hdmi och d-sub samtidigt, går det?

Permalänk
Medlem

hdmi och d-sub samtidigt, går det?

Hej på er! Jag kör en skärm på d-sub och tvn via hdmi och direkt när jag kopplar in hdmikabeln i tvn så slocknar min skärm. båda kör från grafikkortet som är integrerat på moderkortet. Finns det nått sätt jag kan få båda att köras samtidigt? eller i annat fall kunna switcha mellan dom? för så som det är nu så får jag rycka hdmikabeln och boota om för att få tillbaka bilden till dataskärmen.

ifall det behövs mer info t.ex märke på moderkortet så kan jag fixa, men jag börjar light.

Edit: visstja jag kör win 7

Tack på förhand

Visa signatur

www.henri.illusiondreams.com/
Hemsidan nere för tillfället

Permalänk
Medlem

Kolla upp lite specs för din gpu så står det garanterat Max. Skärmar den pallar; även hur de skall se ut för att funka

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Kolla upp lite specs för din gpu så står det garanterat Max. Skärmar den pallar; även hur de skall se ut för att funka

och för oss glada amatörer så betyder gpu?

Visa signatur

www.henri.illusiondreams.com/
Hemsidan nere för tillfället

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysReq:

och för oss glada amatörer så betyder gpu?

Graphics processing unit, själva grafikkortet dvs. Så kolla upp specefikationerna för just ditt grafikkort så kommer det säkert att stå allt om utgångar och liknande.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysReq:

Hej på er! Jag kör en skärm på d-sub och tvn via hdmi och direkt när jag kopplar in hdmikabeln i tvn så slocknar min skärm. båda kör från grafikkortet som är integrerat på moderkortet. Finns det nått sätt jag kan få båda att köras samtidigt? eller i annat fall kunna switcha mellan dom? för så som det är nu så får jag rycka hdmikabeln och boota om för att få tillbaka bilden till dataskärmen.

Om du har Windows 7 kan du alltid testa Win + P och se om det går att växla. Tvivlar dock då integrerade grafikkretsar - mig veterligen - bara klara av en skärm åt gången. Samma sak om du köper ett diskret grafikkort (dvs ej integrerat) så brukar detta betyda att det integrerade kopplas ur helt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem

Om du vill använda hdmi så är det krav på hdcp på alla anslutna bildvisare, vga stödjer inte hdcp och stängs då av, om du sänker upplösningen på hdmin under hd (1280x720) så bör det slå på vgan igen, hursomhelst så ser bilden skit ut i så fall, så nej du kan inte använda hdmi och vga samtidigt i praktiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du vill använda hdmi så är det krav på hdcp på alla anslutna bildvisare, vga stödjer inte hdcp och stängs då av, om du sänker upplösningen på hdmin under hd (1280x720) så bör det slå på vgan igen, hursomhelst så ser bilden skit ut i så fall, så nej du kan inte använda hdmi och vga samtidigt i praktiken.

du skriver vga, och jag har sagt d-sub men de 2 kanske går på samma krets? tack förövrigt för vad som verkar vara ett jävligt vettigt svar=)

tack för alla andra svar också, då utesluter vi det första. Ifall nån har någon bra ide hur jag kan få tillbaka bilden till skärmens d-sub utan att boota om så är det också välkommet. har testat win+p

Visa signatur

www.henri.illusiondreams.com/
Hemsidan nere för tillfället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysReq:

du skriver vga, och jag har sagt d-sub men de 2 kanske går på samma krets? tack förövrigt för vad som verkar vara ett jävligt vettigt svar=)

tack för alla andra svar också, då utesluter vi det första. Ifall nån har någon bra ide hur jag kan få tillbaka bilden till skärmens d-sub utan att boota om så är det också välkommet. har testat win+p

vga och d-sub är samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du vill använda hdmi så är det krav på hdcp på alla anslutna bildvisare, vga stödjer inte hdcp och stängs då av, om du sänker upplösningen på hdmin under hd (1280x720) så bör det slå på vgan igen, hursomhelst så ser bilden skit ut i så fall, så nej du kan inte använda hdmi och vga samtidigt i praktiken.

