Permalänk

Vilken komponent är min flaskhals?

Hallå!
Jag funderar på att uppgradera min rigg...
Men vad vet jag inte... Troligtvis grafikkort.
Jag undrar vad ni tycker är min så kallade flaskhals är bland komponenterna!

Riggen:
- Gigabyte Radeon HD6850 OC
- AMD Phenom II X4 965 3,4ghz
- 8gb Corsair XMS3 DDR3 1600mhz
- 1gb Samsung Spinpoint F3
- MSI 770-C45 AM3
- Corsair CX600w
- NZXT Tempest EVO Steel Window
- Scythe Ninja III
- Random CD-läsare
- Windows 7 Home Premium

Tack på förhand!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Rent generellt är det tveksamt att du kan göra någon enstaka uppgradering och uppleva skillnad. En SSD är väl det som skulle ge mest i så fall.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Rent generellt är det tveksamt att du kan göra någon enstaka uppgradering och uppleva skillnad. En SSD är väl det som skulle ge mest i så fall.

Du tror inte att jag skulle uppleva skillnad av ny GPU? (I spel alltså).

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRYSIS FOREVER98:

Du tror inte att jag skulle uppleva skillnad av ny GPU? (I spel alltså).

Skulle väl vara om du köper ett extra 6850. Man ska ju inte stirra sig blind på siffror och alla får ju själva avgöra om det är värt pengen att få några extra fps. Se här:

Skillnaden på 6870 och i.e. 6970 är nästan dubbla priset, men absolut inte dubbla prestandan. Beror ju på vad du är beredd på att lägga ut i penga-väg.

EDIT: Ändrade lite i inlägget för jag själv råkade stirra mig blind på siffror.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Det kan även vara processorn som flaska i spel för dig beror lite på vilken typ av spel du spelar, men leta upp ett beg 6850 så får du en billig uppgradering (förutsatt att moderkortet klarar crossfire har inte kollat så noga . Tycker även du ska skaffa dig en ssd det kortar ned laddningstider rejält:)

Skickades från m.sweclockers.com

Edit stavning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Skulle väl vara om du köper ett extra 6850. Man ska ju inte stirra sig blind på siffror och alla får ju själva avgöra om det är värt pengen att få några extra fps. Se här:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3042?k=698ce88f5c0a8...

Skillnaden på 6870 och i.e. 6970 är nästan dubbla priset, men absolut inte dubbla prestandan. Beror ju på vad du är beredd på att lägga ut i penga-väg.

EDIT: Ändrade lite i inlägget för jag själv råkade stirra mig blind på siffror.

msi 770 c45

Vad är det som ska förbättras?

Allmänt användande? = ssd
De flesta spel? = gpu
Komprimera film o andra tunga grejer? = cpu (+ mobo)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

msi 770 c45

Vad är det som ska förbättras?

Allmänt användande? = ssd
De flesta spel? = gpu
Komprimera film o andra tunga grejer? = cpu (+ mobo)

Bra summering! Jag ber om ursäkt till TS som inte kontrollerade hans hårdvara mer exakt. För att få bättre fps i spel så är det ny GPU som gäller, då du saknar stöd för Crossfire (möjlighet till att köra flera grafikkort ihop). Rekommenderas väl att kolla lite på sweclockers tester för att se vilket grafikkort som kan innebära skillnad i fps.

Annars är ett beg-mobo med stöd för Crossfire + ett extra 6850 ett alternativ som kan bli hyfsat billigt. Ursäkta mina antaganden, men pris/prestanda brukar vara det man vill åt. Om priset inte spelar någon roll så är ju i.e. GTX 680 + en SSD en grym uppgradering som lär märkas rent prestanda-mässigt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Ska du köpa nåt så föreslår jag en SSD. Men ärligt talat tycker jag du bör kunna fortsätta använda burken och byta hela grunden om 1-2 år. Om du inte känner något speciellt behov alltså.

Permalänk
Skrivet av Mooter:

Ska du köpa nåt så föreslår jag en SSD. Men ärligt talat tycker jag du bör kunna fortsätta använda burken och byta hela grunden om 1-2 år. Om du inte känner något speciellt behov alltså.

Ja, det jag vill göra är väll att spela framför allt Crysis utmaxat, runt 50fps...
Men den klarar de flesta av dagens spel på hyfsad grafik utan problem...

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4