Rekommenderat format för postadresser i Sverige?

Permalänk

Rekommenderat format för postadresser i Sverige?

Hej!

Innebär det något problem för svenska Posten om ett paket eller annan försändelse som kommer in från utlandet är adresserad utan svenska bokstäver som Å, Ä och Ö?

Måste man hantera dessa försändelser manuellt bara för det eller sköter maskinerna sorteringen automatiskt i alla fall?

Är det acceptabelt att man ersätter dessa bokstäver med vanliga A och O?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Adress#Format_f.C3.B6r_internati...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är någon speciell hantering för posten men det fungerar alldeles utmärkt att skriva A och O istället för Å, Ä och Ö.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Hej!

Innebär det något problem för svenska Posten om ett paket eller annan försändelse som kommer in från utlandet är adresserad utan svenska bokstäver som Å, Ä och Ö?

Måste man hantera dessa försändelser manuellt bara för det eller sköter maskinerna sorteringen automatiskt i alla fall?

Är det acceptabelt att man ersätter dessa bokstäver med vanliga A och O?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Adress#Format_f.C3.B6r_internati...

Det kan ju bli problem teoretiskt, det kan ju finnas 2 gatunamn som är väldigt lika. Men sorteringen borde gå som vanligt för postnummer har inga ÅÄÖ i sig och det är det sorteringsmaskinerna går på i första hand. Blir brevbärarna i andra änden som får de stora problemen att lösa eventuella alternativ till gatuadress i slutet bara.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Hej!

Innebär det något problem för svenska Posten om ett paket eller annan försändelse som kommer in från utlandet är adresserad utan svenska bokstäver som Å, Ä och Ö?

Måste man hantera dessa försändelser manuellt bara för det eller sköter maskinerna sorteringen automatiskt i alla fall?

Är det acceptabelt att man ersätter dessa bokstäver med vanliga A och O?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Adress#Format_f.C3.B6r_internati...

Postnummret är det viktigaste och när posten väl hamnat hos brevbäraren på det postnummret är det inga som helst problem utan åäö!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Hej!

Innebär det något problem för svenska Posten om ett paket eller annan försändelse som kommer in från utlandet är adresserad utan svenska bokstäver som Å, Ä och Ö?

Måste man hantera dessa försändelser manuellt bara för det eller sköter maskinerna sorteringen automatiskt i alla fall?

Är det acceptabelt att man ersätter dessa bokstäver med vanliga A och O?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Adress#Format_f.C3.B6r_internati...

Som anställd på posten kan jag säga att det funkar prima att använda a och o stälet för å, ä, ö. Maskinella hanteringen fixar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillsarn:

Som anställd på posten kan jag säga att det funkar prima att använda a och o stälet för å, ä, ö. Maskinella hanteringen fixar det.

Lite offtopic. Men rör sig paket på helgerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Lite offtopic. Men rör sig paket på helgerna?

Skickades från m.sweclockers.com

inte i Sverige i alla fall.. posten, schenker och dhl har stängt så länge man inte har något speciellt företags paket som ska levereras på just en helgdag

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Lite offtopic. Men rör sig paket på helgerna?

Lite förenklat ser det ut som följer.

Ja i viss mån, paket som lämnades in på fredagen sorteras på fredag kväll men står kvar på avgående terminal till på söndag kväll/natten till måndag då de körs till terminalen där paketet ska delas ut, där det sedan sorteras på natten till måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Lite förenklat ser det ut som följer.

Ja i viss mån, paket som lämnades in på fredagen sorteras på fredag kväll men står kvar på avgående terminal till på söndag kväll/natten till måndag då de körs till terminalen där paketet ska delas ut, där det sedan sorteras på natten till måndag.

Jaha, lär nog få det på måndag då om det sorterades i Malmö igårkväll?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Man lär sig alltid något nytt...

Citat:

En adress på ett brev som skall skickas internationellt bör ange destinationslandet enligt de rekommendationer som finns i avsändarlandet, och bör ange övriga delar av adressen enligt de rekommendationer som finns i destinationslandet.

[...]

På internationella försändelser måste destinationslandet stå skrivet:

på den sista raden i adressen,
i versaler,
helst vara skrivet på språket i avsändarlandet eller på ett internationellt erkänt språk

[...]

Artikel RL 123.3.3 av UPU Letter Post Regulations definierar otvetydligt vilka regler som gäller för de tecken som skall användas i adresser på internationella försändelser.

Adressen skall skrivas på ett precist sätt och vara komplett. Den skall skrivas väl läsbar med det latinska alfabetet och arabiska siffror. Om andra bokstäver eller siffror används i destinationslandet, rekommenderas att adressen även anges med det latinska alfabetet och arabiska siffror. Namnet på den postort dit försändelsen skall och namnet på destinationslandet skall skrivas med versaler tillsammans med det korrekta postnumret eller motsvarande, om sådant finns. Namnet på destinationslandet skall helst skrivas på språket i det land som försändelsen skickas från. För att undvika svårigheter i de länder som brevet kan skickas igenom, är det önskvärt att destinationslandet även anges på ett internationellt känt språk. Ansvariga myndigheter kan rekommendera att postnumret skall föregås av landskod enligt isostandarden EN ISO 3166-1 Alpha 2, följt av ett bindestreck, men även om landskod används skall destinationslandets fulla namn utgöra sista raden på adressen.