Hm... nu blir jag fundersam.

Jag har min CRT inkopplad via VGA (en riktig VGA port på mitt Nvida-grafikort, dvs ingen DVI-kontakt med VGA-adapter) menar du att jag inte skulle kunna koppla in en plattTV via HDMI och få bild på båda skärmarna samtidigt? (för det hade jag funderat på att göra). Tv har ju iofs en D-sub in, men då får jag alltså köra DVI till VGA med adapter på grafikkortets DVI port? (Om den ens stödjer det på DVIn när jag redan har en VGA port?). Och då får jag ju inget ljud heller?

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Hm... nu blir jag fundersam.

Jag har min CRT inkopplad via VGA (en riktig VGA port på mitt Nvida-grafikort, dvs ingen DVI-kontakt med VGA-adapter) menar du att jag inte skulle kunna koppla in en plattTV via HDMI och få bild på båda skärmarna samtidigt? (för det hade jag funderat på att göra). Tv har ju iofs en D-sub in, men då får jag alltså köra DVI till VGA med adapter på grafikkortets DVI port? (Om den ens stödjer det på DVIn när jag redan har en VGA port?). Och då får jag ju inget ljud heller?

Du kan förmodligen köra DVI och HDMI samtidigt, men inte VGA + HDMI eller VGA + DVI.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan använda dem samtidigt men inte med hd upplösning, för att köra hd måste du ha hdcp aktivt så fort du använder hdmi, och vga (d- sub är namnet på kontakttypen det kan lika gärna vara en serieport som en videoport) stödjer inte hdcp.
Så för att köra hd får du välja analogt eller digitalt inte båda, det kan även finnas spärrar som stänger av analogvideon vid filmtittande om du försöker köra fullhd från bluray, men det funkar för datorbilden iallafall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan använda dem samtidigt men inte med hd upplösning, för att köra hd måste du ha hdcp aktivt så fort du använder hdmi, och vga (d- sub är namnet på kontakttypen det kan lika gärna vara en serieport som en videoport) stödjer inte hdcp.

Nu skall jag krångla till det lite till Exakt vad menar du med "HD"? Full-HD (1080p) eller 720p och uppåt?
För TVn jag tänker på är en lite äldre plattTV med 1366x768 i upplösning och CRT kan köra 1280x960 eller 1600x1200

Men jag antar att du menar att om jag kör via HDMI måste HDCP vara "aktiverat" så att det inte fungerar i alla fall?

Och hur sannolikt är det att DVI porten på grafikkortet stödjer DVI-->VGA med adapter (när jag redan har en VGAport) För oftast är det ju bara en av två DVI portar som stödjer DVI-->VGA. Om det mot förmodan fungerar skulle jag ju kunna köra VGA till båda skärmarna då.

Skrivet av mrqaffe:

Så för att köra hd får du välja analogt eller digitalt inte båda, det kan även finnas spärrar som stänger av analogvideon vid filmtittande om du försöker köra fullhd från bluray, men det funkar för datorbilden iallafall.

Hm, men säg att jag spelar upp en bluray eller nåt då via HDMI, skulle det kunna funka om "signalen" till CRT bara blir svart? Det skulle ju egentligen inte göra nåt...

Permalänk
Rekordmedlem

Hd är hd och inte full hd i tv världen är det alltså mer än 582i (PAL I) som räknas som hd, steget över i standardiserade upplösningar som används blir 720P vilket i datorvärlden oftast innebär 1280x720 men det finns andra upplösningar också eftersom man kan använda rektangulära pixlar vilket är rätt vanligt i äldre tv ar.
Äldre grafikkort hade ofta dubbla ramdacar, nya har ofta bara en, så har du ett nytt kort har du troligen bara en vga utgång, men läs databladet för det kort du har, där brukar det gå att klura ut hur det går att kombinera utgångar.
Att acceptera avstängd analogvideo kan funka, det är bara att testa hur dina prylar reagerar på det, ibland kan man behöva starta om datorn eller tv för att hdcp krypteringen ska uppdateras och öppna upp signalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.