HD7870, HD7950 eller HD7970....

Permalänk
Medlem

HD7870, HD7950 eller HD7970....

Hur stor skillnad är det mellan dessa korten egentligen ?

Jag har ett dilema om vilket grafikkort jag ska skaffa.... Det stora problemet för mig är att jag inte riktigt vet vad jag kommer spela på min dator... Och vet därför inte hur bra grafikkort jag ska köpa....

Jag spelar inte mycket på min dator, och jag har klarat mig ganska länge nu på min dator.... Har en AMD Phenom 9950 2,6 GHz processor och ett HD4870 grafikkort..... Men nu börjar det bli lite för gammalt, så vill uppgradera....

Just nu spelar jag bara Dota 2 och kommer spela Guild Wars 2 (spelar beta nu)..... Dota 2 kräver ju typ inget, men jag tror inte min dator klarar Guild Wars 2 med så där jätte hög FPS.... inte i stora strider i-alla-fall....

Jag kommer uppgradera till:
Intel i5 2500k
8g Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1600 MHz
Asus P8Z77-V Pro (moderkort)
(HD7870, HD7950 eller HD7970) ????

Så min fråga är inte om jag behöver HD7970 för att spela Guild Wars 2, för det behövs antagligen inte.... Jag kommer antagligen inte byta kortet på 4 år minst, och under denna tiden ska jag kunna spela spel som Guild Wars 2, men också kanske spela något annat spel som kräver lite mer....

Sen utöver detta..... så skulle jag gärna vilja ha tips på just vilket märke som är bäst att köpa.... Då mest ljudmässigt, läste att något (Asus tror jag..) kort lät väldigt mycket, medans Sappshire's HD7950 kort ska vara bra....

Permalänk
Avstängd

7950 är mest prisvärt för prestandan.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Bäst är väl att skaffa ett sapphire 7970 eller 7950, och om du ska ha det i 4 år så är 7970:t bättre inför framtiden
Go AMD!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

4 år är ganska lång tid och fler krävande spel kommer det komma inom de närmsta åren.

Är det inte bättre att du köper ett 7870 eller 7850 och sen får du se om det håller för allt du vill köra. För 7970 kommer inte vara ett "bra" kort om 4 år kan jag garantera.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag tror nog också att HD7970 är bäst för framtiden....

Jag passar på att fråga tre saker till här....

För det fösta, kommer min dator att vara tyst med Sapphire HD7970 och Intel i5 2500k (stock) ? För just nu låter min dator som ett jettplan, nästan inte överdrivet Det kan inte vara mina chassifläktar, för jag köpte nya för inte så länge sedan, som är väldigt tysta... Så det måste vara processorfläkten och grafikkortsfläkten.... Om det inte är så jätte tyst, kan någon ge några tips på processorkylare framförallt som är tysta ? Jag kommer nog inte byta grafikkortsfläkten...

Sedan en till fråga.... Drar HD7970 väldigt mycket mer Watt än mitt HD4970 ? Behöver jag byta nätagg ? Jag har ett nätagg på 550 Watt (Corsair).... Den är väldigt gammal dock (äldre än resten av datorn), tror den är 5 år...

Och sedan den sista korta frågan... Kan någon ge tips på mid-tower chassin som är billiga och tysta ? Jag kommer inte köpa ett nytt om det kostar för mycket.... Och det ska vara tystare än mitt chassi just nu.... Jag har ett "Cooler Master Dominator CM 690" chassi... När jag säger "billigt", så menar jag MAX ~1200kr....

Tack i förväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

4 år är ganska lång tid och fler krävande spel kommer det komma inom de närmsta åren.

Är det inte bättre att du köper ett 7870 eller 7850 och sen får du se om det håller för allt du vill köra. För 7970 kommer inte vara ett "bra" kort om 4 år kan jag garantera.

jag tror inte jag kommer köpa en ny dator inom de åren även om jag köper ett HD7870 eller HD7850 heller... För så mycket billigare är inte det grafikkortet..... Och jag kommer förmodligen inte kunna uppgradera grafikkorten bara om några år... För då blir allt annat en flaskhals, eller så går det inte rent av, för nya gränssnitt.... Så det blir en helt ny dator ändå....

Jag har tänkt genom det, och HD7970 kostar typ 1000 kronor mer än 7870.... Det tycker jag det är värt om den håller långre.... När jag ändå inte köper nya datorer så ofta...

Permalänk

Kör på 7970:n, den är roligare att inneha också

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Du kan också sätta in ett 7990 tillsammans med ditt 7970 om typ 4 år... Det lär kosta under 1000 kr då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

jag tror inte jag kommer köpa en ny dator inom de åren även om jag köper ett HD7870 eller HD7850 heller... För så mycket billigare är inte det grafikkortet..... Och jag kommer förmodligen inte kunna uppgradera grafikkorten bara om några år... För då blir allt annat en flaskhals, eller så går det inte rent av, för nya gränssnitt.... Så det blir en helt ny dator ändå....

Jag har tänkt genom det, och HD7970 kostar typ 1000 kronor mer än 7870.... Det tycker jag det är värt om den håller långre.... När jag ändå inte köper nya datorer så ofta...

Tänk såhär:
Spelen du spelar håller ganska låga krav så du behöver inte prestandan från ett HD7870 nu, utan det vill du ha om 2-3 år.
Du vill ha ett tyst system, vilket kort som drar mindre garanterat hjälper, dom blir ju inte lika varma.
Processorn du har nu är inte flaskhals, det beror ju också på vilken upplösning du spelar i, kör du 1080 så gör grafikkortet mest skillnad.

HD7970 kostar typ 1000 kronor mer än 7870, 7870 kostar typ 1000 kronor mer än 7850. Då har vi gått från 4000 till 2000kr, halva priset. Det kortet, HD7850, driver lätt de spel du vill spela i minst 2 år så prestanda är inget problem. Det drar mindre ström och är tystare. Och du får pengar över att köpa ett kort i samma segment om 2 år, och får då ett kort som presterar som dagens 7970 eller antagligen bättre i dåvarande spel.

En i5 behövs inte eftersom du har en helt ok cpu redan, den är inte flaskhals.

Så, du möter dina krav om prestanda, ljud och elförbrukning och får pengar över till att behålla prestandan över 4 år. Dessutom har du pengarna på bank och får således ränta i form av ca 60kr under en 2års period. Det är en kebabrulle som du kan fira med när du köper nästa grafikkort

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

jag tror inte jag kommer köpa en ny dator inom de åren även om jag köper ett HD7870 eller HD7850 heller... För så mycket billigare är inte det grafikkortet..... Och jag kommer förmodligen inte kunna uppgradera grafikkorten bara om några år... För då blir allt annat en flaskhals, eller så går det inte rent av, för nya gränssnitt.... Så det blir en helt ny dator ändå....

Jag har tänkt genom det, och HD7970 kostar typ 1000 kronor mer än 7870.... Det tycker jag det är värt om den håller långre.... När jag ändå inte köper nya datorer så ofta...

Sant! Om du känner så ska du givetvis köpa ett 7970!

Bara ett tips om du inte sätt:
7850 för 2000kr med bra kylare.
http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:4603816&utm_source=...

Permalänk

Dem är alla otroligt jämnt radade i pris/prestandan, ångrar mitt HD7870 efter att HD7950 blev prisskänkt, som överklockar så mycket bättre dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Tänk såhär:
Spelen du spelar håller ganska låga krav så du behöver inte prestandan från ett HD7870 nu, utan det vill du ha om 2-3 år.
Du vill ha ett tyst system, vilket kort som drar mindre garanterat hjälper, dom blir ju inte lika varma.
Processorn du har nu är inte flaskhals, det beror ju också på vilken upplösning du spelar i, kör du 1080 så gör grafikkortet mest skillnad.

HD7970 kostar typ 1000 kronor mer än 7870, 7870 kostar typ 1000 kronor mer än 7850. Då har vi gått från 4000 till 2000kr, halva priset. Det kortet, HD7850, driver lätt de spel du vill spela i minst 2 år så prestanda är inget problem. Det drar mindre ström och är tystare. Och du får pengar över att köpa ett kort i samma segment om 2 år, och får då ett kort som presterar som dagens 7970 eller antagligen bättre i dåvarande spel.

En i5 behövs inte eftersom du har en helt ok cpu redan, den är inte flaskhals.

