Permalänk
Medlem

matte formler

hej, jag skulle behöva lite hjälp med en sak och det är att samla in en massa matte formler till ett skolprojekt. det jag behöver att ni skriver också är i vilket ämne det är i från tex geometri, differentialekvationer eller elektronik typ ohms lag.

Permalänk
Medlem

Aritmetik - logaritm
log(b) a = x är samma som x = b^a = a^log(x) b

Trigonometri - hyperboliska ettan
cosx^2*sinx^2 = 1

Hur långt har du själv kommit, TS? Vad handlar skolprojektet om? Varför ska vi samla formler åt dig? Är det ett socialt experiment? Kommer du posta resultat här sedan?

EDIT: Inb4 "Troll!"

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Aritmetik - logaritm
log(b) a = x är samma som x = b^a = a^log(x) b

Trigonometri - hyperboliska ettan
cosx^2*sinx^2 = 1

Hur långt har du själv kommit, TS? Vad handlar skolprojektet om? Varför ska vi samla formler åt dig? Är det ett socialt experiment? Kommer du posta resultat här sedan?

EDIT: Inb4 "Troll!"

det är till ett examen arbete i webb design där jag har tänkt att smala en massa matte formler. jag har tillgång till dom flesta el relaterade formlerna. kommer nog att vissa hur arbetet går framåt för att se vad andra tycker om mitt design vall och enkelheten på sidan.

Permalänk
Medlem

Varför skulle vi hjälpa dig med din examen arbete? Det är väl meningen att du själv skall lära dig att samla in data och som jag se det så handlar det inte om arbete där du måste arbeta med svar från andra människor

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Vad är poängen ?
Är det något sorts konstprojekt, där matematiska formler ska ingå ?

Annars är det knappast svårt att snabbt hitta mängder med formler på wikipedia om man så önskar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

När vi fick uppgiften av läraren så sa han så att vi skulle göra en hemsida som var riktat mot entreprenörskap då våran skolla vill att undervisningen ska luta åt det hållet. När jag satt och fundera vad hemsidan ska handla om så tänkte jag, varför inte förena webbdesign med andra kurser eftersom jag utbildar mig till elektriker så kom jag på en sak och det är att jag har saknat formler samlings blad för att slipa gå tillbaka i böcker. så då kom jag på att jag skulle göra det till en hemsida så att jag och andra som inte orkar göra det själv, så dom kan gå och titta eller ha i mobilen.

och var för jag ber er om hjälp är för att vi hade en föreläsning här om dan om just entreprenörskap där hon sa att man ska våga att fråga om hjälp av andra. då tänkte jag att här på sweclockers så borde det finnas matte kunniga som man kan få hjälp av och ta fram dom viktigaste formlerna.

Permalänk
Entusiast

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144044534

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144031092

Physics handbook och Beta. Allt du kan tänkas behöva och sen lite till. Ingenjörens bäste vän.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Gå till biblan och låna boken Tefyma, så har du tillräckligt med grundformler för ditt behov.

Annars så är en sida som rabblar upp formler ganska så meninglös, både ur användningsperspektiv och som projekt i en webbdesignkurs.

Problemet med att rabbla upp formler är att det oftast inte är svårt att hitta formler, däremot att förstå sig på dem och väldigt mycket arbete går just ut på att tala om vad de visar och hur man använder dessa. Detta är ett stort arbete och det är bortkastat tid för ett projekt i en webbdesignkurs.
Alltså i kursen webbdesign så betygsäts det efter hur bra du kan göra webbdesign och inte hur bra du är att fylla upp sidan med "brödtext" och fylla databasen med information.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Trigonometri - hyperboliska ettan
cosx^2*sinx^2 = 1

Stämmer det där verkligen? Hyperboliska ettan är väl:

cosh²x - sinh²x = 1

Och den trigonometriska ettan (trig-ettan):

cos²x + sin²x = 1

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

cosh²x - sinh²x = cos²x + sin²x

#12206104

Skrivet av shady93:

När vi fick uppgiften av läraren så sa han så att vi skulle göra en hemsida som var riktat mot entreprenörskap då våran skolla vill att undervisningen ska luta åt det hållet. När jag satt och fundera vad hemsidan ska handla om så tänkte jag, varför inte förena webbdesign med andra kurser eftersom jag utbildar mig till elektriker så kom jag på en sak och det är att jag har saknat formler samlings blad för att slipa gå tillbaka i böcker. så då kom jag på att jag skulle göra det till en hemsida så att jag och andra som inte orkar göra det själv, så dom kan gå och titta eller ha i mobilen.

och var för jag ber er om hjälp är för att vi hade en föreläsning här om dan om just entreprenörskap där hon sa att man ska våga att fråga om hjälp av andra. då tänkte jag att här på sweclockers så borde det finnas matte kunniga som man kan få hjälp av och ta fram dom viktigaste formlerna.

Gör såhär:
Påbörja sida med formler som har med din utbildning att göra. Lägg till de formler du saknat och en pedagogisk kort beskrivning av dem. Ta inte allt på en gång utan gör bara ett fåtal inputs, manuellt. Känn efter om den tid du lagt ned på att få in fåtal formler för att de ska fungera även på teflon motsvarar den tid du kan lägga ned på att bygga databasen och websidan fullt ut. Försök därefter involvera andra genom denna hjälp utifrån i sann entreprenördisk anda.

tl;dr
Gör sidan först, be sen om hjälp.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Stämmer det där verkligen? Hyperboliska ettan är väl:

cosh²x - sinh²x = 1

Och den trigonometriska ettan (trig-ettan):

cos²x + sin²x = 1

Nej med tanke på att båda funktionerna kan anta värdet noll han skrev det utan h men även med en hyperboliska varianten stämmer det inte. För övrigt är det helt värdelöst att skicka in formler på må få. Välj vilken del du skall täcka sedan leta upp lämpliga formler.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

e^ix=cosx+isinx

rätt viktig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Vad har den tråden med saken att göra?

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av MarcusW:

Vad har den tråden med saken att göra?

1, Titta vem som skrev det.
2, Läs lite vad samma användare har skrivit tidigare.
3, ???
4,

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

0.999... = 1

sin(x) / n = 6

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W