli av med honom och vill orsaka honom lite extra sveda och värk, har han däremot varit sammarbetsvillig kanske dom väljer att gå på hans sida. Jag vet att det låter ruttet men så funkar det tyvärr, vi har avslag och beslut som fattas 100% efter våra hyresadministratörers uppfattning om personen i fråga. Det ska inte vara så men systemet är snett (:

Skrivet av Dreagone:

Nej det enda som finns på papper är när bred bandet blev inkopplat och det var den 5:e

Du är inte mantalsskriven där än då? Det hamnar på papper när du skriver dig på ny ort/adress. Bredband kan du ju däremot koppla till lägenheten när som helst eftersom du kanske bara vill ha det färdigt tills du flyttar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Om hyresvärden har valt att gå efter kontraktet så är det hyresgästen som står på kontraktet som får infinna sig i det. Han kan överklaga till hyresnämnden, men dom brukar lyssna väldigt mycket på hyresvärden så om inte han kommer med väldigt konkreta bevis är han körd. Om han dessutom varit en stökig hyresgäst kanske dom snarare är glada att bli av med honom och vill orsaka honom lite extra sveda och värk, har han däremot varit sammarbetsvillig kanske dom väljer att gå på hans sida. Jag vet att det låter ruttet men så funkar det tyvärr, vi har avslag och beslut som fattas 100% efter våra hyresadministratörers uppfattning om personen i fråga. Det ska inte vara så men systemet är snett (:

Du är inte mantalsskriven där än då? Det hamnar på papper när du skriver dig på ny ort/adress. Bredband kan du ju däremot koppla till lägenheten när som helst eftersom du kanske bara vill ha det färdigt tills du flyttar in.

Nej Jag har fortfarande inte gjort en adressändring eller skrivit mig på den nya lägenheten

Permalänk
Medlem

Lite grisigt att inte betala för månaden du bott där om du nu fick tillgång till lägenheten tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle:

Lite grisigt att inte betala för månaden du bott där om du nu fick tillgång till lägenheten tidigare.

Hade dom velat det hade jag inte flyttat in då jag gjorde det... hade en lägenhet att bo i.
Är egentligen inte snål men jag har inte mer pengar än att jag klarar mig

Permalänk
Skrivet av Dreagone:

Nej det enda som finns på papper är när bred bandet blev inkopplat och det var den 5:e

Men står där inte alls när du skulle ha flyttat in? låter konstigt, och även om kan han inte hävda något, du kan visa upp att du hade en annan lägenhet att bo i och din ekonomi osv.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreagone:

Situationen är såhär.
Förra hyresgästen hade kontrakt till 30/4-2012 och mitt kontrakt för lägenheten påbörjas 1/5-2012
Jag fick nycklarna av förra hyresgästen redan 2/4.
Nu till min fråga är jag skyldig enligt lag att betala för april även fast jag inte har någon överenskommelse med förra hyresgästen varken muntlig eller skriftlig om att jag har åtagit mig att göra detta?

Min tanke är att jag har kontrakt från 1/5 och behöver då inte betala för tiden före det trots att jag fick tillgång till lägenheten.

Vad gäller egentligen enligt lag?

gud vad arg man blir på såna som sig.
Om du visste att du inte hade råd.
Varför flyttade du då in tidigare? förresten du behöver inte svara. Du (TS) kommer säkert svara med något idiotiskt tex, är synd om mig.

Gör rätt för dig och gör upp en avbetalningsplan med den förra hyresgästen.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

gud vad arg man blir på såna som sig.
Om du visste att du inte hade råd.
Varför flyttade du då in tidigare? förresten du behöver inte svara. Du (TS) kommer säkert svara med något idiotiskt tex, är synd om mig.

Gör rätt för dig och gör upp en avbetalningsplan med den förra hyresgästen.

Nu hade kanske inte jag varit lika hård i mina ord, men åsikten är ändå den samma!

Om nu den förra hyresgästen var schysst och gav dig tillgång till lägenheten tidigare, så ska man f*n göra rätt för sig också.
Oavsett kronofogden eller inte.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Har man inte råd flyttar man inte heller.. Hatar den svenska moralen vissa har: Ger man ett lillfinger så tar folk hela handen!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle:

Lite grisigt att inte betala för månaden du bott där om du nu fick tillgång till lägenheten tidigare.

Kan bara hålla med, men å andra sidan borde förra hyresgästen sagt "du kan få nyckeln tidigare OM du betalar hyran för månaden".

