Har eran surfplatta fått er att använda er vanliga dator mindre?

Permalänk
Skäggig legend

Har eran surfplatta fått er att använda er vanliga dator mindre?

Som rubriken citerar: Har eran surfplatta fått er att använda er/era vanliga datorer mindre?

När jag på lanseringsdagen köpte min första platta (en iPad gen:3) har den fått mig att knappt använda min/mina andra datorer, förutom när spel och bildbehandling står på schemat. Är detta fenomen bara anknutet till mig eller känner andra samma sak? - Skulle vara trevligt om vi kunde använda denna tråd för att besvara frågan!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jupp använder bara min dator till spel nu mera, all surfning sker på min ipad vilket är väldigt bekvämt i soffan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja. Laptoppen används mycket sparsamt numera.

Permalänk
Medlem

Använder knappt min laptop längre, stationär när man spelar.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Vi har iPaden liggandes i köket. Är lite behändigare att googla/kolla webbutiker på iPaden jämfört med iPhonen :=

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem

Njae, surfar mindre/inget på laptopen längre, men den stationära hänger jag fortfarande lika mycket vid.
iPaden surfas det på i soffan, i köket och ibland i sängen, om det är svårt att sova.
Tar även med den när jag är ute och reser.. mycket behändig liten sak.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Min smartphone har fått mig att lägga mindre dit på att sitta och "slösurfa" vid den stationära. En pad skulle säkert däremot introducera mer slösurfande, något jag nog kan klara mig utan

Vetefan om jag särskiljer på "tid vid datorn" och "tid med surfplatta"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

jag sitter lika mycket vid både laptop och stationär, dock är det nått snabbt man ska kolla (tex ett telefonnummer eller pris på en produkt) så åker min smartphone upp:)

EDIT: kan tillägga att jag endast har min platta till samma saker som mobilen+ lite film eftersom den har lagom skärm:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

MLB at Bat och NHL Gamecenter Live på Ipad äger hårt. Mycket trevligt att kunna se alla matcher, kolla resultat osv var man än befinner sig.

Permalänk
Medlem

Använder min dator lika mycket, surfar mer osv helt enkelt

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Surf på Ipad och spel på stationär

Permalänk
Skäggig legend

Vad trevligt med en massa svar! Är jag ensam om att tycka "det är bra för min elräkning" ?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Jag har många flikar uppe samtidigt etc när jag surfar och upplever paddan som irriterande seg, så jag surfar fortfarande mycket på datorn hemma. Paddan är smidig på resor etc

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Whippoorwill:

Jag har många flikar uppe samtidigt etc när jag surfar och upplever paddan som irriterande seg, så jag surfar fortfarande mycket på datorn hemma. Paddan är smidig på resor etc

Ibland har det hänt för mig också om jag har 10+ flikar eller några tunga, typ prisjakt etc. Dock har jag sällan fler än 3. Jag köpte mig speciellt för att jag har en bra bit till jobbet + resor. Det slutade dock med att jag oftare ligger i soffan än framför datorn! Win?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Vad trevligt med en massa svar! Är jag ensam om att tycka "det är bra för min elräkning" ?

En dator tar ju inte så mycket, bara när du kör cpu & gpu på max.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av BergEr:

En dator tar ju inte så mycket, bara när du kör cpu & gpu på max.

Klart som korvspad att den drar mer än en platta! Sen har man skärm och i mitt fall förstärkare m sub etc.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Använder min iPad 3 till att surfa på nu mera. På Pac släpps de högst ett bra spel per år så den står i hörnet nu mera. Betalar räkningar på den ibland också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Klart som korvspad att den drar mer än en platta! Sen har man skärm och i mitt fall förstärkare m sub etc.

Ja, men vi pratar inte många kronor här. En dator 24/7 tar väll runt 2000:- om året (med skärm, räknat på att den drar 250W HELA tiden)
Med alla strömspar funktioner och sånt så tar nog inte ett modernt system ens 150W med skärmen av. (Sen tar ju inte en skärm så mycket)
http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...

Nu vet jag ju inte dina elräkningar med i vårt hus blev det några tusen per månad under vintern (före datorer tillkom).
Vet ej hur mycket en laddare till din tablet drar men några W lär det ju vara, även under standby.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av BergEr:

Ja, men vi pratar inte många kronor här. En dator 24/7 tar väll runt 2000:- om året (med skärm, räknat på att den drar 250W HELA tiden)
Med alla strömspar funktioner och sånt så tar nog inte ett modernt system ens 150W med skärmen av. (Sen tar ju inte en skärm så mycket)
http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...

Nu vet jag ju inte dina elräkningar med i vårt hus blev det några tusen per månad under vintern (före datorer tillkom).
Vet ej hur mycket en laddare till din tablet drar men några W lär det ju vara, även under standby.

Laddaren drar 10w som jag drar ut när jag inte använder den, det är lite av en hobby att få ned energikostnaderna. Det är lite av en mental sak att stänga av saker när man inte använder dem tycker jag själv. Men ibland händer det ju att man inte orkar stänga av allt

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Ja, åtminstone laptopen har blivit överflödig, sen jag skaffade ipaden.

Permalänk
Medlem

De gånger jag har använt min Asus Transformer Prime är lätträknade - får väl bittert erkänna att det var ett mindre genomtänkt köp (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Laddaren drar 10w som jag drar ut när jag inte använder den, det är lite av en hobby att få ned energikostnaderna. Det är lite av en mental sak att stänga av saker när man inte använder dem tycker jag själv. Men ibland händer det ju att man inte orkar stänga av allt

Okey

Kolla här då, 60W idle Länk.
Typ 600kr för ett år 24/7 idle =D

För att inte gå helt jävla offtopic så: Tänker köpa en platta när kontot tillåter det men tror inte att jag kommer använda min dator mindre pga det.
Kanske att man inte går upp från soffan för att kolla upp något (om plattan ligger nära) så några strö surf mindre.
Blir en platta istället för laptop (så typ använda på resa, när man går till någon och ev som kontroll till xbmc när man har råd att sätta igång det också)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Använder datorn lika möe som förr, enda jag kör med surfplattan till är att kolla på film/serier när jag ska sova eller på jobbet

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Vad trevligt med en massa svar! Är jag ensam om att tycka "det är bra för min elräkning" ?

Ja. Om du räknar kronor varje månad så möjligtvis. Du kan nog spara några tior per år i sparade elkostnader. Men än så blir det inte.

Permalänk
Avstängd

Nej använder datorn lika mycket som jag alltid gjort, däremot har surfplattan helt ok hållet ersatt min smartphone när det gäller att surfa i tv soffan

Permalänk

Jag har inte plattan med mig på jobb, men hemma så börjar jag ofta surfa på paddan för att frustrerat slänga iväg den på grund av att jag behöver skriva något lite längre mail. Att skriva med plattan är ingen hit. Jag köper dock numera alla mina tidningar på paddan. Tyckte det var för dålig kvalitet på skärmen med iPad2, men med iPad3 är det en fröjd att läsa.

Permalänk

Surf, lite ordbehandling, lite presentationer, mycket e-böcker, film och i princip all mail sköter jag på ipaden. På datorn bildbehandlar och webbutvecklar jag, förutom att skriva väldigt mycket och göra presentationer. Använder datorn mycket mindre än innan jag köpte ipaden.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Definitivt.

Använder min bärbara mest för utveckling och annat lite mer krävande där jag behöver större skärm och ett ordentligt tangentbord. Men för surf, tv-serier, spel och liknande blir det iPad:en, så mycket smidigare även jämfört med en 13" MBP.

Permalänk
Skäggig legend

Haha, nu tog jag motorcykeln in till jobbet och sitter nu utan min padda, känns mycket tomt

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 