Mekaniskt tangentbord med mediaknappar samt bakgrundsbelysning

Permalänk
Medlem

Mekaniskt tangentbord med mediaknappar samt bakgrundsbelysning

Dags att hoppa på tåget och skaffa ett mekaniskt tangentbord (hehe), verkar ju otroligt skönt. Dock så har jag några krav, vilka är mediaknappar samt bakgrundsbelysning. Makroknappar skiter jag fullständigt i. Dock så är BlackWidow Ultimate och K90 dom enda tangentborden som har poppat upp. Någon annan som har något förslag eller erfarenhet av något av tangentborden?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Mediafunktioerna brukar i många av dessa köras via en FN tangent (Funktionstangent som på laptops). Sedan gällande belysning så är det inte lika många tror jag. Men Verkar som Ducky är på G till norden ( http://www.ducky-nordic.com/ ), om än väldigt dyrt på maxfps ( http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5124 ) som är den enda som listat den i sverige än så länge.

Kolla annars tråden http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1102929-i... , Kanske finns det möjlighet till lägre pris när det inte är monopl från maxfps. Iof har jag inga problem med 1500kr heller.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

K90 är nog det enda existerande tangentbordet med separata mediaknappar, dock dom har fuskat med ett flertal tangenter med ruberdome teknik, tex alla F tangenter och macro tangenterna också tror jag, så det har aldrig varit nått jag grunnat på.

Kolla närmare på Qpad MK-80 som har blå brytare, eller MK-85 som har röda brytare istället, lite bättre kvalite än black window
Mediaknappar jo F1-F6 tangenterna dubblerar som sådana, samma på black widow

Skrivet av Dr_Spackel:

Mediafunktioerna brukar i många av dessa köras via en FN tangent (Funktionstangent som på laptops). Sedan gällande belysning så är det inte lika många tror jag. Men Verkar som Ducky är på G till norden ( http://www.ducky-nordic.com/ ), om än väldigt dyrt på maxfps ( http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5124 ) som är den enda som listat den i sverige än så länge.

Kolla annars tråden http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1102929-i... , Kanske finns det möjlighet till lägre pris när det inte är monopl från maxfps. Iof har jag inga problem med 1500kr heller.

Det där tangetbordet såg inte illa ut, hoppa till lite när jag såg vikten 2.5Kg, bakgrundsbelyst och MX brown brytare, ska nog skriva upp ett sådant på önskelistan, priset är OK tycker jag om det är lika bra som det är tungt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är väl ungefär vikten som ett IBM låg på den gamla tiden. Länge sedan jag hade ett IBM dock. Nu har jag ett Keytronic Ergoforce 2001~? som sjunger på sista versen så börjar bli dags att byta då det beteer sig lite underligt imellanåt. Men 10+år för ett keyboard är fanemig kostnadseffektivt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Entusiast

Som någon redan nämnt så möter MK-85 dina krav hyfsat bra, media-knapparna sköts dock med FN tangent. Det har behaglig belysning och det ända dom har offrat för FN tangenten är den högra windowstangenten.

Kan dock nämna att röda switchar är inget man skriver uppsatser på, men dom är underbara för gaming. Själv har jag ett MK-85 som main och ett trådlöst jätteplatt logitech nånting med solceller för kodning och när jag vet att jag ska skriva mycket. Det är visserligen en personlig grej men jag känner att det är knepigt att hålla farten uppe på höga röda switchar

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Just nu lutar det åt ett K90 men har inte bestämt mig helt och hållet. Sitter just nu med ett G510 och älskar verkligen mediafunktionerna på det här tangentbordet. Att trycka ner FN knappen varje gång jag vill sänka, höja eller göra någonting känns inte så smidigt då jag gör det ganska mycket :|.

Permalänk
Medlem

Tänkte höra också om någon använt "FN" knappen på diverse tangentbord för att höja/sänka volym, muta osv? Hur känns det? Smidigt eller i vägen?

Permalänk
Skrivet av Rolfenstein:

Tack för svaren. Just nu lutar det åt ett K90 men har inte bestämt mig helt och hållet. Sitter just nu med ett G510 och älskar verkligen mediafunktionerna på det här tangentbordet. Att trycka ner FN knappen varje gång jag vill sänka, höja eller göra någonting känns inte så smidigt då jag gör det ganska mycket :|.

Skrivet av Rolfenstein:

Tänkte höra också om någon använt "FN" knappen på diverse tangentbord för att höja/sänka volym, muta osv? Hur känns det? Smidigt eller i vägen?

Jag råder att inte köpa k90 då det är lite av ett fuskbygge. Alla knappar är inte mekaniska och att byta mellan rubberdome (blä) och mekaniska är en plåga. Jag har ett Steelseries 6Gv2 och där har vänstra windowsknappen ersatts av en "FN" knapp. Väldigt bra i spel där Windowsknappen är ivägen. Men utanför spel kan det vara lite jobbigt, dock har jag blivit van. Känns ganska smidigt i "FN" knappen och sedan trycka på någon av F knapparna.

Visa signatur

Speldator: MSI Z170 Krait Gaming | Intel i7 6700K | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3070 VISION OC | 1TB NVMe | Corsair TX 750W | NZXT Switch 810 White | Tangentbord: KBD67 Lite R4 Box Jade | Ducky Premier DK9008P MX Green | Pok3r White Nordic MX Clear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Softysanta:

Jag råder att inte köpa k90 då det är lite av ett fuskbygge. Alla knappar är inte mekaniska och att byta mellan rubberdome (blä) och mekaniska är en plåga. Jag har ett Steelseries 6Gv2 och där har vänstra windowsknappen ersatts av en "FN" knapp. Väldigt bra i spel där Windowsknappen är ivägen. Men utanför spel kan det vara lite jobbigt, dock har jag blivit van. Känns ganska smidigt i "FN" knappen och sedan trycka på någon av F knapparna.

Mycket medveten om att vissa knappar är rubberdome, men det känns inte som att det spelar så värst stor roll. Dock vill jag gärna ha ett svart tangentbord men K90 är det enda tangentbord som är mekaniskt (jaja delvis) och erbjuder dedikerade mediaknappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Tänkte höra också om någon använt "FN" knappen på diverse tangentbord för att höja/sänka volym, muta osv? Hur känns det? Smidigt eller i vägen?

Jag sitter på en Qpad MK-85 och tycker att det är rätt smidigt med FN knappen. Jag är van att använda olika tangentbortsgenvägar från winamp-tiden och jag upplever det som en smidig lösning.

Beställer du MK-85 från qpad.com så kan du välja vilka brytare du vill få monterade (röda/svarta/bruna/blå), själv sitter jag med bruna brytare.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)