Köpråd/åsikter. AMD FX för en arbetsdator i linuxmiljö.

Permalänk
Medlem

Köpråd/åsikter. AMD FX för en arbetsdator i linuxmiljö.

Hej alla klockare!

Jag sitter och sneglar på ett nytt moderkorts/cpuköp.

Jag har brukat AMD-prcessorer ända fram tills att Core2Duo kom. Jag kunde inte ljuga för mig själv där och har fått en otrolig valuta för mina pengar. Den är idag överklockad till höger och vänster, och har lite kvar att ge, men bettan har ändå gjort sitt!

Jag har missat en del av utvecklingen sedan köpet just pga min tillfredställelse, och missat AMDs "downfall" litegrann. Men det är väldigt tråkigt.

Jag skulle av "marknadspolitiska" skäl väldigt gärna vilja satsa på en 8120/8150, efterssom att priset är helt ok, den går att klocka upp en del, och för att jag därmed stödjer mina gamla hjältar. Jag tror verkligen att deras vision med fusion och att bygga processorer med fler kärnor är bra, om än lite omogen idag. Men framtiden är jäkligt svår att förutspå, och jag tror inte på en värld utan AMD.

Förstå mig. Jag har inget emot Intel. De har en enorm kompentens och har med Sandy Bridge verkligen visat vad de går för (lite core2duo all over again). Men skulle en FX vara ett mega-dåligt köp för mig?

Mina huvudsysslor:

Kompilering
Musikinspelning
3d mod, fotoredigering, vektorgrafik.
Alltid många program igång samtidigt.

OBS: Jag bryr mig inte om 3d-spel. Brukar byta grafikkort 1-2 grr mellan CPU uppgradering. Och har tappat suget lite. Mitt GTX 460 duger exempelvis mer än väl för mig idag.

Jag tänkte lägga ut 1500:- för processorn. Jag vet att exempelvis en i5 är bättre, men också lite dyrare. Och jag kan offra mig för AMDs skull denna gång. Dessutom är plattformen ofta ganska dyr för intel.

Men mina huvudfrågor:

*Är fläkten verkligen så galet högljudd? Även under stock-frekvenser?
*Blir den verkligen varm som en stekpanna? Verkar ha väldigt mesig max tröskel enligt spec. 65 grader?!
*Hur upplever ni CPUn i Linux? (Debian/Ubuntu) Blev ni besvikna?
*Va ärliga och opartiska!
*Men tillrättavisa mig för all del!

Jag tycker att alla de benchmarks jag sett på nätet har varit ok, men verkar ändå inte spegla en, i mitt tycke, realistisk miljö för en flerkärnig processor. När man jobbar med jättemånga program samtidigt, så märker man att det drar på resurserna. Jag bryr mig inte om man testar ett program åt gången, oavsett om det är flertrådat eller ej. Tänk mer fleraq instanser av ett program + massa annat.
Men när det gäller i5. Hyperthreading var ju inte något att hänga i granen när p4:an kom med det, men idag är det kanske likvärdigt med två kärnor?

Tack så hemskt mycket i förhand för er hjälp!

Ps. Om någon har en Core2Quad över så är jag kanske intresserad.

fel rubrik
Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Ja 8120 är verkligen inte dålig, i vissa fall bättre än 2600K

Permalänk
Antielefant

Okej, till att börja med en liten påminnare. En 8-kärnig Bulldozer kan inte jämföras med en 8-kärnig processor av något annat slag. Det beror på att processorn egentligen är en hybrid av fyr- och åttakärnig, med enbart fyra flyttalsprocessorer (och flyttal är som du vet de vanligaste beräkningarna). Det är därför de flesta kallar den jämförbar med en Intel med Hyperthreading i det att den har kraften av fyra beräkningsenheter men klarar av att hantera åtta trådar.

Vad gäller plattformen vad gäller Intel är den inte dyr. Ska du inte använda den till något avancerat eller klocka kan du köra på ett H61 eller H67-moderkort, och dessa är väldigt billiga. Även P67 (vilken kan klockas, men inte använda den integrerade grafiken) går att få tag på för vettiga pengar.

Nåja.
1. Fläkten är riktigt, riktigt illa.
2. Ja, men det är värst om du överklockar. Tänk Netburst och Prescott så är du inne på rätt spår.
3. Den fungerar precis lika dåligt i Linux som i Windows, vilket störde folk något fruktansvärt (då folk skyllde CPUns låga prestanda på Windows schemaläggare).

Hyperthreading ger, när det kan utnyttjas bra, 25-30% extra prestanda. När det inte kan utnyttjas förlorar man 1-3% istället då overheaden kvarstår. Dock har en i5 inte Hyperthreading, det är den enda skillnaden mellan i5 och i7.

Skrivet av FlummbulleN:

Ja 8120 är verkligen inte dålig, i vissa fall bättre än 2600K

I nedförsbacke med medvind, när solen står i zenit och alla planeterna i linje och det snöar i Juli. Det händer i princip aldrig, särskilt inte i verkliga applikationer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jag har en FX-8120 som jag kör Ubuntu 12.04 LTS med. Tycker det flyter riktigt bra. Stockfläkten kan låta mycket men jag har ställt om fläktarna i UEFI så den varvar inte upp så mycket nu så nu är fläktens ljud inget man tycker är för jobbigt att lyssna på.

EDIT:

Skrivet av Zcenicx:

Okej, till att börja med en liten påminnare. En 8-kärnig Bulldozer kan inte jämföras med en 8-kärnig processor av något annat slag. Det beror på att processorn egentligen är en hybrid av fyr- och åttakärnig, med enbart fyra flyttalsprocessorer (och flyttal är som du vet de vanligaste beräkningarna). Det är därför de flesta kallar den jämförbar med en Intel med Hyperthreading i det att den har kraften av fyra beräkningsenheter men klarar av att hantera åtta trådar.

Vad gäller plattformen vad gäller Intel är den inte dyr. Ska du inte använda den till något avancerat eller klocka kan du köra på ett H61 eller H67-moderkort, och dessa är väldigt billiga. Även P67 (vilken kan klockas, men inte använda den integrerade grafiken) går att få tag på för vettiga pengar.

Nåja.
1. Fläkten är riktigt, riktigt illa.
2. Ja, men det är värst om du överklockar. Tänk Netburst och Prescott så är du inne på rätt spår.
3. Den fungerar precis lika dåligt i Linux som i Windows, vilket störde folk något fruktansvärt (då folk skyllde CPUns låga prestanda på Windows schemaläggare).

Hyperthreading ger, när det kan utnyttjas bra, 25-30% extra prestanda. När det inte kan utnyttjas förlorar man 1-3% istället då overheaden kvarstår. Dock har en i5 inte Hyperthreading, det är den enda skillnaden mellan i5 och i7.

I nedförsbacke med medvind, när solen står i zenit och alla planeterna i linje och det snöar i Juli. Det händer i princip aldrig, särskilt inte i verkliga applikationer.

Vad snackar du om? Har du använt en sådan själv? Och nej den fungerar inte dåligt i Linux eller Windows. Och ja den är åttakärnig och inget annat. Den presterar som en åttakärnig i optimala scenarion.

Och AMD ger mer för pengarna än Intel speciellt nu när man kan få tag på en FX-8120 för under 1500 kronor.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad snackar du om? Har du använt en sådan själv? Och nej den fungerar inte dåligt i Linux eller Windows. Och ja den är åttakärnig och inget annat. Den presterar som en åttakärnig i optimala scenarion.

Och AMD ger mer för pengarna än Intel speciellt nu när man kan få tag på en FX-8120 för under 1500 kronor.

Svar:

Ja, jag har använt en själv. Den erfarenheten spädde tyvärr bara på min belåtenhet med att ha bytt från Phenom till Sandy Bridge.

Ja, den har åtta kärnor som allihopa är handikappade i dagens mjukvara, och som ingen vet om mjukvara någonsin kommer att anpassas till. Bestrider du att den bara har fyra FPUer, eller att flyttalsberäkningar är basen i modern mjukvara?

Nej, den presterar absolut inte som en åttakärnig processor i vardaglig drift. Den presterar i de allra, allra flesta fall inte ens som en sexkärnig Thuban och har svårt att hålla sig över en fyrkärnig Deneb. Den står sig rakt av slätt mot en fyrkärnig Sandy Bridge.

Ja, i optimala scenarion ("I nedförsbacke med medvind, när solen står i zenit och alla planeterna i linje och det snöar i Juli") presterar den som en åttakärnig processor, men det är i så ovanliga scenarion att min kommentar att man aldrig ser den prestandan är ganska träffsäker.

Vad gäller prisvärdhet... du får en 2700k för under 2000:- hos CDON just nu. Den klarar en klockning på strax under 5 GHz på luftkylning, drar hälften så mycket ström och ger en i princip konstant betydligt högre prestanda än en Bulldozer. Vad var det du ville säga om prisvärdheten i en 8120 för femhundringen mindre?

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - enda anledningen att köpa Bulldozer över Sandy Bridge är för att stödköpa AMD. Prestanda- eller teknikmässigt har den absolut inga fördelar, och den enda marknad AMD kan hävda sig på i dagsläget är Fusion/Trinity.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

8120 är riktigt prisvärd just nu!

Skrivet av Zcenicx:

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - enda anledningen att köpa Bulldozer över Sandy Bridge är för att stödköpa AMD. Prestanda- eller teknikmässigt har den absolut inga fördelar, och den enda marknad AMD kan hävda sig på i dagsläget är Fusion/Trinity.

8120 för 1300 ger mer för pengarna än en 2500k för 1700... Det är strömförbrukningen och temperaturen som är problemen

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Svar:

Ja, jag har använt en själv. Den erfarenheten spädde tyvärr bara på min belåtenhet med att ha bytt från Phenom till Sandy Bridge.

Ja, den har åtta kärnor som allihopa är handikappade i dagens mjukvara, och som ingen vet om mjukvara någonsin kommer att anpassas till. Bestrider du att den bara har fyra FPUer, eller att flyttalsberäkningar är basen i modern mjukvara?

Nej, den presterar absolut inte som en åttakärnig processor i vardaglig drift. Den presterar i de allra, allra flesta fall inte ens som en sexkärnig Thuban och har svårt att hålla sig över en fyrkärnig Deneb. Den står sig rakt av slätt mot en fyrkärnig Sandy Bridge.

Ja, i optimala scenarion ("I nedförsbacke med medvind, när solen står i zenit och alla planeterna i linje och det snöar i Juli") presterar den som en åttakärnig processor, men det är i så ovanliga scenarion att min kommentar att man aldrig ser den prestandan är ganska träffsäker.

Vad gäller prisvärdhet... du får en 2700k för under 2000:- hos CDON just nu. Den klarar en klockning på strax under 5 GHz på luftkylning, drar hälften så mycket ström och ger en i princip konstant betydligt högre prestanda än en Bulldozer. Vad var det du ville säga om prisvärdheten i en 8120 för femhundringen mindre?

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - enda anledningen att köpa Bulldozer över Sandy Bridge är för att stödköpa AMD. Prestanda- eller teknikmässigt har den absolut inga fördelar, och den enda marknad AMD kan hävda sig på i dagsläget är Fusion/Trinity.

Jag orkar knappt svara. Lika mycket som du stödköper Intel i så fall. Måste kännas bra att gynna kriminella företag. I övrigt så presterar FX processorn riktigt bra och den är väldigt prisvärd just nu.

Var hittar du en 2700K för under 2000 kronor?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=994045

Den kostar snarare runt 2500 kronor. Sen om CDON haft ett extrapris på den en kort period säger inte mycket. AMD har justerat priserna på FX processorerna bland annat och nu lär FX-8120 ligga på under 1500 kronor vilket är riktigt prisvärt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

8120 för 1300 ger mer för pengarna än en 2500k för 1700... Det är strömförbrukningen och temperaturen som är problemen

Det är väl inget problem med temperaturen? Bulldozer har bara ett problem med strömförbrukningen när man överklockar annars hade det varit en toppen cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det är väl inget problem med temperaturen? Bulldozer har bara ett problem med strömförbrukningen när man överklockar annars hade det varit en toppen cpu.

Jag skulle villja säga något helt annat här:

Bulldozer är fortfarande en flopp, nej jag gillar inte Intel, men man kan inte köpa en sådan kass processor...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Om TS vill ha bra grejer lyssnar han på Zcenicx, den person i denna tråd med bäst svar och jag håller helt med honom. Som vanligt med andra ord.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Denna diskussionen är vi hört förut, alltid någon som skall lägga sig i trådarna och övertyga alla andra att intel är bäst och amd suger. Vi vet nog alla vi det här laget att intels CPUer presterar bättre än AMDs i toppsegmentet. Men den extra prestandan är inget som man varken behöver eller märker så mycket av i vardagliga tillämpningar. Visst sitter man och runkar till benchmark resultat så lär man bli besviken av AMDs CPUer, men för oss andra funkar de alldelens utmärkt! Själv kör jag en x6 1090t, en fx-8120 och en phenom x4 840 på mina system och alla fungerar utmärkt. Har aldrig känt mig begränsad av CPU kapaciteten iallafall.

