Bästa sättet att skicka grafikkort utan antistatpåse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om jag skulle envisas med att improvisera en ESD-säker förpackning så skulle jag använda aluminiumfolie.

Förmodligen det sämsta sättet utom syntet, eftersom alu har så låg resistans att de komponenter som finns kortsluts(spelar inte alltid så stor roll men gissar på att det finns kondningar och olika spänningar på just gfx kort.)

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Alla sorters papper är faktiskt ganska bra på att ladda upp sig. mätte upp till 2000V på jobbet på papper.

Blanka antistatpåsar skyddar som en barriär men kan själva ladda upp sig på utsidan, upp till 600v när vi mätter på jobb.et
Matta antistatpåsar laddar ej upp sig.

Aliminiumfolie lär ju funka hel ok om du kan få det tätt.

Vi mätte med en fälteffektmeter förresten. typ sån härhttp://www.trifield.com/content/surface-dc-voltmeter/

Man får tänka på att tidningspapper kan vara väldigt mycket mer naturligt än t.ex. reklamblad.
Sedan finns det olika tidningspapper som också de kan vara olika belagda, men trä i sig kan aldrig skapa Statisk elektricitet ej heller bomull eller andra växter.

Sedan vill jag tillägga att jag själv inte har en aning om hur papper fungerar antistatiskt, ville bara lägga till att det finns olika typer av papper.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Det finns inget som heter leda långsamt. antingen leder det eller inte alls (beror såklart på voltantal ,spänning,) vad som avgör om det leder är resistansen, MEN vad som avgör om det alstrar energi är den molekylära uppbyggnaden. läs på elr svara inte alls..

Använder inte "fackmannaspråk", men med "leder långsamt" menade jag självklart att pappret hade hög resistans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Det finns inget som heter leda långsamt. antingen leder det eller inte alls (beror såklart på voltantal ,spänning,) vad som avgör om det leder är resistansen, MEN vad som avgör om det alstrar energi är den molekylära uppbyggnaden. läs på elr svara inte alls..

Har du testat att stoppa in en sax i ett eluttag och sedan jämfört det med en lampa som kopplas in i ett eluttag?

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem

testa gå till en datorbutik och kolla om dom har nån till salu så gjorde jag när ja skulle sälja mina kort fick köpa ett par beg för en billig peng

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbeo:

Har du testat att stoppa in en sax i ett eluttag och sedan jämfört det med en lampa som kopplas in i ett eluttag?

Har endast med resistans att göra, finns inget som leder långsamt allt går enligt U=R*I. saxen har 0 resistans och därmed kortsluts faserna och säkringen brinner upp.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Använder inte "fackmannaspråk", men med "leder långsamt" menade jag självklart att pappret hade hög resistans.

Sant men trodde du att papper hade låg resistans?
allt har en resistans och det är inte bara det som avgör om det kan laddas elr ej.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Har endast med resistans att göra, finns inget som leder långsamt allt går enligt U=R*I. saxen har 0 resistans och därmed kortsluts faserna och säkringen brinner upp.

En sax har inte en resistans på 0 ohm.

Skrivet av yroll:

Sant men trodde du att papper hade låg resistans?
allt har en resistans och det är inte bara det som avgör om det kan laddas elr ej.

Nej, jag trodde att tidningspapper var helt elektrisk isolerande.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av yroll:

Papper och plast är icke naturella ting. och bomull leder ström ja. bomull kan aldrig skapa statisk elektricitet, läs på länka och överbevisa mig

Sedan när är papper, vilket i princip är ren pulpa dvs trämassa, inte naturligt? Likaså vill jag påpeka att statisk elektricitet absolut skapas av naturliga ting, hur skulle vi människor annars kunna bli statiskt laddade?

Bärnsten, trä, papper, bomull, hud och horn är samtliga material som är benägna att ta upp elektroner från omgivningen. Det är vår hud som tar upp laddningen när vi själva blir statiskt laddade. Hår och päls är utmärkt på att lämna av dem, vilket är varför vi så fort blir laddade när vi kelar med katten eller hunden.

Däremot kan naturliga material inte laddas lika hårt som syntetiska, det går jag med på. Medan PVC kan bära i storleksordning 30,000 volt kommer vår kropp knappt upp i en tredjedel av det.

