Permalänk
Medlem

Hur ska man sitta när man spelar?

Hej!

Jag undrar bara hur man ska sitta när man gamear? T.ex vart ska man ha armstöden? Ska dom vara i höjd med skrivbordet?

Permalänk

Du ska sitta så att du inte sitter och håller upp axlarna.
Jag läste någonstans att det tydligen är bra för ryggen att sitta och "slacka", tänk luta bak i en skön fåtölj.
Själv har jag en fåtölj från Ikea och skrivbodet i höjd med dess armstöd, mycket bekvämt

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Stolen högt upp, bakåtlutad i chillposition och fötterna på bordet!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Viktigast är att du inte sitter i samma ställning under långa perioder. Sitt ibland ordetnligt, ibland slarvigt, ibland chill med fötterna på bordet. För att göra det lättare att automatiskt hamna i annan ställning så kan du testa att höja och sänka skärmen, flytta tangentbordet och skjuta skärmen fram och tillbaka, bak och fram. Höj och sänk stolen osv.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Viktigast är att du inte sitter i samma ställning under långa perioder. Sitt ibland ordetnligt, ibland slarvigt, ibland chill med fötterna på bordet. För att göra det lättare att automatiskt hamna i annan ställning så kan du testa att höja och sänka skärmen, flytta tangentbordet och skjuta skärmen fram och tillbaka, bak och fram. Höj och sänk stolen osv.

Skulle säga att det är bättre att sitta normalt med hyffsat rak rygg, förtterna i golvet och avslappnade axlar och resa sig för att tex gå på toa, fylla på vatten etc för att få kroppen i rörelse och bättre blodcirkulation istället för att göra det igenom att ändra till sämre, bättre osv sittpositioner.

Kan inte jättemycket om just detta men för att sitta optimalt ska man ha benen i typ 90 grader i golvet, varför? Blir det sämre om man sitter med benen mera framåtdragna
Ungefär såhär lutade ben fast att benen inte är lika utåtviklande.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

jag själv sitter så gudomligt bra och skönt just nu.
en stor, bekväm och helt perfekt i höjd soffa använder jag då jag sitter framför datorn.
har sen ett sånt där skrivbord där man kan dra ut en skiva där tangentbord, mus, högtalare och allt står på som sen matchar in perfekt.
vill jag så kan jag glida lite framåt, dra in skivan lite och sedan så har man en perfekt ligg possition.
sitter typ i hörnet på soffan, så vrider jag kroppen lite så har jag ett jätte skönt stöd för ryggen och kan vila armen då jag styr med musen på rygg stöds kuddarna. så skönt för ryggen, armarna och handlederna.
känns som man är i himmelen då man bara slår sig ned i soffan framför datorn då man kommer hem från gymmet eller jobbet:)
så jäkla synd att den inte är min, men jag ska skaffa en då jag får råd:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Skulle säga att det är bättre att sitta normalt med hyffsat rak rygg, förtterna i golvet och avslappnade axlar och resa sig för att tex gå på toa, fylla på vatten etc för att få kroppen i rörelse och bättre blodcirkulation istället för att göra det igenom att ändra till sämre, bättre osv sittpositioner.

Kan inte jättemycket om just detta men för att sitta optimalt ska man ha benen i typ 90 grader i golvet, varför? Blir det sämre om man sitter med benen mera framåtdragna
Ungefär såhär lutade ben fast att benen inte är lika utåtviklande.
http://www.davidaston.se/rhomboideii.jpg

Resa sig är jättebra. Men man tar oftast inte paus på länge om man sitter i en runda BF. Även viloställningar tar fysiskt på kroppen och att ändra läge för att belasta andra delar av kroppen mer är ett bra komplement. Men absolut så är resa på sig bästa sättet att inte nöta på kroppen onödigt mycket, jag antog dock att detta var en självklarhet utanför TS frågeställning.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Ok tack för alla svaren!