Skrivet av Atlas Tasume:

Jag skulle villja säga något helt annat här: http://www.sweclockers.com/image/diagram/2491?k=a27879abd98a4...

Bulldozer är fortfarande en flopp, nej jag gillar inte Intel, men man kan inte köpa en sådan kass processor...

Enligt den tabellen skiljer det 2 % i prestanda mellan fx-8150 och i5 2500, och upp till i7 2700 skiljer 11%. Skillnaden är inte så stor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Denna diskussionen är vi hört förut, alltid någon som skall lägga sig i trådarna och övertyga alla andra att intel är bäst och amd suger. Vi vet nog alla vi det här laget att intels CPUer presterar bättre än AMDs i toppsegmentet. Men den extra prestandan är inget som man varken behöver eller märker så mycket av i vardagliga tillämpningar. Visst sitter man och runkar till benchmark resultat så lär man bli besviken av AMDs CPUer, men för oss andra funkar de alldelens utmärkt! Själv kör jag en x6 1090t, en fx-8120 och en phenom x4 840 på mina system och alla fungerar utmärkt. Har aldrig känt mig begränsad av CPU kapaciteten iallafall.

Thuban var och är en trevlig modell, både som 4-kärnig och sexkärnig men AMD:s Bulldozer kan de lika gärna skrota. Ingen har sagt att Intel är bäst bara för att utan just nu ligger Intel i framkant och det måste man kunna ta och se objektivt. Även AMD-fanbois...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag gav 1300 kr för min fx-8120 på cdon, riktigt prisvärd och bra CPU.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Det är väl inget problem med temperaturen? Bulldozer har bara ett problem med strömförbrukningen när man överklockar annars hade det varit en toppen cpu.

Den blir riktigt svårkyld när man drar upp volten lite. Strömförbrukning och temperatur brukar gå åt samma håll

Permalänk
Medlem

Varför klagar alla på strömförbrukningen?
Värmen som kommer kan man ju använda till rummets uppvärmning, så sparar men ju lite där
Man får se till att ha ordentligt nätagg och kylning
En AMD processor är inte lika snabb som en intel, men man måste jämföra vid samma prisklass.
Då jag inte riktigt har koll på intel, så vet jag inte vilken intel för 1300:- som är bättre än en 8120.
Felet AMD gjorde var att lägga ned Phenom II serien för tidigt
Som sagt, alla spelar inte spel på högsta inställningarna, då passar AMD bra.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag skulle villja säga något helt annat här: http://www.sweclockers.com/image/diagram/2491?k=a27879abd98a4...

Bulldozer är fortfarande en flopp, nej jag gillar inte Intel, men man kan inte köpa en sådan kass processor...

Dock har du tagit upp endast spel. Tror att trådskaparen skulle använda program istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Thuban var och är en trevlig modell, både som 4-kärnig och sexkärnig men AMD:s Bulldozer kan de lika gärna skrota. Ingen har sagt att Intel är bäst bara för att utan just nu ligger Intel i framkant och det måste man kunna ta och se objektivt. Även AMD-fanbois...

Ja intel är bäst, det var ju det jag skrev. Men det spelar ingen roll, prestandan i bulldozer räcker i det allra flesta fall. Jag är verkligen ingen fanboy åt något håll, har även tre intel datorer. Det jag vänder mig emot är den hetsen som det blivit mot bulldozer. Många har åsikter som aldrig ens har använt den. Vad kan man göra med en i7a som du inte kan göra med en fx-8150?

Skrivet av Superlight:

Dock har du tagit upp endast spel. Tror att trådskaparen skulle använda program istället.

Det där är inte bara spel, det är index för alla tester i sweclockers recention. Skulle det bara vara spel skulle skillnaderna vara större till intels fördel

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Enligt den tabellen skiljer det 2 % i prestanda mellan fx-8150 och i5 2500, och upp till i7 2700 skiljer 11%. Skillnaden är inte så stor!