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag säkert som Amen i kyrkan få skit för detta... Jag tycker inte du skall betala någonting alls, det som står på kontraktet gäller basta! Är det som du säger att ingenting har överenskommits så skall du inte betala.

Någonstans måste man ju dra en gräns och man kan ju inte som den förra hyresgästen ta för givet att du skall betala bara för att du fick nycklarna och tillträde till lägenheten tidigare, det var dock säkert ett medvetet drag då han/hon säkert är/var i samma situation som du befinner dig i nu.

Det är ju inte så vanligt förekommande att man har råd med dubbla hyror, så att ta för givet att den nya hyresgästen skall betala en extra hyra är ju lite för mycket begärt. Tänker man i dom banorna så får man fasen se till att det också blir skrivet ett kontrakt med.

Men också en sak att tänka på, är lägenheten besiktigad av hyresvärden? Detta görs ju normalt i samband med att man flyttar och inte en månad före själva flytten, just för att man skall stå för eventuella skador som man själv har åstadkommit.

Men om nu den förra hyresgästen inte har kommit överens med hyresvärden om att denna besiktning skulle ha gjorts i samband eller strax före han eller hon överlämnade nycklarna så är det ju något som kan ge problem, dock gäller ju samma här...

Problemen som kan uppstå är ju att, är inte besiktningen gjord då och skador har uppkommit under tiden du har brukat lgh så faller det ju på den förra hyresgästen att betala för detta om inte ett kontrakt är skrivet på att du skall flytta in i lgh tidigare...

Det är ju därför det är så förbaskat viktigt att skriva kontrakt, finns det inget skrivet så är det, det ursprungliga kontraktet som gäller och det skall du även påpeka för den förra hyresgästen om det nu skulle bli så...

Mycket text blev det

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Nu kommer jag säkert som Amen i kyrkan få skit för detta... Jag tycker inte du skall betala någonting alls, det som står på kontraktet gäller basta! Är det som du säger att ingenting har överenskommits så skall du inte betala.

Någonstans måste man ju dra en gräns och man kan ju inte som den förra hyresgästen ta för givet att du skall betala bara för att du fick nycklarna och tillträde till lägenheten tidigare, det var dock säkert ett medvetet drag då han/hon säkert är/var i samma situation som du befinner dig i nu.

Det är ju inte så vanligt förekommande att man har råd med dubbla hyror, så att ta för givet att den nya hyresgästen skall betala en extra hyra är ju lite för mycket begärt. Tänker man i dom banorna så får man fasen se till att det också blir skrivet ett kontrakt med.

Men också en sak att tänka på, är lägenheten besiktigad av hyresvärden? Detta görs ju normalt i samband med att man flyttar och inte en månad före själva flytten, just för att man skall stå för eventuella skador som man själv har åstadkommit.

Men om nu den förra hyresgästen inte har kommit överens med hyresvärden om att denna besiktning skulle ha gjorts i samband eller strax före han eller hon överlämnade nycklarna så är det ju något som kan ge problem, dock gäller ju samma här...

Problemen som kan uppstå är ju att, är inte besiktningen gjord då och skador har uppkommit under tiden du har brukat lgh så faller det ju på den förra hyresgästen att betala för detta om inte ett kontrakt är skrivet på att du skall flytta in i lgh tidigare...

Det är ju därför det är så förbaskat viktigt att skriva kontrakt, finns det inget skrivet så är det, det ursprungliga kontraktet som gäller och det skall du även påpeka för den förra hyresgästen om det nu skulle bli så...

Mycket text blev det

Det är pga folk som er som gör att man inte kan lita på någon.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Det handlar väl inte om att lita på eller inte? det hela är ju helt enkelt så att något så allvarligt som att bruka en lägenhet och då särskilt att upplåta sin lägenhet till någon annan skall och bör nog alltid finnas reglerat med någon form av kontrakt/ansvarsbefästelse om nu inte detta är gjort så är man som kontraktsinnehavare ansvarig för vad som juridiskt finns på kontrakt. Om den förra hyresgästen vore avhyst ,så kanske värden gav dig rätt att tillgå innan kontraktsdatum, men den hyran brukar värden bjuda på ,ex om du ansöker och blir beviljad en tom lägenhet så kan man ju komma överens om från vilken dag hyran skall betalas men att man får nyttjanderätt till lägenheten innan av värden. Här är det ju egentligen förra innehavaren som är värden?

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk

Håller med som några här uppe, det är som sagt snällt av förre om det inte var pga slippa den hyran, men kontrakt or it didnt happen, där är så många andra lagar man ska följa som är åt helvete så varför ska man nu inte följa denna.

