Är detta det bästa lånet / krediten för lyxkonsumtion?

Permalänk
Medlem

Är detta det bästa lånet / krediten för lyxkonsumtion?

https://partner.ikanobank.se/web/site_files/docs/IKEA/Handla/...

Jag har läst igenom villkoren och det verkar som man får kredit på 30 000kr utan ränta eller avgifter, utan krav på varken inkomst eller person som går i borgen. Kan det stämma?
Problemet blir att lyckas amortera 5 tusen i månaden i 6 månader, men jag får väll ta det lånet om jag inte hittar något bättre

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Kan man inte punga upp 30k utan kredit bör man se över sin privatekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maekh:

Kan man inte punga upp 30k utan kredit bör man se över sin privatekonomi.

jag lyckades spara ihop ca 30k från juli -december men nu har jag gjort av med allt och har 12500kr i skulder istället

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

men stämmer det att vem som helst kan få den krediten?
jag har ingen taxerad inkomst för 2009 och 2010, preliminära för 2011 är bara 104k och syns inte ens i kreditupplysningen än

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

sen punkt 8. hur stor kontantutbetalning kan man få ut? jag tänker lixom inte köpa möbler på ikea för 30k, vill helst inte ens behöva besöka en ikea butik men kan tänka mig att beställa ikeamöbler för 10k och ta 20k till mitt bankkonto

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Alltså om du lyckat spara pengar och nästan direkt brännt dem så är det ju ett tecken på ett problem. Antingen är det lyxkonsumtion eller så är det så att du inte alls lyckades spara utan du hade planerade framtida utgifter.

Jag kan t.ex. spara hela min nästa lön som jag får den 25:e men tyvärr kommer en stor del av det sparandet vara slut den 30:e efter räkningarna är betalade.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

sen punkt 8. hur stor kontantutbetalning kan man få ut? jag tänker lixom inte köpa möbler på ikea för 30k, vill helst inte ens behöva besöka en ikea butik men kan tänka mig att beställa ikeamöbler för 10k och ta 20k till mitt bankkonto

Du får ett speciellt IKEA handla-kort med kredit på. Detta fungerar endast på IKEA. Det går att få lite pengar kontant, men du ser ju själv vad som står under punkt 8. Det är max 1000kr / mån som gäller.

Om jag var du skulle jag söka hjälp för mina uppenbara konsumtionsproblem istället.

Fel
Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Du får ett speciellt IKEA handla-kort med kredit på. Detta fungerar endast på IKEA. Det går att få lite pengar kontant, men du ser ju själv vad som står under punkt 8. Det är max 1000kr / mån som gäller.

Om jag var du skulle jag söka hjälp för mina uppenbara konsumtionsproblem istället.

konsumerar inte för mycket, tjänar för lite

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

konsumerar inte för mycket, tjänar för lite

Var det en allvarlig kommentar?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Det bästa jag någonsin har gjort var att gå över ifrån att handla på kredit till att betala med pengar som faktiskt var mina.

Visst fick jag ha en-två tråkmånader utan prylköp (alltså utöver mat/förbrukningsartiklar (datorkomponenter är ej förbrukningsartikel )), men då fick man insikt i att man inte behöver köpa allt man vill.

Senast jag köpte på kredit var min cykel som jag delade upp 50% kontant och 50% månaden efter. Numera cyklar jag så mycket/ofta/länge att jag inte har tid/ork/lust att engagera mig i så mycket teknikprylar som kostar pengar.

Men det är jag det.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Andre_H:

konsumerar inte för mycket, tjänar för lite

Jisses... Kan inte bli mer fel

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

När sänds ditt avsnitt av lyxfällan? Jag vill ju inte missa det

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Var det en allvarlig kommentar?

jag vill jobba mer, vill ha två jobb men kan inte skaffa något själv, någon måste ge mig jobbet och det är självklart ingen kommer göra. tog två år innan någon gav mig det jobb jag har och nu medan jag har det kommer folk vara mindre benägna att ge mig ett till

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Greetings fellow troll
Har du testat lån från privatpersoner?

jag har bra ränta att ge dig

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

När sänds ditt avsnitt av lyxfällan? Jag vill ju inte missa det

Skrivet av flashen:

Jisses... Kan inte bli mer fel

men om man tjänar typ 9k och bara har 500kr kvar till "lyx"
tänk om man då kunde tjäna 4,5k på ett extraknäck man skulle kunna tiodubbla lyxen

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Greetings fellow troll
Har du testat lån från privatpersoner?

jag har bra ränta att ge dig

Jag får nog låna av någon om jag säger vad jag ska använda pengarna till

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

men om man tjänar typ 9k och bara har 500kr kvar till "lyx"
tänk om man då kunde tjäna 4,5k på ett extraknäck man skulle kunna tiodubbla lyxen

Om man tjänar typ 9k och bara 500kr kvar till "lyx" OCH VILL HA MER - Så kanske man borde se över sina utgifter istället för att försöka leva över sina tillgångar?

Jag drar in 5k på en bra månad (vikare på ett deltidsjobb)
Men trots det klarar jag av både en tvåa, mat och ca 500kr till "lyx"

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

jag vill jobba mer, vill ha två jobb men kan inte skaffa något själv, någon måste ge mig jobbet och det är självklart ingen kommer göra. tog två år innan någon gav mig det jobb jag har och nu medan jag har det kommer folk vara mindre benägna att ge mig ett till

Vaddå, du måste väl vara arbetslös om du bara skattat 104 000kr förra året?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

ingen som har något tips på något bättre lån än det i trådstarten? det faller ju på punkt 8, att man måste spendera pengarna på ikea och inte som man vill

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

ingen som har något tips på något bättre lån än det i trådstarten? det faller ju på punkt 8, att man måste spendera pengarna på ikea och inte som man vill

Du ser inte problemet i att du har skulder, och att du försöker täcka dessa skulder genom att skuldsätta dig ännu mer? Är det så allvarligt bör du genast se över din privatekonomi och hitta utgifter som går att kapa. Bland dessa finns ofta:

- Nikotin
- Hobbyverksamhet/aktiviteter
- Bil
- Sprit/krogrundor
- Taxi
- Mathandling på dyra småbutiker
- Överkonsumption av lyxprodukter såsom kläder, datordelar, smink, parfym, smycken osv.

En skuld på 12.500 är inga problem att ta sig igenom, bara man är målmedveten och lägger upp en plan. Det som däremot blir ett problem är om du tar en kredit på säg 30k, och även om du betalar in skulden så kommer du säkerligen leva upp resten. Då har skulden växt till 30k + hiskelig ränta efter 6mån. Kontakta företagen du har skulderna hos och be att få lägga upp en återbetalningsplan. Visa att du vill göra rätt för dig.

Vill även uppmana dig att ta hjälp av någon i din närhet. Konsumptionsberoende är inte att leka med, och bara på några månader kan du sätta din ekonomi i träsket för flera år. Förklara för någon närstående vad som händer och visa att du vill lösa problemet, men att du behöver stöttning.

Jag gissar att du inte mår så bra psykiskt av detta, och jag förstår om du vill hitta en lätt lösning så att problemet försvinner några månader, men det kommer endast göra saken värre. Det finns väldigt bra hjälp att få av vuxenpsykiatrin. Jag har själv varit i svarta hål, och ibland orkar man inte lösa saker, utan behöver hjälp.

Om du behöver hjälp att hitta rätt eller bara vill ha fler tips så får du gärna skicka PM.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

sen punkt 8. hur stor kontantutbetalning kan man få ut? jag tänker lixom inte köpa möbler på ikea för 30k, vill helst inte ens behöva besöka en ikea butik men kan tänka mig att beställa ikeamöbler för 10k och ta 20k till mitt bankkonto

Varför skulle man vilja föra över en kredit till sitt bankkonto? Hur tänker du där? Krediten tar du ju ut när du behöver den.

