Permalänk
Medlem

Bygglogg - HTPC i rostfritt stål

Jag har beslutat att ödmjukt gå in i äventyret att göra ett eget chassi. Jag kan inget, vet inget men vill mycket.
En familjemedlem har tillgång till en maskin som skär ut med hjälp av laser och denne har erbjudit sig att hjälpa mig.
Allt kommer att göras i 2mm borstat rostfritt stål.
Grundidén är att bygga ett chassi som smälter in bland de andre A/V prylarna hemma därför har jag beslutat mig för måtten 43x40x16cm (I nuläget i alla fall), detta för att få den snarlik förstärkaren i bänken. Tonvikt är lagd på luftflöde, rymlighet och estetik.
Jag kommer använda mig av Google SketchUp och AutoCAD (tills prövotiden på 30 dagar löper ut), dessa program är jag helt gröna på så jag får lära mig allt eftersom.
ALL feedback är välkommen så länge den är konstruktiv, jag kommer att lyssna på alla förslag!
Allt kommer även att dokumenteras på http://projects.xrim.se/

Så här är första uppdateringen...
Jag har beslutat mig för en moderkortsplåt som ligger 10mm över bottenplåten, detta ger mig möjlighet att gömma kablage och även kunna dra den kortaste vägen.
Jag har även kommit på ett finurligt sätt att fästa och placera fläktar med gummiploppar. långa öppningar där måtten överensstämmer med monteringshålen på fläktarna. På så sätt kan du dra och placera fläktarna exakt där du vill ha dem.
På första bilden (som givetvis är långt ifrån klar) är öppningarna på sidan överensstämmande med monteringshålen för 140mm fläktar. Öppningarna på framsidan är anpassad för 120mm hela vägen och 140mm på vänstersidan.

Nu är frontplåten på plats.
Fördelen är att det ser snyggare ut och om jag lägger in någon LED bakom plåten kommer det att störa filmtittandet minimalt då det blir ett svagt sken bakom plåten.
Tror inte luftflödet påverkas i någon större utsträckning då det är en 10mm glipa runt hela fronten.
Springan är till för en slot in blu-ray spelare.

Det gick precis upp för mig hur krångligt det blir med alla öppningar på baksidan... Nåja, mer om det när jag satt tänderna i det ordentligt.

Jag har börjat på I/O öppningen och kan konstatera att SketchUp har ytterligare begränsningar. Hur som helst så börjar måtten att växa fram så smått...

I/O plåten får vänta till senare... Jag hittar inte några standardmått på distanser, detta får vila tills jag köpt de distanser jag skall använda.
Jag har i alla fall bestämt mig för hur allt skall sitta ihop samt ändrat slitsarnas placering.
Om vi börjar med hopsättningen kan jag avslöja att det blir 3M försänkta insex skruv som skall fästas in i 10x10mm fyrkanter som löper längst insidan på alla hörnen i chassiet. tror att det blir löjligt stabilt samt den diskretaste lösningen. Jag har även börjar placera ut hålen för infästningen på frontplåten.

Slitsarna har anpassats så att allt blir symmetriskt samt anpassat för både 140 och 120mm fläktar.

Första konceptet åker i papperskorgen!
Efter en veckas snickrande i SketchUp insåg jag att jag höll på att bygga en datorlåda till ett vanligt system. Så nu är det nya tag och jag har begränsat mig mitt ITX och SFX som form factor på komponenterna...
Det blir med andra ord mindre men avsikten är fortfarande ett luftigt system där delarna inte ligger på varandra.

Nu är de första måtten utlagda för det nya mindre chassiet

Alla mått är utlagda och lådan kommer att bli 143 x 300 x 330 mm. Det blev en del dividerande fram och tillbaka men jag beslöt mig för att göra plats för ett fullstort grafikkort. grundmåtten var från början 120 x 260 x 330 mm.

Här är en bild på hur delarna skall bli utplacerade. Ni får tänka bort de tre 92mm fläktarna och lägga till två 120mm istället. Bilden är gjord innan jag räknade ut att jag var tvungen att addera 19mm på höjden.

Nu är allt utritat i CAD och den inre bottenplåten skall skäras ut vid tillfälle.

Nu är 3D biten snart helt klart, det är bara skruvplaceringen kvar.

Så här kommer lådan att se ut utan frontpanel. Observera det lilla hålet längst ner i mitten, där kommer en 5mm RGB lampa sitta där röd och blå anod är kopplad till power och HDD + LED.
On= rött, HDD jobbar = lila sken.
Frontpanelen kommer att göra att ljuset blir indirekt.

Jag vill ha en luftig låda därav alla slitsar, som nämnt innan är mellanrummet anpassat för monteringshållen på 120mm fläktar.
Bilden visar hur man kan få in sex 120mm fläktar i lådan, skippar man SSD får man in sju vilket är max.
Går man åt andra hållet och maxar antalet HDD till 3, lägger till 3 SSD och ett fullstort grafikkort får man nöja sig med fyra fläktar.
Lär bli dammigt...

Sido vy

Här med frontplåt, en annan skillnad är att jag skippat Blu-ray spelaren, är fortfarande ambivalent angående detta.

Alla fyrkantsbitarna och skruvarna anlände i posten för några dagar sedan. Tyvärr var kanterna dåligt sågade och såg ut som f_n, å andra sidan hade jag ca 1 till 0.5mm tillgodo på varje bit att försöka slipa ner detta. Jag försökte göra det hemma med mina leksaksverktyg men det blev för jobbigt helt enkelt. tog ca 30min för varje sida och jag gav upp efter två sidor.

Av en händelse började jag prata med en av teknikerna på jobbet och beklagade mig för honom. Det visade sig att han hade tillgång till en mentalsvarv och saker är mer eller mindre ordnad

Så, nu har jag hämtat upp plåten.

Diskarna fick bli de första att provmonteras, kunde snabb konstatera att hålet måste breddas för att molex till HDD skulle få plats (Syns ej på bild)

Det som ligger här näst är att sticka av aluminiumstavarna så ändarna blir helt släta och måtten exakta. Sidoplåtarna är nästan färdigritade och färdiga för utskärning. Samt att bottenplattan måste breddas 5mm, Hålet till PSU och HHDbur skall dras in 5mm från kanten och sist men inte minst skall hålet för diskarna vidgas.

Permalänk
Medlem

Riktigt fint, har själv funderat över att bygga en HTPC! Följes så klart!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Vill bara ge dig ett litet tips. Lägg in alla nya bilder osv i din första post då slipper man som vi som följer bygget att sitta och leta igenom varje tråd efter dina nästa bilder!

Mvh RandomLarsson

Permalänk
Medlem

Som ovanstående tipsat om, uppdatera din första post när det kommer nya bilder så blir det enklare att följa.

Annars tycker jag det ser riktigt bra ut, helt rätt att ge sig på ett bygge även om man inte testat förut, någon gång måste ju vara den första och hur ska man annars lära sig!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Första posten åtgärdad!

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna bekräfta att standardhöjden på en moderkortsdistans är 6.35mm?

Permalänk
Medlem

Jag har en liten låda med distanser från massor av chassin (dom skickar nästan alltid med extra).
Och kan säga direkt att det inte verkar finnas nån direkt standardläng på dom.
Även om många är runt 6mm så är lika många både längre och kortare.

Permalänk
Medlem

Tack svensktiger! Det underligar är att du kan hitta set med distanser på både Kjell & Company och Inet men där finns inte en siffra på höjden.
Får väl helt enkelt köpa en sats, mäta och utgå ifrån de distanserna.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa längre distanser från t.ex. elfa eller järnbutik ifall det öser problem med kablar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tack Typhonos, jag är egentligen bara ute efter nån typ av standard så jag vet var jag skall skära ut måtten för I/O plåten och PCI platserna.

Permalänk
Medlem

Större uppdatering.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

Moderkortsplåten är utskuren! Nu skall jag bara hitta tid att åka och hämta den.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xrim:

Moderkortsplåten är utskuren! Nu skall jag bara hitta tid att åka och hämta den.

Ska bli intressant när det börjar komma bilder på riktigt

Permalänk
Medlem

Satt igår och tänkte på hur jag skulle måttsätta öppningen på baksidan, kom då på att måtten är fel!
Så den nyligen utskurna plåten är helt värdelös. Anledningen är att moderkortet kommer dikt an mot baksidan och detta ger inget utrymme för den lilla plåten på PCI kortet...
Nåja detta kan lösas antingen med distanser eller en ny plåt... tradigt bara att man vet att plåten är fel innan man ens har hämtat den.