Visserligen, men man får tänka på att FX-serien är en hel generation nyare in SB, och dessutom så är jag inte 100% på att tabellen motsvarar "every-day prestanda", det vill säga i spel eller program med stöd för färre trådar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

De har faktiskt Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition på Inet nu igen (trodde alla PhenomII var slutsålda?)
http://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4gh...

Intels CPUer presterar ju som redan påpekats bättre, men om du vill (stöd)köpa AMD är 965BE till dryga 1000-lappen helt klart prisvärd. Den är ju också klockvänligt och dras inte med en del av de "problem" som Bulldozer har (med schemaläggaren, väldigt hög effektförbrukning etc).

Sen vet jag inte om Phenom2 är direkt optimal till dig (om du skall multitaska väldigt mycket). Men jag vet inte om Bulldozer är så mycket roligare heller.

Permalänk
Skrivet av matte70:

Det där är inte bara spel, det är index för alla tester i sweclockers recention. Skulle det bara vara spel skulle skillnaderna vara större till intels fördel

Nu handlar det om en arbetsdator. Dvs skillnaden borde bara större till AMD´s fördel. I alla fall om vi mäter 8120 vs 2500k. i5 är också 400kr dyrare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superlight:

Dock har du tagit upp endast spel. Tror att trådskaparen skulle använda program istället.

Tyvärr presterar bulldozer, förutom i undantagsfall, rätt dåligt även i andra program; spel (som mestadels begränsas av grafikkortet) är väl snarare där skillnaderna inte är så stora?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Visserligen, men man får tänka på att FX-serien är en hel generation nyare in SB, och dessutom så är jag inte 100% på att tabellen motsvarar "every-day prestanda", det vill säga i spel eller program med stöd för färre trådar.

Tabellen är ett index av resultaten i sweclockers CPU tester och där ingår både spel och fåtrådade applikationer. Men faktum kvarstår intel är bäst, men amd funkar i stort sätt lik bra. Och vad man än väljer kommer det att funka

Skrivet av Elgot:

Tyvärr presterar bulldozer, förutom i undantagsfall, rätt dåligt även i andra program; spel (som mestadels begränsas av grafikkortet) är väl snarare där skillnaderna inte är så stora?

Vilket tjat, bulldozer funkar inte dåligt prestandan räcker gott och väl. Jag lovar att du inte skulle kunna märka skillnad om jag startar Word eller photoshop på en bulldozer eller en SB. Drar jag igång BF3 kommer du inte heller veta vad som finns under huven!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matte70:

Tabellen är ett index av resultaten i sweclockers CPU tester och där ingår både spel och fåtrådade applikationer. Men faktum kvarstår intel är bäst, men amd funkar i stort sätt lik bra. Och vad man än väljer kommer det att funka

I många av testen spelar ju inte heller processorn någon större roll för resultatet, vilket sannolikt jämnar ut siffrorna i den där tabellen. Om man vet vad man vill syssla med är det bättre att titta på deltesterna istället.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Okej, till att börja med en liten påminnare. En 8-kärnig Bulldozer kan inte jämföras med en 8-kärnig processor av något annat slag. Det beror på att processorn egentligen är en hybrid av fyr- och åttakärnig, med enbart fyra flyttalsprocessorer (och flyttal är som du vet de vanligaste beräkningarna). Det är därför de flesta kallar den jämförbar med en Intel med Hyperthreading i det att den har kraften av fyra beräkningsenheter men klarar av att hantera åtta trådar.

Vad gäller plattformen vad gäller Intel är den inte dyr. Ska du inte använda den till något avancerat eller klocka kan du köra på ett H61 eller H67-moderkort, och dessa är väldigt billiga. Även P67 (vilken kan klockas, men inte använda den integrerade grafiken) går att få tag på för vettiga pengar.

Nåja.
1. Fläkten är riktigt, riktigt illa.
2. Ja, men det är värst om du överklockar. Tänk Netburst och Prescott så är du inne på rätt spår.
3. Den fungerar precis lika dåligt i Linux som i Windows, vilket störde folk något fruktansvärt (då folk skyllde CPUns låga prestanda på Windows schemaläggare).

Hyperthreading ger, när det kan utnyttjas bra, 25-30% extra prestanda. När det inte kan utnyttjas förlorar man 1-3% istället då overheaden kvarstår. Dock har en i5 inte Hyperthreading, det är den enda skillnaden mellan i5 och i7.

