Permalänk
Medlem

Vilket 7850?

Vilket 7850 borde man köpa? Funderar på att köpa MSI med Twin Frozr III, men finns det något bättre?

Visa signatur

Speldator: i5-6600K | 16GB RAM | Nvidia GTX 1070 | Fractal Design Define R5 | 512GB SSD + 256GB SSD
Laptop: Huawei Matebook X Pro | i7-10510U | 16GB RAM | 1TB SSD

Permalänk
Skrivet av Sambal:

Vilket 7850 borde man köpa? Funderar på att köpa MSI med Twin Frozr III, men finns det något bättre?

Vad vill du ha ut av det? De flesta är samma kort bara lite olika kylare. Vissa blåser luft ut ur lådan vilket är bra till små chassin, vissa är för stora för CF, vissa är som tystast i Idle medan andra håller låg ljudnivå enbart i load. Några är röda, några vita vilket gör skillnad om du har fönster på chassit. I grund och botten är det som sagt mestadels samma kort.

Personligen är jag kräsen med ljudnivån då jag inte spelar men när jag väl spelar tycker jag inte att det gör något ifall det låter. Jag skulle t.ex. kunna ta XFX dual fan som enligt flertalet tester kyler och överklockar sämre men låter mindre i idle än exempelvis Asus DCII.

Permalänk
Medlem

köp MSI, kyler jättebra och är tyst, litet kort, och presterar riktigt bra! Köpt mitt och inte ångrat 1 sekund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Vad vill du ha ut av det? De flesta är samma kort bara lite olika kylare. Vissa blåser luft ut ur lådan vilket är bra till små chassin, vissa är för stora för CF, vissa är som tystast i Idle medan andra håller låg ljudnivå enbart i load. Några är röda, några vita vilket gör skillnad om du har fönster på chassit. I grund och botten är det som sagt mestadels samma kort.

Personligen är jag kräsen med ljudnivån då jag inte spelar men när jag väl spelar tycker jag inte att det gör något ifall det låter. Jag skulle t.ex. kunna ta XFX dual fan som enligt flertalet tester kyler och överklockar sämre men låter mindre i idle än exempelvis Asus DCII.

Kommer att sitta i ett Fractal Design R3 USB3, så hyfsat tyst vore ju najs. Utseende spelar absolut ingen roll, det finns inte heller något fönster. Luftflöde ska inte vara något problem. Skulle vilja ha ett som passar för CF, om de sjunker i pris om ett tag kan man ju bara köpa ett till och få bra prestanda.

Visa signatur

Speldator: i5-6600K | 16GB RAM | Nvidia GTX 1070 | Fractal Design Define R5 | 512GB SSD + 256GB SSD
Laptop: Huawei Matebook X Pro | i7-10510U | 16GB RAM | 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riddlz:

köp MSI, kyler jättebra och är tyst, litet kort, och presterar riktigt bra! Köpt mitt och inte ångrat 1 sekund

Funderar på det. Passar det med Crossfire? Eller är det för tjockt?

Visa signatur

Speldator: i5-6600K | 16GB RAM | Nvidia GTX 1070 | Fractal Design Define R5 | 512GB SSD + 256GB SSD
Laptop: Huawei Matebook X Pro | i7-10510U | 16GB RAM | 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambal:

Funderar på det. Passar det med Crossfire? Eller är det för tjockt?

Jag hoppas att Nvidia ska pressa ner AMD's priser. Men det lär inte ske förrän i sommar för vi har inte hört något om korten mellan GT 645 (OEM kort) och 680 =/

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

nja

Den tar väldigt lite plats, och ligger under hård belastning på 55C och nu har jag inga chassifläktar eller jättebra datorlåda. Så tänk med bra kylning i lådan, så lär du kunna köra crossfire rätt svalt och tyst Den hörs knappt i bf3.

Skrivet av Sambal:

Funderar på det. Passar det med Crossfire? Eller är det för tjockt?

Permalänk

Jag lånar tråden lite. Jag funderade på Sapphire HD 7850 eller MSi HD 7850. Sapphire verkade trevlig med allt tillbehör, men jag har hört att MSi Twin Frozr 3 kyler asbra. Jag behöver tyvärr en DVI - VGA adapter, men de är ju inte så dyra

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Sapphire, riktigt bra kylning och helt ljudlöst

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk

Har ni lyckats klocka era HD7850 något? Läser man Sweclockers testet så får man lätt upp det, tom utan spänningshöjning.

Edit: Går det att öka volten med tex MSI Afterburner nu? Funkade inte när Sweclockers testade kortet.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Har ni lyckats klocka era HD7850 något? Läser man Sweclockers testet så får man lätt upp det, tom utan spänningshöjning.

Edit: Går det att öka volten med tex MSI Afterburner nu? Funkade inte när Sweclockers testade kortet.

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18389760

Permalänk

OJ!

Då kanske ett http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:4603816&utm_source=... är bättre än att försöka få tag på ett begagnat gtx 580.

Min maskin i sign, överklockad Phenom 2a, en (snart kanske en till) SSD, mitt nätagg borde väl enkelt klara ett överklockat HD7850? Eller va tror ni?

Lånade visst tråden lite

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

OJ!

Då kanske ett http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:4603816&utm_source=... är bättre än att försöka få tag på ett begagnat gtx 580.

Min maskin i sign, överklockad Phenom 2a, en (snart kanske en till) SSD, mitt nätagg borde väl enkelt klara ett överklockat HD7850? Eller va tror ni?

Lånade visst tråden lite

Absolut! Ditt agg borde klara 7850 CFx

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Jag lånar tråden lite. Jag funderade på Sapphire HD 7850 eller MSi HD 7850. Sapphire verkade trevlig med allt tillbehör, men jag har hört att MSi Twin Frozr 3 kyler asbra. Jag behöver tyvärr en DVI - VGA adapter, men de är ju inte så dyra

Enligt beskrivningen på komplett.se så ingår en DVI -> VGA adapter hos Sapphire kortet

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745752

Under medföljande kablar.

Permalänk
Skrivet av xemacs:

Enligt beskrivningen på komplett.se så ingår en DVI -> VGA adapter hos Sapphire kortet

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745752

Under medföljande kablar.

Aa, jag vet att en DVI - VGA medföljer Sapphires, men frågan var om den följer med en MSiversion?

Permalänk
Skrivet av BrutalOddball:

Absolut! Ditt agg borde klara 7850 CFx

Tack! Tuffar på riktigt fint kan jag säga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Tack! Tuffar på riktigt fint kan jag säga

Skickades från m.sweclockers.com

Så trevligt för dig!

Permalänk
Skrivet av BrutalOddball:

Så trevligt för dig!

Räkna med bra överklockningsmöjligheter med vilket kort du än väljer. Mitt Asus DCII lät inget i stock. Kör nu 1150-1200Mhz och minnena i 5450Mhz och inga problem med temperatur men det låter lite mer än stock. Jag är som sagt supernöjd. Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Är det någon poäng med att köpa OC versionen, eller kan man lika gärna klocka själv? Sätt att den är runt 4-5% bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ckracker:

Är det någon poäng med att köpa OC versionen, eller kan man lika gärna klocka själv? Sätt att den är runt 4-5% bättre.

Jag är inte så insatt, men verkar som många säger att MSI kyler mycket bra och jag kan bara hålla med. Har twin frozr III och utan problem kunde överklocka den till 1050/5800 utan att behöva pilla med nåt mer och det har varit stabilt, kyler mycket bra bättre än alla gamla kort jag haft.

Permalänk
Medlem

Jag har MSI's 7850 TF3 och har överklockat den till 1200 core clock/5800 memory clock på 1.18V. Blir ungefär 70 grader i full load och låter en hel del, det hörs dock inte när man spelar med headset. Jag har kört lite benchmarks i Unigine Heaven och sedan jämfört med resultaten på Sweclockers grafikkort i testlabbet. Enligt den scoren presterar mitt 7850 bättre än ett 580 och sämre än ett 7950. Så det är definitivt ett bra köp, prestandan man får ut för pengarna är otrolig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fizzee:

Jag har MSI's 7850 TF3 och har överklockat den till 1200 core clock/5800 memory clock på 1.18V. Blir ungefär 70 grader i full load och låter en hel del, det hörs dock inte när man spelar med headset. Jag har kört lite benchmarks i Unigine Heaven och sedan jämfört med resultaten på Sweclockers grafikkort i testlabbet. Enligt den scoren presterar mitt 7850 bättre än ett 580 och sämre än ett 7950. Så det är definitivt ett bra köp, prestandan man får ut för pengarna är otrolig!

Säkert att det alltid varit stabilt med 1200/5800 och högre volt? Hur gör du för att överstiga den gränsen? Vill gärna lära mig mer, eftersom jag använder bara CCC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Säkert att det alltid varit stabilt med 1200/5800 och högre volt? Hur gör du för att överstiga den gränsen? Vill gärna lära mig mer, eftersom jag använder bara CCC

Det är endast i Blacklight: Retribution som jag har fått mindre artifacts, men då har jag bara ändrat profil till lägre klockinställningar så har det funkat normalt igen. En grej jag glömde nämna, det går bara överklocka så här högt i ASUS GPU Tweak för tillfället, då man inte kan låsa upp till högre än 1050 core/5800 mem i CCC. Jag är nöjd, i alla fall!

