MSI Laptop laddare trasig. behöver en ny!

Permalänk

MSI Laptop laddare trasig. behöver en ny!

Tjenna, det är så att laddaren till min MSI gx660r har gått sönder och jag behöver köpa en ny men vet fan inte vart jag skall vända mig.

under laddaren står det:
100-240v 2.0a input
19v 6.32a output
om ja fattat det rätt. det står på Thailänska.
någon som kan länka till en bra laddare som passar? eller måste man ha en MSI eller går det bra med andra laddare av samma volt?

Tack på förhand

Permalänk
Vila i frid

Det funkar med vilken 19 volts laddare som helst som ger 120 watt dvs 6.2 A med rätt DC-plugg.

Det verkar vara den gula 5.5 mm kontakten för 2.5 mm stift dvs 5,5 mm x 2,5 mm t.ex. http://se.eetnordic.com/product.aspx?id=MBA1027

Permalänk
Medlem

Hur går man då tillväga om man inte har en ursprunglig laddare att kika specs på? Behöver till MSI GE20DX, svårt att hitta något på nätet. =/

Permalänk
Medlem

Vända dig till affären du köpte datorn kanske?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Vända dig till affären du köpte datorn kanske?

Det gjorde jag. De hade inget på lager och visste inte exakt vad det skulle vara för laddare till. Köpte med en Deltaco typ "all-in-one" som kan funka. Enligt dem var det rätt watt (90) men är osäker på om det verkligen stämmer. Inte sugen på att pajja batteriet. Dessutom är jag inte säker på om någon av pluggarna är rätt i mm. =( Har försökt få tag på folk med samma modell som jag (GE620DX) för att se om de kan ge mig specsen, alternativt ett foto. Ingen lycka. Vet inte vad jag ska göra faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipo:

Det gjorde jag. De hade inget på lager och visste inte exakt vad det skulle vara för laddare till. Köpte med en Deltaco typ "all-in-one" som kan funka. Enligt dem var det rätt watt (90) men är osäker på om det verkligen stämmer. Inte sugen på att pajja batteriet. Dessutom är jag inte säker på om någon av pluggarna är rätt i mm. =( Har försökt få tag på folk med samma modell som jag (GE620DX) för att se om de kan ge mig specsen, alternativt ett foto. Ingen lycka. Vet inte vad jag ska göra faktiskt.

Har du rätt spänning pajar du inte batteriet, har du för låg ström kan det ta väldigt lång tid att ladda batteriet, alternativt att den inte laddas upp alls då datorn är på.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipo:

Det gjorde jag. De hade inget på lager och visste inte exakt vad det skulle vara för laddare till. Köpte med en Deltaco typ "all-in-one" som kan funka. Enligt dem var det rätt watt (90) men är osäker på om det verkligen stämmer. Inte sugen på att pajja batteriet. Dessutom är jag inte säker på om någon av pluggarna är rätt i mm. =( Har försökt få tag på folk med samma modell som jag (GE620DX) för att se om de kan ge mig specsen, alternativt ett foto. Ingen lycka. Vet inte vad jag ska göra faktiskt.

http://www.ultrabook-parts.co.uk/19v-63a-msi-ge620dxi548w7h-g...

Verkar vara 19V 6.3A du ska ha.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Kontakta MSI om du har garanti kvar, laddaren borde väl bli utbytt precis som datorn om den går sönder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av xHenke:

Kontakta MSI om du har garanti kvar, laddaren borde väl bli utbytt precis som datorn om den går sönder?

Skickades från m.sweclockers.com

Demoex, ingen laddare medföljde.

Skrivet av thorsama:

Tack, att jag inte hittade den själv förstår jag inte =D Ska först undersöka om den nuvarande all-in-one-varianten fungerar.

Skrivet av muppens:

Har du rätt spänning pajar du inte batteriet, har du för låg ström kan det ta väldigt lång tid att ladda batteriet, alternativt att den inte laddas upp alls då datorn är på.

Ok tack. Har ej bra koll på vad som är vad egentligen. Fick korrekta specs genom thorsama ovan, vad jag tolkar så funkar då min all-in-one. Vad tror du/ni?

Originalets specs:
Input Voltage: 100-240v, 50-60Hz
Output Voltage: 19V
Output Current: 6.3
Power: 120W
Plug Size: 5.5mmx2.5mm

All-in-one specs:
"15-20V, 4,5-6A, 90W, LED-display, automatisk spänning, olika kontakter, slim Strömadapter för t.ex. bärbara datorer.
Den omvandlar 100~240V AC till 15-20V DC.
Den ställer automatiskt in den spänning som behövs baserad på den plug man valt att ansluta."

Kontakt 4. Inner-/ytterdiameter: 2,5/5,5mm. 16V. Gul.
Kontakt 5. Inner-/ytterdiameter: 2,5/5,5mm. 18/18,5/19V. Svart.

Antingen kontakt 4 el 5 som passar. Skulle båda funka även om 19v är att föredra?

Tack för all hjälp hittills!
/flipo

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipo:

Output Voltage: 19V

All-in-one specs:
"15-20V, 4,5-6A, 90W, LED-display, automatisk spänning, olika kontakter, slim Strömadapter för t.ex. bärbara datorer.
Den omvandlar 100~240V AC till 15-20V DC.

Det fungerar, dock är det du och inte den som ställer in spänningen med största sannolikhet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Ok, tack!

Permalänk
Medlem

Märker nu att det finns 120W avsedd för i7 och 90W avsedd för i5. Kan det vara skadligt att köra på 120W till i5? Svårare att hitta 90W-versionen, kanske då det alltid verkar vara i7 i de burkar som säljs nu.

Edit: Wohoo! Kan konfirmera att "DELTACO laddare för notebook, 15-20V 6A 90W, LED-display, olika kontakter" fungerar till synes utmärkt till MSI GE620DX-462NE. Om någon nu behöver denna info i framtiden..

Tack för all hjälp!

/flipo

Permalänk
Medlem

Min deltaco gock sönder igår till samma laptop. Dåligt inte ens ens ett år...

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.