Bygga en bro med pasta, förslag på skiss?

Permalänk
Medlem

Bygga en bro med pasta, förslag på skiss?

Hej!

Skall bygga en bro med hjälp av pasta och lim. Får bara använda 1kg pasta och lim.

Villkor: Maxvikt för bron: 400 g
Ska vara mellan 30 mm och 65 mm bred.
Bron MÅSTE hålla för minst 0,5 vikt.
Bron skall ha en spännvidd på mellan 300mm och 330 mm.
Får bara ha 2 st brofästen.

Så vi ska bygga en bro med hjälp av pasta & lim, och den måste hålla för minst 0,5 kg. Det är en tävling och den bro som klarar mest vikt vinner tävlingen. Behöver hjälp med att skissa, någon som har några förslag på hur den kanske kan se ut?

En annan sak är att när vi sedan lägger på 0,5 vikten, så får inte undre delen av bron vikta.

En sak jag har undrat över är om man kokar pastan först och sedan låter den torka? Blir den mer hållbar genom den processen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjtarN:

Hej!

Skall bygga en bro med hjälp av pasta och lim. Får bara använda 1kg pasta och lim.

Villkor: Maxvikt för bron: 400 g
Ska vara mellan 30 mm och 65 mm bred.
Bron MÅSTE hålla för minst 0,5 vikt.
Bron skall ha en spännvidd på mellan 300mm och 330 mm.
Får bara ha 2 st brofästen.

Så vi ska bygga en bro med hjälp av pasta & lim, och den måste hålla för minst 0,5 kg. Det är en tävling och den bro som klarar mest vikt vinner tävlingen. Behöver hjälp med att skissa, någon som har några förslag på hur den kanske kan se ut?

En annan sak är att när vi sedan lägger på 0,5 vikten, så får inte undre delen av bron vikta.

En sak jag har undrat över är om man kokar pastan först och sedan låter den torka? Blir den mer hållbar genom den processen?

Fördelen med att koka pastan är väl att den går att böja. Beroende på konstruktion så kan ju välvda delar vara bra.
Är det vilken pasta som helst? Jag kan tänka mig att bandpastan som är lite bredare kan vara användbar (särskilt om du placerar de vertikalt, så att den är som smalast sett uppifrån, bör inte böjas så lätt.

Här finns lite inspiration.
https://www.google.se/search?hl=sv&q=bridge+in+pasta&um=1&ie=...

Du kan ju även testa att bygga lite i Pontifex/Bridgebuilder-spelen, riktigt roliga.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Fördelen med att koka pastan är väl att den går att böja. Beroende på konstruktion så kan ju välvda delar vara bra.
Är det vilken pasta som helst? Jag kan tänka mig att bandpastan som är lite bredare kan vara användbar (särskilt om du placerar de vertikalt, så att den är som smalast sett uppifrån, bör inte böjas så lätt.

Här finns lite inspiration.
https://www.google.se/search?hl=sv&q=bridge+in+pasta&um=1&ie=...

Du kan ju även testa att bygga lite i Pontifex/Bridgebuilder-spelen, riktigt roliga.

Hejsan! det är jag och ts och några fler som håller på med ett teknikprojekt i skolan, det är därför vi ville få reda på om någon har tidigare erfarenhet av bygga broar. Eftersom Sweclockers består av många tekniska personer så antog vi att det skulle vara några som gjort något sådant här tidigare.

Pastan vi kommer att använda är av typ spagetti säger de. Och limmet är pistollim. Eftersom det finns ett pris inblandat, så vill vi ha lite inspiration

// Hannes

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zAjtarN:

Hej!

Skall bygga en bro med hjälp av pasta och lim. Får bara använda 1kg pasta och lim.

Villkor: Maxvikt för bron: 400 g
Ska vara mellan 30 mm och 65 mm bred.
Bron MÅSTE hålla för minst 0,5 vikt.
Bron skall ha en spännvidd på mellan 300mm och 330 mm.
Får bara ha 2 st brofästen.

Så vi ska bygga en bro med hjälp av pasta & lim, och den måste hålla för minst 0,5 kg. Det är en tävling och den bro som klarar mest vikt vinner tävlingen. Behöver hjälp med att skissa, någon som har några förslag på hur den kanske kan se ut?

En annan sak är att när vi sedan lägger på 0,5 vikten, så får inte undre delen av bron vikta.

En sak jag har undrat över är om man kokar pastan först och sedan låter den torka? Blir den mer hållbar genom den processen?

Du får bara använda 1 kg pasta men bron får bara väga 400 g?
Så du får inte använda 2 kg pasta även om bron väger 400 g?
Har jag fått något om bakfoten? =/

Permalänk
Medlem

Valvbro, gammal beprövad teknik

Permalänk
Medlem

Gör du detta som arbete i Teknik?
Jag gjorde detta i 8:an i teknikarbete. (dock andra mått som minimum/max

Meningen med detta är att du själv ska ta reda på vad som är bäst..
Det bästa är att ta söka på google.

Permalänk
Medlem

Du kan ju träna lite i Bridge Builder :), dock bara 2D men kan nog hjälpa lite iaf.
http://www.bridgebuilder-game.com/ (längst ner till vänster)

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk

Skit i att borja koka och ha dig. Gor ett gang trianglar vilket ar den starkaste formen och jobba utifran det. Pastan ar valdigt stark med tryck och drag langs med riktningen men gar av direkt om den belastas pa andra ledden. Det ar darfor pyramider och trianglar ar vad du vill ha

Jag och kompisen byggde en san bro 6:an i som jag tror fick vaga ett halvkilo och den holl for 7-8 kilo vikt i mitten innan lararen gav upp

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Du får bara använda 1 kg pasta men bron får bara väga 400 g?
Så du får inte använda 2 kg pasta även om bron väger 400 g?
Har jag fått något om bakfoten? =/

De menar väl att man får en kvot på 1 kg och sedan om bron går sönder, så ska man ha pasta över som man gör ett till försök med.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Valvbro, gammal beprövad teknik

En idé som vi funderar över.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4jm0r:

Du kan ju träna lite i Bridge Builder :), dock bara 2D men kan nog hjälpa lite iaf.
http://www.bridgebuilder-game.com/ (längst ner till vänster)

Det använder vi redan

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

kör fackverkskonstruktion

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