Dumt av TS att flytta in innan, vet inte om han ej tänkte på dubbla hyran eller tänkte att förra hyresvärden betalt för den osv men sålänge lagen är på hans sida så är det upp till hans egen moral och ekonomi att lösa det.

Ville säga att jag förvånas att så många kommer med moralpredikan när dem säkerligen inte gjort samma i sin egen situation och då menar jag inte endast en sådan här situtation, kan förvisso vara så att resten på forumet sket i att skriva för att dem inte hade gjort det, vem vet.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Att sitta med KF pga underhåll säger nästan allt.

Sen så tycker jag att TS rent av verkar ego.
Flyttar in utan pengar till godo?

Lyxfällan nästa..

Att sitta hos KF pga obetalda lån osv är en sak, men underhåll....
Känner ett par med sådan prick, de är alla alkoliserade egonötter med enkelt tänkande: JAG.

Snyft snyft my a$$...

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Några reflektioner.

TS säger att han inte har råd att flytta tidigare om han måste betala för det.
Tidigare hyresgäst väljer att ge nycklar och dyl till TS utan att skriva något kontrakt om hyra osv.
Tidigare hyresgäst kommer på att hon/han vill ha betalt för den månaden.

Jaha ja, låter ju som klippt och skuret, tidigare hyresgäst har uppenbart inte brytt sig om att TS inte kunde betala för den månaden och gav TS nycklar ändå. Att tidigare hyresgäst sen ändrar sig är ju hyggligt mycket den personens problem.

Jag hade samma situtation med lägenheten jag och min hustru flyttade ur. Vi skrev kontrakt och jag fick pengarna för hyran i handen av honom och han fick några möbler och en diskmaskin på köpet. Avtal eller pengar i handen innan överlämning annars blir det ju här.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Hur vanligt kan det då vara? att man faktiskt får tillträde till utan att något är sagt om på vilka villkor det sker? verkar högst ovanligt. Mina ungar flyttar som galningar tycker jag, men alldrig har dom fått tillträde utan att veta hur saker som hyra och städning skall vara. Men om trådskaparen faktiskt fick tillträde, så borde rimligen hyran för innestående månad redan varit betald? annars borde det väl framgått och därmed lämnats till ovanstående att besluta om .

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Att sitta med KF pga underhåll säger nästan allt.

Sen så tycker jag att TS rent av verkar ego.
Flyttar in utan pengar till godo?

Lyxfällan nästa..

Att sitta hos KF pga obetalda lån osv är en sak, men underhåll....
Känner ett par med sådan prick, de är alla alkoliserade egonötter med enkelt tänkande: JAG.

Snyft snyft my a$$...

Jag försöker inte få några snyft poäng.
Jag klarar mig men har inte råd att betala något underhåll så rent ekonomiskt har mitt liv rasat samman. Jag ger bara en förklaring till varför jag inte har råd att betala.

Som jag skrev så behövde jag inte flytta in i början av april och hade det varit prat om att jag skulle betala aprils hyra så hade jag inte gjort det eftersom att jag påpekat för föregående hyresgäst flertalet gånger att jag inte har råd. Jag trodde att det var lugnt eftersom att dom flyttat ut redan i början av mars och hade städat klart lägenheten.

Jag har inte varit ut efter att blåsa någon och tycker inte om situationen som har uppstått. Enda anledningen till att jag kollar upp detta är att jag inte har råd att betala dubbla hyror pga min ekonomi. Jag behöver ingen predikan angående moral, det enda jag vill veta är vad som är rätt enligt lag

Permalänk
Medlem

Skulle jag varit denna person som haft lägenheten före skulle jag ha sagt att du får flytta in en månad tidigare men då vill jag ha halva hyran och hade personen i fråga inte velat betala hade jag aldrig släppt nycklarna i förväg. För den som flyttade in har ju absolut ingen laglig rätt att han måste betala hyran eftersom den andra redan betalat.
Folk är så jävla dumma ursäkta språket. Den förra hyresgästen hade säkert dubbla hyror som hen ville bli av med men då måste man ju göra upp detta i förväg. Skärp till er gott folk.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Skrivet av mrfisse:

Det är pga folk som er som gör att man inte kan lita på någon.

För att man följer reglerna? Tycker det är precis tvärtom - om alla valde att hitta på sina egna "moraliska" regler skulle man verkligen inte kunna lita på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Att sitta med KF pga underhåll säger nästan allt.
Sen så tycker jag att TS rent av verkar ego. Flyttar in utan pengar till godo?

Säger det nästan allt? Varför då? Alla kan väl hamna i tillfällig ekonomisk knipa, eller ja, inte alla kanske men många som inte föddes med guldsked iaf!

TS skriver själv att han inte hade flyttat in tidigare, då han ju redan hade lägenhet t.om 30/4, om han visste att han var tvungen att betala. Och den förra hyresgästen har inte krävt att han ska betala, inte ens muntligt.
Enligt kontraktet så behöver TS inte betala.

Denna tråden påminner lite om en annan tråd här om bilar och dess bilskatt.

Permalänk
Medlem

Rent juridiskt så gäller ju hyreskontraktet mellan den förra hyresgästen och hyresvärden. Antar att den sträckte sig till den 30/04-2012 men att hyresgästen gav dig tillträde långt innan denna tid gått ut. Det är något som den förra hyresgästen valde att göra och ni skrev väl inga som helst kontrakt om andrahands uthyrning eller dyl? Det är den förra hyresgästens ansvar att betala för hyran under den tid han har hyreskontraktet - oavsett vem som bor eller inte bor i lägenheten. Du som övertog kontraktet fr.o.m 01/05-2012 ska ha betalat hyran för maj månad vilket ofta (om inte alltid) ska vara inbetalt innan 30/04-2012 - hyra betalas (nästan) alltid i förskott.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreagone:

Jag har tid att vänta då det är helg.... har tyvärr redan ett register hos kronofogden pga underhåll som jag inte har råd med så för min del är det ingen större fara

Problemet är det att den förre hyresgästen inte betalt och tycker att jag ska göra det.
Jag hade gjort det om jag haft pengarna men då man går på A-Kassa och har en hyra på 5100 och fyra barn varannan helg så behöver jag nog inte förklara hur min ekonomi ser ut
Plus att jag hade min gamla lägenhet till sista April
Har pratat med hyresvärden och han säger att det enda han kan och kommer att göra är att gå efter de kontrakten som finns. Sen så vet jag inte hur lätt det är att "bevisa" hur länge jag bott här.
Jag har förklarat både muntligt och via E-post med föregående hyresgäst att jag inte har råd att betala för att flytta in tidigare. Har tyvärr inte kvar mailen

Vad bodde du innan..Om du nu flyttade in tidigare så borde ju ditt förra boende ha kostat dig ändå.

Men fick du den uthyrd och det va därför du flyttade in tidigare borde du ju ha stålar över till hyran till nya lyan.

Men någon skyldighet har du ej..

Jag hade då inte betalat

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Rent juridiskt har du inget ansvar men moralisk så har du ju brukat lägenheten tidigare än avtalet.. Jag hade ju betalat och sett det som en vänligt gest..

Skrivet av Mulle:

Lite grisigt att inte betala för månaden du bott där om du nu fick tillgång till lägenheten tidigare.

Jag håller inte alls med. Betalat som en vänlig gest? Kanske om man bor i nån småstad på vischan. Jag vet inte var TS bor, MEN om detta gäller Stockholm så "betalar man normalt inte en hyra för vänlig gest" om man hyr av bostadsbolag. Sthlm är anonymt och hyrorna helt sjuka. 5-10k i vänlig gest, nej tack.

Tycker inte det är grisigt, framförallt inte grisigt med orsak av att han inte betalat för en måndad innan sitt kontrakt, utan det är snarare olämpligt med hänsyn till försäkringar för både honom och fastighetsägaren om nått skulle hända eller liknande. Jag hade nog inte bott där innan mitt kontrakt började gälla, men det skulle inte ha det allra minsta med att jag inte betalat för den månaden att göra utan av andra skäl.

Skrivet av Shamzin:

Nu hade kanske inte jag varit lika hård i mina ord, men åsikten är ändå den samma!

Om nu den förra hyresgästen var schysst och gav dig tillgång till lägenheten tidigare, så ska man f*n göra rätt för sig också.
Oavsett kronofogden eller inte.

Menar du att TS ska betala den förre hyresgästen en månadshyra för att denne flyttat ut en månad tidigare än planerat och därmed inte har någon nytta av lgh, och följaktligen ger näste hyresgäst nycklarna för att slippa göra det sedan?

Nej nej, det är ju helt upp till honom om han vill göra det. TS har ingen moralisk/etisk skyldighet att betala för det. Om det nu var så du menade, jag kanske missuppfattade dig.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD