Dilemma: Surfplatta eller bärbar dator?

Permalänk
Medlem

Dilemma: Surfplatta eller bärbar dator?

Hej! Jag har ett litet dilemma framför mig. Jag är i investeringsbehov av antingen en surfplatta eller bärbar dator. Jag är student och ska praktisera hela sommaren där jag inte kommer få tillgång till min stationära dator. Då ska jag skriva en rapport om praktiken, vilket leder mig till ett dilemma: Ska jag skaffa en surfplatta som jag dessutom kommer orka ta med till skolan och använda där, eller ska jag skaffa en bärbar dator, som är otympligare men kanske lite mer lämpad till att skriva rapporter på? Mitt pristak för investeringen ligger på ca 7000 kr. Är det möjligt att på ett någorlunda bekvämt sätt skriva dokument på en surfplatta? Jag hoppas ni orkar sätta er in i mitt case, och jag ber om ursäkt på förhand om tråden ligger i fel forumdel!

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk

Du skall helt klart ha en bärbar dator, det är inte produktivt att skriva på en surfplatta. Surfplattor är enligt mig bara för nöje/konsumering, laptops och desktops för produktivitet.

När jag fick på universitetet så hade jag en MacBook och en stationär dator hemma med Windows för spel och OS X för annat, när jag sedan skaffade en iPad så var det smidigare att ta med den till skolan och en stationär dator är alltid skönare att skriva på, så det blev att jag aldirg använde min MacBook längre.

Summa summarum: Surfplatta och desktop dator ELLER en laptop med minst 13" skärm är mitt tips

Skrivet av johnponn:

Då ska jag skriva en rapport om praktiken, vilket leder mig till ett dilemma: Ska jag skaffa en surfplatta som jag dessutom kommer orka ta med till skolan och använda där, eller ska jag skaffa en bärbar dator, som är otympligare men kanske lite mer lämpad till att skriva rapporter på? Är det möjligt att på ett någorlunda bekvämt sätt skriva dokument på en surfplatta?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Knorrrhane, det känns som om du skriver både och här, först bärbar dator, sen en surfplatta. Jag Har en kraftfull stationär dator, men den kommer jag som sagt inte att nå i sommar. Fördelarna jag ser hos en surfplatta är att man då inte behöver skriva ut alla papper man behöver till lektioner o dyl. utan det räcker att ta fram dokumenten på plattan. Men som sagt, är det möjligt att skriva rapporter på den?

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Skrivet av johnponn:

Knorrrhane, det känns som om du skriver både och här, först bärbar dator, sen en surfplatta. Jag Har en kraftfull stationär dator, men den kommer jag som sagt inte att nå i sommar. Fördelarna jag ser hos en surfplatta är att man då inte behöver skriva ut alla papper man behöver till lektioner o dyl. utan det räcker att ta fram dokumenten på plattan. Men som sagt, är det möjligt att skriva rapporter på den?

Kort svar; Ja. Jag har skrivit en hel del i Pages (75:- i appstore) på en iPad. Lektionsplaneringar, protokoll, instuderingsfrågor och så där, men det är lite pyssligare än att göra på en laptop. Skärmtangentbordet fungerar dock bättre än man tror. Å andra sidan *är* det fortfarande enklare att skriva på ett normalt tangentbord. En Transformer Prime som har både och är kanske den optimala lösningen för dig?

De gånger jag vetat med mig att jag ska skriva mycket har jag sett till att ha med trådlöst tangentbord till iPaden. Då har jag snudd på lika bra funktionalitet som på laptopen. Tänk på att skaffa en ordbehandlare som är *bra* och ordentligt anpassad till ios/android. Till iPad använder jag Pages - det är ingen Word-ersättare, men räcker rätt långt för att skapa snygga dokument. Om du behöver med avancerade funktioner (typ räkna ord, arbeta med dold text, infoga massa tabeller, bilder och liknande), så finns det mej veterligt ingen vettig ersättning till Word på en platta - oavsett OS - ännu. Då är det bara att köpa sig en laptop. Klarar du dig med att kunna skriva text och använda fetstil, listor, rubrik och underrubrik och lägga in nån enstaka bild så klarar tex. Pages på ios det. Liknande ordbehandlare finns det säkerligen till Android också, men det enda jag känner till är "Documents to go" som (åtminstone sist jag såg det) var rätt uselt. Men vettiga ordbehandlare till Android kan säkert nån annan tipsa dig om.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd

Transformer är ganska bra, men den kostar en hel del också. Du får en ganska bra och lätt dator för samma eller lägre pris som du kan göra oändligt mycket mer på. Om du ska köpa en enhet bara för att skriva rapporter på (och rapporterna inte är för långa) så fungerar det med en surfplatta, helst med ett tangentbord. Samma sak om du också tänkt dig lite enklare surf och sånt. Men ska du typ ladda ner saker, koppla den till en tv, multitaska eller faktiskt producera något lite tyngre än rapporter så är det nog en dator som gäller än så länge.

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag ska endast ha den till att skriva en rapport på under sommaren, efter det så har jag återigen tillgång till min stationära. Anledningen till att jag kollar på en surfplatta är att den är så smidig att ta med sig, och att den faktiskt verkar fungera bra till att visa dokument på istället för att behöva skriva ut alla dokument man behöver i frånvaro av dator. Förmodligen så ska jag bara skriva en rapport på den, och sen kommer jag ha tillgång till min andra dator för andra rapporter. Angående Transformer så verkar det vara i stort sett omöjligt att få tag på en sådan de närmaste månaderna, enligt vad jag hört. I alla fall om man vill ha tangentbordet till...

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Medlem

Jag äger både en surfplatta och en bärbar dator. Precis som många säger kan inte en surfplatta ersätta en bärbar när det gäller ordbehandling istället för att kolla på en transformer skulle jag heller kolla på en av de mindre ultrabook'sen tex http://www.inet.se/produkt/1969414/asus-zenbook-ux21e

Ligger 800kr över din budget men tror du får en fin kompromiss mellan portabilitet och att kunna skriva och arbeta med ett ordentligt tangentbord

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Köp en bärbar dator i stället för surfplatta, köpte en surfplatta men använder den endast till kontroll till HTPC när jag inte har min S2 nära till hands. Min bärbara datorn används mer flitigt.
Du kan göra mer med en bärbar dator. Enda gången plattan är bättre är när man läser en bok.

Permalänk
Medlem

Surfplattor är dock sjukt behändiga på högskolan för annat än att skriva. I min har jag labbhandledningar, kompendier, formelsamlingar, internet osv. Det handlar om många hundra pappersark som jag inte behöver skriva ut eller kånka runt på. Vid ett tillfälle har jag t.o.m. Fått tag i en e-boksutgåva av vår kurslitteratur och haft en tusensidig bok i iPaden. Riktigt praktiskt.

Jag försökte använda min 15" bärbara på samma sätt men det är absolut inte i närheten av lika praktiskt.

Jag rekommenderar ipad och trådlöst tangentbord. Det finns många att välja på.

Ps. Med en ipad kan mn också ligga kvari sängen och slösurfa på sweclockers när man vaknar på söndagmornar, utan att ens sambo vaknar. Inga fläktar, inga knappljud.

Permalänk
Medlem

datorn helt klart .det är det bästa alternativet du kommer bli helnöjd

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

arkel: Det är precis det jag menar! Jag studerar också på universitet och jag som sagt samma problem. Min flickvän, som också studerar på samma universitet, vann en iPad, och hon använder inte sin bärbara längre. Just av den anledningen. Hade jag inte behövt skriva en rapport i sommar så skulle jag inte ha detta dilemmat, då hade jag direkt investerat i en surfplatta. Men, som du säger, det finns som sagt trådlösa tangentbord. Vet någon förresten något bra och var man kan få tag på ett? Det ska vara smidigt och inte alltför dyrt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arkel:

Surfplattor är dock sjukt behändiga på högskolan för annat än att skriva. I min har jag labbhandledningar, kompendier, formelsamlingar, internet osv. Det handlar om många hundra pappersark som jag inte behöver skriva ut eller kånka runt på. Vid ett tillfälle har jag t.o.m. Fått tag i en e-boksutgåva av vår kurslitteratur och haft en tusensidig bok i iPaden. Riktigt praktiskt.

Jag försökte använda min 15" bärbara på samma sätt men det är absolut inte i närheten av lika praktiskt.

Jag rekommenderar ipad och trådlöst tangentbord. Det finns många att välja på.

Ps. Med en ipad kan mn också ligga kvari sängen och slösurfa på sweclockers när man vaknar på söndagmornar, utan att ens sambo vaknar. Inga fläktar, inga knappljud.

Nja, fast man kan ju läsa dokument på en dator precis som på en surfplatta. Plattan kan vara aningen smidigare om man exempelvis ligger ner eller så, men sitter man vid ett bord så är en dator bra mycket mer ergonomisk även för läsning. Sen är det ganska många utbildningar där det är svårt att klara sig med en platta, typ utbildningar där man ska använda sig av ett visst program eller en viss typ av program.

Självklart är det inte lika smidigt med en femtontummare i sängen som en knappt tio tums ipad men köper man en bra dator är inte ljudet något problem, och köper man en som inte är så stor så är inte storleken något problem heller. Jag har läst mängder med texter på min laptop och det fungerar mycket bra. Numera kan man exempelvis vrida bilden så att det blir enkelt att läsa dokument när man ligger i sängen och dylikt. Att en laptop kan stå själv utan att man behöver hålla i den hela tiden bör inte underskattas.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för era svar! Jag har nu tankarna på en sån här: http://www.dustinhome.se/product/5010598625/samsung-galaxy-ta.... Anledningen till att jag valde bort iPad var att jag dels gillar Android som operativsystem, samt att jag vill testa något annat än apples produkter. Till denna kommer jag också köpa ett tangentbord. Vad säger ni, är detta ett smart val?

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Medlem

Har du en smatphone?
ta en platta utan 3g i så fall, känns väldigt onödigt

Permalänk
Medlem

Lite off topic men jag måste ändå fråga. Beställde min Transformer Prime i början av februari och fick den ett par veckor senare. Returnerade den sedan för att den inte motsvarade förväntningarna.

Det var i februari, men fortfarande finns produkten inte hos leverantörerna? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1029727
Vad har hänt med ASUS Transformer Prime, gav de upp lanseringen efter att nya modeller presenterades?

Permalänk
Medlem

Är det inte så att en platta med 3G kan ansluta till trådlösa 3G-nätverk? Då är den funktionen rätt bra om man inte nöjer sig med att surfa på telefonen då det inte finns vanligt trådlöst nätverk...Men verkar det vettigt annars då?

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnponn:

Är det inte så att en platta med 3G kan ansluta till trådlösa 3G-nätverk? Då är den funktionen rätt bra om man inte nöjer sig med att surfa på telefonen då det inte finns vanligt trådlöst nätverk...Men verkar det vettigt annars då?

Men har du en hyfsat modern smartphone kan du ju dela ut internetanslutningen från den telefonen via wifi. Jag tror det är den funktionen de syftar på här. En platta med inbyggt 3G-modem kostar ofta typ en tusenlapp extra och om man ändå har en telefon man enkelt kan koppla upp sig via så är det en onödig kostnad. Dessutom kostar nästan alltid tvillingkort till abonnemanget extra så den kostnaden slipper man ju också.

Permalänk
Medlem

Om det bara är en rapport du ska skriva på den tycker jag att en surfplatta kommer fungera ypperligt. Jag har en Motorola Xoom och har den till skolan varje dag. Skrivit flera kortare arbeten på den också. Med endast skärmtangentbordet.
Asus kommer med nya transformer pad nu. TF300 heter den och har för mig att den kostar 5000 kr med tangentbordsdocka. Kanske ett bra alternativ. Du kommer inte vara missnöjd med batteritiden i alla fall.

Själv letar jag bärbar dator nu då jag börjar chalmers till hösten och då räcker inte android till(inte iOs heller för den delen).

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Skrivet av johnponn:

Knorrrhane, det känns som om du skriver både och här, först bärbar dator, sen en surfplatta. Jag Har en kraftfull stationär dator, men den kommer jag som sagt inte att nå i sommar. Fördelarna jag ser hos en surfplatta är att man då inte behöver skriva ut alla papper man behöver till lektioner o dyl. utan det räcker att ta fram dokumenten på plattan. Men som sagt, är det möjligt att skriva rapporter på den?

Nja, det jag menade är att jag tycker man bör ha en desktop dator som komplement till en surfplatta.. Självklart kan du skriva en rapport på din surfplatta, du kan skriva rapporter för hand också om du vill men jag tycker det kan vara bra att ha tillgång till en dator med Windows eller Mac OS X för "final touches" på rapporter.. Beror så klart på hur avancerad rapporten skall vara med referenser, innehållsförteckningar och sådant..

Iaf, om du har en stationär dator hemma så kan en surfpaltta vara ett bra komplement. Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10