Skrivet av yroll:

Man får tänka på att tidningspapper kan vara väldigt mycket mer naturligt än t.ex. reklamblad.
Sedan finns det olika tidningspapper som också de kan vara olika belagda, men trä i sig kan aldrig skapa Statisk elektricitet ej heller bomull eller andra växter.

Nej, den kan inte skapa den, men det laddas upp. Trä är en isolator, inte en ledare.
Resten är skitsnack, enbart levande växter är ledande. Alla döda växter som inte längre är kopplade till rotsystemet blir isolatorer i och med att vattnet dunstar, och alla isolatorer som saknar jord kan laddas upp.

Likaså kan en människa som går barfota på barmark inte laddas upp heller, men ta på dig ett par skor så går det alldeles utmärkt.

Skrivet av yroll:

Har endast med resistans att göra, finns inget som leder långsamt allt går enligt U=R*I. saxen har 0 resistans och därmed kortsluts faserna och säkringen brinner upp.

Dock gör resistansen att strömmen går långsammare, eftersom ström är ett mått på flödet av elektroner och detta mått sjunker vid högre resistans.
Varje elektron går fortfarande lika fort, visst, men den totala mängden elektroner blir mindre.

Skrivet av Marcusk:

Nej, jag trodde att tidningspapper var helt elektrisk isolerande.

Det finns inget material som är helt elektriskt isolerande. Det är enbart en fråga om hur många volt som krävs för att slå igenom det.
Luft exempelvis är en utmärkt isolator, en av de bästa som existerar, och ett normalt åsknedslag är en statisk urladdning som korsar detta flera hundra meter.

Bör dock påpekas att en människas hud kan laddas upp till motsvarande ca 8 000 volt, vilket är vad som gör så fasligt ont när man får en ESD, och det är tillräckligt för att faktiskt skapa en ljusbåge.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Ursäkta men vad fasiken menar du med att "de släpper igenom ESD i vecken"?

Det jag säger är att en påse kan bli sliten och bör aldrig användas mer än max ett par gånger då den kan släppa igenom laddningar där förslitningarna är som störst (där vecken är).
Läs på hur en esdpåse fungerar så förstår du varför.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Zcenicx;12210999"]Sedan när är papper, vilket i princip är ren pulpa dvs trämassa, inte naturligt? Likaså vill jag påpeka att statisk elektricitet absolut skapas av naturliga ting, hur skulle vi människor annars kunna bli statiskt laddade?

Bärnsten, trä, papper, bomull, hud och horn är samtliga material som är benägna att ta upp elektroner från omgivningen. Det är vår hud som tar upp laddningen när vi själva blir statiskt laddade. Hår och päls är utmärkt på att lämna av dem, vilket är varför vi så fort blir laddade när vi kelar med katten eller hunden.

Däremot kan naturliga material inte laddas lika hårt som syntetiska, det går jag med på. Medan PVC kan bära i storleksordning 30,000 volt kommer vår kropp knappt upp i en tredjedel av det.

Ja visst det finns olika sorters papper och därför är det svårt att definera som papper men jag tänkte mer på de plastbelagda reklamblad och bil/serie tidnings papper som finns. visst blir vi uppladdade men laddningen försvinner också väldigt fort, vi hinner aldrig upp i den "farliga" statiska spänningen elr strömmen.
Men har du någonsin varit med om att bli uppladdad när inget syntetiskt varit i närheten?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Jag har skickat hårdvara i papper (Och även fått) när jag inte har har haft antistatpåsar, för många tusentalskronor över en 5 års period! Och jag har inte fått ett ända negativt omdöme, och tro mig skulle det inte funka så hade jag fått det! Men alltid bara fått en massa +++++

Sen så tycker jag att allt det här med esd är kraftigt överdrivit från många, men !!!! Jag vill även skriva att jag respekterar väldigt mycket dom som är noga med armband, förvaring, hantering etc etc!!!!!!

Men jag släppte det för många år sen (ja jag vet om att det kan ploppa upp efter många år) då jag har haft äldre hårdvara, instickningskort, ram-minne, moderkort, grafikkort, hårdiskar, processorer! Som jag inte varit så rädd om. Som jag har flyttat om, lagt allting i högar, har allt gammalt i flyttkartonger ifall nån vän fattas ett kort, mer eller mindre kastat det omkring mig, men när jag har tryckt in det i en dator så har det funkat utan problem!! Och visst blir man impad då

Det är klart att jag är mer rädd om ny hårdvara, men om man samlar på sig "mycket skit" som jag gör, så kommer man till en punkt där man inte bryr sig!
Och jag lovar, jag blir lika förvånad när jag trycker i ett Soundblaster 5:1 ljudkort i en dator, som jag bokstavligt talat misshandlat fungerar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag har skickat hårdvara i papper (Och även fått) när jag inte har har haft antistatpåsar, för många tusentalskronor över en 5 års period! Och jag har inte fått ett ända negativt omdöme, och tro mig skulle det inte funka så hade jag fått det! Men alltid bara fått en massa +++++

ESD-skador brukar visa sig först efter en tid, så sakerna nu skickade kanske bara höll två år istället för 10 år. Dvs du kan nästintill aldrig veta om det beror på ESD eller annat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

ESD-skador brukar visa sig först efter en tid, så sakerna nu skickade kanske bara höll två år istället för 10 år. Dvs du kan nästintill aldrig veta om det beror på ESD eller annat.

Ja men det skrev jag ju själv!!

Jag citerar mig själv (eftersom du strök den delen i ditt citat)

"ja jag vet om att det kan ploppa upp efter många år"

Så varför ska du citera en sak som jag redan har bekräftat, eller du läste, men förstod inte vad jag skrev!

Lite som --- > "jag hör vad du säger, men jag fattar inte vad du menar"

Men jag jag vet vad du menar! d v s det jag skrev innan!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av yroll:

Ja visst det finns olika sorters papper och därför är det svårt att definera som papper men jag tänkte mer på de plastbelagda reklamblad och bil/serie tidnings papper som finns. visst blir vi uppladdade men laddningen försvinner också väldigt fort, vi hinner aldrig upp i den "farliga" statiska spänningen elr strömmen.
Men har du någonsin varit med om att bli uppladdad när inget syntetiskt varit i närheten?

För att dagens elektronik ska ta skada räcker det teoretiskt med 2000 volt, och vi människor kan bära närmare 10,000. Vad gäller att jag själv blir uppladdad - ja. Är det väldigt torr luft ska det mycket till för att du inte ska bli laddad, och jag blir trots bomullskläder såpass laddad att det sprakar om fingrarna bara jag klappar om min hund.

Det sagt har jag monterat många datorer utan ESD-armband, mestadels mina egna, men ska jag bygga åt någon annan använder jag det definitivt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Men återigen en tråd som är VM i dåliga råd angående statisk elektricitet.
Det du behöver är ett ESD-Skyddande materiel som långsamt laddar ut statiska laddningar via ett motstånd.

Därför fungerar tex inte aluminiumfolie då den inte har något direkt motstånd och laddas ur direkt.
Och att använda någon form av isolator som kan skapa lagra ESD är heller definitivt inte att rekommendera.

Skulle aldrig ta emot en komponent som varit packad i något annat än en ESD påse, fungerar idag kanske men vem vet vilka latenta fel frakten skapat?

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Förmodligen det sämsta sättet utom syntet, eftersom alu har så låg resistans att de komponenter som finns kortsluts(spelar inte alltid så stor roll men gissar på att det finns kondningar och olika spänningar på just gfx kort.)

Skrivet av WarWolf.667:

Men återigen en tråd som är VM i dåliga råd angående statisk elektricitet.
Det du behöver är ett ESD-Skyddande materiel som långsamt laddar ut statiska laddningar via ett motstånd.

Därför fungerar tex inte aluminiumfolie då den inte har något direkt motstånd och laddas ur direkt.
Och att använda någon form av isolator som kan skapa lagra ESD är heller definitivt inte att rekommendera.

Skulle aldrig ta emot en komponent som varit packad i något annat än en ESD påse, fungerar idag kanske men vem vet vilka latenta fel frakten skapat?

Jag antog att kortet skulle vara urladdat, och inte spänningssatt under transport. Man får alltså se till att det är urladdat.

Tanken var att folien skulle förhindra uppkomsten av laddningar, och skydda från yttre spänning.

Den bästa lösningen består säkerligen av flera lager... Men ju längre man drar detta desto mer likt en faktisk ESD-påse blir det.

Vad sägs om en ledande förpackning (typ Al-folie) instoppad i en isolerande förpackning, instoppad i Al-folie? Då finns en isolator mellan godset och omvärlden, men den kan ändå inte skapa laddningar som skadar godset eftersom isolatorn i sig är omsluten av ledande material.