Passivt / Väldigt tyst grafikkort för inte helt nya spel?

Permalänk

Passivt / Väldigt tyst grafikkort för inte helt nya spel?

Någon som kan tipsa om ett passivt eller väldigt tyst grafikkort som fortfarande klarar av att driva spelet heroes of newerth okej på medium - high?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du vinner inget på att ha ett passivt kort eftersom ventilationen i chassit då måste vara mycket bra för att inte bränna upp kortet. Om du vill ha så tyst system som möjligt dra ner på ventilationen av chassit och ha ett grafikkort med fläkt. Välj vilket som helst 7750 som har fläkt, alla borde vara så gott som ohörbara.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Du vinner inget på att ha ett passivt kort eftersom ventilationen i chassit då måste vara mycket bra för att inte bränna upp kortet. Om du vill ha så tyst system som möjligt dra ner på ventilationen av chassit och ha ett grafikkort med fläkt. Välj vilket som helst 7750 som har fläkt, alla borde vara så gott som ohörbara.

Vet inte vilken erfarenhet du har av passiva kort, men själv har jag en passiv 6850 och kan inte riktigt hålla med dig om vad du skriver...

Kyler hela min dator, som har passiv nätdel, processor och grafikkort med två undervoltade fläktar...det är bara powerlampan som visar att datorn är påslagen (har somnar med påslagen dator flera gånger utan att märka att den är på).

Så ett passivt grafikkort betyder inte att chassifläktarna måste gå på högvarv...

TS:
Är väldigt nöjd med mitt kort och den är betydligt svalare än mitt förra passiva, en 4850.

Permalänk

Är också på jakt efter ett passivt kort då jag vill ha det så tyst som möjligt. Ingen gamer men vill ändå ha något bättre än den integrerade grafiken.

Vilket av dessa två 7750 kort ska man välja? Är det bara kylaren som skiljer de åt?
Samma kvalite från båda tillverkarna eller är det någon av de som är snäppet bättre?

- Sapphire Radeon HD7750 Ultimate HDMI DisplayPort 1GB
- PowerColor Radeon HD 7750 Go! Green HDMI DisplayPort 1GB

www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1161412,1221943

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Skrivet av Andreas951:

Är också på jakt efter ett passivt kort då jag vill ha det så tyst som möjligt. Ingen gamer men vill ändå ha något bättre än den integrerade grafiken.

Vilket av dessa två 7750 kort ska man välja? Är det bara kylaren som skiljer de åt?
Samma kvalite från båda tillverkarna eller är det någon av de som är snäppet bättre?

- Sapphire Radeon HD7750 Ultimate HDMI DisplayPort 1GB
- PowerColor Radeon HD 7750 Go! Green HDMI DisplayPort 1GB

www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1161412,1221943

Skulle gå på sapphire kortet, Kylaren ser bättre ut

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Jo kylaren på Sapphire kortet är snyggare. Blir nog att köra på det då powercolor kortet verkar dröja.

Edit. Eller ska man köpa ett snabbare kort med fläkt och sedan byta till en passiv kylare som Accelero?

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas951:

Jo kylaren på Sapphire kortet är snyggare. Blir nog att köra på det då powercolor kortet verkar dröja.

Edit. Eller ska man köpa ett snabbare kort med fläkt och sedan byta till en passiv kylare som Accelero?

Tycker att Peter är mycket bättre om du ska skaffa aftermarket passivt, då det inte medföljer fläktar och kylflänsen är rejälare med fler heatpipes. Dessutom får man ett gigantiskt kit med små kylflänsar, vilket behövs för att kyla resten av PCBt.

Permalänk
Skrivet av shauni:

Tycker att Peter är mycket bättre om du ska skaffa aftermarket passivt, då det inte medföljer fläktar och kylflänsen är rejälare med fler heatpipes. Dessutom får man ett gigantiskt kit med små kylflänsar, vilket behövs för att kyla resten av PCBt.

Visst inte det fanns fler eftermarknads kylare. Får dra igång Google och så om jag hiitar deras hemsida. Har jag tur så stödjer de fler grafikkort.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas951:

Visst inte det fanns fler eftermarknads kylare. Får dra igång Google och så om jag hiitar deras hemsida. Har jag tur så stödjer de fler grafikkort.

http://alpenföhn.de/index.php?option=com_content&view=article...
http://alpenföhn.de/index.php?option=com_content&view=article...

Stödjer i princip alla kort förutom 78xx. 680 och troligtvis kommande 6xx kort lär passa, så länge det inte är torn-pci, där strömförsörjningen sitter på höjden.

Permalänk
Skrivet av shauni:

http://alpenföhn.de/index.php?option=com_content&view=article...
http://alpenföhn.de/index.php?option=com_content&view=article...

Stödjer i princip alla kort förutom 78xx. 680 och troligtvis kommande 6xx kort lär passa, så länge det inte är torn-pci, där strömförsörjningen sitter på höjden.

Tack. Såg riktigt fin ut och verkar som du säger passa de flesta kort. Fint att många Nvidia kort stöds.

Nu bara frågan vad man ska ta för kort. Gtx 560 verkar som ett vettigt kort i prisklassen runt 2000:-. Blir dock rätt förvirrad av alla olika versioner. Skiljer 800:- mellan det billigaste och dyraste.

Om det bara är kylaren som skiljer kortet imellan och man planerar att byta kylare kan man då köpa det billigaste kortet eller är det något annat som skiljer det billigare mot det dyrare?

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas951:

Är också på jakt efter ett passivt kort då jag vill ha det så tyst som möjligt. Ingen gamer men vill ändå ha något bättre än den integrerade grafiken.

Vilket av dessa två 7750 kort ska man välja? Är det bara kylaren som skiljer de åt?
Samma kvalite från båda tillverkarna eller är det någon av de som är snäppet bättre?

- Sapphire Radeon HD7750 Ultimate HDMI DisplayPort 1GB
- PowerColor Radeon HD 7750 Go! Green HDMI DisplayPort 1GB

www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1161412,1221943

Nu är det kanske lite jäv - men är du intresserad av det snabbaste passiva kortet (fabrikskylare) på marknaden, så är det jag har och länkade till i inlägget ovan (är riktigt, riktigt nöjd med den).
Det är bara att jämföra 6850 och 7750 här och här (x850 är alltid snabbare än nästa generations x750)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas951:

Tack. Såg riktigt fin ut och verkar som du säger passa de flesta kort. Fint att många Nvidia kort stöds.

Nu bara frågan vad man ska ta för kort. Gtx 560 verkar som ett vettigt kort i prisklassen runt 2000:-. Blir dock rätt förvirrad av alla olika versioner. Skiljer 800:- mellan det billigaste och dyraste.

Om det bara är kylaren som skiljer kortet imellan och man planerar att byta kylare kan man då köpa det billigaste kortet eller är det något annat som skiljer det billigare mot det dyrare?

560 är det söligaste kortet. Sedan 560 Ti, sedan 560 Ti 448 core (som presterar som ett 570) och det skiljer mycket mellan korten.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Nu är det kanske lite jäv - men är du intresserad av det snabbaste passiva kortet (fabrikskylare) på marknaden, så är det jag har och länkade till i inlägget ovan (är riktigt, riktigt nöjd med den).
Det är bara att jämföra 6850 och 7750 här och här (x850 är alltid snabbare än nästa generations x750)...

Se där. Gick bara efter nyare kort och högre siffror noob som man är=)

Verkar som ett bra kort. Frågan är omdet är värt att mixra på själv och montera passiv kylare. Lär inte behöva ett vassare kort än 6850. Men kan säkert va lite roligt att byta kylare och man får ett Nvidia kort.

Lite sugen på Nvida kort pga CUDA som är fint då man konverterar video. Men AMDs variant kanske fungerar lika bra?

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem

Har du ett vettigt luftflöde i chassit så kan du ju alltid skaffa dig ett 7870 och sätta på en Accelero S1, de rekommenderar att man skall använda en extra fläkt på kortet för att kyla optimalt, men man kan ju alltid välja ett riktigt tyst 120-140 mm fläkt så låter det inte mycket alls.
Mycket bättre lösning samt du får bättre flexibilitet i val av grafikkort...

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

560 är det söligaste kortet. Sedan 560 Ti, sedan 560 Ti 448 core (som presterar som ett 570) och det skiljer mycket mellan korten.

Så ett 560 Ti är alltid ett 560 Ti. Skillnaden märken imellan är bara kylaren? och att de tar olika mycket betalt?

Skrivet av loefet:

Har du ett vettigt luftflöde i chassit så kan du ju alltid skaffa dig ett 7870 och sätta på en Accelero S1, de rekommenderar att man skall använda en extra fläkt på kortet för att kyla optimalt, men man kan ju alltid välja ett riktigt tyst 120-140 mm fläkt så låter det inte mycket alls.
Mycket bättre lösning samt du får bättre flexibilitet i val av grafikkort...

Har inget emot att starta en 120mm då man spelar. Bara man kan stänga av den då man inte spelar och får då en tyst burk.

Jo får mer att välja på, Frågan är om det är en fördel eller nackdel. Men känns helt klar roligare att få skruva lite och få en STOR kylare som kan fylla upp Define XL.

Håller Accelero och Peter samma kvalite så man bara kan välja sig ett kort och sedan ta den kylare som passar.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att Peter håller bättre kvalitet, men jag vet inte vad Arctic har gjort mellan Accelero versionen jag har och den som ligger på deras hemsida, den som jag har känns billig i vissa avseenden medan den på hemsidan ser mer gedigen ut.
Men jämför man dem så är Peter mer gjord för att alltid ha en fläkt monterad medan Accelero är mer inriktad på passivt (då den både är större och har mer luft mellan fenorna.

Appropå fläkt på Accelero, väljer du en tillräckligt tyst modell så kommer du inte att höra den vilket som, då den kommer drunkna av fläktarna i chassit. Annars kan du ju alltid koppla in den mot någon fläktkontroller på moderkortet som sänker varvtalet vid låg last.

Läs mer om senaste Accelero på: http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/arctic-accel...

Permalänk
Medlem

Så du vet tappar du garantin direkt om du byter kylaren... Hade skippat det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

^ Skaffar man ett EVGA så är inte det ett problem, bara man sätter tillbaka ursprungskylaren om man skall returnera kortet...