EDIT: Allt du behöver veta om att överklocka 7850 hittar du här: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18389760

Permalänk
Medlem

Ehum, grabbar, inte för att spräcka bubblan eller så men varför 7850? Och vem föreslår CF för ett kort som lider av ganska grav microstuttering? (Se GTX690 recensionen här på Sweclockers). Nej du, ska du köpa grafikkort skulle jag nog köpa ett 570 för samma pengar som presterar bättre: http://www.tomshardware.com/charts/2012-vga-gpgpu/13-Battlefi.... Och inte lider av microstuttering vilket bäddar för prisvärd SLI.

Vill man ha nya generationen är det 7870 som är lite dyrare men ack så mycket bättre som gäller, men återigen, inte något för CF som det ser ut idag. Vill man ha prestanda och nya generationen utan att bli skinflådd äre kommande GTX670 som tittar fram om 3 dagar som är kortet som gäller, kommer dock kosta någonstans mellan 3500-4000 men prestera som ett 7950/70 (någonstans emellan de två som det ser ut nu iaf). Och lider inte av microstuttering i SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Ehum, grabbar, inte för att spräcka bubblan eller så men varför 7850? Och vem föreslår CF för ett kort som lider av ganska grav microstuttering? (Se GTX690 recensionen här på Sweclockers). Nej du, ska du köpa grafikkort skulle jag nog köpa ett 570 för samma pengar som presterar bättre: http://www.tomshardware.com/charts/2012-vga-gpgpu/13-Battlefi.... Och inte lider av microstuttering vilket bäddar för prisvärd SLI.

Vill man ha nya generationen är det 7870 som är lite dyrare men ack så mycket bättre som gäller, men återigen, inte något för CF som det ser ut idag. Vill man ha prestanda och nya generationen utan att bli skinflådd äre kommande GTX670 som tittar fram om 3 dagar som är kortet som gäller, kommer dock kosta någonstans mellan 3500-4000 men prestera som ett 7950/70 (någonstans emellan de två som det ser ut nu iaf). Och lider inte av microstuttering i SLI.

Varför inte 7850? Mitt 7850 utan överklock presterar likvärdigt som ett 570, överklockat presterar det bättre än ett 580. Du får ut mer prestanda för pengarna om du köper ett 7850 imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fizzee:

Varför inte 7850? Mitt 7850 utan överklock presterar likvärdigt som ett 570, överklockat presterar det bättre än ett 580. Du får ut mer prestanda för pengarna om du köper ett 7850 imo.

Av de anledningar jag skrev? GTX570 är lite vassare och om du vill uppgradera genom att skaffa ett till för SLI/CF så lider GTX5xx inte av microstuttering som HD7xxx serien gör. Du kan såklart överklocka ett GTX570 också så att det är bättre än ett 580...

På vilket sätt får du ut mer prestanda för pengarna menar du? Är grymt nyfiken ^^.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Av de anledningar jag skrev? GTX570 är lite vassare och om du vill uppgradera genom att skaffa ett till för SLI/CF så lider GTX5xx inte av microstuttering som HD7xxx serien gör. Du kan såklart överklocka ett GTX570 också så att det är bättre än ett 580...

På vilket sätt får du ut mer prestanda för pengarna menar du? Är grymt nyfiken ^^.

http://forums.overclockers.co.uk/sho...php?t=18389760

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

När kommer en prissänkning på 7850 / 7870 ????

Det ligger för dyrt helt enkelt för att man ska vara riktigt sugen.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

När kommer en prissänkning på 7850 / 7870 ????

Det ligger för dyrt helt enkelt för att man ska vara riktigt sugen.......

Vi väntar på att Nvidia släpper 650, 660 och 670. Antagligen till sommaren, juni, juli, aug.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Av de anledningar jag skrev? GTX570 är lite vassare och om du vill uppgradera genom att skaffa ett till för SLI/CF så lider GTX5xx inte av microstuttering som HD7xxx serien gör. Du kan såklart överklocka ett GTX570 också så att det är bättre än ett 580...

På vilket sätt får du ut mer prestanda för pengarna menar du? Är grymt nyfiken ^^.

Den enda anledningen jag skulle säga då är att om man ska köra CF/SLI så bör man köra på ett 570. Av vad jag har förstått så överklockar 7850 mycket bättre än liknande kort på marknaden.

Om du nu är nyfiken så finns en hel del trevlig läsning här: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18389760