Dvorak: Finns det någon mjukvara / hårdvara som översätter en keyboard layout till en

Permalänk
Medlem

Dvorak: Finns det någon mjukvara / hårdvara som översätter en keyboard layout till en

Finns det någon mjukvara / hårdvara som man kan köpa som översätter en keyboard layout till en annan?
T.ex. kanske man vill köra Dvorak programmerings-layout på PCn men det finns Linux-/UNIX-servrar, som man måste in på, som ger en en QWERTY-layout.
Om man då hade en liten dosa mellan tangentbordet och PC-USB-kontakten, som översatte Dvorak-programmerings till QWERTY-Svensk eller Engelsk-US, så skulle man kunna ha Dvorak både på PCn och på servrarna, trots att bägge maskinerna var inställda på QWERTY.

Visa signatur

Many say that the dream of the good life is the dream of the good thermometer.

Permalänk
Medlem

Det lättaste är väl att lära sig skriva utan att kolla på tangentbordet, för jag antar att det är problemet? För oavsett om du kör DVORAK på din PC, så spelar det ingen roll om du SSH:ar mot en Linux-terminal som kör QWERTY. Tangenterna för QWERTY sitter ju där dom sitter, fast på ditt tangentbord så är det andra tecken på tangenterna.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Trucker du på ett A på ditt dvorak så blir det ju ett A på din QWERTY server

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag har hört ryktas om att det ska finnas en sådan dosa som översätter från Dvorak till QWERTY, men jag vet inte alls var någonstans eller om det bara var ett hobbyprojekt som någon hade.

Vad jag vet finns är en hemmagjord PS/2-USB - converter som också har inbyggt att den kan översätta från både Dvorak och Colemak till QWERTY: Hårdvara (Teensy), Firmware.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.