Risk att köpa saab idag ? Reservdelar

Permalänk
Medlem

Risk att köpa saab idag ? Reservdelar

Hej funderar på om man ska köpa saab istället för volvo då man får mycket mer för pengarna. Kollade på en Saab 93 05 som gått cirka 8 tusen mil för 55000kr men någon som har erfarenhet hur det är med reservdelar nu för tiden till dem? Mvh

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hej funderar på om man ska köpa saab istället för volvo då man får mycket mer för pengarna. Kollade på en Saab 93 05 som gått cirka 8 tusen mil för 55000kr men någon som har erfarenhet hur det är med reservdelar nu för tiden till dem? Mvh

Visst finns det reservdelar!
Och dessa är inte heller dyra, tror inte det tillverkas så mycket nytt dock.
Vad jag vet så tillverkas det endast plåt, såsom dörrar, motorhuv mm fortfarande

EDIT; Som du säger, man får otrooligt mycket bil för pengarna idag när det gäller saab!
Satsa på det om du tänkt ha den länge, då du inte kommer få så mycket för bilen när du säljer den ( förmodligen )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Visst finns det reservdelar!
Och dessa är inte heller dyra, tror inte det tillverkas så mycket nytt dock.
Vad jag vet så tillverkas det endast plåt, såsom dörrar, motorhuv mm fortfarande

EDIT; Som du säger, man får otrooligt mycket bil för pengarna idag när det gäller saab!
Satsa på det om du tänkt ha den länge, då du inte kommer få så mycket för bilen när du säljer den ( förmodligen )

okej vet du någonting om 93 haft oljeproblem som 95an har haft och vilka årsmodeller man ska köpa isf för att undvika det mvh

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

okej vet du någonting om 93 haft oljeproblem som 95an har haft och vilka årsmodeller man ska köpa isf för att undvika det mvh

Ja, årsmodeller mellan 99-03 har jag hört "ofta" haft dessa problem.
Så en 05a ska ju inte vara några bekymmer, oljeproblemen är inte specifikt för just saab utan många andra bilar också.
Sköter man bara olje/filterbyten, dvs regelbunden service mm. ska ska det inte vara några problem alls

Permalänk
Medlem

Klart det tillverkas reservdelar, ingen av reservdelsfabrikerna ägdes av Saab, det läggs ut på legotillverkning precis som på alla andra bilmärke.

Angående oljeproblemet: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=212287

Permalänk
Medlem

Saab Parts kommer alltid att finnas. Saab Parts ska försöka säljas nu, till ett marknadsmässigt pris.
Blir det inte sålt så kommer staten att finansiera och driva Saab Parts, så att vara rädd för att det inte kommer finnas några reservdelar, det behöver du inte vara.

Permalänk
Medlem

Saab är fina bilar, så det kan du absolut satsa på.
när du kollar på bilen så kan du starta den och öppna motorhuven och kolla längst bak,bakom plast kåpan o se om det ryker där, om det gör det så ska du se till att få det fixat först, då är det vevhusventilations slangen som har gått(ganska vanligt)

Men på Saab kan det vara mer fel på den om vevhusventilations slangen hoppat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Eftersom det finns hundratusentals Saab ägare runt om i världen så finns det givetvis en marknad för reservdelar och pengar att tjäna.

Permalänk
Medlem

Okey tack alla blir antagligen en Saab 93 om jag får den billig eller en s60

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

okej vet du någonting om 93 haft oljeproblem som 95an har haft och vilka årsmodeller man ska köpa isf för att undvika det mvh

OG9-3 som har B235/205 motorn kan ha de problemet, men de flesta borde vara fixade. Om du köper en SS eller SC så har dessa inte Saab motorer så det ska vara lugnt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

OG9-3 som har B235 motorn kan ha de problemet, men de flesta borde vara fixade. Om du köper en SS eller SC så har dessa inte Saab motorer så det ska vara lugnt.

Säger mig inte så mycket men blir i allafall en en 93 04 - 05 som gått runt 7-8 mil. Verkar som alla problem är borta vid årsmodell 04 vad jag läst

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Säger mig inte så mycket men blir i allafall en en 93 04 - 05 som gått runt 7-8 mil. Verkar som alla problem är borta vid årsmodell 04 vad jag läst

Ja de är ju en andra generations 9-3 och dessa sitter det vad jag vet bara GM motorer i.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Hörde för någon vecka sedan att Mekonomen var intresserade av Saab Parts, vilket skulle borga för reservdelar ett bra tag framöver (antagligen så länge som det finns Saab:s i rullning).

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Säger mig inte så mycket men blir i allafall en en 93 04 - 05 som gått runt 7-8 mil. Verkar som alla problem är borta vid årsmodell 04 vad jag läst

D.v.s. motor B207X = Inga oljeproblem.

Har en 9-3 2003 SS Aero Själv, mycket nöjd med den.

Och som det redan har påtalats så finns Saab Spareparts som faktiskt går med vinst, så det är inga problem med reservdelar.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]