Så, du möter dina krav om prestanda, ljud och elförbrukning och får pengar över till att behålla prestandan över 4 år. Dessutom har du pengarna på bank och får således ränta i form av ca 60kr under en 2års period. Det är en kebabrulle som du kan fira med när du köper nästa grafikkort

Du fick mig faktiskt att fundera lite..... 2000 kronor är ju ganska mycket billigare.... Tack för det Jag kommer inte ha kvar min processor dock, det är dags att byta ut den och moderkortet.....

Eftersom jag inte spelar mycket datorspel, vet du (eller någon annan) hur mycket FPS jag kommer få i Guild Wars 2 med det grafikkortet ? Så klart kan du inte veta exakt för det har inte kommit ut än :D, men du kanske har någon aning ? Det är ju ganska mycket bättre grafik än MMO's som WoW... Jag vill kunna spela Guild Wars 2 med hög FPS....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Du fick mig faktiskt att fundera lite..... 2000 kronor är ju ganska mycket billigare.... Tack för det Jag kommer inte ha kvar min processor dock, det är dags att byta ut den och moderkortet.....

Eftersom jag inte spelar mycket datorspel, vet du (eller någon annan) hur mycket FPS jag kommer få i Guild Wars 2 med det grafikkortet ? Så klart kan du inte veta exakt för det har inte kommit ut än :D, men du kanske har någon aning ? Det är ju ganska mycket bättre grafik än MMO's som WoW... Jag vill kunna spela Guild Wars 2 med hög FPS....

GW2 har ju aningen lägre krav än Diablo3, å andra sidan brukar väl multiplayer halvera FPS, om det är många (64 spelare) på skärmen vill säga. Jag har ju aldrig kört GW men har kollat lite på videos. Det ser inte ut som spelet har många polygoner igång samtidigt förutom i städerna och effekterna är inte brutala, som brukligt i sådana här spel. MMO's är dessutom aldrig krävande spel i grunden eftersom de ska fungera på betydligt billigare maskiner än vad som är normen här uppe, så har du mainstreamversionen av det senaste på grafikmarknaden kan du vara lugn.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Ref HD7850 som klockats till att slå ett HD7950, med stock kylning! Mest för pengarna?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Wow... Kommer det vara stabilt med stock-kylare ?

Permalänk
Medlem

det där var sannerligen en intressant tråd att följa Två stycken 7870 i den överklockningen är valuta för pengarna

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Hevin:

Wow... Kommer det vara stabilt med stock-kylare ?

Skrivet av kyre:

Ref HD7850 som klockats till att slå ett HD7950, med stock kylning! Mest för pengarna?

Skrivet av astrob0y:

det där var sannerligen en intressant tråd att följa Två stycken 7870 i den överklockningen är valuta för pengarna

Funkar klockrent på ett Asus DCII. Kommer inte exakt ihåg men jag kör 1150-1200 Mhz och minnena stabilt på 5450 om jag inte minns fel. Är ett par % överklock det Borde väl vara mellan 7870 och 7950, om inte kanske tom på/över 7950.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

En till fråga....

Ska jag välja Sapphire eller Asus ? Sapphire är populär ser det ut som... Och om jag väljer Sapphire, ska jag välja OC versionen då ? Jag vet att det betyder att den är överklockad, vilket jag inte bryr mig om, eftersom jag kommer göra det själv lätt, men det är någon annan kylare tror jag.... Bara undrar så det inte är sämre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

En till fråga....

Ska jag välja Sapphire eller Asus ? Sapphire är populär ser det ut som... Och om jag väljer Sapphire, ska jag välja OC versionen då ? Jag vet att det betyder att den är överklockad, vilket jag inte bryr mig om, eftersom jag kommer göra det själv lätt, men det är någon annan kylare tror jag.... Bara undrar så det inte är sämre

Jag kollade just på Sapphire och överklockningen är ca 5%, knappast värt pengarna. Kylaren håller temperaturerna låga och den är även tyst jämfört med HIS IceQ och AMD's referenskylare. Sapphire var för mig billigt skräp när de kom men numera räknar jag dem som kompetenta och ett säkert val.
Asus har jag inte undersökt än men alla AMD kort på marknaden nu är identiska, det är bara kylarna som är custom och några är enstaka procent överklockade. Så det räcker om du jämför ljud och temp mellan de olika modellerna. Asus brukar ju också klara sig bra.

Visa signatur

Whales are nice!