Jag gjorde en beställning från Tyskland, och i och med att jag beställer från en dator med svenska bokstäver så skrev jag in Å och Ö som en del av adressen. Det gick igenom ordersystemet utan problem. Leverans skedde med DHL, skickades med Deutsche Post DHL i Tyskland och togs emot av DHL Express i Sverige. På leveranssedeln ändrades dock Å till A och Ö till O. Men en gång har jag sett Ä ändras till AE och Ö till OE. Jag tror att det var när jag beställde från England.

Jag säger så här: använd Å, Ä och Ö om du kan, har du inte de tangenterna på datorn så använd A och O. För att det är de bokstäverna som används i destinationslandet, vilket i det här fallet blir Sverige. Om man beställer från nätet så kan man oftast välja land från en lista. Men om man skriver adressen själv manuellt på en bit papper så skriv landets namn på det språk som används i avsändarlandet. I det här fallet blir det Schweden. Använd helst versaler.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Har ä i mitt efternamn och står det ett a eller ae/ea så har det alltid hittat rätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Lättare att byta till o eller a, förr strulade det med ae istället för ä.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillsarn:

Som anställd på posten kan jag säga att det funkar prima att använda a och o stälet för å, ä, ö. Maskinella hanteringen fixar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde det var efternamnet som det sorterade på då jag fick post till en adressat i Tullinge till min adress i Hägersten

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Postnummret är det viktigaste och när posten väl hamnat hos brevbäraren på det postnummret är det inga som helst problem utan åäö!

Det som inte teckenigenkänningen klarar brukar tas av operatörer som sitter och kodar in det för hand. Postnummer underlättar väldigt mycket, men oftast är posthanteringen såpass bra att paketen hittar rätt även om det inte står nåt postnummer

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

jag har fått paket från asien och usa där mitt gatunamn gått från att vara (låt oss säga...) Sjövägen 2 till Sjƒv¼gen 2. Samma sak med namnet på staden. Det har kommit fram utan problem, tror nog att posten är rätt så vana vid såna misstag.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid använt o och a istället för åäö. Detta efter en gång jag skulle beställa saker där hemsidan inte tog åäö utan jag fick ett error om att adressen var felaktig, sen dess använder jag aldrig åäö när jag beställer från utländska hemsidor.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag säger så här: använd Å, Ä och Ö om du kan, har du inte de tangenterna på datorn så använd A och O. För att det är de bokstäverna som används i destinationslandet, vilket i det här fallet blir Sverige. Om man beställer från nätet så kan man oftast välja land från en lista. Men om man skriver adressen själv manuellt på en bit papper så skriv landets namn på det språk som används i avsändarlandet. I det här fallet blir det Schweden. Använd helst versaler.

Problemet är att som vissa nämnt så är det rätt vanligt att utländska datorsystem inte kan hantera våra ÅÄÖ så de översätts till något som ibland blir väldigt konstigt. Byter man till A och O vet man att de kan hantera det samt att det inte blir några problem för posten.

Vad gäller landet så skulle jag använda engelska istället för lokalt språk. Beroende på vad man beställer och varifrån så är det inte säkert att postgången går direkt land till land. Beställer man tex från ett företag i asien så kan de tex ha distributionscentral i tex tyskland eller england. Men de löser nog det också i så fall.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Problemet är att som vissa nämnt så är det rätt vanligt att utländska datorsystem inte kan hantera våra ÅÄÖ så de översätts till något som ibland blir väldigt konstigt. Byter man till A och O vet man att de kan hantera det samt att det inte blir några problem för posten.

Vad gäller landet så skulle jag använda engelska istället för lokalt språk. Beroende på vad man beställer och varifrån så är det inte säkert att postgången går direkt land till land. Beställer man tex från ett företag i asien så kan de tex ha distributionscentral i tex tyskland eller england. Men de löser nog det också i så fall.

Antar att ja gräver i gammal tråd men från December till sista Februari så kunde inte sorteringsmaskinen i Tomteboda (Stockholm) inte Läsa ÅÄÖ hela mitt namn försvann paketet kom fram till den ICA butik där ja hämtar låg i 2veckor och sen tillbaks till Kina igen..
från posten var det "locket på" utredning nerlagd det är kineserna fel.
dom har inte heller någon mail utan bara en webb-client där alla svar från dom är god dag yxskaft. <noreply>

bekvämt eller hur ?
tog mig en månad att tvinga ur svaret från "Kund ombudsmannen"
tacka troligen Siemens för ett system som läser a-z i dagens Sverige :C

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Det kan ju bli problem teoretiskt, det kan ju finnas 2 gatunamn som är väldigt lika. Men sorteringen borde gå som vanligt för postnummer har inga ÅÄÖ i sig och det är det sorteringsmaskinerna går på i första hand. Blir brevbärarna i andra änden som får de stora problemen att lösa eventuella alternativ till gatuadress i slutet bara.

tror inte brevbärarna är så dumma att de inte förstår att åäö kan ersättas med aao.

EDIT: jaha, tack jonatan80. nu blev jag omedveten medbrottsling i uppväckning av gammal tråd.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |