vi har en jättedålig rektor

Permalänk
Medlem

vi har en jättedålig rektor

Vi har en jättedålig rektor hon gör saker som dessa:
Det är djurförbud i huvudbyggnaden men ändå har hon en papegoja i kontoret som dessutom stör alla andra lärare som försöker arbeta.
Och det är allmänt fågelförbud på skolan för den delen.
Hon skäller ut elever för att man försöker säga sin åsikt
hon är här i skolan max 2 dagar på en vecka, och när hon väl är här så är hon jättesvår att få tag på.
Hon skjuter upp planerade saker hela tiden
Hon kan även ta semester mitt i en pågående termin.

Vi har påbörjat en namn insamling, men till vem skall vi lämna in den då det är en rektor vi skall bli av med, men vet ej till vem vi skall lämna in den till.

Vi är på ett gymnasium, och den som har hand detta (jag) är över 18 år, så om det är en åldersgräns på namninsamlingar så säg även denn gräns tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enbart en namninsamling kommer nog inte räcka. Om man är missnöjd med en persons arbetsinsats måste man ta det i rätt spår. Som anställd är det oftast närmast högre chef eller facket. Som elev kan det vara lite knepigare. Elevrådet kanske?

Det viktiga är att man har DOKUMENTERAT brister hos denna person. Att ha ett husdjur om det råder förbud är en sak man kan peka på men räcker knappast för att bli av med henne. De andra punkterna är lite svårare att angripa och ofta kommer ord stå mot ord. Om ni inte har torrt på fötterna kommer hon nog lätt kunna avfärda er som "typiskt gnälliga ungdomar".

Det är inte jättelätt att bli av med en anställd person om denne inte uppenbart missköter sig och det måste kunna bevisas. HON har ju i sin tur en chef, pröva att gå till den. I värsta fall kanske lokala media och då kan nog namninsamlingen vara ett slagkraftigt verktyg.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Wolfclaw;12179722"] Enbart en namninsamling kommer nog inte räcka. Om man är missnöjd med en persons arbetsinsats måste man ta det i rätt spår. Som anställd är det oftast närmast högre chef eller facket. Som elev kan det vara lite knepigare. Elevrådet kanske?

Det viktiga är att man har DOKUMENTERAT brister hos denna person. Att ha ett husdjur om det råder förbud är en sak man kan peka på men räcker knappast för att bli av med henne. De andra punkterna är lite svårare att angripa och ofta kommer ord stå mot ord. Om ni inte har torrt på fötterna kommer hon nog lätt kunna avfärda er som "typiskt gnälliga ungdomar".

Det är inte jättelätt att bli av med en anställd person om denne inte uppenbart missköter sig och det måste kunna bevisas. HON har ju i sin tur en chef, pröva att gå till den. I värsta fall kanske lokala media och då kan nog namninsamlingen vara ett slagkraftigt verktyg. [/QUOTE

ok, jag har pratat med en annan i skolan om vem som är chefen, nyss varit på en lektion och jag pratade med en klass kamrat om detta, som i sin tur pratade med sin kompis om detta, och hennes kompis sade ungefär samma sak som du nyss gjorde, men vi skall prata med hennes chef först, men om det i sin tur inte funkar, så sade hennes kompis att vi som skola skulle skriva på en namninsamling för att kunna bevisa att vi är verkligen missnöjda med denna rektor som vi har, samt så hoppas jag att han har förståelse för oss.
för i detta gymnasium så börjar ettorna för tvåorna, tvåorna detta år hade ingen aning om när dem skulle komma till skolan, så en hel del kom ca 2 dagar försent, och det var ju rektorns uppgift att informera om detta.
hon har inte heller en bra förmåga att prata med elever. och som jag har hört det så är hon borta då hon går på en kurs så att hon får lära sig att bli en rektor, och en person som studerar till att bli en rektor borde väl inte vara en rektor?

Permalänk
Medlem

Hör av dig till skolinspektionen.....

Permalänk
Medlem

Snacka med folk på kommunen dom vet nog vart ni måste vända er om hjälp och vem ni ska kontakta i så fall. Bjuda in tidningar brukar vara en poppis annars.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Ring skolverket och Aftonbladet.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Ring media, själv. De kommer med lite tur att intervjua några av er och det är enda möjligheten ni har för att få förändring - människor i en organisation drar sig överlag för att gå hela vägen för att göra någon typ av formell anmälan, speciellt när ni alla är ungdomar.

Om du inte gör det kommer ingen annan göra det heller.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Om det är en kommunalägd gymnasieskola hör med utbildningsförvaltningen på kommunen. Där finns det en utbildningschef som är högre upp än rektorn.

Att ta kontakt med skolverket låter vettigt också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag skulle strunta i det, är du över 18 så slutar du snart gymnasiet och har viktigare saker för dig. Vad som än händer hinner det aldrig få några positiva effekter för dig personligen innan du slutat.

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Jag skulle strunta i det, är du över 18 så slutar du snart gymnasiet och har viktigare saker för dig. Vad som än händer hinner det aldrig få några positiva effekter för dig personligen innan du slutat.

Alla är inte vidriga egoister. Ditt tankesätt är en av anledningarna till mycket problem här i världen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag skulle strunta i det, är du över 18 så slutar du snart gymnasiet och har viktigare saker för dig. Vad som än händer hinner det aldrig få några positiva effekter för dig personligen innan du slutat.

Rektorns oansvariga betéende påverkar alla elever, så även om TS avslutar skolan så kommer resten få lida - nuvarande som nya.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aloysius:

Jag skulle strunta i det, är du över 18 så slutar du snart gymnasiet och har viktigare saker för dig. Vad som än händer hinner det aldrig få några positiva effekter för dig personligen innan du slutat.

Håller nog med här. Satsa på betygen och gå vidare istället, alternativt hör av dig till skolinspektionen som sagt så får dom lösa det.

Skrivet av Random-person:

Alla är inte vidriga egoister. Ditt tankesätt är en av anledningarna till mycket problem här i världen.

Att tänka på sig själv är att tänka på den viktigaste personen i världen. Det är knappast vidrigt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Att tänka på sig själv är att tänka på den viktigaste personen i världen. Det är knappast vidrigt.

Jag håller inte med här. Okej att kalla en egoist vidrig är la överdrivet men jag anser att man måste tänka på andra i alla fall någon gång i livet. Ex tycker du det är okej att ta självmord genom att ställa sig på tågrälsen och invänta ett tåg? Du får ju som du vill men lokföraren kan få men för livet. Ofta behås ju brott pga egoistiska tankar skulle jag säga.

Om han tipsar annonymt slipper han förhoppningsvis rektorn och dessutom slipper även resten av alla som går på skolan att ha en värdelös rektor de med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Om det nu är jätteproblem så ska man ju ta det med den berörda personen direkt istället för att ta det med en annan?
Gå till rektorn och säg att det är många elever (om det nu ens är det) som stör sig på att hon inte gör sitt jobb mm. och berätta att ni tycker att det hade blivit mycket bättre om hon ändra på sitt beteende för att blablabla.
Börjar hon säga emot att ni inte har med det att göra hur hon ska betesig så är det ju ett bevis på att hon inte ska vara chef, kan man inte ta emot feedback så sitter hon på fel ställe.

Men det gäller då att det inte går in en pundare utan en förtroendeman eller liknade och tar det med henne.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Om det nu är jätteproblem så ska man ju ta det med den berörda personen direkt istället för att ta det med en annan?
Gå till rektorn och säg att det är många elever (om det nu ens är det) som stör sig på att hon inte gör sitt jobb mm. och berätta att ni tycker att det hade blivit mycket bättre om hon ändra på sitt beteende för att blablabla.
Börjar hon säga emot att ni inte har med det att göra hur hon ska betesig så är det ju ett bevis på att hon inte ska vara chef, kan man inte ta emot feedback så sitter hon på fel ställe.

Men det gäller då att det inte går in en pundare utan en förtroendeman eller liknade och tar det med henne.

detta har vi redan gjort, men det var som du sade, att on avvisade oss och inte kunde ta emot feedback -.-
men sådant är livet ibland...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag håller inte med här. Okej att kalla en egoist vidrig är la överdrivet men jag anser att man måste tänka på andra i alla fall någon gång i livet. Ex tycker du det är okej att ta självmord genom att ställa sig på tågrälsen och invänta ett tåg? Du får ju som du vill men lokföraren kan få men för livet. Ofta behås ju brott pga egoistiska tankar skulle jag säga.

Om han tipsar annonymt slipper han förhoppningsvis rektorn och dessutom slipper även resten av alla som går på skolan att ha en värdelös rektor de med.

Alltså, att man tänker på sig själv är inte ekvivalent med att man aktivt förstör för någon annan. Ett bättre exempel på egoism isf är att du (antagligen) inte skänker allt du äger till svältande barn i Afrika. Men inte är du vidrigt för att du inte gör det, eller?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Alltså, att man tänker på sig själv är inte ekvivalent med att man aktivt förstör för någon annan. Ett bättre exempel på egoism isf är att du (antagligen) inte skänker allt du äger till svältande barn i Afrika. Men inte är du vidrigt för att du inte gör det, eller?

Jag sa ju att det var överdrivet att kalla någon vidrig, men jag anser också att det är dumt att vara självisk i detta fallet. Vad har han att förlora här? (om han gör det anonymt)

Man är förövrigt inte självisk bara för man inte ger bort allt man har. Men tänker man ex "jag tänker fan inte betala extra skatt för sjukvård jag blir ju aldrig sjuk och blir jag det har jag råd." Eller liknande då är man enligt mig hyfsat egoistisk. Men det är upptill var och en att dra gränsen antar jag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb