Förlängning av wifi via kabel och 2 routers

Permalänk
Medlem

Förlängning av wifi via kabel och 2 routers

Hejsan!
Tänkte att jag skulle förlänga mitt wifi så det räcker i hela trädgården. Har nu inkommande internet och router i källaren. Jag har provat att koppla in en gammal wifirouter provisoriskt i mitten av huset på övervåningen med kabel från "basen" och fick en fin täckning i hela trädgården.

Nu till mina frågor:
Ska jag köra samma SSID och samma kanal på båda routrarna eller kan det bli problem? Skulle vara skönt att slippa byta nätverk, även om det för det mesta sker automatiskt
Ska jag stänga av basens wifi för att undvika konflikt? (Det vill jag helst inte göra då jag själv bor i källaren och verkar få ganska dåligt med signal om jag ställer upp routern på vinden som jag tänkt)

TP-link är "bas" och Netgear är "slav"

Permalänk
Hedersmedlem

Normalt så kör man inte samma SSIDs på två routrar om man använder dem i samma nätverk. Om båda routrarna stödjer en teknik för att skapa ett stort virtuellt nät, som WDS, kan man med fördel använda det.

Antingen använder du en teknik för att sammankoppla routrarnas Wifi som WDS, eller så sätter du dem på olika SSID:s, eller så inaktiverar du den trådlösa funktionen på en av routrarna helt enkelt. Jag antar att du även har stängt av DHCP-servern i ena routern?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Okej, jag trodde att WDS var "samma sak" som jag gjort med kabel fast utan. De kopplas samman via wifi istället. Kanske ska läsa på lite mer om det då.
DHCP är av i "slav-routern"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte säker, men det kanske finns någon funktion i WDS för att använda kabel mellan routrarna istället? Det vore smidigare i ditt fall när du redan har kopplat ihop det. Kabel är alltid att föredra enligt min mening.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+