Skrivet av Andre_H:

ingen som har något tips på något bättre lån än det i trådstarten? det faller ju på punkt 8, att man måste spendera pengarna på ikea och inte som man vill

Inget lån alls då du måste förändra din livssituation. Tror du på allvar att mer skulder löser dina problem?

Permalänk
Inaktiv

Hade du endast 104k för 2011 så kommer du aldrig att få 30 i kredit endå, utan snarare max 10.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nightcrawl:

Det bästa jag någonsin har gjort var att gå över ifrån att handla på kredit till att betala med pengar som faktiskt var mina.

Visst fick jag ha en-två tråkmånader utan prylköp (alltså utöver mat/förbrukningsartiklar (datorkomponenter är ej förbrukningsartikel )), men då fick man insikt i att man inte behöver köpa allt man vill.

Senast jag köpte på kredit var min cykel som jag delade upp 50% kontant och 50% månaden efter. Numera cyklar jag så mycket/ofta/länge att jag inte har tid/ork/lust att engagera mig i så mycket teknikprylar som kostar pengar.

Men det är jag det.

Nu handlar ju inte tråden om att försöka vänja sig av med sitt kredithandlande, men tack för din otroligt intressanta historia!

Permalänk
Medlem

Det finns väl inte så många vettiga lån att ta om man inte har en fast anställning etc.. annars sms lån, bluestep, lendo och allt vad dom heter dock inget att rekommendera

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Inaktiv

på Lendo måste man ha fast arbete då de förmedlar banklån

Permalänk
Medlem

Nu misstänker jag väl iofs att det är högst troligt att TS bara vill trolla lite för att skapa en reaktion hos oss, men samtidigt vore det inte helt omöjligt att fler och fler faktiskt börjar tänka sådär.
När det gäller länder så är ju hela den här skuldkrisen i EU, USA och världen orsakat av dylikt tänkande på nationell nivå.
Politiker har lagt skuld på skuld på statsskulderna och aldrig haft en tanke på att börja betala av skulderna. Självklart kollapsar det i längden och det är ju det som hänt i Grekland senast.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Lån är inte acceptabelt i någon annan situation än Bolån. Rättfärdigande för annan situation - om man inte har råd med det, eller tålamod att spara - finns inte. Personligen tycker jag inte ens bolån är acceptabelt. Oftast betyder det att personen lever över sina tillgångar och måste få en reality-check angående sin ekonomi.

Du gör som du vill, men jag tror att du har fått tillräckligt med råd i denna tråd.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Lån är inte acceptabelt i någon annan situation än Bolån. Rättfärdigande för annan situation - om man inte har råd med det, eller tålamod att spara - finns inte. Personligen tycker jag inte ens bolån är acceptabelt. Oftast betyder det att personen lever över sina tillgångar och måste få en reality-check angående sin ekonomi.

Du gör som du vill, men jag tror att du har fått tillräckligt med råd i denna tråd.

Varför detta hat mot lån? Om man har fast anställning och lånekostnader med god marginal ryms inom ens budget är det väl inga problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Varför skulle man vilja föra över en kredit till sitt bankkonto? Hur tänker du där? Krediten tar du ju ut när du behöver den.

Inget lån alls då du måste förändra din livssituation. Tror du på allvar att mer skulder löser dina problem?

går det använda krediten vart som helst då?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Lån är inte acceptabelt i någon annan situation än Bolån. Rättfärdigande för annan situation - om man inte har råd med det, eller tålamod att spara - finns inte. Personligen tycker jag inte ens bolån är acceptabelt. Oftast betyder det att personen lever över sina tillgångar och måste få en reality-check angående sin ekonomi.

Du gör som du vill, men jag tror att du har fått tillräckligt med råd i denna tråd.

Tänk dig om du vill köpa något på rea som är nedsatt mer än räntekostnaden för att köpa med lånade pengar. Det blir både billigare och du får produkten flera månader tidigare än om du sparar ihop och köper till ordinarie pris.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401