Permalänk
Medlem

Blir nog kalasfint detta:) Du har antagligen redan tänkt på detta men 2mm plåt känns ganska kraftig

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

TJOHO! Plåten är inte värdelös utan misstaget visade sig vara en tursam olycka istället. Vissa modifikationer behöver göras men inget behöver kastas.
Med hjälp av 2mm distanser på aluminiumfyrkanterna och +2mm på de delarna som inte är utskurna får PCI kortet plats och det blir dessutom bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrim:

TJOHO! Plåten är inte värdelös utan misstaget visade sig vara en tursam olycka istället. Vissa modifikationer behöver göras men inget behöver kastas.
Med hjälp av 2mm distanser på aluminiumfyrkanterna och +2mm på de delarna som inte är utskurna får PCI kortet plats och det blir dessutom bra!

fan va gött! blev lite orolig för din skull där ett tag

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Henrik: det blir 1.5mm istället, men det behövs lite tjockare plåt för att göra allt stabilt trots de långa slitsarna.
Spille: Din omtanke värmer mig XD

Permalänk
Medlem

Beställningar

Tyvärr får plåten vänta då det är 14 mil tur och retur för att hämta upp den. Men jag har beställt alla delar till stommen och dessa har kommit. Tyvärr tyckte brevbäraren att jag skulle vänta till på måndag innan jag fick hämta ut dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrim:

Tyvärr får plåten vänta då det är 14 mil tur och retur för att hämta upp den. Men jag har beställt alla delar till stommen och dessa har kommit. Tyvärr tyckte brevbäraren att jag skulle vänta till på måndag innan jag fick hämta ut dem.
PSU är även beställd, blev en SST-ST45SF

Nu är frågan, skall jag sleeva PSU:n? I så fall får det bli grå sleeve med tanke på att allt är stålfärgat.

Sleeves är alltid snyggt, men kommer det att synas? Det är ju du som bestämmer, men jag skulle inte börja sleeva om de inte kommer att synas.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrim:

Tack Typhonos, jag är egentligen bara ute efter nån typ av standard så jag vet var jag skall skära ut måtten för I/O plåten och PCI platserna.

Annars kan du ju göra egna distanser väldigt enkelt genom att bara trä en rörstump av samma längd som du vill ha distans över en något längre skruv, så kan du ju sätta hålen vart du vill, och anpassa distanserna efter det. Nu har jag förvisso inte kört den varianten på så små dimensioner som det är frågan om i datorer (M2,5 eller någon minimal UNC-dimension eller nåt sånt va?), men det borde funka lika bra där. Det finns ju oerhört klena hydraulik/pneumatikrör som borde vara perfekta för ändamålet. En liten rörskärare kostar inte så värst mycket heller om man vill ha absolut vinkelräta snitt.

Skruvarna kan du kapa till önskad längd med en abikotång, alternativt skruva på en mutter på dem, såga av dem mha bågfil, och snygga upp gängan genom att skruva av muttern igen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Annars kan du ju göra egna distanser väldigt enkelt genom att bara trä en rörstump av samma längd som du vill ha distans över en något längre skruv, så kan du ju sätta hålen vart du vill, och anpassa distanserna efter det. Nu har jag förvisso inte kört den varianten på så små dimensioner som det är frågan om i datorer (M2,5 eller någon minimal UNC-dimension eller nåt sånt va?), men det borde funka lika bra där. Det finns ju oerhört klena hydraulik/pneumatikrör som borde vara perfekta för ändamålet. En liten rörskärare kostar inte så värst mycket heller om man vill ha absolut vinkelräta snitt.

Skruvarna kan du kapa till önskad längd med en abikotång, alternativt skruva på en mutter på dem, såga av dem mha bågfil, och snygga upp gängan genom att skruva av muttern igen.

Iden var helt lysande! Men jag har fått fatt i "standard" distanser och kommer att använda dessa.

Permalänk
Medlem

Liten updatering.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdaterad med bilder på den första fysiska delen.

Permalänk
Medlem

Najs me inspiration. Följer direkt. tycker F.ö du är duktig på CAD och googleS. Också helt grön på de programmen men ja trodde de va röv svårt att göra ritningar i dom.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

Najs me inspiration. Följer direkt. tycker F.ö du är duktig på CAD och googleS. Också helt grön på de programmen men ja trodde de va röv svårt att göra ritningar i dom.

Tack, vad glad jag blir!
Det var inte så svårt att lära sig programmen. Jag använder bara de mest grundläggande funktionerna och det tog väl ca 5-6 timmars användande att komma igång hjälpligt.