I nedförsbacke med medvind, när solen står i zenit och alla planeterna i linje och det snöar i Juli. Det händer i princip aldrig, särskilt inte i verkliga applikationer.

Fanboy much? Skrattretande är du ju har amd sparkat dig i skrevet eller är du bara allmänt sur?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matte70:

Vilket tjat, bulldozer funkar inte dåligt prestandan räcker gott och väl. Jag lovar att du inte skulle kunna märka skillnad om jag startar Word eller photoshop på en bulldozer eller en SB.

Jo, men huruvida något är "tillräckligt bra" är ju en helt annan fråga; för word fungerar säkert hans gamla core2 precis lika bra också. Jag bara invänder mot att situationen skulle se så mycket bättre ut för icke-spel (ibland gör den förvisso det, som i 7-zip, men det är som sagt inte det vanliga fallet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

I många av testen spelar ju inte heller processorn någon större roll för resultatet, vilket sannolikt jämnar ut siffrorna i den där tabellen. Om man vet vad man vill syssla med är det bättre att titta på deltesterna istället.

Det är ju det jag försöker säga, i det vardagliga livet är det inte bara cpun som spelar roll utan vad som finns mer i systemet. Skillnaderna mellan ett amd system och ett intel i vanligt arbete är inte så stora. Det viktiga är att man har ett balanserat system som man själv är nöjd med.
En ssd kan t ex göra mer för prestandan än skillnaden mellan en bulldozer och en intel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matte70:

Skillnaderna mellan ett amd system och ett intel i vanligt arbete är inte så stora.

I mera specifika fall kan det ju dock skilja en hel del. För kompilering verkar till exempel 2600k vara ordentligt mycket snabbare:

Om man vet vad man är ute efter kan det vara värt att undersöka just de fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

De har faktiskt Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition på Inet nu igen (trodde alla PhenomII var slutsålda?)
http://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4gh...

Intels CPUer presterar ju som redan påpekats bättre, men om du vill (stöd)köpa AMD är 965BE till dryga 1000-lappen helt klart prisvärd. Den är ju också klockvänligt och dras inte med en del av de "problem" som Bulldozer har (med schemaläggaren, väldigt hög effektförbrukning etc).

Sen vet jag inte om Phenom2 är direkt optimal till dig (om du skall multitaska väldigt mycket). Men jag vet inte om Bulldozer är så mycket roligare heller.

Tack för tipset
Beställde en nu, var ute efter en 960T eller en 1090T men denna får duga, Inet har tydligen inventering, då kan det dyka upp allt möjligt
BD/FX har sina brister men inte så att man måste välja ett annat märke än det man är van med

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Tack för tipset
Beställde en nu, var ute efter en 960T eller en 1090T men denna får duga, Inet har tydligen inventering, då kan det dyka upp allt möjligt
BD/FX har sina brister men inte så att man måste välja ett annat märke än det man är van med

Kul man kan glädja nån! PhenomII har ju nästan blivit en "raritet" nu. Och känns lite lättare att rekommendera den än Bulldozer.

Annars säger jag som jag brukar, vad gör du med alla datorerna?

Förresten, snart släpps ju Trinity med, förutsätter att du testar!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Wallman_91:

Fanboy much? Skrattretande är du ju har amd sparkat dig i skrevet eller är du bara allmänt sur?

Nej, jag är bara sur på fanboys.

Satt för övrigt på följande innan jag bytte till Sandy Bridge;

AMD Phenom II 1090T på ett M4N72-E med dubbla GTX 460, innan dess;
AMD Phenom II 940 (AM2+) på ett M3N-HD/HDMI med dubbla GTX 260, innan dess;
AMD Athlon 64 X2 6400+ på ett M2N-SLI med dubbla 9800 GTX+, innan dess;
AMD Athlon 64 3500+ på ett K8N-SLI med dubbla 8800 GTS, innan dess;
AMD Athlon XP 2800+ (Barton) på ett A7N8X-E Deluxe med ett 6800 Ultra

Hann även med en AMD Athlon XP 1800+ mellan det och min förra Intelrigg, en Pentium III med Copperminekärnan. Innan dess var det en K6-2'a som rullade i burken. Be mig inte om moderkortsnamn där däremot, de ovan kan jag citera eftersom samtliga fortfarande fungerar och antingen är i drift eller ligger på en hylla.

"fanboy" kan vara lite långt draget på mig, va?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync