Överklocknings princip på Sandy bridge och gärna guide tips

Permalänk
Medlem

Överklocknings princip på Sandy bridge och gärna guide tips

Känner själv att man saknar riktigt bra guider på Överklockning på Sandy bridge plattformen.

Gärna Vanlig & Offset.

Så här långt har jag själv kommit via att läsa in på forumet och i överklockningstråden.

Idag använder man Multipel & BCLK: 100 mhz är värdet.

Så 33 X 100 = 3300 mhz och är via turbo ration man klockar idag på Sandy bridge så tillvägagångsättet känns annorlunda
idag och man får ej öka BCLK på 100 mhz på Sandy bridge processorer för ska vara det enklaste sättet att paja dom.

Sedan ökar man också självklart Vcore till processorn och det kan vara olika till olika processorer hur mycket dom
behöver för att bli stabil i en viss överklockning.

Också hört att man ska ställa in detta. Internal PLL Overvoltage: Disabled , CPU Spread Spectrum: Disabled vid
måttliga överklockningar och att man kan enable PLL Overvoltage vid klockningar runt 4.8 ghz + och justera denna.

Vet inte om det är enbart i Offset man använder Load Line Calibration ?? Tacksam om nån kan svara på detta.

Har själv aldrig överklocket en processor utan enbart grafikkort , försökt läsa på bra mycket
och vet inte exakt hur mycket volt de behövs i en viss Multipel Tex: 45X100 = 4500 mhz , Nån som har ett
spann som brukar fungera bra vore kanon att veta ?? Sedan kommer ja självklart försöka finjustera ner det eftersom.

Sedan måste man självklart stabilitets testa det i Prime95 som ja hört ska vara det bästa programmet för detta och
ha koll på tempen i Core Temp och i CPUZ ser man vilken hastighet processorn håller men känns inte lika viktigt som
prime95 och coretemp som man ska blå koll när man kör test i 3-4 timmar när man hittat en stabil klockning.

Mata man med för lite Vcore till en viss Multipel så kan man åka på blåskärm och då måste man in i Bios och öka Vcore
lite för att det ska fungera alternativt sänka mutipeln med samma spänning.

Det är väll så lång jag har hunnit komma på det ja läst på överklockning på Sandy bridge och gärna om nån fyller på lite så man får mer kött på benen och gärna hur man ska tänka i Offset överklockning då ja kollat en del i den tråden för att man ska slippa mata konstant med 1.35 V tex och få ner den till 0.9 Volt i idle eller när man surfar så brukar man offset som är standard på min processor i bios.

Som sagt saknar jag vettiga guider på detta forum och vad man ska se upp med vid överklockning av Sandy bridge och
vilka parametrar man ska ställa in för att få ett lyckat resultat och därför ja startar denna tråd.

Även hur man ska tänka när man stegvis går upp till sitt slutresultat och vilka sätt och strategier som funkar bäst.

Hoppas att ja inte skrivit för mycket och att det finns många erfarna som kan hjälpa en framåt och ge en mycket kött på
benen och mer erfarenheter.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Det här matchar i princip exakt de funderingar jag själv haft. Har lyckats få till en hyfsat stabil OC kring 4,6 GHz. Körde Prime95 i lite mer än en timme utan blåskärm. (Datorn i sign.)

Provade även lite som hastigast att köra i 4,7 och 4,8, men då var det desto värre, med snabba blåskärmar.

Är inte riktigt säker på hur mycket jag vågar höja Vcore. Känns som att det borde bli väldigt varmt då, eftersom den peakar kring 70 grader på varmaste kärnan som det är nu. Får dock tillägga att den svalaste ligger cirka 8 grader lägre, så det kanske är så att processorn antingen är ojämn, kylpastan inte ligger som den ska, eller att det helt enkelt är olika mellan kärnorna?

Har läst om folk som kört sina i 4,8 GHz med närmare 1,4 V spänning. Det torde ju ge temperaturer som ligger ganska nära TJ max?

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Eftersom jag sitter på en gammal Q6600 så har jag inte satt mig in i hur överklockning går till med SB. Om jag har fattat saken rätt så ökar man inte hela bussen utan bara processorhastigheten, är detta korrekt eller är jag ute och snurrar? Enda sättet att få upp min CPU är att öka på bussen rätt rejält. Kan man göra samma sak på SB och IB?

Visa signatur

| E-mail |
CPU: AMD Ryzen 5 3600 GPU: Gigabyte Geforce GTX960 MB: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI RAM: Corsair LPX 3200MHz 2x8GB PSU: be quiet PURE POWER 11 600W HDD: 500GB Samsung 850 SSD | 1TB Samsung SpinPoint F1 Chassi: Phanteks EVOLV mITX TG RGB

Permalänk
Skrivet av i0x:

Eftersom jag sitter på en gammal Q6600 så har jag inte satt mig in i hur överklockning går till med SB. Om jag har fattat saken rätt så ökar man inte hela bussen utan bara processorhastigheten, är detta korrekt eller är jag ute och snurrar? Enda sättet att få upp min CPU är att öka på bussen rätt rejält. Kan man göra samma sak på SB och IB?

Lite kort kan man säga att bussen på sandy bridge är unik på så sätt att den innefattar fler saker, och inte bara sånt såsom pci-e och minne utan även bl.a. usb-controller. Detta är varför man hellst lämnar den orörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Känner själv att man saknar riktigt bra guider på Överklockning på Sandy bridge plattformen.

Gärna Vanlig & Offset.

Så här långt har jag själv kommit via att läsa in på forumet och i överklockningstråden.

Idag använder man Multipel & BCLK: 100 mhz är värdet.

Så 33 X 100 = 3300 mhz och är via turbo ration man klockar idag på Sandy bridge så tillvägagångsättet känns annorlunda
idag och man får ej öka BCLK på 100 mhz på Sandy bridge processorer för ska vara det enklaste sättet att paja dom.

Sedan ökar man också självklart Vcore till processorn och det kan vara olika till olika processorer hur mycket dom
behöver för att bli stabil i en viss överklockning.

Också hört att man ska ställa in detta. Internal PLL Overvoltage: Disabled , CPU Spread Spectrum: Disabled vid
måttliga överklockningar och att man kan enable PLL Overvoltage vid klockningar runt 4.8 ghz + och justera denna.

Vet inte om det är enbart i Offset man använder Load Line Calibration ?? Tacksam om nån kan svara på detta.

Har själv aldrig överklocket en processor utan enbart grafikkort , försökt läsa på bra mycket
och vet inte exakt hur mycket volt de behövs i en viss Multipel Tex: 45X100 = 4500 mhz , Nån som har ett
spann som brukar fungera bra vore kanon att veta ?? Sedan kommer ja självklart försöka finjustera ner det eftersom.

Sedan måste man självklart stabilitets testa det i Prime95 som ja hört ska vara det bästa programmet för detta och
ha koll på tempen i Core Temp och i CPUZ ser man vilken hastighet processorn håller men känns inte lika viktigt som
prime95 och coretemp som man ska blå koll när man kör test i 3-4 timmar när man hittat en stabil klockning.

Mata man med för lite Vcore till en viss Multipel så kan man åka på blåskärm och då måste man in i Bios och öka Vcore
lite för att det ska fungera alternativt sänka mutipeln med samma spänning.

Det är väll så lång jag har hunnit komma på det ja läst på överklockning på Sandy bridge och gärna om nån fyller på lite så man får mer kött på benen och gärna hur man ska tänka i Offset överklockning då ja kollat en del i den tråden för att man ska slippa mata konstant med 1.35 V tex och få ner den till 0.9 Volt i idle eller när man surfar så brukar man offset som är standard på min processor i bios.

Som sagt saknar jag vettiga guider på detta forum och vad man ska se upp med vid överklockning av Sandy bridge och
vilka parametrar man ska ställa in för att få ett lyckat resultat och därför ja startar denna tråd.

Även hur man ska tänka när man stegvis går upp till sitt slutresultat och vilka sätt och strategier som funkar bäst.

Hoppas att ja inte skrivit för mycket och att det finns många erfarna som kan hjälpa en framåt och ge en mycket kött på
benen och mer erfarenheter.

1.335v brukar man köra på 4.5ghz iaf

Permalänk
Medlem

Jag gjorde mina första överklockningar på SB efter denna guide:

http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...

Har fått bra resultat efter den.

Offset har du ju här på forumet:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...