Permalänk
Medlem

Microstutterfråga

Blir ju ibland lite sugen på att ha mer än en grafikprocessor i burken men jag blir alltid avskräckt i slutändan.

Det jag inte förstår är: Är det så att multipla gfxprocessorer alltid leder till ms, men att bara vissa märker det. Eller är det så att det bara ibland leder till ms och att vissa då märker det?

Ngn med koll?

/w

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns en del skrivet hos Techreport http://techreport.com/articles.x/21516
Det är en del problem med konstruktionen av flerchipssystem som inte går att åtgärda vilket leder till att spel hackar på ett speciellt sätt.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Om microstuttering finns, varför tillverkas det grafikkort med två GPUer?? Varför vill man ha SLI/Crossfire??

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Lånar tråden lite. Om microstuttering finns, varför tillverkas det grafikkort med två GPUer?? Varför vill man ha SLI/Crossfire??

Varför finns Smartphones? Det är precis som allt annat i detta kapitalistsamhälle för att företag vill tjäna pengar så uppfinner de saker som folk sen känner att de "behöver" fast egentligen det bara är ett behov skapat av företag.

Sen är microstuttering inte alltid ett problem, effekten varierar från spel till spel. Bf3 funkar utmärkt med 2 GPU'er tex.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Lånar tråden lite. Om microstuttering finns, varför tillverkas det grafikkort med två GPUer?? Varför vill man ha SLI/Crossfire??

Man får prestanda boost men vissa upplever microstuttering. Allt kommer inte utan nackdelar.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

Varför finns Smartphones? Det är precis som allt annat i detta kapitalistsamhälle för att företag vill tjäna pengar så uppfinner de saker som folk sen känner att de "behöver" fast egentligen det bara är ett behov skapat av företag.

Sen är microstuttering inte alltid ett problem, effekten varierar från spel till spel. Bf3 funkar utmärkt med 2 GPU'er tex.

Smartphones har inget med microstuttering att göra...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Smartphones har inget med microstuttering att göra...

Korrekt, men det var väll ett exempel på hur olika tekniska inventioner får se dagens ljus även om nyttan av produkten kan ifrågasättas!

Permalänk
Medlem

Med ett grafikkort så finns det även stutter då det tar en viis tid innan en ny bild uppdateras på skärmen. Denna tid kan minskas genom att skaffa högre fps; ett sätt att nästan dubbla din fps (om din skärm har möjligheten att rita dem) är att inskaffa ett till grafikkort och därmed minska tiden mellan bilderna markant.

Microstuttering är att tiden mellan bilderna då du kör dual GPU nästan blir hälften så kort men samtidigt så märker du inte riktigt av den possetiva effekten helt då de nya bilderna är något ojämnt fördelade och därmed inte sänker varigheten på de längsta stutteringarna lika mycket som FPSen höjs.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ischy:

Korrekt, men det var väll ett exempel på hur olika tekniska inventioner får se dagens ljus även om nyttan av produkten kan ifrågasättas!

Frågan ska då vara varför vi köper grafikkort med dual GPU. De ger en markant prestandaförbättring men kanske inte lika stor som FPS höjningen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Jag körde crossfire med ett par billiga 5770 kort och hade ganska mycket microstuttering. Men nu när jag har två stycken 4870 har jag ingen microstutter alls Vet inte vad det kan bero på att minnesbredden är på 128bitar på 5770 och 256 på 4870? Vet inte vad som styr men det är väl enda skillnaden egentligen

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Lånar tråden lite. Om microstuttering finns, varför tillverkas det grafikkort med två GPUer?? Varför vill man ha SLI/Crossfire??

För att det finns mycket som en gpu aldrig skulle räcka till. Tex bf3 går ju inte ens att spela på 60+ fps på ultra med något singelkort idag (gränsfall på 680 och 7970?). Tänk dig då att du vill spela på 3st 2560x1600 skärmar, eller kanske en 120hz skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Blir ju ibland lite sugen på att ha mer än en grafikprocessor i burken men jag blir alltid avskräckt i slutändan.

Det jag inte förstår är: Är det så att multipla gfxprocessorer alltid leder till ms, men att bara vissa märker det. Eller är det så att det bara ibland leder till ms och att vissa då märker det?

Ngn med koll?

/w

Skickades från m.sweclockers.com

alla dubbla gpulösningar lider av ms, ibland lite ibland mkt. Om du ser de eller ej beror på hur känslig du är. Har du en androidmobil och tycker den flyter så är du inte känslig och kan därmed vara lugn:P (troll)

Permalänk
Entusiast

Snyft? Jag tänkte ju köra SLI i framtiden och jag är allergisk mot microstuttering =/ Får se hur det blir nu då...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

alla dubbla gpulösningar lider av ms, ibland lite ibland mkt. Om du ser de eller ej beror på hur känslig du är. Har du en androidmobil och tycker den flyter så är du inte känslig och kan därmed vara lugn:P (troll)

Hehe. Då vet jag att dubbelgpulösning än så länge inte är något för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Snyft? Jag tänkte ju köra SLI i framtiden och jag är allergisk mot microstuttering =/ Får se hur det blir nu då...

nvidia är faktiskt väldigt bra när det kommer till MS. Personligen hade jag utan problem kunnat sitta och spela med det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kolla Swecs recension på 690, där har de med en del om MS.
Kontentan av den är ungefär: 690 och 680SLi funkar typ lika bra som singlekort. 580SLi lite sämre, men fortfarande acceptabelt som jag förstod det. 7970CF och 7950CF var helt värdelösa.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Rigg: i5 3570K | XFX HD 7950 3GB | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | ASRock Z77 PRO3 ATX | BitFenix Outlaw | Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 | Antec VP650PM 650W | Windows 7 Home premium 64bit
Kringutröstning: Steelseries Kinzu v2 pro edition| Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Logitech G430 | Samsung 22'' S22B350H LED | BenQ 22'' GL2250 LED

Permalänk
Medlem

Microstuttering är ett överdrivet fenomen. Ett fåtal känner av det, den stora majoriteten märker inte alls av det.

Sen beror det från spel till spel och från kort till kort, vissa spel/kort är mer benägna än andra.

Vid hög fps (100+) och/eller när grafikkorten inte jobbar till max, så syns microstuttering knappt/inte alls.

Som svar på varför folk kör med 2+ grafikkort? För prestandans skull antagligen. Det är svårt att få 120 fps med ett ensamt grafikkort i de nyaste spelen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.