Permalänk
Medlem

Hur fungerar elgrillar?

Hejsan

Tittade igenom reklamen igår när jag kommer från jobbet. Då så såg jag att Lakkapää säljer en elgrill. Det var en sån här

En sån här

Är det nån som har en sån och kan säga hur dom fungerar, låter dom,ryker det mycket när man håller på och är dom lätt att rengöra?

Med vänliga hälsningar
MrFreeze

Permalänk
Testpilot

Den elgrill min familj hade när jag bodde hemma varken lät eller rykte, det enda som luktar är maten. Kommer tyvärr inte ihåg om det blev stor skillnad på smaken mot en "riktig" grill men minns att den var rätt smidig att använda.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

"Elgrill"

Grillar gör man på kol eller briketter, på en sådan där manick steker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

"Elgrill"

Grillar gör man på kol eller briketter, på en sådan där manick steker man.

"Elgrill" är bara en brödrost på steroider...

Permalänk
Medlem

Precis som Kryll säger så handlar det oftast om en överklockad brödrost. Att grilla innebär att man tillagar något genom att placera det nära, men inte i kontakt med, värmekällan och på så sätt nyttjar strålningsvärmen. Värmekällan i fallet med en elgrill är elektriska värmeelement och således undviker du röken som du får när du kör med kolgrill, men i och med detta så tappar du även de aromer du får från just röken. Hur stor betydelse det har är självklart individuellt. Vissa föredrar elgrill, vissa kolgrill, vissa känner ingen skillnad. Sedan kommer det självklart att komma os från själva tillagningen, så det är väl inget man smäller upp i finrummet direkt, men för balkongbruk fungerar det oftast utan problem.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Det finns två sorts elgrillar. Kontaktgrill och... "icke kontaktgrill", vad dom nu heter. Jag bor i höghus så jag vill/kan inte ha gas eller kol. Därför har jag testat några elgrillsvarianter. Den första jag hade var inte av kontakt-typ utan man la köttet på ett galler och sen var det en elslinga någon centimeter under som blev glödhet. Den var alldeles för klen för att göra nåt annat än att värma korv på om man inte slog in hela apparaten i aluminiumfolie.

Nu har jag en kontaktgrill, en modell av OBH Nordica som heter nånting med BBQ Contact. Rund, stor som en billig boll-kolgrill och har lock. Där är det en häll av teflon som blir varm. Det gör att värmen leds in i köttet bättre. Nackdelen är att den fungerar sämre till korvar som inte har så stor del som berör underlaget. Det går utmärkt, men är lite tidsdrygt. Det är drygt att rengöra den också eftersom all klägg från grillandet lämnar kvar på hällen efteråt.

Kol är förstås godast, men det är lite tröttsamt om man grillar till vardags. Jag slänger gärna ett par kasslerbitar på grillen när jag kommer hem från jobbet i veckorna istället för att lägga i stekpannan och då är el eller gas att föredra jämfört med att börja fixa med gillglöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Nu har jag en kontaktgrill, en modell av OBH Nordica som heter nånting med BBQ Contact. Rund, stor som en billig boll-kolgrill och har lock. Där är det en häll av teflon som blir varm. Det gör att värmen leds in i köttet bättre. Nackdelen är att den fungerar sämre till korvar som inte har så stor del som berör underlaget. Det går utmärkt, men är lite tidsdrygt. Det är drygt att rengöra den också eftersom all klägg från grillandet lämnar kvar på hällen efteråt.

Varför inte bara köpa en stekpanna med grillyta?

Måste ju vara ~samma sak om man har en elspis.

Permalänk
Medlem

Hahah, tyckte det stod som rubrik "Hur fungerar elgitarrer"

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för alla svar tror jag fått reda på det jag ville

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Hahah, tyckte det stod som rubrik "Hur fungerar elgitarrer"

Elgrilltarr?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Elgrilltarr?

haha!

Permalänk

Gudie på hur man överklockar sin brödrost till en elgrill? Vilka är mest klockvänliga?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Gudie på hur man överklockar sin brödrost till en elgrill? Vilka är mest klockvänliga?

http://www.sweclockers.com/forum/87-aprilskamt-2007-vitvaror/...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite:
Måste man bränna av ny-köpt grill på samma sätt som man måste göra med nya ugnar `? Har ingen anning första gången jag köpte en grill och den luktar rätt så mycket färg

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfreeze:

Hejsan

Tittade igenom reklamen igår när jag kommer från jobbet. Då så såg jag att Lakkapää säljer en elgrill. Det var en sån här

En sån här

Är det nån som har en sån och kan säga hur dom fungerar, låter dom,ryker det mycket när man håller på och är dom lätt att rengöra?

Med vänliga hälsningar
MrFreeze

El grill kommer bli din bästa vän. Lätt att hantera och rycker inte ett dugg.
Du behöver knappt göra rent den och slipper all kol.

Har du väl testat så kommer du fastna för den. Grilla korv en kväll är lika lätt som att steka och du behöver endast tvätta av den med vattenslangen. Väldigt smidigt.

Du behöver inte vänta på glöd utan det tar 3 min innan den är som varmast

Visa signatur

http://delad.netii.net/ "Ett nytt sätt att kommunicera"